تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815240646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوق دوباره در دل کشاورزان کرمانشاهی/ ذخیره 740 میلیون متر مکعب آب پشت سدها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کرمانشاه گزارش خبری مهر/
شوق دوباره در دل کشاورزان کرمانشاهی/ ذخیره 740 میلیون متر مکعب آب پشت سدها
کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر: شوق زارعت و باغداری در بسیاری از مزارع کرمانشاه معلول بارندگی ها، بویژه بارش های بهاره است که به گفته کشاورزان کرمانشاهی بهترین عیدی که خداوند می توانست به کشاورزان بدهد همین بارندگی های فروردین سال جاری بوده است.



به گزارش خبرنگار مهر، از دهه گذشته تا امسال استان کرمانشاه به صورت مزمن به خشکسالی بلندمدتی گرفتار شد که برخی از کارشناسان وقوع چنین پدیده ای را امری طبیعی و نتیجه چرخ طبیعت عنوان کردند. متاسفانه در سالهای اخیر سطح سفرهای زیرزمینی آب بسیار افت داشته اند، تا جایی که بسیاری از چاه های کشاورزی و ... نیمه خشک و حتی به خشکی رسیده اند. با این وجود از اوایل پاییز سال 92 بارندگی های مناسبی در سطح کشور و به ویژه استان کرمانشاه آغاز شد که تناوب این بارندگی و نیز تداوم خوب آب باعث شد تا بخشی از کمبود آب در سطح استان کرمانشاه برطرف شد و حتی برخی از رودخانه های فصلی که در این موقع از سال که بر اثر خشکسالی آبی در آنها وجود نداشت دوباره صدای زیبای آب روان را در خود رگ و پی خود احساس کنند.

بارندگی های اخیر که چند نمونه آن در ایام عید نوروز اتفاق افتاد باعث شد که بسیاری از زمین های کشاورزی در استان که در چند سال اخیر در این موقع از فصل از کم آبی و حتی بی آبی رنج می بردند دوباره به سطح نرمال و مطلوب خود برای کاشت و داشت برسند. شوق زارعت و باغداری معلول بارندگی های عید امسال است که به گفته کشاورزان بهترین عیدی که خداوند می توانست به کشاورزان بدهد، بارندگی های چند روز اخیر بود. کیاست امیری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه بارندگی های اخیری که در سطح استان رخ داد تا حد بسیاری باعث امیدواری مجدد مسئولان و به ویژه کشاورزان شده است. ذخیره 740 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه اظهار داشت: سدهای بسیاری در استان کرمانشاه ساخته و یا در حال ساخته شدن هستند، ولی در حال حاضر ظرفیت آبی سدهای استان بیش از 740 میلیون متر مکعب است که برای تامین و رسیدن به این رقم آب ذخیره های در پشت سدهایمان نیازمند سال پرباران و نرمال از نظر سال بارانی بلند مدت هستیم. با این حال امیریان از بارندگی های خوب امسال ابراز رضایت می کند و می گوید: بیش از دو سوم از 740 میلیون متر مکعب آب مورد نیز برای سطح های استان کرمانشاه در بارندگی های اخیر تامین شده است که این نوید سال زارعی خوبی برای کشاورزان به ویژه آن دست از کشاورزان دیم کار است. یکی از مهمترین مصارف آب در هر کشوری؛ مصارف خانگی در جامعه است. متاسفانه سرانه مصرف روزانه آب در ایران برای هر نفر در بیش از 250 لیتر است که این عدد در کشورهای توسعه یافته به کمتر از 180 لیتر در روز می رسد که این بخش نیز نیازمند پاره ای اصلاحات هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه استفاده از تکنولوژی روز دنیاست.

همانگونه که می دانید بخشی زیادی از آب ذخیره شده در پشت سدها برای مصارف خانگی تعیین می شود که به نظر می رسد که نوسان دخایر آبی در پشت سدها تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم به ویژه شهرنشینان دارد. در چند سال اخیر که بارندگی ها وضعیت نامناسبی داشت؛ ذخایر آبی در پشت سدهای استان بسیار ناچیز بود، اما خوشبختانه وضعیت تغییر یافته است و ذخایر آبی در کرمانشاه افزایش امیدوارکننده ای داشته است. مدیرکل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در این زمینه می گوید: با وجود بارندگی های چند ماه اخیر در حال حاضر بیش از 550 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیر داریم که این رقم در صورت اصلاح الگوی مصرف توسط شهروندان می تواند نیاز آبی استان را تامین کند. خطوط انتقال آب فرسوده عامل اصلی هدر رفت آب البته جدای از تمام مشکلاتی که بیان شد، همیشه یک عامل باعث نقصان حوزه های اجرایی در این کشور می شود. ضعیف بودن زیرساختهای اولیه علت بسیاری از کاستی ها و شکست در عملیات اجرایی است. کیاست امیریان در این باره تاکید کرد: معمولا شرکت‌ آب منطقه ای برای توزیع و انتقال آب مشکلی ندارد، و مشکل اصلی ما در این حوزه مشکلات زیربنایی در شبکه های توزیع و انتقال آب است که این موضوع باید در اولویت کاری مسئولان امر قرار بگیرد. یکی از مشتریان همیشگی ذخایر آبی در کشور و استان کرمانشاه، صاحبان مزارع و باغات هستند. این صنف نیازمند استفاده از آب برای آبیاری مزارع و باغهای خود آن هم در مقیاس بالا هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در این باره اظهار داشت: براساس قانون کشاورزانی که در جوار سدها دارای اراضی کشاورزی می باشند می توانند از این ذخایر استفاده کنند. وی تاکید کرد: البته آن دست از کشاورزانی که با این شرکت قرارداد انعقاد کرده اند نیز می توانند در استفاده از ذخایر آبی در پشت سدها سهیم باشند. آنچه از گفته های مدیرکل آب منطقه ای استان کرمانشاه پیداست، این موضوع می باشد که ما در بحث شبکه و خطوط انتقال آب دارای مشکلات زیرساختی بسیاری هستیم که این موضوع از یک طرف باعث هدر رفت آب آن هم در مقیاس بالا می شود و از سوی دیگر استانداردهای طبیعی یک آب شرب را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.


۱۳۹۳/۱/۲۵ - ۱۰:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن