تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816266823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روز مادر، بزرگداشت همه ارزشهاي پاکی و نجابت بانوان ایثارگر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین مهر گزارش می دهد/
روز مادر، بزرگداشت همه ارزشهاي پاکی و نجابت بانوان ایثارگر
قزوین- خبرگزاری مهر: میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) روز بزرگداشت و نکوداشت و تجلیل از همه بانوانی است که با الهام از ام ابیها درس ایثار و از خودگذشتگی را با تربیت فرزندانی متعهد و با ایمان در زندگی آموخته اند.



به گزارش خبرنگار مهر، بیستم جمادی الثانی هر سال، روزی پر از خاطره و معنویت است؛ خاطراتی شیرین از مادران مهربان، فرزندان با محبت و همسران با وفا؛ این روز به یُمن، زاد روز بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا ( س)، روز مادر نام گرفته است؛ بانویی كه گل سرسبد تمام بانوان عالم است؛ تنها زنی كه پدرش معصوم، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) به او لقب" اُم ابیها " داده است، یعنی زنی كه برای پدرش همچون مادر بود. زندگی و سیره حضرت زهرا( س) به قدری آموزنده و جذاب است كه هر زن آزاده ای در جهان او را چونان قدیسه ای تحسین می كند؛ زنی كه تولدش از دامن خدیجه كبری، همسر پیامبر گرامی اسلام (ص) و در كانون نخستین خانواده اسلامی با نغمه های آسمانی و تسبیح قدسیان همراه شد و شب میلادش را عرشیان به بانگ تكبیر و تسبیح جشن گرفتند و خداوند لقب كوثر به او عطا كرد؛ زیرا وی سرچشمه  تمام خوبی های جهان است.

چه زیبا تولد این بانوی گرانقدر به ابتكار بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) روز زن و روز مادر نام گرفت؛ "اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد،چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست؛ زنی كه افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می درخشد." با نگاهي گذرا به اديان و آداب و رسوم مختلف مردم دنيا در مي يابيم كه بزرگداشت و تكريم مادران در هر دين و آئيني از ابتدا تا به امروز وجود داشته و به نوعي همه دنيا مادران را ستوده اند و تكريم آن ها را بر خود لازم دانسته اند. دين مبين اسلام نيز به عنوان يكي از كاملترين اديان الهي در اين باره بسيار سخن گفته است و بزرگداشت مادران و پدران و به خصوص مادران در جاي جاي آيات و روایات دين مبين اسلام يافت مي شود. حجت ‌الاسلام علی نعمت‌الهی به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) به خبرنگار مهر گفت: سیره حضرت زهرا(س) فقط زمانی تضمین‌ کننده سعادت بشر است که به همه ابعاد آن یکسان توجه شود و از نگرش تک‌ بعدی پرهیز کنیم.

وی با بیان اینکه حضرت زهرای مرضیه الگوی ایده‌آل انسان کامل است، اظهارداشت: خداوند سبحان وقتی در قرآن می‌فرماید: لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة (احزاب،۳۳/ ۳۱ ) مقصود از «لکم» همه انسان‌هاست، نه فقط مردان. این مطلب در مورد حضرت زهرا(س) نیز صادق است، آنچه فاطمه(س) را اسوه و نمونه ساخته، کمال انسانی آن حضرت است و بدین خاطر متعلق به عالم انسانیت است. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: مطمئنآ زنان با الگوگیری از حضرت زهرای مرضیه(س) به جایگاه حقیقی خود دست خواهند یافت. حجت الاسلام عباس نظري معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هم در خصوص ارزش و اهميت مادران در دين مبين اسلام اظهارداشت:‌ دین مقدس اسلام بالاترین توصیه و تاکید در اطاعت و احترام به پدر و مادر را دارد و در مورد سخن قرآن درباره احترام به پدر و مادر آمده است و در بعضی از این آیه ها پس از ذکر توحید، توصیه به احسان والدین شده و این خود دلیلی بر تاکید زیاد دین مقدس اسلام در این خصوص است. در بررسی 13 آیه قرآن با شش گونه تعبیر، انسانها را به احترام پدر و مادر فرمان داده است: در سوره اسراء آیه 23 خداوند فرمان داده که به پدر و مادر نیکی کنید، در آیه هشت سوره عنکبوت و آیه 15 سوره احقاف، خداوند وصیت وسفارش به نیکی به پدر و مادر کرده، در سوره های لقمان آیه 14، نمل ایه 19 آمده است از خدا و از پدر و مادر تشکر و سپاسگزاری کنید همچنین در سوره های اسراء، ابراهیم، نموح و بقره هم تاکیدات قرانی برای نیکی به پدر و مادر و دعا و انفاق برای آنها آمده است. عباس نظري معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین یادآورشد: در قرآن اطاعت از پدر و مادر ، تنها در یک مورد استثنا شده، آن هم نه با تندی و خشنونت بلکه با نرمی و خوش رویی تمام و آن موردی است که اطاعت از پدر و مادر موجب شرک به خدا و نافرمانی از خدا می شود.

پیامبر نور و رحمت نيز در اين خصوص فرمودند: خداوند متعال برکت علم را در تعظیم استاد، بقای ایمان را در تعظیم خداوند، لذت زندگی را در خوبی کردن به والدین و رها شدن از آتش را در ترک آزار خلق قرار داده و هر کس احسان نکند از زندگی لذت نخواهد برد. در فرهنگ ايراني نيز از گذشتگان دور احترام به والدين و به خصوص مادران وجود داشته است تا جائي كه گفته مي شود بر بنیان کتاب های "آثارالباقیه" و "التّفهیم" ابوریحان بیرونی، "زین‌الأخبار" گردیزی، "شرف‌نامه" نظامی گنجوی و "شاهنامه" فردوسی در فرهنگ ایران روز زن و روز مادر همزمان با جشن اسفندگان در پنجم اسفندماه بوده است. بزرگداشت مادران در دنيا در کشورهای مختلف نیز یک روز خاص به نام روز مادر با توجه به مناسبات تاریخی و مذهبی نام گذاری شده است مانند یکشنبه مادر در انگلستان یا در یونان، جشن ظهور مسیح برای مسیحیان اورتودوکس (۲ فوریه). در بعضی کشورها این روز به روزی که برای بیشتر مذهب‌ها مهم بود تغییر یافت، مانند روز مریم مقدس در کشورهای کاتولیک؛ یا روز تولد دختر پیامبر اسلام، در ایران. برخی کشورها، آن را به روزهای تاریخی خود تغییر دادند، مانند بولیوی که روز جنگ ویژه‌ای که زن‌ها نیز در آن شرکت داشتند را انتخاب کرد. هديه دادن به مادران، ديد و بازديد، تقدیم گل و برآورده كردن يكي از خواسته هاي مادران از رسومي است كه تقريبا در همه دنيا به طور مشترک برگزار مي شود. زهرا جمالي يكي از مادراني است كه در آستانه روز مادر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: براي من كه يك مادرم هديه گران قيمت و گل هاي تجملاتي نمي تواند خيلي خوشحال كننده باشد بلكه همين كه فرزندانم به من سر بزنند و اين روز را به خاطر داشته باشند كافي است. وي مي گويد: يك مادر از ابتداي زندگي فرزندش تلاش مي كند تا آن فرزند به ثمر برسد ولي گاهي فرزندان با برخي رفتارهايی نامناسب دل مادران را مي شكنند. عاطفه رسول زاده نيز دختري 21 ساله است كه با او در يكي از فروشگاه هاي لباس زنانه آشنا مي شوم وی مي گويد: آمده ام براي مادرم هديه اي تهيه كنم. مسئولان نيز هر ساله در اين روز و به منظور تكريم مادران برنامه ها و مراسم هاي مختلفي را در نظر مي گيرند. طاهره بیگم سیدی مديركل بانوان و خانواده استانداري قزوین به عنوان مسئول اصلي اجراي برنامه هاي ويژه روز مادر در قزوين مي گويد:‌ به مناسبت هفته زن، نمایشگاه توانمندی زنان از شنبه 30 فروردين به مدت یک هفته در پارک بانوان استان برپا شده است. وی افزود: اگر بخواهيم آسيب ها و مشكلات فرهنگي اجتماعي را حل کنیم تنها راهمان پناه بردن به تعاليم و دستوران ديني و شناخت درست از شخصيت والاي حضرت زهرا (س) است. مديركل دفتر بانوان و خانواده استانداری یادآورشد: زنان در توليد ملي، شادابي اجتماعي، فرهنگ سازي در زمينه الگوي مصرف و اشاعه فرهنگي ديني در جامعه بسيار تاثير گذارند لذا از دستگاه هاي اجرايي انتظار داريم در اجراي برنامه هاي هفته زن با نيت معنوي و عزم ملي و مديريت جهادي در راستاي ترويج فرهنگ فاطمي تلاش بیشتری کنند.

این مسئول در ادامه به دیگر برنامه های هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر اشاره كرد و افزود: برگزاري 14 نشست پيرامون ترويج شيوه مادري حضرت زهرا در 14 محله و تجليل از مادران نمونه در 14 محله، ارائه مشاوره رايگان ژنتيک به مدت يک هفته در سطح استان، برگزاري همايش مصرف بهينه سوخت در راستاي ترويج فرهنگ اقتصاد مقاومتي، كارگاه آموزشي كارآفريني ويژه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي، ارائه مشاور رايگان خانواده، اختصاص يک سانس رايگان سينما ويژه بانوان از دیگر برنامه های این هفته در استان است. وی بیان کرد: همچنین غبارروبی مزار مادران شهید، برگزاري مسابقه كتابخواني مجازي ويژه بانوان شاغل در ادارات، اجراي فاز سه كارگاه هاي طراحي مد ولباس اسلامي وايراني، نشست تخصصي ويژه كارگران زن با موضوع آسيب شناسي شبكه اجتماعي، ارائه مشاوره رايگان خانواده براي كارگران زن، كارگاه آموزشي و ايجاد مشاغل خانگي ويژه زنان سرپرست خانواده تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي، ايجاد پايگاه هاي سلامت در بوستاهاي قزوين از جمله برنامه هاي دستگاه هاي اجرای در هفته زن در استان است. سیدی گفت: مسابقات ورزشي، تور گردشگري يک روزه رايگان در سطح شهر، جشنواره صبحانه سالم در پارک بانوان و برگزاري جشنواره شيريني پزي وميوه آرايي ويژه مادران ودختران در پارک بانوان در این هفته پیش بینی شده است. خانه های سالمندان قزوین این روزها میزبان کسانی هستند که گاهی حتی نام خود را نمی دانند آنهایی که امروز آلبوم عکس و وسایل شخصی آنهاودر گوشه یکی از همین اتاق های خانه های سالمندان همه دنیای آنهاست و در انتظار آمدن فرزندان خود هستند. زهرا رمضانی کارشناس امور سالمندان اداره کل بهزیستی استان قزوین در این خصوص می‌گوید: در استان قزوین 312 سالمند در خانه‌های سالمندان روزانه و شبانه روزی نگهداری می‌ شوند. وی افزود: به طور متوسط نيز مي توان گفت كه اگر نيمي از اين افراد را زنان تشكيل دهند روز مادر 156 مادر در خانه هاي سالمندان قزوين نيازمند توجه فرزندان خود هستند. اگر چه بهزيستي استان قزوين در اين باره برنامه هاي متعددي دارد اما هيچ چيزي براي يك مادر جاي فرزندش را پر نمي كند. صديقه، مادري است كه وقتي به او روز مادر را تبريك مي گويم بغض مي کند و می گوید: سه سال است كه فرزندانم براي تبريك اين روز به ديدن من نيامده اند. وی كه همه زندگي خود را در يك عكس كوچك از پسر جوانش مي بيند آن را از كنار تختش برمي دارد، نشانم مي دهد و مي گويد:‌خيلي دلم برايش تنگ شده كاش امسال به ديدنم بيايد.

محمد صدرا آراسته مديركل ثبت احوال استان قزوين مي گويد:‌ در استان قزوين 591 هزار و 176نفر از جمعيت استان را بانوان تشكيل می دهند که این میزان 48 درصد جمعيت استان را شامل مي شود و بیانگر آن است كه مديران استاني بايد توجه بيشتري به مسائل بانوان و بخصوص برنامه هاي هفته زن داشته باشند چرا كه امروز بانوان نقش قابل توجهي در فعاليت هاي اجتماعي دارند و از سویی بنيان اصلي هر خانواده اي با مادران شكل مي گيرد لذا لازم است مسئولين استاني به بهانه روز مادر به شكل جدي تري به امور بانوان بپردازند. روز مادر بهانه ای برای قدردانی از ماداران، الگو برداری از ائمه معصومین برای زندگی اسلامی و حرکت در مسیر اخلاق مداری و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در میان بانوان است. باشد تا با گرامیداشت روز مادر همواره قدردان مادران، همسران ودختران پرتلاش، عفیف و سختکوش کشور باشیم. گزارش: مریم کشاورز


۱۳۹۳/۱/۳۱ - ۱۰:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن