تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805340424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام میرباقری در اجلاس ملی اصحاب عشق: انقلاب اسلامی یک بحران ایدئولوژیک برای غرب ایجاد کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام میرباقری در اجلاس ملی اصحاب عشق:
انقلاب اسلامی یک بحران ایدئولوژیک برای غرب ایجاد کرده است
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: انقلاب اسلامی یک بحران ایدئولوژیک برای تمدن غرب ایجاد کرد و جلوی پیشروی آن را گرفت و همین مسئله موجب ایجاد بحران اقتصادی برای آن‌ها شد.

خبرگزاری فارس: انقلاب اسلامی یک بحران ایدئولوژیک برای غرب ایجاد کرده است


به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری اجلاس ملی اصحاب عشق، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در جمع فعالین مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به فراتمدنی بودن ظهور اظهار کرد: واقعه ظهور منجی عالم بشریت یک واقعه فرا تمدنی است و با رویکرد تمدنی نمی‌توان به تحلیل آن و صحبت از آن پرداخت. وی افزود: دوره ظهور فراتر از تحلیل‌های ماست و نمی‌توان از ادبیاتی که برای تحلیل تاریخ استفاده می‌کنیم، برای تحلیل آن استفاده کرد زیرا با ظهور منجی عالی بشریت، شب تاریک به پایان می‌رسد و دوره روشنی و صبح تاریخ آغاز می‌شود و از این رو دوران ظهور را به عنوان تمدن اسلامی نام نمی‌بریم زیرا اصولا یک عالم دیگری است که حقیقت زمین ظاهر می‌شود. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: با این مقدمه این بحث مطرح می‌شود که این تمدنی که می‌خواهیم به سمت آن حرکت کنیم و تا مرز برخورد تمدن‌ها در جهان برای رسیدن به آن پیش می‌رویم، چیست؟ تعبیر جامع و مانع در این زمینه کارگشا نیست و باید بحث از یک نقطه شروع شود تا در نقطه‌ای ختم شود که از این رو می‌توان گفت تمدن عبارت است از مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی بشر که شامل همه دستاوردهای بشری می‌شوند و بر پایه یک اندیشه مرکزی شکل می‌گیرند. میرباقری خاطرنشان کرد: فرآیند شکل گیری تمدن بدین شکل است که اندیشه محوری در جامعه ظهور پیدا می‌کند و همه نیازمندی‌های اجتماعی بر گرد آن شکل گرفته و ساختارهای اجتماعی حول محور این اندیشه تغییر می‌کنند و ساختارهای جدیدی شکل می‌گیرند و به تدریج تمدن جدید ایجاد می‌شود. وی تاکید کرد: اگر یک دوره‌ای اندیشه محوری جامعه اشرافیت باشد؛ انسان‌ها به شریف و غیر شریف تقسیم می‌شوند و اشرافیت محور طبقه بندی جامعه می‌شود اما اگر این اندیشه زائل شود و اندیشه جدیدی با محوریت برابری انسان‌ها و مشارکت یکسان اجتماعی شکل گیرد، تمدن قبلی دچار زوال شده و مرحله جدیدی از حیات اجتماعی در آن جامعه شکل می‌گیرد. استاد حوزه علمیه قم افزود: اندیشه‌های محوری که در جامعه شکل می‌گیرند تا زمانی که ظرفیت تاریخی آن اشباع شود، عمر می‌کند و وقتی ظرفیت تاریخی آن اشباع شود دوران آن پایان می‌یابد. اگر اندیشه محوری یک تمدن به پایان خود برسد و بصیرتی جدید پیدا شود نظام نیازمندی‌ها و مجموعه تلاش‌ها و امکانات، در خدمت اندیشه جدید قرار می‌گیرند و ساختار جدیدی شکل می‌گیرد. میرباقری تصریح کرد: اگر خوب دقت شود می‌بینیم که اختیار ما در نظام نیازمندی‌ها ما دخیل است و این بدین معنی است که نمی‌توان سیر تکامل اجتماعی بشر را جبری، چه جبر مادی و چه جبر الهی دانست. وی خاطرنشان کرد: دومین نکته مطرح در این بحث این است که اختیار انسان، سطوحی دارد و انسان دارای یک قوه اختیار است که جهتی را انتخاب می‌کند و حول جهتی که انتخاب می‌کند، نظام‌های اجتماعی شکل می‌گیرند. نظام همفکری اجتماعی، رفتار و همدلی و تعامل اجتماعی بر محور این اختیار شکل می‌گیرند. این کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: برای اختیار انسان‌ها، دو جهت است که یکی تسلیم در مقابل حضرت حق و پرستش خدای متعال و بندگی در مقابل اوست که در این جهت، انسان سجده و بندگی و پرستش را در همه حوزه‌ها انتخاب می‌کند و نسبت به خداوند متعال بندگی می‌کند و اعلام عجز و سجده را در همه حوزه‌ها از حوزه عمومی تا حوزه خصوصی را انتخاب می‌کند. میرباقری افزود: جهت دوم انتخاب انسان، وادی کفر است و ممکن جهت کفر را انتخاب کند که این انتخاب ممکن است به صورت اجتماعی نیز وجود داشته و ممکن است یک جامعه به طور کامل از مسیر مادی به سمت معنویت تغییر دهد و از پرستش طاغوت به پرستش حق روی بیاورد یا بالعکس. وی تصریح کرد: جهت اختیار انسان، هم بر اندیشه و تفکر و دانش انسان حاکم می‌شود و هم بر رفتار انسان حکومت می‌کند و جهتی که انتخاب می‌کند وی را مادی یا معنوی می‌سازد. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: از این رو می‌توان گفت محوری‌ترین اختیار انسان انتخاب کفر یا توحید است و خداوند متعال، بر انسان جبر باطنی را تحمیل نکرده است البته ممکن است جبر قانونی حاکم باشد. حجت الاسلام میرباقری تاکید کرد: اگر جامعه، توحید را اختیار کرد و انسان‌ها اختیار پرستش حق را قبول کردند، باید در ذیل ولایت پیامبر اکرم (ص) حرکت کنند زیرا هیچ اراده‌ای نمی‌تواند پرستش حق را اختیار کند مگر در زیر ولایت پیامبر (ص) و کسانی که پرستش حق را اختیار می‌کنند، در ذیل ولایت ولیّ حق، طی طریق می‌کنند. استاد حوزه علمیه قم افزود: محور کل پرستش حق در عالم، حول ولایت پیامبر (ص) است و همه خانه‌های انبیاء و ائمه، از نور وجود پیامبر (ص) بهره گرفته‌اند و همه این خانه‌ها، حول محور نبی اکرم (ص) شکل گرفته‌اند که همه اراده‌های انسانی، حول محور نبی اکرم (ص) برای عبادت حق تجمع می‌کنند و نخستین کسانی که حول این محور تجمع کرده‌اند، انبیاء هستند و از این طریق یک جامعه تاریخی شکل می‌گیرد. حجت الاسلام میرباقری تصریح کرد: جریان ولایت تاریخی باطل نیز محور دارد که محور آنها فراعنه و دشمنان نبی اکرم (ص) هستند و همان طور که همه اراده‌های حق، حول محور نبی اکرم (ص) هستند همه اراده‌های باطل نیز حول محور دشمنان ایشان جمع می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در این دو جریان هم اخلاق و احساسات شکل می‌گیرد و هم اندیشه‌ها و رفتار شکل می‌گیرد و حول این نظام تاریخی و اجتماعی است که اندیشه‌های تاریخی شکل می‌گیرند. در واقع اندیشه‌های تمدن ساز در تاریخ اتفاقی شکل نمی‌گیرند بلکه ذیل این دو اراده انسانی شکل می‌گیرند. وی تاکید کرد: اراده‌های انسانی چه بخواهد کافرانه زیست کند یا موحدانه، باید حول یک اندیشه متمرکز شود و وقتی جمع شدند، محورشان یا نورانی‌ترین محور الهی است یا تاریک‌ترین و ظلمانی ترین محور تاریخی زیرا تمدن‌ها یا گرد کلمه نور شکل می‌گیرند یا گرد جریان ظلمات. استاد حوزه علمیه قم افزود: پس مشخص شد که تمدن یا در وادی ظلمات است یا وادی نور و متناسب با مرحله تاریخی پرستش انسان است که بسط تمایلات و افکار صورت می‌گیرد و پیچیده تر شدن همه ویژگی‌های جامعه، حول محور پرستش است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع آمدن کتاب الهی، آخرین مرحله ظهور حق است و این ظهور به وسیله پیامبر اکرم (ص) منتشر شده و تا ظهور ادامه پیدا می‌کند و تکامل این جبهه، تکامل با ادیان و وحی صورت می‌گیرد که تکامل آن با وحی مرتبط است. میرباقری تاکید کرد: نظام ولایت جبری نیست و با انتخاب انسان‌ها مشخص می‌شود و هر کسی با انتخاب خود، نظام خود را انتخاب می‌کند. استاد حوزه علمیه قم افزود: تمدن‌های تاریخی در خط فکری خاصی هستند یا معنوی یا مادی گرایی هستند و بسیاری از تمدن‌هایی که از بین می‌روند در خط فکری هستند که به دلیل فنی یا هر دلیلی از بین رفته‌اند اما خط فکری آن‌ها از بین نرفته و در تمدن دیگری تجلی یافته است که هم اکنون مدرنیته همان خط فکری مادی است. حجت الاسلام میرباقری تصریح کرد: وقتی جامعه‌ای صنعتی می‌شود، اخلاق آن هم صنعتی می‌شود و این خلطی است که صورت گرفته و می‌گویند در بدو هجوم صنعتی به ایران، علما با صنعتی شدن مخالفت می‌کرده‌اند. در واقع دو جریان وجود داشته که همواره به دنبال حرکت از سلطنت به مشروطه اسلامی و از مشروطه اسلامی به انقلاب اسلامی است و دیگری به دنبال مشروطه و انقلاب صنعتی است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما با فرایند تحول فلسفی غرب مخالفیم ولی با اندیشه و فلسفه که مخالف نیستیم. در واقع با فرآیند ایدئولوژی سازی غرب مخالفیم. آن ایدئولوژی حاکم بر تجدد که نگاه تمدنی جامعه را تغییر داده است، زمینی ساختن زندگی انسان و قطع ارتباط وی با وحی بوده است که سه اصل کلی آن، اومانیسم، لیبرالیسم و ناسیونالیسم است. رئیس آکادمی فرهنگستان علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تمدن غرب می‌گوید که یک دهکده واحد جهانی وجود دارد که یک کدخدا دارد و جنگ چهارم را برای همین راه انداختند که با دیگر تمدن‌ها مقابله کنند و ایدئولوژی آمریکایی را بر جهان حاکم کنند. وی تاکید کرد: ما نیز قصد داریم که جهان را ایدئولوژیک کنیم و ایدئولوژی توحیدی را بر جهان حاکم کنیم و در این درگیری تاریخی قرار داریم و در نقطه خاصی که قرار داریم، یک پیچ تاریخی است و این درگیری، 100 درصد به نفع اسلام است که در کل جهان به نفع اسلام و در جهان اسلام، به نفع جبهه اهل بیت (ع) است. استاد حوزه علمیه قم افزود: هم اکنون دوران سرباز کردن زخم کهنه جهان اسلام است و در نهایت جبهه اهل بیت (ع) پیروز می‌شود و تمدن اسلامی در حال ظهور و بروز است. اگر به سمت استفاده از روندهای غربی برویم، شکست می‌خوریم زیرا ظرفیت اراده تاریخی اولیاء طاغوت که اندیشه محوری تمدن مادی است، به سر آمده است زیرا ایدئولوژی مدرن، آخرین اندیشه محوری تمدن مادی است که شکست خورده است. حجت الاسلام میرباقری تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک بحران ایدئولوژیک برای تمدن غرب ایجاد کرد و جلوی پیشروی آن را گرفت و همین مسئله موجب ایجاد بحران اقتصادی برای آن‌ها شد و اگر ما بخواهیم برای پیشرفت از این ایدئولوژی شکست خورده استفاده کنیم، شکست می‌خوریم. وی خاطرنشان کرد: از این رو راه پیشرفت ما، اقتصاد مقاومتی است زیرا الزام ما در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که این به معنی تولید جدیدی از معیشت است که بر مبنای ایدئولوژی مادی نباشد و این همان نکته‌ای است که رهبر انقلاب از طرح اقتصاد مقاومتی هدف گرفته‌اند. انتهای پیام/2258/ذ

93/01/29 - 11:28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن