واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
استانها > جنوب > فارس دکتر اصغر دادبه:
زندگي مودت آميز در آرمان شهر بوستان سعدی تحقق می یابد / "سعدی" شاعر سنت های پایدار انسانی - ایرانی
شیراز – خبرگزاری مهر: یک استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: زندگي مودت آميز در آرمان شهر بوستان سعدی تحقق می یابد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر اصغر دادبه در نشست علمی یادروز سعدی که پیش از ظهر دوشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد،خاطرنشان کرد: سعدي به نوعي ادب و حكمت را از آسمان فرو داد و در خانه ها جا داد كه در خانه دلها قرار داد كه اين نوآوري است. سعدی نه از مجاز غافل ماند و نه از حقیقت این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حكايت كارهاي ارجمند تمام شاعران به جاي خود است، افزود: اما مسئله شعر و عشق ما در آن سو و خيلي سوها يا در سوي مجاز حركت مي كرد يا در سوي حقيقت. لذا در این بین چيزهايي گم مي شد نه اينكه ارزش ندارد، اما يكسره دل بستن به عشق مجازي و توصيف هاي طبيعت گرانه كه در نوع خود ارجمند است يا يكسره بريدن از زندگي و دل به آسمان بستن، هر دو گسستگي در آنچه كه نياز انسان است را پديد مي آورد. او پيوند را برقرار كرد نه از مجاز غافل ماند نه از حقيقت و در اين ميان به انسان چنان سقراط توجه كرد. دکتر دادبه بیان کرد: اين مرد بزرگ چنان از روزگار خود پيش است كه گاهي حتي از روزگار ما نيز پيش است. وی ادامه داد: حرف هاي سعدي همه حرفهاي شگفت انگيز و بديع اما به قول ملاصدرا ، تكرارها و گاهي هم بي توجه موجب مي شود كه گاهي آنها را عادي بيانگاريم. از این بابت خيلی وقتها معلوم نيست آنچه كه نو است خيلي بهتر از سنتي است. این استاد ادبیات، بیان کرد: بسياري از سنت ها از هر مدرني نو و نوتر و كاراتر و موثرتر و متناسب با محيطي كه در آن زندگي مي كنيم. سعدی، شاعر سنت های پایدار انسانی، ایرانی وی در بخش دیگری از این سخنرانی که با موضوع سعدی و سنت های پایدار انسانی، ایرانی صورت گرفت، تاکید کرد: در بنايي كه بخواهند آن را به زمين بزنند، ستونهاي اصلي آن را مي زنند اكنون نيز مي خواهند سعدي، فردوسي و ... را به بهانه كهنگي بزنند. دادبه افزود: افراط و تفريط يا دو سويه بودن قصه عشق يا مجاز و حقيقت در سعدي نوآور و هميشه نو ماندن سخن ها شكل ديگري پيدا كرده است. وی با اشاره به اینکه عشق سوزان نتيجه اشتياق است و اشتياق نتيجه هجران است، اشاره کرد: وقتي هجران نباشد طبيعي است كه اشتياقي در كار نيست و آن عشق سوزان بايد جاي خود را به امري كه به درد زندگي عملي ميخورد، سعدي نیز مي گويد بايد به تفاهم رسيد و آن سوزندگي ناشي از هجران ديگر نمي تواند وجود داشته باشد. وی بیان کرد: اين همان نگاه با احساس است که سعدی همان نگاه عاشقانه و محبت آميز را به كل هستي دارد و در قصيده ها توصيه هايي كه به جباران تاريخ مي كند كه دست از ستمگيری برداريد. دادبه تاکید کرد: نگاه او به انسان و رعيت نگاه انسان دوستانه و مودت آميز است و اين مسئله چنان پيش مي رود و اين محبت به كل هستي سرايت پيدامي كند و به عشق عرفاني تبديل مي شود به صورتی که در شعر در آن نفس كه بميرم در آرزوي تو باشم/ بدان اميد دهم جان تماشا می شود. این استاد ادبیات پایان داد: در نتيجه يكپارچگي در حركت عاشقانه سعدي مي بينيم كه انتزاعي و يك سويه نيست و فقط به زمين يا فقط به آسمان نمي چسبد ميانه اين دو را مي بيند و يك زندگي مودت آميز در آرمان شهر بوستان تحقق پيدا مي كند.
۱۳۹۳/۲/۱ - ۱۴:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]