تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812532358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق عبدالله گل و اردوغان آینده قدرت در ترکیه را رقم می زند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

توافق عبدالله گل و اردوغان آینده قدرت در ترکیه را رقم می زند آنکارا - ایرنا - انتخابات حساس ریاست جمهوری ترکیه که در واقع اولین انتخاب مستقیم رییس جمهوری این کشور خواهد بود ، روز 10 اوت ( 19 مرداد) سال جاری برگزار می شود.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پیش از این رییس جمهوری ترکیه توسط نمایندگان مجلس این کشور برگزیده می شد.
ˈشورای عالی انتخابات ترکیهˈ تنها مرجع قانونی در موضوع انتخابات این کشور ، امروز با انتشار مصوبه ای در روزنامه رسمی، برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد .
مردم ترکیه روز 19 مرداد سال جاری برای اولین بار در تاریخ نظام پارلمانی این کشور به پای صندوقهای رای خواهند رفت تا رییس جمهوری جدید را برای یک دوره پنج ساله انتخاب کنند.
رسانه های جمعی ترکیه همزمان با انتشار این خبر در روزنامه رسمی، از توافق ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر و ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه در خصوص نامزدی ریاست جمهوری اردوغان و نخست وزیری گل خبر دادند و مدعی شدند که در دیدار اخیر این دو در کاخ ریاست جمهوری، در این باره به توافق نهایی رسیده اند.
این درحالی است که هیچ یک از دو طرف در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.
بر اساس مصوبه شورای عالی انتخابات ترکیه، انتخابات ریاست جمهوری این کشور 60 روز پیش از پایان دوره هفت ساله عبدالله گل در مقام ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
در این مصوبه آمده است، دوره قانونی رییس جمهوری فعلی 28 اوت سالجاری به پایان می رسد و اصلاح قانون اساسی که انتخاب رییس جمهوری در ترکیه را به مردم محول کرده است، در 10 اوت برگزار خواهد شد .
این مصوبه اضافه کرد که انتخابات در دو دور برگزار می شود. در صورتیکه در دور اول نامزدی نتواند بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهد، دور دوم در 24 اوت برگزار خواهد شد.
عبدالله گل به دنبال پیروزی بزرگ حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ به رهبری اردوغان در انتخابات شهرداری ها در 30 مارس ( 10 فروردین ماه ) گذشته اعلام کرد که دیگر زمان گفت و گو در خصوص نامزد آتی ریاست جمهوری با نخست وزیر فرا رسیده است.
وی با اشاره به اینکه بعد از انتخابات شهرداریها، موضوع انتخاب ریاست جمهوری در تابستان سال جاری به صورت موضوع روز در ترکیه درآمده است، گفت: همچنان که پیشتر نیز گفته ام، بعد از انتخابات این موضوع را با دوستان خود در میان گذاشتم و آنان ˈنقشه راهیˈ را مشخص خواهند کرد.
موضوع انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری و نخست وزیر شدن عبدالله گل همانند آنچه که در فدراسیون روسیه اتفاق افتاد، از مدتها پیش در ترکیه مطرح شده است، ولی در تازه ترین اظهار نظرها از حزب حاکم پس از انتخابات محلی که این حزب توانست با اختلاف فاحشی از رقبای خود، پایگاه مردمی اش را تقویت کند، چگونگی تعویض قدرت در ترکیه در جامعه این کشور مطرح است.
برای احراز پست نخست وزیری در نظام پارلمانی ترکیه، نامزد تصدی این پست باید نماینده مجلس باشد.
ˈامرالله ایشلرˈ معاون نخست وزیر ترکیه گفته است که گل می تواند با استعفای داوطلبانه نماینده شهر ˈبایبورت ˈ در مجلس ملی ترکیه، به عنوان تنها نماینده مردم این شهر وارد مجلس شده و سپس به رهبری حزب حاکم و آنگاه پست نخست وزیری برسد .
پس از پیروزی حزب حاکم ترکیه در انتخابات سال 2002 میلادی که اردوغان هنوز در آن دوران نماینده مجلس نبود، عبدالله گل نخست وزیر ترکیه شد و بعد از پیدا شدن روشی برای ورود اردوغان به مجلس ، وی مقام نخست وزیری را از گل تحویل گرفت.
در سال 2003 میلادی با استعفای داوطلبانه تنها نماینده شهرˈسییرتˈ در مجلس ترکیه و الزامی شدن انتخابات میان دوره ای برای انتخاب نماینده این شهر، اردوغان نامزد نمایندگی مردم این شهر شد و در انتخابات میان دوره ای توانست به مجلس راه یابد تا مانع حقوقی بر سر نخست وزیری اش مرتفع شود. اکنون همین روش در مورد عبدالله گل نیز مورد نظر قرار گرفته است.
شهر بایبورت در مجلس ترکیه یک نماینده دارد که از حزب حاکم این کشور است. نماینده مردم این شهر نیز گفته است، اگر لازم باشد چنین فداکاری را برای نامزدی عبدالله گل خواهد کرد.
بر اساس قوانین ترکیه، حداقل 30 ماه بعد از انتخابات عمومی در این کشور ، نمی توان انتخابات دیگری برگزار کرد. ولی اگر شهر و یا یک حوزه انتخاباتی در مجلس نماینده ای نداشته باشد و یا بر اثر فوت و یا استعفا، کرسی آن شهر در مجلس خالی باشد، باید در اولین یکشنبه بعد از 90 روز از خالی شدن این کرسی، انتخابات برای تعیین نماینده شهر برگزار شود.
طرح های مختلفی در خصوص نامزدی ریاست جمهوری آتی ترکیه در محافل سیاسی این کشور مطرح شده است.
رییس جمهوری در ترکیه تاکنون توسط نمایندگان مجلس برای یک دوره هفت ساله انتخاب می شد. در پی مخالفتهای احزاب مخالف با انتخاب عبدالله گل به ریاست جمهوری در سال 2007، حزب حاکم ترکیه با استفاده از اکثریت قاطع نمایندگان خود در مجلس، مفاد مربوط به انتخاب رییس جمهوری در قانون اساسی را تغییر داد که به موجب آن رییس جمهوری در نظام پارلمانی ترکیه توسط مردم انتخاب خواهد شد.
محافل نزدیک به حزب حاکم پس از آن از این اقدام عجولانه حزب حاکم اظهار ندامت کردند ولی مدعی شدند که رهبران حزب تحت فشار شرایط تحمیلی مخالفان دست به چنین کاری زدند.
بر اساس اصلاحات انجام شده در قانون اساسی، رییس جمهوری برای یک دوره پنج ساله از سوی مردم انتخاب خواهد شد. دوره هفت ساله ریاست جمهوری عبدالله گل در اوایل اوت سالجاری به پایان می رسد.
محافل حزب حاکم ترکیه با اشاره با اینکه پیروزی این حزب در انتخابات شهرداریها به مفهوم رای اعتماد و حمایت قوی مردم از شخص اردوغان می باشد، مدعی هستند با توجه به تاکید نخست وزیر ترکیه در خصوص رعایت محدودیت حداکثر سه دوره رهبری حزب و نخست وزیری در حزب حاکم، اردوغان نامزد طبیعی انتخابات ریاست جمهوری آتی در ترکیه است.
البته احزاب مخالف ترکیه نیز از هم اکنون تاکید دارند که رییس جمهوری جدید باید شخصی باشد که با ˈوفاق عمومیˈ انتخاب شود و رییس جمهوری حزبی و سیاسی نباشد.
ˈکمال قلیچدار اوغلوˈ رهبر حزب ˈجمهوریخواه خلقˈ به عنوان بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه ، گفته است که حزب متبوع وی می تواند در خصوص تعیین نامزدی مشترک با دیگر احزاب مخالف، ائتلاف کند.
اما کارشناسان سیاسی در آنکارا چنین گزینه ای را بسیار دشوار ارزیابی می کنند. تنها حزبی که می تواند در انتخابات ریاست جمهوری به ائتلاف با حزب جمهوری خواه خلق تن دهد ، حزب ˈحرکت ملیˈ است که مجموع آرای این دو حزب نیز با توجه به نتیجه انتخابات گذشته، کمتر از 50 درصد است.
کارشناسان سیاسی با توجه به اینکه رییس جمهوری در ترکیه برای اولین بار بطور مستقیم از سوی مردم انتخاب خواهد شد، می گویند که در چنین شرایطی احتمال بروز دوگانگی در راس قدرت در ترکیه بسیار زیاد است و نخست وزیر و رییس جمهوری در ایفای وظایف خود با چالش مواجه خواهند شد .
اردوغان نیز اخیرا به صراحت عنوان کرده که رییس جمهوری منتخب مردم دیگر نمی تواند یک رییس جمهوری خاموش و غیر فعال و ˈکاخ نیشینˈ باشد. باید ابتکار عمل بدست گرفته و فعال باشد.
این کارشناسان به چالش مهم دیگری اشاره کرده و می گویند که اصلاح قانون اساسی و دادن امکان انتخاب رییس جمهوری به مردم با نظام پارلمانی ترکیه تناقض ایجاد کرده و نظام سیاسی کشور در دوره پیش رو و به ویژه در صورت انتخاب اردوغان به سمت رییس جمهوری ، لاجرم دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد و ترکیه در دوره پیش رو یا نظام نیمه ریاستی و یا ریاستی را باید برگزیده و یا نظام سیاسی خاصی را برای خود تعریف کند.
خاورم/2011**230**1651
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




26/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن