تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834814716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرز مرگ و مردن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


مرز مرگ و مردن وبلاگ > معتمدی، غلامحسین - در ادبیات مرگ‌شناسی تفاوت ظریفی میان مرگ و مردن وجود دارد که تا اندازه‌ای آن دو را از یکدیگر تفکیک می‌کند.


این جدایی بیشتر ناظر بر جنبه های کارکردی روند مردن است که بستر مناسب و ملموس‌تری برای ارائه‌ی کمک‌ها و حمایت‌های درمانی و تسکینی فراهم می‌آورد. با نگاهی که بیشتر مبتنی بر جنبه‌های توصیفی و مشاهده‌ای است، مرگ را می‌توان خاتمه‌ی کامل کلیّه‌ی کارکردهای حیاتی دانست. در کنار آن مردن به مثابه‌ی فرایندی در نظر گرفته می‌شود که همراه با از دست دادن این کارکردهای حیاتی است. به عبارت دیگر مردن را می ‌وان ملازم یا همایند رشدی زیستن و زندگی‌کردن و بخشی از پیوستار تولّد تا مرگ به شمار آورد. از سوی دیگر می‌توان مرگ را مفهومی انتزاعی در نظر گرفت که تظاهرات قابل مشاهده‌ی آن در فرایند مردن متجلّی می‌شود. البته این مرزبندی بیشتر جنبه‌ی عملی و کاربردی دارد و به لحاظ نظری و یا فلسفی از اعتبار ذاتی برخوردار نیست. معهذا و به ویژه در هنگام رویارویی با بیماران روبه مرگ ارزشی عملی و حتّی راهبردی پیدا می‌کند.

پیشتر از همنوایی و آمیزش همه جانبه‌ی مرگ و زندگی سخن راندیم. این جا هم تاًکید می‌‌کنیم که مرگ از آغاز تولدحضور دارد و در نهایت هم همه چیز به مرگ می انجامد. حتّی می توان گفت فرایند مردن نیز از وجه روانی آن با
مرگ خاتمه می یابد و تجربه های فیزیکی بعدی مانند تجزیه ی جسد با حضور روانی فرد همراه نیست و آن ها را
بیشتر می توان به عنوان فرایندهای پس از مرگ قلمداد کرد. حضور همیشگی مرگ به مثابه ی یک مفهوم یا پدیده بر
تمام جنبه های زندگی درونی و بیرونی افراد تاًثیر می گذارد و در ساحت اندیشه ورزی تم اصلی فلسفه ، مذهب ، هنر و
ادبیات را تشکیل می دهد بی آن که لزوماً با مردن به معنای واقعی و بیولوژیک آن همراه باشد. مردن شخصی تر از
مرگ است و در آن رویارویی و یا چالش واقعی فرد با مرگی قریب الوقوع در کار است که به سراغ او یا یکی از
عزیزان او می آید.این چالش منجر به انگیزش انبوهی از افکار ، احساسات ، ساختکارهای دفاعی و واکنش های
رفتاری می شود که می تواند انطباقی یا غیر انطباقی باشد. این همانی مرگ و زندگی در فرایند مردن نیز خود را نشان
می دهد. گاه زندگی انسان را روند رویارویی با مشکلات تعریف کرده اند. این تعریف عیناً در مورد مردن نیز صادق
است. رویارویی بامشکلات زندگی باید به نحوی مستقیم ، بهنگام ، خردمندانه و سازگارانه صورت گیرد.این شیوه ی
برخورد با مشکلات ،مسائل مربوط به بیماری های مهلک و فرایند مردن را نیز در بر می گیرد. البته در مرگ های
ناگهانی یا ناشی از تصادفات رانندگی و سوانح یا خودکشی و قتل ، فرایند مردن به معنای کلاسیک و مورد مطالعه ی آن
به چشم نمی خورد. کوتاه یا غیرمنتظره بودن این قبیل مرگ ها با یافته های خاص خود همراه است که با مشکلات
ناشی از مرگ های قابل پیش بینی که در سیر یک بیماری روی می دهد تفاوت دارد.
مرز میان مرگ و مردن در لحظه ی نهایی از میان برداشته می شود. زیرا مردن نیز مانند زندگی با مرگ به پایان می
رسد. لحظه ی مرگ مانند لحظه ی تولّد اهمیّتی بنیادی در هستی انسان دارد. در بسیاری از افراد در لحظه ی مرگ
آگاهی به معنای متعارف آن کاهش یافته و حالت نیمه هشیاری یا ناهشیاری بر فرد غلبه دارد. این امر به معنای پایان
چالشی شخصی است که در فرایند مردن یه چشم می خورد. از سوی دیگر واپسین دم ، لحظه ایست که زندگی فرد رادر
مرز دیگر نبودن وپیش از آن که خاتمه یابد در تمامیّت خود تصویر می کند.      



دوشنبه 25 فروردین 1393 - 00:04:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن