تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814713798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنایع دریایی نیازمند توجه و پشتیبانی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دبیر ستاد توسعه فناوری ها و صنایع دریایی : صنایع دریایی نیازمند توجه و پشتیبانی است تهران – ایرنا - دبیر ستاد توسعه فناوری ها و صنایع دریایی معتقد است که حوزه صنایع دریایی کشور دچار کمبودها و نیازهای جدی است و باید یک برنامه هماهنگ و همه جانبه برای حل مشکلات ، ایجاد فرصت های شغلی جدید و دستیابی به دانش فنی و فناوری های جدید تهیه شود.


به گزارش ایرنا دکتر محمد سیف در گفت و گو با مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری افزود : این امر از عهده یک وزارتخانه و یا یک سازمان خارج است و باید در یک تعامل سازنده و با هم افزایی بخش های مختلف ، سیاست های مناسب تدوین ، تصویب و اجرا شوند.
وی ادامه داد : خوشبختانه طی سالهای پس از انقلاب به لحاظ ضرورت ها و نیازهای مختلف ، حضور کشور در دریاها و فعالیت های مرتبط گسترش قابل توجهی داشته و اکنون توانمندی ها و امکانات بسیار قابل توجهی در بنادر ، ناوگان حمل و نقل ، صنایع کشتی سازی ، توسعه میادین نفت و گاز دریایی ، شیلات ، آموزشها و پژوهش های تخصصی و دیگر حوزه های مرتبط بوجود آمده است.
به عبارت دیگر کشور توانسته است برغم محدودیت ها و مشکلات مالی و اقتصادی ، سخت افزارها و امکانات خوبی را در حوزه دریا فراهم کند که بعضی در سطح منطقه نیز منحصر به فرد هستند.
سیف گفت : در حال حاضر بستر مناسب برای استفاده از این امکانات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و توسعه فناوری های نو و ظرفیت های جدید فراهم آمده است و امیدواریم با همکاری و تعامل بین وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط شاهد بهره برداری هوشمندانه و هدفمند از این شرایط باشیم و بتوانیم جایگاه کشور در حوزه فناوری های دریایی را ارتقا بخشیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری ها و صنایع دریایی با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلات گذشته جزیره ای بودن رشد در بخش های مختلف بوده وکشور نتوانسته است از هم افزایی بخش های مختلف دریایی استفاده و رشد همه جانبه کشور را در حوزه صنایع دریایی رقم بزند ، اظهار داشت : برای مثال در حال حاضر با توجه به فعالیت های گسترده محققان مقالات علمی دریایی کشور از کشور ترکیه پیشی گرفته و کشور از لحاظ علمی در منطقه مقام اول را دارد. ولی در حوزه فناوری و تبدیل این علم به درآمد و رشد اقتصادی ضعف داریم و نتوانسته ایم نخبگان و ایده های علمی خود را به صنعت و تولید گره بزنیم.
وی ادامه داد : مشکل دیگر نقص در زنجیره تامین خدمات و تجهیزات است. پروژه های دریایی مستلزم همکاری بخش های مختلف مهندسی ، ساخت مواد و تجهیزات، بازرسی ، خدمات فنی ، مونتاژ و غیره است و باید گلوگاه ها و کمبودها شناسایی و در جهت رفع آنها برنامه های مناسب تدوین و به اجرا گذاشته شود.
وی در جواب این سوال که آینده صنایع دریایی را چگونه می بیند و این صنعت در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور چه اقداماتی در دست اجرا دارد ، گفت : از سال قبل مطالعات گسترده و جامعی صورت گرفته و با مساعدت ارگان های دریایی کشور پیش نویس سند ملی توسعه دریایی تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است.
وی افزود : این سند در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور تهیه شده و امید است با تصویب سریع تر آن به توان سیاست های مناسب را به اجرا گذاشت. در این سند صنایع دریایی کشور بررسی و محورها پتانسیل های جدی و مهم برای پیشرفت شناسایی شده اند.
از آن جمله می توان به فناوری های فراساحل در آب های عمیق ، فناوری های توسعه پرورش ماهی در دریا ، فناوری های رباتها و تجهیزات دریایی بدون سرنشین و ساخت شناورها و کشتی های مختلف اشاره نمود که همه مستلزم اجرای سیاست های حمایتی و پشتیبانی از طرف مراجع و دستگاه های ذیربط هستند.
سیف از جمله برنامه ها در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی را استفاده مناسب و هدفمند از پژوهش های دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه دریا ، حمایت از همکاری های مشترک صنایع دریایی با دانشگاه ها و مراکز علمی ، تهیه و تصویب آیین نامه ها و قوانین مناسب جهت تسهیل در فعالیت های فناورانه در حوزه صنایع دریایی ، تقویت فعالیت ها و مسابقات علمی دانشجویی ، مستندسازی و اطلاع رسانی جامع در خصوص توانمندی ها و صنایع دانش بنیان موجود کشور و جلب همکاری متخصصین دریایی ایران مقیم کشورهای خارجی عنوان کرد.
علمی(1)**1746**1599
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




26/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن