تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812542530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حماسه انصار حسینی از الوند تا فاو/ سپاه پاسداران بازوی ولایت و خادم مردم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان مهر گزارش مي دهد؛
حماسه انصار حسینی از الوند تا فاو/ سپاه پاسداران بازوی ولایت و خادم مردم
همدان - خبرگزاری مهر: جای جای الوند تا فاو بوی حماسه سازی انصار حسینی را می دهد، آنانی که با اهدا خون خود نهال انقلاب نوپا در ایران را رنگین کردند.



به گزارش خبرنگار مهر، خیابان پاسداران در منتهی الیه شمال غربی شهر همدان دیری است که مقرر سبزپوشان حافظ انقلاب اسلامی و عاشقان منجی عالم بشریت حضرت مهدی (ع) تعالی فرجه الشریف است. به مقر ورودی آن که نگاه می کنی چون فیلمی از زمان تو را به یاد عاشقان خمینی میبرد که با جان و دل و برای رسیدن به معشوق خود در هشت سال جنگ خونین با ذوق وشوقی که وصف آن دگر برای من و تو قابل درک نیست در حال سوار شدن بر اتوبوس های اعزام به مناطق عملیاتی اند. هر ساله این خیابان رنگ رخساره مشکی در ایام عاشورای حسینی بر تن می کند و حسینیه شهدا به همت پایه گذاران سپاه در همدان از بدو تاسیس تا کنون نوای " هیهات منا الذله" سر می دهد. به ساختمان قدیمی آن که نگاه می کنی دیگر حسن صوفی آن جوان نابغه همدانی که فرمانده وقت سپاه را با سازماندهی پنج لشکر متحیر کرد نمی بینی،دیگر خبری از رخساره نیکو منظری، شهبازی، فریدی،فرهانی،حاج ستار... نیست، دیگر خبری از فرمانده دل های اطلاعات و عملیات لشکر انصار با آن چهره با صفا علی چیت سازیان نیست، زمان چون پلک زدنی می گذرد و پیکان سفید رنگ فرمانده محبوب و افتاده حال عبدالرضا آزادی دگر در گوشه ای پارک شده است.

وصف لشکریان انصار حسینی در همدان را باید از عاشقان حسین جویا شد در شب عاشورایی، از سردار همدانی،شادمانی و کیانی.. . انقلابیون همدانی که پس از نقش آفرینی در به ثمر رساندن این واقعه بزرگ در ایران و همدان نقش داشتند،پس از استقرار کامل نظام جدید به دنبال حفظ، تثبیت و حراست از آن با تشکیل سپاه پاسداران بر آمدند. نهاد سپاه پاسداران در همدان نیز چون دیگر نقاط کشور در فروردین ماه 1359 سازمان دهی و در نهایت در دوم اردیبهشت به صورت رسمی در کشور وظیفه حفظ و حراست از انقلاب اسلامی را در 34 سال گذشته بر عهده داشته است. انصار حسینی همدان در سپاه پاسداران علاوه بر حضور در غرب کشور در قبل از وقوع جنگ تحمیلی برای برخورد با فرقه های تجزیه طلب در طول سالهای جنگ تحمیلی از حاج عمران در شمالی ترین نقطه مرزی ایران با کشور عراق تا فاو در جنوبی ترین نقطه مرزی ایران با این کشور در طول جنگ تحمیلی همچون دیگر هموطنان خود حضور داشتند و ثمره آن تقدیم هزار شهید به نهال انقلاب اسلامی بود. در طول این سالها سپاه پاسداران همدان شاهد حضور 14 فرمانده بود که از جمله آنان می توان به حسین کوشش، دباغ، طایفه نوروز، فرجیان زاده، رضایار،سوری،سعادتی، شهید سعید شهبازی، همدانی، کیانی و آزادی اشاره کرد. یکی از بنیان گذاران سپاه در همدان در خصوص تشکیل این نهاد در همدان عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه ای در همدان فعالیت داشت به نام کانون که قبل از انقلاب هم در قالب مبارزه با نظام شاهنشاهی فعالیت داشتند. سید احمد قشمی ادامه داد: کانون بعد از انقلاب فضای مناسبی برای فعالیت یافت و تقریبا از اسفند 1357 با نام پاسداران انقلاب در همدان با محوریت همین افراد تشکیل شد،در ابتدا مسئولیت این گروه را حسین کوشش به عهده داشت.

یکی دیگراز بنیان گذاران سپاه در استان همدان نیز بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب در شب های اسفند 58 جلسه ای به همراه تعدادی از انقلابیون و آیت الله مدنی تشکیل شد که این سید بزرگوار موضوع متمرکز کردن نیروهای انقلابی برای جایگزینی با کمیته انقلاب را مطرح کرد. محمد سماواتی با اشاره به اینکه وی به دنبال ایجاد محلی برای آموزش نظامی نیروهای علاقه مند و متعهد به دفاع از انقلاب بود، افزود: براین اساس ساختمان فعلی کانون فرهنگی پیشاهنگی به این امر اختصاص یافت. وی افزود: تعدادی از افراد چون حسین کوشش، کاظم اولیایی، احمد رستنده،سید احمد قشمی، فتح الله خضری، مهدی فریدی،محمود نیکو منظری و شاه حسینی هسته اولیه سپاه در همدان را تشکیل می دادند، سپاه پاسداران در تهران نیز تشکیل شده بود و با تماس هایی که با خواهر دباغ گرفته شد از او درخواست صدور حکم برای اعضا شد که این امر نیز در اوایل فروردین 1359 به وقوع پیوست وکادر اولیه با 20 نفر نیرو آغاز به کار کرد. این پاسدار انقلاب اسلامی با اشاره به اخلاص افراد جذب شده، بیان داشت: در ابتدا هیچ چشم داشت مالی افراد نداشتند، نه تنها حقوقی دریافت نمی کردند بلکه بیشتر مواقع کمک نیز به مخارج جاری سپاه داشتند. سماواتی با تاکید براینکه این اخلاص در عمل موجب اعتماد مردم شهر به اعضا اولیه سپاه در همدان شده بود، اذعان داشت: اگر اختلافی در بین مردم نیز ایجاد میشود با کدخدا منشی اعضا سپاه حل می شد. شهدای بنیان گذار سپاه همدان یکی دیگر از بنیان گذاران سپاه در همدان در خصوص برخی شهیدانی که هم اکنون در بین ما نیستند اما پایه ریز سپاه در همدان بودند، عنوان کرد: شهید محمود نیکو منظری در سال 1319 در همدان به دنیا آمد و دارای لیسانس تعاون روستایی بود و سابقه طولانی مبارزه مذهبی در قبل از انقلاب داشت تا جایی که برای یادگیری فنون جنگی به اردوگاهای پارتیزانی فلسطینیان به لبنان رفته بود. محمد نوری ادامه داد: در اوایل خدمتش در سپاه مسئول پیگیری امور روستاییان و مشکلات و اختلافات آنان بود،در سال 1360 با حکم فرمانده وقت سپاه شهید بروجردی مسئولیت مالی کل سپاه غرب کشور را قبول کرد و در بهار 1361 وارد تیپ محمد رسول الله شد و در عملیات آزاد سازی خرمشهر مسئولیت واحد تدارکات تیپ را برعهده داشت و در نهایت در عملیات رمضان سال 1361 در شرق بصره به شهادت رسید. این پاسدار انقلاب اسلامی با اشاره به شهید محمد رضا فرهانی انقلابی مشهور همدان، گفت: وی با حضور در محافل مذهبی در قبل از انقلاب به مبارزه با رژیم شاه پرداخت و پس از پیروزی انقلاب نیز به عنوان شهردار بهار انتخاب شد. نوری بیان داشت: به توصیه شهید مدنی به سپاه پاسداران پیوست و در نهایت در سوم مهر 1359 در سرپل ذهاب در اولین روزهای جنگ تحمیلی به شهادت رسید. وی با اشاره به دیگر شهید تشکیل دهنده سپاه در همدان مهدی فریدی، اذعان داشت: وی نیز نقش مهمی در هدایت و راه اندازی راهپیمایی های بزرگ در زمان قبل از انقلاب علیه نظام شاه داشت و مسئولیت معاونت سپاه استان و جانشینی محور سرپل ذهاب در دوران جنگ را برعهده داشت که او نیز در هشتم اردیبهشت 1360 پس از سه روز مقاومت در جبهه قراویز به شهادت رسید. فرماندهی یک زن در سپاه همدان گرچه در ابتدا حسین کوشش مسولیت سپاه پاسداران در همدان را می پذیرد اما اختلافات وی با یکی از روحانیون وقت شهر موجب میشود مسئولیت را رها کرده و مرضیه حدیده چی اولین فرمانده زن در سپاه پاسدارارن در همدان انتخاب شود.

حاج صالح یکی از پیشکسوتان انقلاب اسلامی در همدان در این خصوص گفت: دباغ یک زن بود و قاعدتا برای کار سختی چون فرماندهی سپاه یک استان محدودیت هایی هم داشت. وی ادامه داد: اما وی مدبرانه و با روحیه بالا در راس مسئولیت قرار گرفت و همیشه با خود یک اسلحه کلاشینکف همراه داشت، پوشش او هم به صورت لباس یونیفورم بلند یک تکه ای بود که مانند یک مانتو با روسری به نظر می آمد. یکی دیگر از بانیان سپاه در همدان در خصوص وی می گوید: خیلی با وی آشنا نبودیم اما سابقه مبارزاتی اش را با امام خمینی (ره) می دانستیم. جواد معطریان ادامه داد: جسارت و جرات وی بسیار بالا بود، از هیچ دشمنی ترسی نداشت،در آن زمان برخی گروههای باقی مانده از رژیم پهلوی دست از شرارت برنمی داشتند و اقدام به قتل و غارت اموال مردم می کردند. وی با اشاره به اینکه طرح های وی برای دستگیری و شناسایی این افراد خیلی خوب پاسخ داد، بیان داشت: هر موقع اطلاعاتی و پرونده ای برای فردی مورد نیاز بود از او کسب تکلیف می کردیم. این بانی سپاه پاسداران در همدان با تاکید براینکه دباغ در انتخاب افراد برای سپاه دقت لازم را به خرج می داد، عنوان کرد: همیشه سفارش می کرد فردی که وارد سپاه پاسداران میشود باید اهل نماز،متعهد و صالح باشد. مرضیه حدیدچی خود در خصوص تشکیل سپاه در همدان در خاطراتش آورده است: با رایزنی ها و برنامه ریزی های مناسب با شورای فرماندهی سپاه همدان سازماندهی مناسبی در کارهای شکل گرفت، مسئولیت و جایگاه در بین آنان مطرح نبود، فقط یک دلی ویک رنگی حاکم بود و همه کارها با توکل برخدا و با روحیه ای انقلابی به پیش میرفت. وی ادامه داد: در آن زمان یکی از مناطق مستعد برای فعالیت ضد انقلاب منطقه غرب کشور بود و این امر مسئولیت ما را در مقابله با حوادث احتمالی دو چندان می کرد. فرمانده سابق سپاه پاسداران همدان با اشاره به تلاش بی وقفه نیروهای سپاهی در این دوران برای تامین امنیت، اذعان داشت: نیروهابدون هیچ عذر و بهانه ای و بدون کمترین توقع بر تک تک مشکلات فائق می آمدند،در گوشه گوشه شهر پاسگاهای موقتی برای بازرسی ایجاد کرده بودند. مرضیه حدید چی اذعان داشت: به دلیل حساسیت های بالا نگهبان ها و محل نگهبانی را بیشتر خودم مشخص و به آنان سرکشی می کردم، گاهی اوقات تا اذان صبح بیدار بودم از پاسگاههای شمالی شهر در جاده تهران و غربی شهر به سمت کرمانشاه سرکشی داشتم،معمولا پس از نماز صبح وقتی برای استراحت نبود و راس هشت صبح به امور روز مره وکارها می پرداختم. تشکیل سپاه پاسداران در آن برهه از زمان در همدان کمک شایانی به برخورد با عوامل جدایی طلب در کردستان می کند و این نهاد نوپا از اولین نیروهایی بود که در روزهای اول جنگ تحمیلی در منطقه مرزی قصر شیرین حاضر میشود و در واقعه ای همه تیم فرماندهی وقت سپاه در اولین روزها به اسارت دشمن در می آیند.

فرمانده حال حاضر سپاه انصار الحسین (ع) همدان نیز مردی افتاده حال از دیار کهکیلویه وبویراحمد است که از سال 1360 وارد سپاه پاسداران شده و بیش از سه دهه از خدمتش به انقلاب اسلامی می گذرد. غلامعلی ابوحمزه که سابقا فرماندهی سپاه استان مرکزی را بر عهده داشت در کارنامه خود فرماندهی سپاه استان های کرمان، قزوین، کهکیلویه وبویراحمد، سمنان وتهران را نیز دارد وتا پایان جنگ تحمیلی در مناطق عملیاتی حضور داشته و از اثرات آن نیز 25 درصدی برجسمش باقی است. وی در خصوص علت تاسیس سپاه توسط امام خمینی گفت: برای بررسی این موضوع باید به موقعیت نهضت های اسلامی در 150 سال گذشته و رویداد های آن دوران که باعث شد امام خمینی (ره) چنین طرحی را اجرا کند، نگاه کرد. سردار ابوحمزه ادامه داد: وضعیت آن دوران نشان می دهد که هرگاه نهضتی شکل می گرفت مثلثی که شامل استبداد، استکبار وروشن فکران غرب زده می شود اجازه پیروزی به روحانیت را نمی داد، از این رو امام با درک تهدیداتی که مانع تحقق یافتن این گونه نهضت ها می شود ازسال 1342 اقدام به آغاز مبارزه می کند وبا توجه به تاریخ صدر اسلام محوریت حرکت خود را به نیرو های انقلابی می سپارد. محوریت وظایف سپاه حفاظت از انقلاب اسلامی است وی با اشاره به اینکه تاسیس سپاه وبسیج از اولین اقدامات رهبر کبیر انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود،عنوان کرد: محوریت وظایف سپاه حفاظت از انقلاب اسلامی است. وی در خصوص دورنمای سپاه پاسداران درسال های آتی بیان داشت: سپاه تابعی از یک متغیر است و به نسبت تهدیدات این مجموعه نیز آمادگی مقابله با آن را دارد. وی تاکید کرد: سپاه بازوی ولایت وخادم مردم است ودر برابر هر تهدیدی خواهد ایستاد. وی با اشاره به اینکه این مجموعه در 35 سال اخیر با همه فراز وفرود هایی که تاکنون برای انقلاب روی داده تنها درصدد حفظ انقلاب اسلامی برآمده، اظهار داشت: فلسفه وجودی سپاه پاسداران حفاظت از انقلاب اسلامی است. وی که وجه تمایز سپاه را با دیگر نهادهای انقلاب در تکثر ماموریت هایش بیان می کرد، ادامه داد: همه نهاد ها پسوند ایران را نیز دارند اما سپاه نهادی است برای انقلاب اسلامی و نه تنها در داخل بلکه در خارج کشور نیز با حمایت از ملت های مسلمان در بعد فرهنگی وآموزشی نقش آفرینی می کند. فرمانده سپاه انصار الحسین (ع) همدان که استراتژی این مجموعه را سخن رهبر کبیر انقلاب در خصوص لزوم آزاد سازی بشریت از یوق سلطه بیان می کرد، گفت: علت برخی سپاه هراسی در داخل و خارج از این روست که اکثریت مردم از آرمان های ملی که این نهاد پی گیری می کند بی اطلاع اند و نباید آن را با دیگر ارکان نظام جمهوری اسلامی مقایسه کرد. سردار ابوحمزه در خصوص مهم ترین ماموریت های این مجموعه گفت: مقابله با تهدید نرم، عمق بخشی داخلی، بسیج ده ها میلیونی و مقابله با تهدید سخت ونیمه سخت مهم ترین اولویت های سپاه در سال های اخیر است.

وی که عمق بخشی را در راستاي نهادینه کردن ارزش های انقلاب در جای جای کشور اسلامی را ضروری بیان می کرد، اظهار داشت: درحالی که زمانی مهم ترین سلاح ما کلانش بود هم اکنون توانسته ایم به موشک شهاب سه دست یابیم و باید از ظرفیت های کشورمان استفاده لازم را ببریم وی اذعان داشت: اقتصاد در کشور های پیشرفته جهان بر اساس صادرات غیر نفتی، مالیات و فن آوری می چرخد و ما نیز باید به این سو برویم که از نفت برای آیندگان سرمایه گذاری کنیم. آنچه مسلم است تشکیل سپاه پاسداران در ایران حرکت بدیع،خلاقانه و هوشمندانه ای بود که در راستای حفظ انقلاب اسلامی شکل گرفت و علاوه بر از جان گذشتگی در زمان تهدید انقلاب چه در جنگ تحمیلی وچه در حوادث داخلی توانسته است موجب افتخار ایرانیان شود. یکی از بدیعیات این نهاد محدود نبودن آن به یک بعد خاص و امکان تغییر تاکیتیک ها و سیستم عملکردی اش در مقابله با تهدیدات است به طوری که در سالهای اخیر با توجه به فراگیر شدن تمهیدات فرهنگی علیه ایران اسلامی ساختار سپاه و بسیج به سوی فراگیر کردن جذب همه رده های جامعه در قالب های مختلف و سازماندهی آنها رفته که این خود می تواند ظرفیت ارزشمندی برای کشور باشد. بدون شک این مجموعه خود جوش ومردمی با ظرفیت های سازماندهی شده خود در رده های مختلف در سالی که رهبر انقلاب آن را به نام حماسه ملی در بخش فرهنگ و اقتصاد مزین کرده است می تواند کمک حال مناسبی در کنار مسئولان همدانی برای استفاده از ظرفیت هایش باشد.  


۱۳۹۳/۲/۳ - ۰۹:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن