تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806369511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عزم جدي تهران- ابوظبي براي احياي روابط اقتصادي- سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ فروردين ۱۳۹۳ (۹:۳۹ق.ظ)
گامي ديگر در ارتقاي جايگاه منطقه اي ايران؛ عزم جدي تهران- ابوظبي براي احياي روابط اقتصادي- سياسي گروه سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، يکي از مهم ترين ارکان سياست خارجي هر کشور گفت وگو و هماهنگي با کشورهاي همسايه است. به خصوص در منطقه پرآشوب خاورميانه اين امر از اهميت بيشتري برخوردار مي شود. منطقه اي که هنوز بسياري از کشورهاي آن داراي مشکلات متعدد سياسي، قومي و مرزي هستند.
روابط با همسايگان از آنجايي اهميت مي يابد که اين روابط با کشورهاي آمريکاي لاتين در دو دولت گذشته توسعه يافته بود. هر چند رابطه با دولت هاي ضد آمريکايي از آغاز در دستور کار جمهوري اسلامي بود اما هيچ گاه به اندازه 8 سال گذشته نبوده است چندان که هوگو چاوز به نام و چهره اي کاملاً آشنا در ايران بدل شد. توجيه اين روابط مانور در حياط خلوت آمريکا از يک طرف و تشويق به راي موافق با ايران در مجامع جهاني به اضافه امکانات بالقوه اين کشورها در دور زدن تحريم ها بود. دولت يازدهم اما از همان ابتدا اعلام کرد ضمن اهميت به کشورهاي آمريکاي لاتين، همسايگان ايران را ترجيح مي دهد که شمار آنان با احتساب مرزهاي خاکي و آبي به 15 کشور مي رسد.
يکي از اين همسايگان مهم، امارات متحده عربي است که اتحادي از هفت شيخ‌نشين کوچک به نام‌هاي ابوظبي، دبي، شارجه، عجمان، فجيره، راس‌الخيمه و ام‌القوين است و بعد از استقلال از بريتانيا در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ ميلادي شکل گرفت. روابط ايران و امارات طي سالهاي اخير به تيرگي نهاده بود چرا که ادعاي امارات درخصوص مالکيت بر سر جزاير ايراني و تحريف نام خليج‌فارس در دولتهاي قبل بيش از هر زمان ديگري ادامه داشت و حتي رسيدگي به اين موضوع بارها در دستور کار شوراي همکاري خليج‌فارس قرار گرفت و انگشت اتهام شورا را به بهانه‌هاي مختلف به سمت ايران نشانه مي‌گرفت. پرونده روابط ايران و امارات در سالهاي اخير با ماجراي اخراج غيرقانوني اتباع ايراني از امارات که بخشي از آنها تجار بودند بسته شد و حل اين چالش جديد به تيم ديپلماسي دولت يازدهم رسيد. با اين حال چند ماه بعد از انتخابات رياست جمهوري، دولت امارات، وزير خارجه خود را در آذر 1392 به ايران فرستاد و ضمن ابراز خرسندي از انتخاب حسن روحاني، خواستار احياي روابط اقتصادي دو کشور شد.
در هفته اي که گذشت محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان به ابوظبي سفر داشت. سفري که به تعبير وي بعد از 6 سال به منظور برگزاري دومين اجلاس کميسيون عالي اقتصادي ايران و امارات انجام گرفته بود. در اين کميسيون کميته هاي سياسي، امنيتي، پولي، تجاري، محيط زيست، انرژي، مخابرات فرهنگي، علمي، آموزشي، رسانه اي و تقريبا تمامي دستگاهها شرکت کردند و به توافقات خوبي دست يافتند. محمدجواد ظريف و شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان در پايان دومين کميسيون مشترک عالي اقتصادي ايران و امارات، اسناد 8 توافق حاصله در اين کميسيون را امضا نمودند.
اين سفر که به بهانه احياي روابط اقتصادي دو کشور انجام گرفته بود دستاورد ديگري از جمله تقويت همکاري هاي سياسي را نيز به دنبال داشت. وزراي خارجه دو کشور ايران و امارات توافق نمودند ضمن گسترش همکاري هاي سياسي درسازمان ها و محافل بين المللي، کميته اي سياسي به رياست معاونان سياسي وزارت خارجه دو کشور هر 6 ماه يک بار در تهران و ابوظبي برگزار شود.
بايد اين نکته را متذکر شد که با توجه به تحولات منطقه و زوال دولت عربستان در نفوذ به کشورهاي منطقه از طرفي ديپلماسي فعال ايران، گرايش و تمايل امارات به عادي سازي رابط با ايران بيشتر شده است. طوري که در پايان دومين دوره نشست‌هاي کميسيون مشترک عالي عبدالله بن زايد آل نهيان وزير خارجه امارات تاکيد نمود امارات همه تلاش خود را مي‌کند تا موانع تقويت مناسبات را از سر راه بردارد.

به هر ترتيب ذکر چند نکته در تحکيم روابط ايران و امارات و در پايان اين گزارش ضروري به نظر مي رسد:
• تلاش براي احياي روابط و همکاري هاي اقتصادي زمينه اي براي تقويت روابط سياسي في مابين را فراهم خواهد ساخت.
• برقراري روابط صميمانه و به تبع آن منافع اقتصادي – سياسي که عايد امارات خواهد شد، يقينا به نفوذ سياسي ايران در شوراي همکاري خليج فارس کمک خواهد کرد.
• تلاش براي عادي سازي روابط و فضاي بدون تنش در منطقه، جمهوري اسلامي ايران را در پيشبرد اهداف داخلي، منطقه اي و بين المللي کمک خواهد نمود.
• نمي توان اطمينان داد با چشم اندازي که در بالا از احياي روابط دو کشور ارائه شد، ادعاي کذب مالکيت بر جزاير سه گانه در کوتاه مدت ديگر تکرار نشود اما مي توان با اطمينان گفت امارات تحولات اخير منطقه را درک کرده باشد و نتواند اين ادعا را با گستاخي بيشتري اعلام کند. چرا که هر زمان موقعيت منطقه اي و بين المللي را به ضرر ايران ديده، اين ادعا تکرار وشدت بيشتري داشته است؛ اما يک ديپلماسي فعال و سازنده مي تواند در اين مورد محدوديت هاي بيشتري براي اين دولت شيخ نشين به همراه داشته باشد.

*محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن