تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815422206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلوگيري مجلس از نَشت بودجه بهداشت به ساير رديف ها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ فروردين ۱۳۹۳ (۱۰:۵۱ق.ظ)
سخنگوي کميسيون بهداشت و درمان مجلس: جلوگيري مجلس از نَشت بودجه بهداشت به ساير رديف ها گروه سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، وضعيت سلامت از نظر بودجه ها و سطح رضايتمندي از خدمات خوب نيست، مردم بايد کاستي ها را بفهمند و مسئولان هم بايد متوجه اوضاع مي شدند چرا که يکي از قول هاي رييس جمهوري رسيدگي به وضعيت سلامت بود و مردم ايران شايسته بهترين خدمات در همه حوزه ها به ويژه حوزه سلامت هستند.
در چنين شرايطي لازم بود اطلاع رساني از اوضاع موجود صورت گيرد که اين کار باعث شد بحث هاي مربوط به سلامت در سخنان رؤساي قوا و مسئولان مورد توجه قرار گيرد و با تاکيدات مقام معظم رهبري سلامت در اولويت هاي بالاي دولت قرار گيرد.
براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود سهم پرداخت از جيب مردم براي هزينه هاي سلامت به کمتر از 30 درصد و سهم دولت به 70 درصد برسد که اين امر تا زمان حاضر ميسر نشد.
البته طي 6ماه گذشته که کنترل نرخ تورم و کاهش آن از 44 درصد به 25 درصد رسيد، توانستيم جلوي رشد پرداخت از جيب مردم را 70 درصد نزديک شده بود را بگيريم و آن را در سطح 65 درصد نگه داريم.
ارقام بودجه فعلاً بر روي کاغذ است و تا اين اعتبارات اختصاص يابد مدت زماني طول مي کشد. همچنين پرداختي ها تابع خيلي از مسائل که بايد خوب پيش برود، اگرچه ما براي تحقق اعتبارات بودجه اي و 10 درصد هدفمندي مصوب مجلس اميدوارهستيم.
در همين خصوص با محمدحسين قرباني نماينده مردم آستانه اشرفيه و سخنگوي کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت و گويي انجام داده ايم که به شرح زير است:

بودجه 93 را چگونه بود، رضايت نسبي در بخش بودجه درماني کشور داريد؟
سال 93اولين سالي است که بعد از انقلاب اسلامي براي اولين بار شاخص هاي سلامت در برنامه و بودجه، ارتقاي جدي يافته است.
اين ارقام حتي از 10درصد سهم هدفمندي يارانه ها نيز پيش تر رفته و يک درصد از ارزش افزوده نيز به به حوزه سلامت اضافه شده است و امروز مبلغي نزديک به 5هزارميليارد تومان رسيده است.
همکاري که براي ارتقاي بخش بهداشت و درمان مابين دولت و مجلس شوراي اسلامي صورت پذيرفت، پس از ساليان سال بي نظير بود.

البته اين همکاري ها بايد در راستاي ابلاغ سياست هاي کلي سلامت باشد؟
گام هاي سياست هاي کلي بهداشت که از جانب مقام معظم رهبري ابلاغ شد، ايشان حجت را برهمه تمام کردند و مسئولين قانونگذاري و اجرايي کشور بايد آستين ها را بالا بزنند و با تمام توان در اين حوزه گام هاي موثري بردارند.
سقف پرداخت کمتر از جيب مردم در بخش درمان يکي از تاکيدات مقام معظم رهبري بود؛ امروز مردم کشور براي هزينه هاي درماني حدود 90درصد هزينه ها را از جيب خود پرداخت مي کنند اما؛ اگر بخواهيم طبق قانون برنامه پنجم پيش رويم، درميابيم که مردم تنها 30درصد هزينه درماني را بايد پرداخت کنند.

مشکلات بخش بهداشت و درمان کشور کم نيست، چه راهکارهايي براي رفع ان ارائه شده است؟
در واقع عدم تجميع بيمه ها در حوزه سلامت، واقعي نبودن تعرفه ها و پرداخت نشدن به موقع مطالبات از سوي بيمه ها از مشکلات روز مره در اين حوزه است ؛ کاهش پرداخت از جيب مردم و يکسان سازي بيمه ها و شفاف شدن حوزه سلامت تاثير بسزايي در کاهش مشکلات اين حوزه دارد.

اما امروز بيماران مشکلات بسياري را در بيمارستان ها دارند
با توجه به آموزه هاي ديني ما، سلامت در اولويت است و بايستي در اين رابطه گام هاي جدي تري برداشته شود.
طبق سياست هاي چشم انداز و ابلاغ سياست هاي کلي سلامت، بيماران نبايد در مراکز درماني و بيمارستان ها دغدغه مالي داشته باشند و بايد تمام تمرکز هر بيمار در بهبود و رفع بيماري خود باشد.

فکر مي کنيد امسال تا چه ميزاني اين هزينه ها کاهش پيدا مي کند؟
باورداريم با تمام وجود بي مهري هايي که در اين حوزه تاکنون شده، امسال با تمام همت و کوشش بتوانيم تا 20درصد از پرداختي هاي مردم به بخش درمان را کاهش دهيم ؛ اين همت و تلاش در سايه سياست هايي که از سوي رهبر معظم انقلاب، بارغه اي از اميد را در دلمان روشن کرد تا با همکاري بيشتر و نگاه هاي ويژه به اين بخش ، حرکت قابل قبولي را در اين حوزه آغاز شود.

وظيفه کميسيون مطبوع شما چيست؟
مطمئنا پس از ابلاغ، نظارت بر بودجه و نحوه تخصيص بجاي آن از مهمترين وظيفه کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي است تا بارديگر مانند سال هاي گذشته اين بودجه وارد رديف ها و فاز هاي ديگر نشود تا اين پاشيدگي و بي برنامگي و فشار بر مردم را ديگر شاهد نباشيم.
امروز جديت و پيگيري در کميسيون بهداشت وجود دارد تا اين اميد را به مردم دهيم که در سال 93 خبرهاي خوب و پيام هاي مثبتي را در حوزه بهداشت و درمان به گوش مي رسد.

يکي از مَثل هايي که از دوران کودکي مي شنويم، "پيشگيري بهتر از درمان است" آيا در اين خصوص فکري شده است؟
پيشگيري مقدم بر درمان است زيرا آسان تر و بسيار کم هزينه تر نسبت به راه هاي درمان است.
يکي از احکام در قانون برنامه پنجم، تلاش و همت در جهت پيشگيري بايد باشد ولي متاسفانه امواج مثبتي از اين پيام و حرکت را تاکنون پيدا نکرده ايم و تمام دغدغه هاي مسئولان کشور در زمينه درمان بود.
اگر امروز پيشگيري را ارجع تر ندانيم و تمام بودجه کشور را صرف بخش درماني کشور کنيم، در انتها باز هم مشکلات درماني به قوت خود باقي است ؛ بايد با تغيير نگاه هاي مديريتي و اجرايي کشور، پيشگيري و سلامت در حوزه هاي مختلف، گام هاي مثبتي برداشته شود زيرا اين گام هاي که تا به امروز برداشته ايم به هيچ وجه کافي نيست .

به قانون برنامه پنجم اشاراتي داشتيد، بحث بيمه در اين قانون چگونه بايد باشد؟
در قانون برنامه پنجم توسعه اشاره شده که همه بيمه‌ها بايد تحت نظارت بيمه سلامت باشد اين درحالي است که هنوز تشکيلات مدنظر قانون برنامه به نحو شايسته انجام نشده است.
در همين خصوص نيز بررسي لايحه تعيين تکليف وظايف و اختيارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اولين دستور کار اين کميسيون بود.
با توجه به اينکه در قانون برنامه پنجم توسعه اشاره شد که همه بيمه‌ها بايد تحت نظارت بيمه سلامت باشند بنابراين به نظر مي‌رسد که لايحه تعيين تکليف وظايف و اختيارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با قانون برنامه پنجم توسعه مغايرت دارد.

علت مغايرت ؟
متاسفانه هنوز به نحو شايسته تشکيلات مدنظر قانون برنامه از نظر تجميع صندوق‌هاي بيمه انجام نشده است؛ امروزه شاهد هستيم که پول و اعتبار در دست وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعي است و خدمات نيز از سوي وزارت بهداشت ارايه مي‌شود که اين اقدام با اهداف مدنظر منافات دارد.
لايحه تعيين تکليف وظايف و اختيارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نياز به کار کارشناسي بيشتري دارد.

درخصوص الحاق يک بند به ماده 2 قانون اشتغال نيز توضيح مي دهيد؟
در اين طرح که با يک فوريت مطرح شد، سرپرست کميته امداد به عضويت شوراي عالي اشتغال درآمد که اين امر با راي مثبت نمايندگان کميسيون بهداشت مواجه شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن