تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815041099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاست دوگانه آمریکا در مبارزه با تروریسم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سیاست دوگانه آمریکا در مبارزه با تروریسم تهران – ایرنا – یورش آمریکا به القاعده در یمن و پشتیبانی دولتمردان این کشور از گروه های وابسته به این گروه در سوریه، از سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در مبارزه با دهشت افکنی (تروریسم) پرده برمی دارد.


مقام های امنیتی یمن خبر دادند یکم اردیبهشت در چند حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به استان های «شبوه»، «ابین» و «البیضاء» دستکم 43 تن کشته شدند.
همچنین تارنمای وزارت کشور یمن گزارش کرد در پی حمله هوایی سی و یکم فروردین به اردوگاه های آموزشی القاعده در جنوب یمن هم، 55 تن از عناصر این گروه از جمله سه فرمانده محلی کشته شدند.
آمریکا تنها کشوری است که با استفاده از پهپادها، القاعده و شهروندان عادی را در یمن هدف قرار می دهد. حمله پهپادهای آمریکایی کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیر نظامیان در کشورهای مختلف به ویژه افغانستان، پاکستان و یمن را به همراه داشته و خشم بسیاری را بر انگیخته است.
** سیر تاریخی حمله پهپادهای آمریکا در یمن
از زمان حمله به ناوشکن «یو اس اس کول» آمریکا در ساحل بندر «عدن» در مهرماه سال 1379 خورشیدی و همچنین رخداد یازدهم سپتامبر (سال 1380) افزون بر افغانستان و پاکستان، یمن هم به میدان مبارزه با تروریست ها تبدیل شد و آمریکایی ها به بهانه مبارزه با تروریسم (دهشت افکنی) حملات خود را با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین در این کشور آغاز کردند.
پس از این رویدادها و بر پایه توافق نامه همکاری میان یمن و ایالات متحده آمریکا، این کشور با به کارگیری دستگاه امنیتی یمن تلاش کرد تا با القاعده به مبارزه برخیزد. در این پیوند تفنگ داران دریایی«المارینز» و دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا «سی ای ای» در خاک یمن فعالیت خود را آغاز کردند.
از دیدگاه آمریکا فعالیت این 2 گروه کافی نبود و آمریکایی ها حمله با پهپادهای بدون سرنشین را در خاک یمن آغاز کردند.
به نوشته شانزدهم فروردین روزنامه «الخبر» یمن، حمله هواپیماهای آمریکا به یمن که به (جنگ سری آمریکا) هم مشهور است، تاکنون چند مرحله را سپری کرده است.
در مرحله اول، همکاری در مبارزه با تروریست ها از سال 1379 خورشیدی آغاز شد و تا سال 1387 خورشیدی ادامه داشت.
در این دوره حریم هوایی یمن نادیده گرفته شد و هواپیماهای شناسایی آمریکا بر فراز خاک یمن به پرواز در می آمدند.
در این برهه فقط یک حمله در شهر «جیتوتی» در آبان ماه 1381 خورشیدی صورت گرفت که در این یورش 6 تن از جمله «ابو علی الحارثی» فرمانده عملیات القاعده در یمن کشته شدند.
مرحله دوم که از دی ماه سال 1388 خورشیدی آغاز شد و تا پایان سال دی ماه 1389 خورشیدی ادامه یافت، جنگ واقعی آمریکا با القاعده در یمن آغاز شد.
در این مقطع زمانی آمریکا دستکم 9 بار با پهپادهای خود خاک یمن را هدف قرار داد و حدود 120 تن در این یورش ها کشته شدند.
دوره سوم که از سال 1390 خورشیدی شروع شد، تاکنون ادامه دارد. در این دوره و با تسلط گروه «انصار الشریعة» بر برخی از مناطق یمن موج تازه ای از حمله ها آغازشده و هواپیماهای آمریکا همه خاک یمن را هدف قرار دادند و دستکم 511 تن در این مرحله کشته شدند.
** نتایج معکوس حمله پهپادهای آمریکا
برخی از تحلیلگران بر این باورند که افزون بر اینکه حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به القاعده در یمن و هدف قرار دادن مردم عادی سبب می شود که مردم نسبت به آمریکا خشمگین شوند، بلکه این مساله روحیه انتقام گیری و افراط گرایی (تندروی) را در میان هواداران القاعده افزایش می دهد.
در این پیوند تارنمای «المصدر اونلاین» یمن بیست و دوم آذرماه سال گذشته از قول «آلن جرایسون» عضو دموکرات کنگره آمریکا نوشت: هر حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا باعث می شود 50 تا 60 عضو تاره به عضویت گروه القاعده در آیند.
همچنین روزنامه «الشرق» قطر، دوم اردیبهشت نوشت: اگر حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا طی 2 روز پیش توانسته است برخی از رهبران القاعده را در یمن هدف قرار دهد، اما دور از ذهن به نظر می رسد که این یورش ها بتوانند، خطر دهشت افکن ها را از یمن و کشورهای غربی دور کنند.
روزنامه الشرق قطر دوم اردیبهشت از قول «عبدالغنی الاریانی» استاد علوم سیاسی یمنی نوشت: از زمانی که یورش پهپادهای آمریکا به یمن آغاز شد، شمار عناصر القاعده از چند صد نفر به چند هزار نفر افزایش یافت.
وی بر این باور است که حمله های آمریکا باعث شده است که گروه تروریستی القاعده نیروهای بیشتری را به عنوان عضو بپذیرد.
این استاد یمنی معتقد است که تکیه دولت یمن و آمریکا به هواپیماهای بدون سرنشین سبب شده است تا آنها به جای اینکه به فکر یافتن راه حلی برای مبارزه با القاعده باشند نبرد با این گروه را به تعویق اندازند؛ زیرا دولت این 2 کشور فکر می کردند که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بهترین گزینه است.
به نوشته شانزدهم فروردین روزنامه «الخبر» یمن، طی 2 سال پیش تقریبا القاعده هرگونه اقدام تروریستی اعضای خود را اینگونه توجیه می کند که در پاسخ به حمله پهپادهای آمریکایی صورت گرفته است. این در حالی است که در بیشتر این یورش ها شهروندان یمنی و پایگاه های نظامی حساس هدف قرار می گیرند.
** سیاست یک و بام و دو هوای آمریکا در مبارزه با دهشت افکن ها
اگرچه آمریکا مدعی مبارزه با تروریسم (دهشت افکنی) است و به بهانه مبارزه با تروریست ها هرگونه حمله هواپیماهای بدون سرنشین خود را توجیه می کند، اما پشتیبانی این کشور از تروریست ها در سوریه نشان می دهد که این کشور سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می کند.
در این پیوند روزنامه «صدی البلد» مصر یکم اردیبهشت به نقل از تارنمای «ورلد سوسیالیست» آمریکا نوشت: افزایش دخالت نظامی ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه، ادعای دروغین این کشور را در باره مبارزه با دهشت افکنی آشکار می کند.
این تارنما افزود: از یک سو دولت آمریکا از گروه های دهشت افکن در سوریه پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و لجستیکی می کند و هم زمان با این مساله با هواپیماهای بدون سرنشین تروریست ها را در یمن هدف قرار می دهد که این بیانگر دوگانگی معیارهای آمریکا در مبارزه با دهشت افکنان و سیاست نیرنگی است که از سوی این کشور دنبال می شود.
** واکنش به حمله های آمریکا
اگرچه حمله های آمریکا به یمن که بسیاری از غیر نظامیان را هدف قرار می دهد با سکوت دولت یمن، سازمان های مدنی و سیاسی رو برو شد، اما برخی از فعالان یمنی در این زمینه واکنش نشان دادند و چنین رویکردی را جنایت ضد انسانیت به شمار آوردند.
در این زمینه تارنمای «المشهد» یمن سی و یکم فروردین از قول «محمد الاحمدی» فعال شبکه اجتماعی یمنی نوشت: اگر مقام های یمن ادعا می کنند که در مبارزه با دهشت افکنان و برقراری امنیت جدی هستند، چرا به خبرنگاران اجازه ورود به مناطقی که به دست آمریکایی ها هدف قرار گرفته نمی دهند. این چنین عملی نشان می دهد که یورش های آمریکا نتیجه معکوس و فقط خشم مردم را به همراه داشته و این مساله سبب شده تا برخی به گروه القاعده گرایش پیدا کنند.
همچنین تارنمای ورلد سوسیالیست آمریکا نوشت: با توجه به اینکه در بیشتر حمله های آمریکا غیر نظامیان یمن هدف قرار می گیرند، موج انتقادها ضد ایالات متحده آمریکا پس از افزایش یورش هواپیماهای این کشور که به بهانه مبارزه با گروه القاعده صورت می گیرد، روند رو به فزونی به خود گرفته است.
** علت پا گرفتن القاعده در یمن
از دیدگاه تحلیلگران تا زمانی که دولت یمن مسائلی مانند فقر و بی کفایتی نیروهای امنیتی را بر طرف نکند، خطر حضور القاعده و حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک یمن وجود خواهد داشت.
مسائلی مانند ضعف دولت مرکزی یمن، تجهیز نامناسب نیروهای امنیتی، گسترش تنگدستی و فساد باعث شده است که گروه دهشت افکن القاعده، یمن را به عنوان پناهگاه امن خود برگزیند.
در این پیوند روزنامه الشرق قطر دوم اردیبهشت نوشت: «لیتا تیلر» کارشناس مسائل مبارزه با تروریست ها در سازمان دیده بانی حقوق بشر «هیومن رایتس واتش» بر این باور است که آمریکا به راحتی نمی تواند با کشتن دهشت افکنان خطر آنان را از بین ببرد.
وی معتقد است که آمریکا و کشورهای دیگر باید با حل کردن عواملی مانند تنگدستی، بی سوادی، فراهم کردن فرصت فعالیت برای جوانان، زمینه فعالیت القاعده را از بین ببرند.
به گزارش روزنامه قطری «چارلز لیستر» پژوهشگر مرکز «بروکینگر» بر این باور است که ضعف ارتش یمن در رشد القاعده تاثیر داشته و این گروه به خاطر سستی ارتش از آزادی عمل بیشتری در یمن برخوردار شده است.
****فرجام سخن
در یورش پهپادهای آمریکا به یمن که به بهانه مبارزه با دهشت افکنی صورت می گیرد، بیشتر افراد عادی قربانی حمله ها می شوند. چنین مساله ای بیش از پیش از چهره جنگ طلبانه آمریکا که حاکمیت کشورهای دیگر را نادیده می گیرد، پرده بر می دارد.
با توجه به سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در مبارزه با دهشت افکنی می توان گفت که در واقع نوک پیکان آمریکا در یمن هم بیشتر مردم عادی را هدف قرار می دهد.
انزجار به وجود آمده از یورش های آمریکا در میان مردم یمن، خطر انتقام جویی از آمریکا را افزایش داده و این یک تهدید منطقی است که از سوی مقام های این کشور نادیده گرفته می شود.
حضور آمریکا در یمن نه فقط معضل افراط گرایی را حل نخواهد کرد ، بلکه این چالش را پیچیده تر هم می کند.
مسوولان و مردم یمن باید این مساله را بدانند که جنگ آمریکا در یمن که به بهانه مبارزه با القاعده صورت می گیرد هیچ دستاوردی نخواهد داشت؛ مشاهد اوضاع کنونی افغانستان و عراق این رویکرد را ثابت می کند.
از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق **9278**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن