تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812923995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دره عمیق محرومیت در نوک قله های صعب العبور/ مادرانی که از تولد فرزندشان می هراسند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > لرستان گزارش تصویری - تشریحی مهر/
دره عمیق محرومیت در نوک قله های صعب العبور/ مادرانی که از تولد فرزندشان می هراسند
الیگودرز - خبرگزاری مهر: حکایت مناطق بشارت و شول آباد در شهرستان الیگودرز روایت فقر است و محرومیت، روایت مادران بارداری که از تولد فرزندشان می هراسند، از لحظه ای که در میان این کوههای صعب العبور زمان آمدن کودکشان بعد از ماهها فرامی رسد و باید برای خبر کردن تیم های اورژانس و امداد به هر دری بزنند.



به گزارش خبرنگار مهر، برای رسیدن به محرومیتی که شاید در کمتر جایی حتی ردپایش را دیده باشی باید راهی شد تا بخشهای محروم بشارت و شول آباد در استان لرستان، جایی که مردمان عشایری در دورترین نقاط کوهستان برای خود خانه ای کپری علم کرده اند تا روز و شبشان را در همین کوههای صعب العبور به سر کنند. روستاها و خانواده های پراکنده در این کوهستان کار خدمات رسانی را سخت کرده است، در هر جایی می توان رد عشایر و روستائیان را گرفت تا در مواقع بحرانی کار امدادرسانی به این مردمان سخت و گاه نشدنی شود.

اهالی این مناطق دورافتاده دیگر به این زندگی خو گرفته اند، زندگی در میان جنگلهای بلوط کوههای اشترانکوه - آلپ ایران - از آنها مردمانی سخت کوش ساخته است، مردمانی که گویا این همه سختی و مرارت نیز آنها را از پا نمی اندازد تا نسل به نسل به زندگی خود در این مناطق ادامه دهند. روستاهایی که راه دسترسی به آنها شش ماه بسته می شود بخش مهمی از این کوهستان را منطقه حفاظت شده اشترانکوه تشکیل می دهد؛ منطقه ای که به عنوان یکی از مهم ترین ذخیرگاههای گونه های گیاهی و جانوری لرستان و ایران محسوب می شود و همین امر احداث راه دسترسی به این منطقه را با محدودیت های زیست محیطی مواجه کرده است. وضعیت راه ارتباطی در این کوهستان پیچ در پیچ نیز در نوع خود بر مشقات زندگی مردمان آن افزوده است، جایی که در زمستانهای پربرف آلپ ایران شش ماه از سال را بسته می شود تا هر گونه تردد از راه زمینی در این منطقه سخت و گاه غیرممکن شود. همه این مصائب و مشکلات هنوز مردمان این منطقه را مجاب نکرده که نسبت به تجمیع روستاها و محل زندگی خود اقدام کنند موضوعی که به نظر می رسد می تواند مهم ترین راهکار برای خدمات رسانی به آنها باشد.

تعریض راه کنونی به به روستاهای بخش بشارت و شول آباد از دیگر گزینه هایی است که می توان با رعایت الزامات زیست محیطی در راستای اقدام کرد، موضوعی که خدمات رسانی و سرکشی به این مناطق را می تواند تسهیل کند. فرماندار: احداث راه دسترسی ارزان تر از امدادرسانی هوایی در حال حاضر به رغم استقرار پایگاههای اورژانس در منطقه با توجه به سختی مسیر و بسته شدن جاده ها در زمستان گاه امدادرسانی زمینی به اهالی این منطقه غیرممکن می شود و تنها گزینه روی میز امداد هوایی است، موضوعی که هزینه های زیادی تاکنون به همراه داشته است تا فرماندار الیگودرز بگوید که هزینه عملیات های امداد هوایی صورت گرفته طی چند سال گذشته بیشتر از رقمی می شود که برای احداث جاده دسترسی به این روستاها نیاز است. رضوی که با خبرنگار مهر گفتگو می کرد، ادامه می دهد: دو جاده دسترسی به بخشهای شول آباد و بشارت نیازمند تعریض هستند تا در برفهای سنگین شاهد بسته شدن این محورها نباشیم. وی به مشکلاتی که در این فصول سال برای امدادرسانی به زنان باردار ایجاد می شود اشاره کرده و یادآور می شود: در موارد مختلف با امداد رسانی هوایی نیروهای هلال احمر و پیگیریهای ستاد بجران از مرگ این مادران جلوگیری شده و باید برای این موضوع چاره اندیشی جدی شود.

فرماندار الیگودرز احداث راه دسترسی را یکی از راهکارها در این زمینه می داند و می گوید: باید به گونه ای تدبیر شود که بتوان روند خدمات و امدادرسانی به ساکنان این منطقه تسهیل شود. موردی از فوت زنان باردار در منطقه گزارش نشده است رضوی با یادآوری اینکه تاکنون خوشبختانه موردی از فوت مادر یا فرزند زنان باردار در این منطقه نداشته ایم و می گوید: علی رغم متحمل شدن هزینه های سنگین برای امداد هوایی و هلی برد زنان باردار به مراکز درمانی با این حال در همه موارد نسبت به اعزام تیم های درمانی اقدام شده است و خوشبختانه همه این مادران نجات پیدا کرده اند. وی تاکید می کند که هر ساله این موضوع یکی از دغدغه های مسئولان در این منطقه است و یادآور می شود: امسال احداث جاده دسترسی به این مناطق جزء برنامه قرار گرفته شده است. معاون عمرانی استانداری لرستان نیز به موارد مختلف امدادرسانی در این روستاهای محروم در مرز دو استان لرستان و چهارمحال و بختیاری اشاره کرده و می گوید: به دنبال این هستیم که هم از طرق لرستان و هم چهارمحال اعتبار ویژه ای به منظور ایجاد راه دسترسی به این روستاها اختصاص دهیم.

مجید کیان پور معتقد است که رفع مشکل راه دسترسی می تواند کمک زیادی به تردد روستائیان این منطقه در مواقع مختلف بحرانی داشته باشد. روستاهایی با یک یا دو خانوار در سخت گذرترین مناطق مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان الیگودرز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه مشکل صعب العبور بودن منطقه بشارت بیشتر از شول آباد است، می افزاید: در هر دو منطقه نسبت به ایجاد مرکز بهداشت و درمان با ارائه خدمات زایمان به همراه ماما و پزشک اقدام کرده ایم ولی چون تعداد روستاها بسیار پراکنده است کار خدمات رسانی با مشکل جدی مواجه می شود. ثروتی با یادآوری اینکه در برخی روستاهای این بخشها یک یا دو خانوار سکونت دارند و همین دو خانوار هم در صعب العبورترین مناطق زندگی می کنند، ادامه می دهد: در این مناطق که امکان دسترسی زمینی وجود ندارد چاره ای جز استفاده از بالگرد امدادی نداریم. وی با اشاره به اینکه حتی اگر بخواهیم به صورت زمینی به این مناطق خدمات رسانی کنیم با ماشین کمک دار از سمت الیگودرز تا این روستاها نزدیک به هشت ساعت راه است، می گوید: این در حالیست که حتی برخی مناطق راه دسترسی ماشین ندارند و نیروهای امدادی ما باید یا به صورت پیاده و یا مالرو به برخی روستاها خدمات رسانی کنند. پراکندگی مردم و روستاها مهم ترین مشکل برای خدمات رسانی ثروتی به پراکندگی بسیار مردم در این بخشها اشاره کرده و معتقد است که مهم ترین راه حل برای تسهیل در خدمات رسانی تمرکز و تجمیع اهالی این روستاها است و ادامه می دهد: ما در این بخشهای محروم بهورز و تیم های سیار داریم که به طور مستمر به خانواده ها سرکشی می کنند و اطلاعات بیماران و زنان باردار را می گیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان الیگودرز می افزاید: ولی در فصل زمستان به ویژه امسال که سال پربرفی را در این منطقه پشت سر گذاشتیم با بسته شدن جاده، دسترسی به مردم نیز برای ارائه خدمات درمانی غیرممکن می شود. ثروتی با اشاره به اینکه با بسته شدن جاده حتی امکان دسترسی زمینی به این مردمان نیز غیرممکن می شود، می گوید: از طرف دیگر برخی از ساکنان این منطقه کوچ رو و عشایر هستند و جای ثابتی ندارند و همین موضوع پیدا کردن آنها و اطلاع از وضعیت بیماران و زنان باردار را مشکل می کند. یک نصفه روز زمان برای پیدا کردن آنتن موبایل وی با یادآوری اینکه این منطقه با مشکل امکانات مخابراتی نیز مواجه بوده و همین موضوع اطلاع رسانی از طریق تلفن همراه برای اهالی را مشکل می سازد، تصریح می کند: وقتی برای یکی از اهالی مشکلی پیش می آید حداقل باید یک نصفه روز را حرکت کنند تا به جایی برسند که موبایل آنتن بدهد و بتوانند اورژانس و هلال احمر را در جریان بگذارند. ثروتی در طول حرفهایش بارها تکرار می کند که ما در منطقه بشارت و شول آباد پایگاه اورژانس داریم و حتی در پایگاه بشارت یک دستگاه آمبولانس کمک دار نیز مستقر کرده ایم ولی متاسفانه در شرایط بد جوی دسترسی به افراد نیازمند خدمات درمانی واقعا سخت و غیرممکن می شود. وی معتقد است که اگر در یک وضعیت اورژانسی امکان امداد هوایی در منطقه میسر نشود با یک خطر بزرگ مواجه خواهیم شد، ادامه می دهد: در موردی که قبل از عید داشتیم تیم های اورژانسی که از راه زمینی به منطقه اعزام شدند خودشان به دلیل صعب العبور بودن منطقه دچار حادثه شده و گم شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان الیگودرز یا یادآوری اینکه برای رفع مشکلات موجود در این زمینه تدابیر جدی اندیشیده ایم که نیازمند همکاری مردم است، می گوید: در حال حاضر در کل شهرستان الیگودرز بیشترین مشکل و استرس ما در این دو بخش است. ایجاد اتاق اسکان برای مادران باردار در بیمارستان الیگودرز ثروتی اعزام تیم های درمانی قبل از کوچ عشایر را از تدابیر اندیشیده شده برای ارزیابی سلامت جسمی این افراد عنوان کرده و یادآور می شود: در این راستا تعدادی پزشک را به کار گرفته ایم که ضمن حضور در منطقه آموزشهای لازم را به مردم ارائه دهند تا در شرایط سخت بتوانند حداقل کار را انجام دهند. وی آموزش روشهای پیشگیری برای کسانی که نیازمند مراقبت هستند را از دیگر برنامه ها عنوان کرده و می گوید: همچنین یک اتاق اسکان در بیمارستان الیگودرز برای مادران باردار در نظر گرفته ایم که چند روز و یا حتی چند هفته قبل از زایمان می توانند در این محل اسکان پیدا کنند تا در موقع زایمان با مشکل مواجه نشوند. مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان الیگودرز ادامه می دهد: در این اتاق همه امکانات لازم برای اسکان زنان باردار در نظر گرفته شده است تا برای زایمان در دسترس پزشک و ماما باشند.

ثروتی ارائه آموزشها و فرهنگ سازی میان این مردم را رکن اصلی در این زمینه می داند و از آموزش و پرورش می خواهد از طریق معلمان خود در این مناطق نکات آموزشی را به روستائیان منتقل کنند. نجات 48 زن باردار توسط تیم های امدادی و درمانی وی تقویت امکانات مخابراتی، تعریض راه دسترسی به این روستاها و مهم تر از همه تجمیع این روستائیان را مهمترین راهکارها برای تسهیل در خدمات رسانی عنوان کرده و خواستار همکاری بین بخشی در این زمینه برای رفع مشکات اهالی بخشهای بشارت و شول آباد می شود. مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان الیگودرز معتقد است که این شبکه تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی به مردم این منطقه به کار گرفته است و نجات 25 زن باردار در منطقه شول آباد و 23 زن باردار در منطقه بشارت با همکاری جمعیت هلال احمر استان را گواه فعالیتهای انجام شده می داند. ثروتی همچنین خدمات رسانی توسط اورژانس به 90 مصدوم و مجروح در منطقه شول آباد و 320 مورد در منطقه بشارت را از دیگر خدمات ارائه شده از سوی شبکه بهداشت و درمان الیگودرز عنوان کرده و اعتقاد دارد که باید برای تسهیل در خدمات رسانی به مردم این منطقه تدابیر جدی اندیشیده شود. به هر روی به نظر می رسد به رغم تلاشهای صورت گرفته توسط تیم های هلال احمر و بهداشت و درمان برای خدمات رسانی به مردم، رفع محرومیت در این منطقه نیازمند چاره اندیشی جدی و صد البته همکاری خود مردم برای تسهیل در ارائه خدمات است، موضوعی در گرو فرهنگ سازی، آموزش و همچنین ایجاد زیرساختهای ارتباطی در منطقه است. .......................................... گزارش: صدیقه حسینی
























۱۳۹۳/۲/۲ - ۰۷:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن