تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815151663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اخطار سازمان محیط زیست به وزارت نیرو برای احداث تصفیه خانه در شهرهای ساحلی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اخطار سازمان محیط زیست به وزارت نیرو برای احداث تصفیه خانه در شهرهای ساحلی تهران-ایرنا-معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:حدود 17 روز پیش رییس این سازمان درباره ساخت تصفیه خانه برای شهرهای ساحلی بالای 20 هزار نفر جمعیت به وزارت نیرو اخطارداده است.


به گزارش ایرنا،پروین فرشچی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:بر اساس قانون، وزارت نیرو مکلف است برای شهرها ساحلی با جمعیت 20 هزار نفر به بالا تصفیه خانه احداث کند از این رو سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی نسبت به عملکرد این وزارتخانه به صورت کتبی هشدار داد.
وی افزود:هنوز تاکنون جوابی از وزارت نیرو به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نشده است.

***انتقال آب خزر به بخش های مرکزی فاجعه زیست محیطی

فرشچی گفت:اجرای طرح انتقال آب خزر به بخش های مرکزی از جمله سمنان تبعات جبران ناپذیر زیست محیطی به همراه خواهد داشت، این انتقال هم اکوسیستم خزر و هم منطقه ای که آب به آنجا منتقل می شود را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی افزود: گذشته از این موضوعات یک سری تعهدات بین المللی و منطقه ای وجود دارد؛ هم اینکه ممکن است این روند در کشورهای دیگر نیز رواج یابد هر چند شاید اکنون نیز برخی کشورها چنین برنامه هایی داشته باشند.
فرشچی تاکید کرد:تاکنون دراین زمینه هیچ گونه تعامل زیست محیطی با سازمان حفاظت محیط زیست صورت نگرفته و سازمان محیط زیست نیز تاکنون هیچ مجوزی صادر نکرده است.

*** کدورت آب بر اثر بیرون کشیدن کشتی رافائل
وی درباره بیرون کشیدن کشتی رافائل از آبهای خلیج فارس در بوشهر گفت: 30 سال است که کشتی رافائل در آبهای بوشهر غرق شده و اکنون به زیستگاهی طبیعی برای آبزیان تبدیل شده است از این رو هم از نظر فرهنگی برای مردم منطقه و هم زیست محیطی اهمیت زیادی یافته است.
فرشچی با بیان اینکه کشتی رافائل 300 متر است افزود: تاکنون غواصان زیادی از آن بازدید کرده اند و خارج کردن آن در قالب یک کمیته در حال بررسی است اما معتقدیم خارج کردن آن نه تنها موجب از بین رفتن یک زیستگاه می شود بلکه انجام عملیات بیرون کشی موجب کدورت آب در منطقه می شود که آسیب های زیادی به آبسنگ های مرجانی منطقه وارد می کند.
وی ادامه داد:کشتی ها فراوانی در آبهای زیادی از دنیا غرق شده اند اما تاکنون کشوری اقدام به خارج کردن آنها نکرده است زیرا از نظر زیست محیطی تبعاتی به همراه دارد که از بین رفتن زیستگاه و کدروت آب برخی از آنهاست.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت:کشتی های زیادی در کف خلیج فارس قرار دارند که برخی از آنها هنوز دارای ادوات جنگی و حتی سوخت هستند اما به نظر کارشناسان خارج کردن آنها از نظر زیست محیطی به مراتب مخرب تر از بودنشان در کف دریاست.

*** فروش خاک جزیره هرمز توسط شرکت های خصوصی
فرشچی دراین باره توضیح داد:خاک جزیره هرمز بسیار غنی است که متاسفانه توسط شرکت های خصوصی به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته می شود.
وی گفت: وظیفه نظارت بر این کار بر عهده استانداری هاست اما سازمان حفاظت محیط زیست هم به عنوان یک سازمان نظارتی پیگیر موضوع است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت:قرار است مطالعه جامعی در مورد خاک جزیره هرمز انجام شود که پیگیر این موضوع نیز هستیم.

*** انجام پایش ملی دریایی
فرشچی گفت: اکنون سازمان های دریایی به طور جداگانه اقدام به گشت های دریایی می کنند که هماهنگ کردن آنها جزو برنامه های سازمان محیط زیست است و از این رو قرار است پایش ملی دریایی در کشور شگل گیرد.
وی افزود: فردا - اول اردیبهشت ماه - سومین جلسه ایجاد گشت دریایی و پایش ملی آن آنلاین با حضور سازمان ها و نهادهای مرتبط دریایی برگزار می شود و شرکت کنندگان پارامترهای مورد نظر نهاد متبوع خود را از نظر فیزیک و شیمی آب را ارایه می دهند و بر این اساس نهادها از امکانات همدیگر در گشت های دریایی استفاده خواهند کرد.

*** ایجاد گارد ساحلی
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفاظت از مناطق دریایی نیز نیازمند محیط بان دریایی است که باید با آموزش های لازم برای این کار آماده شوند ، اکنون تعداد محیط بانان دریایی بسیار بسیار کم است و برخی از محیط بانان مناطق حفاظت شده به طور داوطلبانه این کار را انجام می دهند.
وی افزود: تفاهم نامه مشترکی میان سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی دریایی تهیه شده که یکی از مفاد آن تربیت محیط بان دریایی است که به زودی امضا خواهد شد.
فرشچی ادامه داد: تمام کشورهایی که دارای دریا هستند برای حفاظت از آن گارد ساحلی دارند از این رو ایجاد چنین گاردی یکی از برنامه های مشترک سازمان محیط زیست، نهادهای دریایی و نیروی انتظامی است.

*** لزوم بازنگری قوانین دریایی برای ساخت و ساز
وی گفت:ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس از کشورهای همسایه آغاز شد که اثرات سوء زیست محیطی زیادی به همراه دارد که نقش سازمان حفاظت محیط زیست حاکمیتی و نظارتی است که با همکاری بازوهای اجرایی می تواند بر این مساله نظارت داشته باشد.
فرشچی افزود:قوانین موجود در این زمینه نیازمند بازنگری است زیرا قوانینی که وجود دارد بیشتر کلی است در حالی که باید به موضوعات ویژه توجه بیشتری شود تا قوانین هشدار دهنده و بازدارنده باشد.
وی اظهارداشت:البته در این میان یک دوگانگی بین وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق آزاد وجود دارد که قرار است در نشستی مشترک این مساله مورد بررسی قرار گیرد.
فرشچی در ادامه به پیوستن جزایر هندورابی و فارور به کیش اشاره کرد و گفت: برای مدیریت این جزایر بین سازمان محیط زیست و مناطق آزاد دوگانگی وجوددارد که قرار است در نشستی مشترک بین دو نهاد بررسی شود.

*** انقراض ذخایر دریایی
فرشچی اظهارداشت:ماهیان خاویاری جزو گونه های در خطر انقراض دریای خزر هستند که عواملی همچون صید بی رویه ، صید قاچاق، آلودگی و سد سازی که مانع حرکت ماهیان خاویاری به رودخانه ها برای تخم ریزی می شود دراین امر دخیل هستند.
وی به صید قاچاق به عنوان یکی از اصلی ترین علت انقراض ماهیان خاویاری اشاره کرد و گفت: قیمت یک کیلو خاویار درجه یک در بازارهای جهانی 5 هزار دلار است در حالی که همین مقدار در بازارهای داخلی 150 دلار است که این مساله به قاچاق این محصول با ارزش دامن می زند.
فرشچی افزود:در دهه 90 میلادی سالانه 3 هزار تن خاویار از دریای خزر استحصال می شد، بعد از آن در سال 2011 کنوانسیون بین المللی محیط زیست دریایی و گونه های وحشی دریایی ( سایتس ) مسوولیت حفاظت از ماهیان خاویاری را بر عهده گرفت و قرار شد برای کشورهای حاشیه خزر سهمیه استحصال خاویار تعیین شود.
وی ادامه داد: بعد از بررسی های انجام شده قرار شد 5 کشور حاشیه دریای خزر در یکسال 250 تن خاویار استحصال کنند اما به این میزان سهم هم نرسیدند.
فرشچی گفت: کشور ترکمنستان برای حمایت از ماهیان خاویاری پیشنهاد داد به مدت 5 سال صید ماهی خاویاری متوقف شود و ایران هم بسیار حمایت کرد اما هنوز پاسخی داده نشده است.
وی ادامه داد: ایران سالانه 30 میلیون بچه ماهی در دریای خزر رها سازی می کند که بر اساس مطالعات انجام شده 1.7 دهم درصد از آنها به ماهی بالغ تبدیل می شوند.

*** اجرای فاز دوم طرح مسیر سبز - ساحل پاک تا 6 ماه آینده
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح مسیر سبز - ساحل پاک اسفندماه سال 92 بین رییس سازمان حفاظت محیط زیست و 6 استاندارد تهران ، البرز ، قزوین ، گیلان ، مازندران و گلستان به امضا رسید.
وی افزود: پاکسازی سواحل یکی از اهداف این طرح است که نوروز 93 از شهرهای شمالی کشور آغاز شد و فاز دوم آن تا 6 ماه آینده در سواحل جنوبی کشور اجرا می شود.
علمی ( 3 ) **9014**1440
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




31/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن