تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820964286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخاب رییس جمهورلبنان/ پازل نخستین جلسه، رقابت حکیم با برگه های سفید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

انتخاب رییس جمهورلبنان/ پازل نخستین جلسه، رقابت حکیم با برگه های سفید بیروت - ایرنا - سرانجام پازل انتخاب رییس جمهوری لبنان برای اولین جلسه چیده شد هرچند بخش های عمده آن سفید است و نامی برآن نوشته نشده تا « سمیر جعجع حکیم جنگ های داخلی لبنان » نامزد گروه 14 مارس که به مخالفت با مقاومت معروف هستند، با رقیبی که « برگه های سفید» است یعنی رای مخالف به او رقابت کند.


به گزارش ایرنا ، امروز ( چهارشنبه) و تاساعتی دیگر قرار است نخستین جلسه پارلمان لبنان به ریاست « نبیه بری» برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور در صورت به حد نصاب رسیدن ،تشکیل شود در حالیکه نتیجه این جلسه قابل پیش بینی است و انتخاب رییس جمهوری به جلسات بعدی کشیده خواهد شد مگر اینکه « معجزه ای سیاسی » رخ دهد.

** گروه 14 مارس
عصر دیروزهمانطور که قابل پیش بینی بود احزاب وابسته به این گروه که تحت فشار خارجی قرار دارند و از سویی در مقابل عمل انجام شده اعلام نامزدی زودهنگام و بدون هماهنگی جعجع قرار گرفته بودند بر اساس یک « معامله درون گروهی» یکی بعداز دیگری تشکیل جلسه داده و حمایت خود را از رییس حزب نیروهای لبنانی اعلام کردند.
فراکسیون جریان المستقبل در مجلس لبنان به ریاست « فواد سنیوره» و حزب الکتائب به ریاست « امین الجمیل» از جمله احزاب مهم گروه 14 مارس از نامزدی جعجع حمایت کردند تا زمینه تکمیل شدن پازل این گروه فراهم شود.
پازل گروه 14 مارس سرانجام با جلسه شامگاه سه شنبه سران احزاب این گروه در « بیت الوسط » خانه متعلق به « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل تقریبا کامل شد و این گروه از نامزدی جعجع اعلام حمایت کرد.
از آنجا که الجمیل یک نامزد اصلی گروه 14 مارس است، به اعتقاد ناظران وی به اصطلاح در« آب نمک» خوابانده شده تا در وقت مناسب و با علم به اینکه جعجع رای نخواهد آورد، در جلسات آینده پارلمان شانسش به رای گذاشته شود.
ستریدا جعجع بعداز دیدار با نبیه بری که آخرین دیدار او با سران احزاب سیاسی بود، اعلام کرد که همسرش حداکثر 50 رای کسب خواهد کرد که نشان می دهد سمیر جعجع شانسی برای ورود به کاخ ریاست جمهوری( بعبدا) ندارد و مهمتر اینکه در میان گروه 14 مارس بویژه حزب المستقبل هم رای کامل ندارد و مخالفت هایی با سمیر جعجع وجود دارد.
شماری از نمایندگان عضو حزب الله المستقبل از شهر طرابلس مخالفت خود را با سمیر جعجع اعلام کرده اند.

** مستقل ها و گروه جنبلاط
از سوی دیگر« ولید جنبلاط » رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه و جبهه مبارزه ملی که در پارلمان لبنان فراکسیونی با 8 کرسی دارند، از یک نماینده مجلس این کشور و به گفته جنبلاط از خاندانی اهل سیاست به نام « هنری حلو» به عنوان نامزد خود و همپیمانانش در انتخاب رییس جمهوری لبنان یاد کرد.
ناظران معتقدند، وی که قبلا گفته بود به « شبح » رای نمی دهد و همچنین مخالفت خود را با دادن رای سفید اعلام کرده بود، برای رای ندادن رای به جعجع به این سیاست پناه برده هر چند این اقدام خود را اصولی و یک مانور سیاسی ندانست.
جنبلاط در پاسخ به سئوالات گفت که هدف او از این اقدام وقت کشی نیست.
در میان مستقل ها « میشل المر» و نوه اش « نایله توینی » بعداز دیدار با « نبیه بری» رییس پارلمان اعلام کردند که در جلسه انتخاب رییس جمهوری شرکت می کنند اما نگفتند که به کدام نامزد رای می دهند.
« میشل فرعون» یک نامزد مستقل اعلام کرده است که به سمیر جعجع رای می دهد.

** گروه 8 مارس
تاکنون حزب الله و پرچمدار و مرکز ثقل گروه 8 مارس که در قالب فراکسیون « وفاداری به مقاومت» با حدود 17 کرسی در مجلس لبنان دارد از نامزد خود و چگونگی حضور و رای دادن سخنی نگفته و تنها با اعلام ویژگی های نامزد مورد نظر خود با دو گزینه « تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان و خلاء سیاسی » مخالفت کرده و خواستار انتخاب رییس جمهوری در موعد قانونی شده است.
هرچند به نظر می رسد که نامزد این حزب « میشل عون» رییس حزب جریان ملی آزاد است اما برخی ناظران می گویند که حزب الله نیم نگاهی هم به « سلیمان فرنجیه» رییس حزب المرده دارد.
شبکه المنار اعلام کرد که تماس های گسترده ای در میان احزاب عضو گروه 8 مارس با جریان ملی آزاد به ریاست عون در خصوص موضع این گروه و نحوه رای دادن به نامزدها در جلسه اول وجود داشته است.
در میان همپیمانان حزب الله تنها جریان ملی آزاد لبنان که با عنوان فراکسیونی « تغییر و اصلاح» به ریاست میشل عون در پارلمان و با بیشترین کرسی ها حضور دارد دیروز تشکیل جلسه داد و اعلام کرد که در جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری شرکت می کند اما « برگه های سفید » را که نامی بر روی آن نوشته نشده است در درون گلدان اخذ رای می اندازد.
درهمین حال « ستریدا جعجع» همسر سمیر جعجع که ریاست هیات حزب نیروهای لبنانی را برای گفت وگو با احزاب به منظور جلب آرای آنها داشت دیروز به دیدار « نبیه بری» رییس پارلمان ، رییس حزب شیعی امل و همچنین رییس حزب فراکسیون « توسعه و آزادی» رفت.
بعداز این دیدار این فراکسیون فقط اعلام کرد که در جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری شرکت می کند و موضع خود را در قبال نامزدهای مطرح مشخص نکرد.
حزب جریان المرده به ریاست سلیمان فرنجیه حاضر به دیدار با فرستادگان جعجع نشد.
دستگاه قضایی جعجع را به عنوان عامل ترور « طونی فرنجیه» پدر سلیمان فرنجیه رییس کنونی حزب المرده و فرزند مرحوم « سلیمان فرنجیه» رییس جمهوری اسبق لبنان محکوم کرده و او براساس بندبازی های سیاسی آزاده شده است.

** چینش رای ها
نمایندگان مجلس لبنان امروز ( چهارشنبه) قرار است اولین جلسه خود را برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان در صورت به حد نصاب رسیدن برگزار کنند.
نمایندگان پارلمان لبنان تا چهارم خرداد ماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را از میان نامزدهای مسیحی مارونی انتخاب کنند.
پارلمان لبنان دارای 128 نماینده است و براساس مفاد قانون اساسی این کشور در اولین جلسه انتخاب رییس جمهوری برای به حد نصاب رسیدن باید دو سوم نمایندگان ( 86 تن) حضور یابند و نامزدی که این تعداد رای بیاورد می تواند وارد کاخ ریاست جمهوری لبنان (بعبدا) به عنوان سیزدهیمن رییس جمهوری این کشور از زمان استقلال شود.
چنانچه رییس جمهوری در جلسه اول انتخاب نشود، جلسات بعدی با حضور اکثریت مطلق ( نصف به علاوه یک) رسمیت می یابد و نامزدی که 65 رای کسب کند وارد بعبدا خواهد شد.
ناظران با توجه به کرسی های در اختیار گروه های سیاسی 8 و 14 مارس، مستقل ها و گروه مبارزه ملی به ریاست « ولید جنبلاط » رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه انتخاب رییس جمهوری در اولین جلسه را مگر درصورت رخ دادن یک « معجزه سیاسی» محال دانسته اند.
گروه های سیاسی 8 و 14 مارس هرکدام 57 کرسی ، مستقل ها 6 کرسی و گروه جنبلاط نیز 8 کرسی در اختیار دارند.
با توجه به اینکه گروه 8 مارس به جعجع رای نمی دهد و گروه جنبلاط هم « هنری حلو » را عصر سه شنبه به عنوان نامزد خود معرفی کرد، حداکثر رایی که او می تواند کسب 62 رای خواهد بود که با 85 رای مورد نیاز فاصله معناداری دارد هر چند همسرش اعلام کرده است که جعجع حداکثر 50 رای می آورد.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




03/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن