تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817694426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دنیای پرمشغله کودکان سرزمین مهر/ سهم اندک کودکان از مطبوعات


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر بررسی می کند؛
دنیای پرمشغله کودکان سرزمین مهر/ سهم اندک کودکان از مطبوعات
ساری - خبرگزاری مهر: دنیای امروز کودکان سرزمین مهر تنها خاله بازی، سنگ کاغذ، قیچی و کارتونهای زبل خان و نمایش تلویزیونی خوه مادربزرگه نیست، بلکه دنیایی است که پر از بازیهای رایانه های و انفجار اطلاعات و مشغله بزرگترهایشان شده است و مطبوعات و رسانه ها می توانند در کنار خانواده ها و سایر ارگانها به نیازهای کودکان امروز، پاسخ مطلوب دهند.



به گزارش خبرنگار مهر، با شناخت ويژگي‌ها و علايق كودك و نوجوان با آنها همراه شده و ضمن اينكه با انتشار مطالب مورد علاقه اين قشر سني، آنها را به مطالعه نيز علاقه‌مند مي‌كنند، زمينه لازم را براي ورود نسل‌هاي مفيد، اهل مطالعه و در نتيجه آگاه به جامعه فراهم آورند.

تخيل سرشار، احساسات پاك، علاقه به طبيعت، ماجراجويي، افسانه‌هاي گذشتگان، موسيقي و لحن ريتميك، مطالب علمي و دانستنيي‌ها، بازي، انيميشن و ... از جمله ويژگي‌هايي است كه مي‌توان براي كودكان و نوجوانان برشمرد و از اين طريق با آنها با لحن و گويش خودشان ارتباط برقرار كرد.

اميد بخشي و ايجاد فضايي شاد و پر احساس و در نظر گرفتن تحولات دنياي پر شتاب امروز و نقش كودكان در اين شتاب از ديگر ويژگي‌هاي مطبوعات كودكان و نوجوانان است كه مي‌تواند آنها را با مطبوعات پيوند دهد.

در گذشته كودكان موجوداتي ضعيف پنداشته مي‌شدند كه هيچ رأي و نظري نداشتند و بزرگترها صرفاً بايد آنها را تا رسيدن به سنين بزرگسالي حمايت و هدايت مي‌كردند. دنياي كودكان سه دهه‌ گذشته ايران در وقايع انقلاب، جنگ و پس از آن در كارتون‌ها، بازي‌ها و نمايش‌هاي ماندگاري خلاصه مي‌شد كه حتي يادآوري نام آنها، حس نوستالژي نسل دوم و سوم پس از انقلاب را برمي‌انگيزد. یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات، خبرگزاری و رسانه های مجازی در مازندران فرصتی دست داد تا به چالشهای فراروی مطبوعات و رسانه های حوزه کودک و نوجوان پرداخته شود. در حال حاضر تنها کمتر از 50 نشریه و مجله تخصصی در حوزه کودک و نوجوا در کشور نشر دارند و سهم کودکان و نوجوانان از دیگر رسانه و نشریات بسیار ناچیز و اندک است. برخی فعالان حوزه مطبوعات کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، عمده ترین مشکلات این حوزه را عدم توجه مسئولان ، کمبود بودجه ،کیفی نبودن مجلات و عدم توجه خانواده ها به نشریات کودک ونوجوان عنوان کردند.

نشریات کودک جدی گرفته نمی شوند مسئول غرفه مجله سه، یک، سه در گفتگو با خبرنگار مهر، مهمترین مشکل نشریات حوزه کودک ونوجوان را جدی نگرفتن این قشردانست و افزود : متاسفانه  مسئولان نوجوانان را جدی نمی گیرند و این قشراز جامعه بدلیل اینکه صدایشان به جایی نمی رسد همیشه مظلوم واقع می شوند. هاشمی نشریات حوزه کودک ونوجوان بدون حمایت موسسات ، نمی توانند هزینه خود را تامین کنند ،گفت : نشریه ای درکشور وجود ندارد که بتواند به تنهایی بار هزینه های چاپ را به دوش بکشد زیرا این مجلات بدلیل عدم استقبال جامعه و قیمت پایین آنها تنها می توانند هزینه های ابتدایی خود را تامین کنند . مسئول غرفه مجله سه، یک، سه علت عدم توجه مسئولان به حوزه کودک ونوجوان را زمان بر بودن تاثیرات این نشریات در جامعه عنوان کرد و ادامه داد : به دلیل اینکه اثرگذاری مطبوعات کودک و نوجوان به مرور زمان نمایان می شود و این تاثیرات را نمی توان به صورت آنی و کوتاه مدت مشاهده کرد در نتیجه کمترمورد توجه قرار می گیرد. وی با تاکید براینکه مسئولان مسئله کودک و نوجوانان را جدی بگیرند،گفت : مسئولان با سرمایه گذاری در حوزه کودک ونوجوان می توانند مشکلات اجتماعی را در آینده کاهش دهند .  مسئول غرفه مجله سه، یک، سه با بیان اینکه  18 هزار نفر در تصادفات سال 92 کشته شدند ،افزود : به کمک نشریات کودک و نوجوان و فرهنگ سازی در حوزه مسائل اجتماعی می توان این آمار را در آینده کاهش داد. خانم کامکار سردبیر نشریه نبات کوچولو ونبات بابیان اینکه این نشریه بیش از 2 سال فعالیت خود را آغاز کرده است ، گفت : نشریه نبات کوچولو ویژه سنین 3 تا 6 سال و نبات نیز کودکان دبستانی است. وی عمده ترین مشکلات نشریات کودک ونوجوان را عدم حمایت مسئولان دانست وافزود : امروز کشورهای غربی کودکان و نوجوانان ما را هدف گرفته اند و مسئولان کشور نیز برای مقابله با آنها باید بیشتر به حوزه فرهنگی توجه کنند. سردبیر نشریه نبات کوچولو ونبات ادامه داد : مسئولان باید کیفیت مجلات حوزه کودک ونوجوان را ارتقا دهند تا این قشر از جامعه کمتر به سمت کارتون هایی که فرهنگ غربی را در جامعه اشاعه می دهند ،جذب شوند. کمبود و کیفی نبودن مجلات کودک خانم کامکاربه برنامه های تلوزیونی نیز اشاره کرد و گفت: امروز به دلیل کمبود نشریات حوزه کودک ونوجوان ، عدم توجه والدین و کیفی نبودن برخی مجلات این قشر از جامعه بیشتر به سمت رسانه های دیداری و شنیدای گرایش پیدا کردند و علاقه مندی خاصی به مطالعه ندارند . وی با بیان  اینکه باید فرهنگ مطالعه را در کودکان افزایش دهیم ، تاکید کرد: نشریات کودک ونوجوان باید با برنامه ریزی درست به سمتی حرکت کنند که بتوانند این قشر از جامعه را به سمت مطالعه جذب کنند. سردبیر نشریه نبات کوچولو ونبات همچنین با اعلام اینکه تنها یارانه کاغذ به مطبوعات تعلق می گیرد ، گفت : با توجه به کیفیت مجله ما این یارانه ای که به نشریه تعلق می گیرد کفاف هزینه ها را نمی دهد. نویسنده حوزه کودک ونوجوان کشور و داور دوره های پیشین جشنواره کودک ونوجوان اظهار کرد:در تمام کشور باید اتفاقات فرهنگی برای تقویت نسل جوان و نوجوان شکل بگیرد و برپایی نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه هاي مجازي كودك ونوجوان در مازندران زمینه ساز آغاز این حرکت فرهنگی است.

کمال شفیعی با اشاره به نقش تاثیرگذار کودک و نوجوان به عنوان آینده سازان مملکت خاطر نشان کرد:اگر خواهان پیشرو شدن نسل آینده هستیم باید اقدامات فرهنگی از این دست را گسترش دهیم.

وی تصریح کرد:بر پایه تلاش های فرهنگی است که آگاهی خانواده ها افزایش می یابد تا نیاز های کودک و نوجوان برطرف شود و خانواده به عنوان خاستگاه کودک و نوجوان می تواند با این اقدامات فرهنگی زمینه ظهور استعدادهای آنان را فراهم کند.

داور دوره های پیشین جشنواره کودک ونوجوان افزود:باید پایش علمی برای در دسترس بودن نشریات کودک و نوجوان و در اختیار قرار داشتن این نوع از مخاطبان انجام شود و هم اکنون تعداد نشریاتی که منتشر می شود متناسب نیاز واقعی جمعیت کودک و نوجوان نیست. زنگ هشدار گسترش شبکه های اجتماعی و ماهواره ای

وی با به صدا در آوردن زنگ هشدار گسترش شبکه های اجتماعی و ماهواره ای که نسل کودک و نوجوان به راحتی آن را در اختیار دارند گفت:نسل گذشته کودک و نوجوان خلاقیت و تحرک بیشتری داشتند و علت اصلی هم نبود شبکه های مختلف اجتماعی و تلویزیونی بوده است  و این بزرگترین آسیبی است که نسل کودک و نوجوان امروز را تهدید می کند. معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مطالعه کودک مهم دانست و افزود: کانون پرورش فکری یکی از حوزه‌های فرهنگی تخصصی برای کودکان ونوجوانان محسوب می‌شود و در ارتباط با جشنواره ملی مطبوعات کارنامه قابل قبولی را دارد.

مهدی باقری با اشاره به اینکه جشنواره ملی مطبوعات جریان‌سازی خوبی برای معرفی فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان است، تصریح کرد: مطبوعات کودک و نوجوان نیازمند نگاه تخصصی است.

وی توجه به ذائقه کودک و نوجوان مسئولیت مطبوعات را بیشتر می‌کند، بیان داشت: تنوع کار فرهنگی برای کودک باید متناسب با دنیای روز باشد تا سبب رشد و بالندگی شود.

معاون تولید کانون پرورش فکری کشور یکی از مشکلات حوزه تولیدات کودک را کم بود بضاعت مالی دانست و ادامه داد: با این موقعیت مالی نیاز است به حوزه مطبوعات کودک و نوجوان توجه بیشتری شود.

وی کمک‌های مردمی و دولتی را برای رونق مطبوعات حوزه کودک و نوجوان موثر دانست و خاطرنشان کرد: هرچه موقعیت مالی مجلات حوزه کودک و نوجوان پایین باشد انگیزه کار نیز کمتر می‌شود. به گزارش مهر، دنياي كودكان و نوجوانان ايران آنقدر ساده نيست تا با خاله بازي و سنگ، كاغذ قيچي و يا با كارتون‌هاي دوبعدي مثل سندباد، بل و سباستين و زبل خان و حتي با نمايش تلويزيوني خونه مادربزرگه و فيلم سينمايي كلاه قرمزي غني شود. دنياي كودك امروز ايران پر از بازي‌هاي رايانه‌اي و پلي استيشن شده است و كودك خود را در ميان انبوه انيميشن‌هاي وارداتي سه بعدي و سرريز اطلاعاتي حس مي‌كند كه هر لحظه توسط سيستم‌هاي اطلاعاتي دنيا مثل تلويزيون، اينترنت، ماهواره و ساير رسانه‌ها او را مخاطب قرار مي‌دهد. شيفتگي كودك براي كشف دنياي اطراف، او را بر آن مي‌دارد كه با دقت بيشتري به وقايع و حوادثي كه در اطرافش رخ مي‌دهد توجه نشان دهد و لذا در بسياري از موارد كودكان حتي با دنياي پر مشغله بزرگترهايشان هم درگير مي‌شوند.

با تغيير كاركرد خانواده و در اختيار قرار داده شدن كودكان و نوجوانان به واحدهاي اجتماعي بزرگتر، بخشي از وظايف مادران و پدران بر عهده ارگان‌ها و نهادهايي است كه در اين خصوص وظيفه دارند. در اين راستا مطبوعات مي‌توانند در كنار ارگان‌هايي همچون آموزش و پرورش، كانون پرورش فكري  كودكان و نوجوانان، صدا و سيما و ارگان‌هاي مرتبط ديگر، بخشي از نيازهاي كودكان را با توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي و ذهني‌ آنها برطرف كنند و در دنياي امروز كه ديگر خانواده‌ها آنقدر وقت ندارند كه مانند گذشته، براي كودكانشان افسانه‌هاي شفاهي گذشتگان را نقل كنند و آنها را از طريق قصه‌گويي، پاسخ به سوالات كودكانه و... براي ورود به دنياي آينده آماده كنند، نقش پررنگي ايفا نمايند. 15 هزار و 130 به یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات کودک، خبرگزاریها و رسانه های مجازی در مازندران ارسال شد که 68 نفردر بخش مطبوعات ملی و 31 اثر نیز در در بخش استانی، کانونی و رسانه های مجازی برگزیده شدند. علاقمندان  می توانند از ساعت 8:30 _ 12 صبح و 14_ 18 بعد از ظهربا حضور درسالن کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران از این نمایشگاه دیدن کنند.


۱۳۹۳/۲/۲ - ۱۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن