تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837187055
شکست روشنفکر مشروطه در سیاست و تفکر
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
شکست روشنفکر مشروطه در سیاست و تفکر وبلاگ > جعفریان، رسول - مصاحبه ای است در باره کتاب جریانها و سازمان های مذهبی سیاسی دوره پهلوی دوم.
فرهنگ امروز/محمد رادمرد: رسول جعفریان رئیس سابق کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشکدهی ادبیات دانشگاه تهران است. کتاب «جریانها و سازمانهای مذهبی، سیاسی ایران» نوشتهی دکتر رسول جعفریان یکی از کتابهایی است که در پاسخ به برخی پرسشهای تاریخ معاصر نگاشته شده است. این کتاب که تاکنون 14 بار تجدید چاپ و با 4 ویراست مختلف منتشر شده و هر بار نسبت به قبل بر حجم آن افزوده شده است، دربارهی جریانهای سیاسی و فکری با گرایشات دینی و مذهبی از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ نوشته شده است. همچنین باید این کتاب را بازنمایی ریشههای انقلاب اسلامی دانست. در این راستا پس از مطالعهی کتاب برخی سوالات در آن برای ما به وجود آمد که در طی پرسش و پاسخهای در صدد رفع آن برآمدیم. گفتوگو با رسول جعفریان را در ذیل میخوانید. شما در کتابتان گروههای مختلف مذهبی آن زمانِ عرصهی سیاسی جامعه را تشریح کردهاید، اگر قرار باشد این گروهها را دستهبندی کنید، به چه دستهبندی قائل هستید؟ آیا تقسیمبندی بر اساس سهگانهی اسلام سیاسی چپ، اسلام سیاسی لیبرال و اسلام سیاسی فقاهتی را میپذیرید؟ تا چه حد دستهبندیهای سیاسی آن زمان را در شرایط کنونی ایران متداوم میبینید؟ این دستهبندی که شما نوشتهاید یک دستهبندی رسمی و حزبی است، به علاوه بیشتر نشئتگرفته از نگاه عرضی است تا طولی؛ بنابراین از نظر بنده همهی تحولات را توضیح نمیدهد، گرچه بخش قابل توجهی از آنچه در عرصهی اندیشه آن هم در ارتباط با عمل سیاسی رخ داده به همین شکل بوده است. شرح اینکه دو جریان نوگرا یا سنتگرا وجود داشته وجه دیگری است که میتواند تغییرات فکری، دینی موجود در گروههای مذهبی را شرح دهد. این مسئله به نوعی بستگی به اینهم دارد که کدام گروه فکریتر است و کدام گروه عملگراتر. برخی ریشه در سنتهای قدیمی دارند و سعی در بازسازی آنها میکنند و برخی نگاهشان به بیرون است. یک مشکل دیگر، درهمتنیدگی جریانهای فکری و مذهبی این دوره است، جوری به هم گره میخورند که بازشناسی آنها از یکدیگر دشوار میشود، در واقع چندوجهی هستند. کاری که بنده دنبال کردهام نوعی تبارشناسی فکری در طول بوده است. بحث از اندیشهی آنها در گذر زمان و تطوری که داشته است. کتاب شما به شکل یک اثر شبه دایرهالمعارف است و یا کاری به شکل یک منبع یا text book که حتی در برخی از دانشگاهها بهعنوان یک منبع درسی و یا کمکدرسی تدریس میشود بهطوری که کاری همسطح آن وجود ندارد. در خط اول مقدمهی کتاب سؤالی را مطرح میکنید که با توجه به اینکه این کتاب اثری فرضیهمحور نیست پاسخی صریح به آن ندادهاید، اگر بخواهید پاسخی فرضیهمحور بدان بدهید چه میگویید؟ آن زمانی که من در صدد نگارش این کتاب برآمدم فکر میکنم آن پرسش به شکل کلی برایم مهم بود نه به شکل یک فرضیه. اینکه عرض میکنم کلی، یعنی تردیدهایی در وجود فعالیتهای مذهبی در طول این سیواندی سال وجود داشت و اغلب افرادی که تاریخ این دوره را خوانده بودند -با عرض پوزش- یک نگاه سطحی و سیاسی داشتند. به علاوه، خیلی مسائل فراموش شده بود؛ یعنی مسائلی که فقط برخی از پیرمردها میدانستند؛ مثلاً اغلب حاج سراج انصاری را نمیشناختند یا کسی از آیین اسلام خبر نداشت. از فعالیت شهرستانها هم در دهههای ۲۰ و ۳۰ کسی بهدرستی آگاه نبود، مسائل زیادی هم بود که لابهلای کتابهای دیگر بود، کسی از آنها آگاهی نداشت. من سعی کردم حجم وسیعی از این اطلاعات را که کمتر مطرح شده بود در اختیار بگذارم. لازم نبود مستقیم جواب آن پرسش را بدهم، هرکسی کتاب را با حجم انبوه دادههای موضوعی ملاحظه میکرد، متوجه میشد که من چه مسیری را طی کردهام. البته بعد از کتاب من، آثار فراوانی در این باره نوشته شد. این بماند که من معتقدم دربارهی جریان چپ هم باید این کار بشود؛ یعنی ما باید با حجم کار و ناگفتهها آشنا شویم. حجم آن فعالیتها بهخصوص در زمینههای فکری اصلاً روشن نشده و کسی از حجم آنها آگاهی درستی ندارد و مسیر ورود و خروج آن را هم غالباً نمیدانند و نمیدانیم. خب آن جریان شکست خورده، نه فقط در کشور ما که در دنیا. دیگر کسی متولی این کار نیست باید دانشگاهها و مراکز پژوهشی در این زمینه کار بکنند. روحانیون در هر سه نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی نقش تأثیرگذار داشتند. به نظر شما چه شد که در دو نهضت اول و دوم رهبری مبارزه در مرحلهی نهایی به دست روشنفکران افتاد، اما در انقلاب اسلامی فضا به سویی دیگر رفت؟ شاید دلیلش این بود که تأثیر آنها در مشروطه، تأثیر فکری نبود. ما نباید فکر کنیم که کار نائینی و دیگر مفسران اسلامی مشروطه به معنای تأثیرگذاری فکری آنان در مشروطه بود. آنها در حکم باز کردن راه بودند، نه تئوریزه کردن فکری جنبش. در نفت هم همینطور، آنها رهبری فکری نداشتند، آنها به ملی شدن نفت کمک کردند درحالیکه خود آن جریان نیز یک نهضت فراگیر نبود، گرچه تأثیر عمیقی در ایران از خود برجای گذاشت؛ اما در حد مشروطه نبود. بعد از جریان نهضت نفت، روشنفکری شکست خورد. علامت شکست روشنفکری، کتاب غربزدگی جلال بود. این کتاب پرچم شکست روشنفکری در برههای از تاریخ ماست، البته مقصود شکست در حد رهبری فکری اکثریت جامعه است والا حرکت آنها آرام در لایههایی از جامعه ادامه یافت و هنوز هم قوی است. از سال ۴۰ شیب جامعه به سمت مذهبی شدن بود، گاه به دیوار برخورد میکرد؛ اما دوباره راهش را باز میکرد. حتی شکست سال ۵۴ در ارتباط با مجاهدین خلق که یکی از آن موارد برخورد با دیوار بود تأثیری نگذاشت. بنابراین بازگشت به روشنفکری دشوار بود. روشنفکری نوعِ مشروطه شکست خورده بود، هم در فکر هم در سیاست. نوبت آزمون جدیدی برای اسلام بود که ۱۰۰ سال گفته بود اگر بیایم همهچیز را درست میکنم؛ اما اینکه ماند، برای این بود که سازوکار مناسبی در سال ۶۰-۵۸ توسط رهبری انقلاب تدارک دیده شد. نهادهای قانونی و نظامی و انتظامی و تلفیقی از روشهای دمکراتیک با نوعی نظام سیاسی مبتنی بر تشیع، زمینه را برای تداوم فراهم کرد و خیلی چیزهای دیگر که باید در جای خود به آن پرداخت. در پانویس این کتاب در ویراست چهارم نکاتی از سوی رهبری بیان شده است. چه شد که نکات ایشان منتشر شد؟ آیا همیشه آثار شما به دست ایشان میرسد و نکاتی از سوی ایشان بیان میشود یا این اثر در این زمینهی خاص بود؟ فکر کنم سال ۸۲ بود که من چاپ سوم را به ایشان دادم. مدتی بعد از دفتر تماس گرفتند که ایشان کتاب را خواندهاند و نکاتی را یادداشت کردهاند. خاطرم نیست چطور به دستم رسید. این را میدانستم که ایشان روی کتابهایی که مطالعه میکنند و زیاد هم مطالعه میکنند، یادداشتهایی مینویسند. امیدوارم روزی همهی اینها چاپ شود. من جرئت کردم و آنها را در چاپ بعدی در پاورقی گذاشتم و برای برخی توضیحاتی هم دادم. وقتی چاپ شد اعتراضی نسبت به این کار صورت نگرفت، هرچند قبلش من اجازهای برای نشر آنها نگرفته بودم. بیشتر این نکات به مسائلی اشاره داشت که خود ایشان در آن زمینه اطلاع خاصی داشتند؛ مثلاً دربارهی مرحوم مطهری یا دربارهی آشوری و غیر اینها. بعدها دربارهی چند مورد اینها افرادی که باز درگیر بودند توضیحاتی دادند که من در ادامه یادداشت ایشان گذاشتم. اشکالات ادبی هم به متن داشتند، البته تعریف کلی هم از کتاب کردند که من نیاوردم. شما در این اثر خود از رویکرد فرهنگی استفاده کردهاید. آنچنانکه از عنوان کتابتان برمیآید، دو رویکرد فرهنگی و سیاسی در اینجا با هم در تعاملند و با توجه به رویکرد شما متغیرهای فرهنگی بر عامل سیاسی نقشی تأثیرگذارتر دارند. چرا از چنین منظری به تاریخنگاری مینگرید؟ و رجحان فرهنگ بر سیاست و اقتصاد را از چه رو دنبال میکنید؟ بهخصوص آنکه در کشور ما این دو رویکرد اخیر بسیار بیشتر مورد توجه و تأمل قرار گرفته است. دقیقاً نمیدانم این کار به خاطر این است که من اهمیت فرهنگ و مسائل فرهنگی را بیش از سیاست و اقتصاد میدانم! یا آنکه به خاطر نوع تعلیم و تربیتی است که بنده داشتهام و ذهنم با مسائل فرهنگی بیش از مسائل سیاسی و اقتصادی خو گرفته بوده است. به نظرم آنچه در وقت نگارش این اثر برای من بیش از هر چیزی مهم بود، اصل دادههای فرهنگی بود که به نوعی تأثیرگذار در روند تغییرات در جامعهی ایران بوده است، آشنایی من هم در همین زمینه بود. بههرحال نباید روی اندازهی تأثیرگذاری آن حساس بود، حساسیت من بیشتر این بود که ما آدمهایی را نمیشناختیم یا آثار متفاوت آنها را نمیشناختیم و باید آنها را میشناساندیم؛ چون آرای آنها نسبت به پارهای از مسائل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی دارای اهمیت بوده است. اما بهطورکلی باید عرض کنم همهی این جهات سهگانه در چارچوب نوع تعامل کار کرده است، آن هم در سطحی که وضعیت ثابت و یکسانی ندارند. گاهی فکر و گاهی عمل سیاسی و گاه بحران اقتصادی نقش فعالتری دارد. نباید ما از اهمیت هیچکدام اینها صرفنظر کنیم. چرا کتاب «جریانها و سازمانهای مذهبی، سیاسی ایران» را توسط ناشرین مختلف منتشر کردهاید؟ چاپ اول را کانون اندیشهی جوان عهدهدار شد. برای چاپ پنجم از مدیریت آنجا بهویژه جناب آقای رشاد خواهش کردم که این کار بهطور مشترک با مرکز اسناد باشد و آنها نیز قبول کردند؛ اما در توزیع با یکدیگر اختلاف کردند. چاپهای شش تا نهم را خودم بر عهده گرفتم، بعدها در اختیار خانهی کتاب و نشر علم گذاشتم. الآن آنچه نشر علم منتشر میکند متن آخر است، هرچند فایل من همچنان در حال اصلاح شدن است. همانطور که گفته شد به نظر میرسد در میان آثار شما این کتاب از خاص بودگی برخوردار است. ۱۴ بار چاپ و هر بار ویرایشی جدید که اکنون حجم کتاب را به حدود ۳ برابر کار اولیه رسانده است. دلایل ویرایشهای متعدد اثر چیست؟ آیا معاصر بودن اثر و زنده بودن بسیاری از کسانی که دربارهشان صحبت کردهاید دلیل این امر است؟ تاریخ معاصر به دلیل حجم اطلاعات تازهای که منتشر میشود اصلاً وضعیت ثابتی ندارد، به محض اینکه خاطرات تازهای انتشار مییابد شما باید دست به کار شوید و مواردی از آن را در نوشتهی خود جای دهید. اطلاعات در مورد اشخاص، جریانها و مسائل زیادی که در برخی از موارد بسیار، بسیار مهم است. باید بدانیم تا دههها بلکه اگر دقیق بگویم تا دو، سه قرن دیگر اطلاعات تازه از مسائلی که منجر به انقلاب شده انتشار خواهد یافت و همهی اینها تأثیر خود را روی تحلیلهایی که فیالحال و بعدها وجود دارد، خواهد گذاشت. در سالهای گذشته اندکی از حجم تغییر کاستهام؛ زیرا از تغییرات تازه در کتاب خسته شدم، بیشتر مواردی را که حس میکنم اشتباه است اصلاح میکنم. در بسیاری از موارد نه کتابها، که تذکر دوستان یا اشخاصی که به نوعی درگیر با مباحث بودند منجر به تغییر متن شد. بنده از این بابت خوشحالم و این را کار درستی میدانم؛ اما کسانی که نسخههای قبلی را خریداری کردهاند گلایه دارند و آنها هم حق دارند. تا چه حد جای تألیفاتی دربارهی نیروهای مذهبی در دوران معاصر را در جامعهی علمی ما خالی میدانید؟ بهعبارتیدیگر، آیا در این زمینه به اندازهی لازم کار شده است یا خیر؟ به نظرم کارهای زیادی در سالهای جدید صورت گرفته است هم در زمینه اسناد و هم خاطرات؛ اما تحلیلها چندان جدی نیست. به علاوه به بخشهایی از منابع هنوز توجهی نشده است، این بخشها مربوط به حوزهی مطبوعات و کتابهای منتشره در آن دوران است. به نظرم در این زمینه هنوز میتوان کارهای جدی کرد، ما در این بخشها اگر بخواهیم پژوهشهای جدیتر داشته باشیم نیازمند نوعی شفافیت هستیم، باید از خودسانسوری پرهیز کنیم که البته کاری دشوار است. اعتدال هم در پژوهشهای مربوطه لازم است. تحریف فقط فراموش کردن عادی نیست، فراموش کردن عمدی هم هست. جریان مذهبی به دلیل اینکه در قدرت هستند، در معرض تحریف کردن هم هستند. تنها انصاف است که میتواند ما را از تحریف مصون نگاه دارد. سایت فرهگ امروز
http://www.farhangemrooz.com/news/14272/%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1
یکشنبه 24 فروردین 1393 - 07:58:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
امام جمعه مریوان: 12 فروردین روز تجلی شکست سیاست استعماری جدایی دین از سیاست است
امام جمعه مریوان 12 فروردین روز تجلی شکست سیاست استعماری جدایی دین از سیاست استامام جمعه مریوان گفت 12 فروردین روز تجلی شکست سیاست استعماری جدایی دین از سیاست است ماموستا مصطفی شیرزادی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد روز دوازدهم فروردین ماه نقطه عطفی در کشجمهوری اسلامی تفکر حاکم بر جهان را شکست
جمهوری اسلامی تفکر حاکم بر جهان را شکست زنجان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی حکومتی مستقل و مبتنی بر ارزش های دینی تفکر حاکم بر جهان را شکست حجت الاسلام خاتمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود امام خمینی رکره شمالی به شکست سیاستهای خصمانه آمریکا متعهد شد
چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۷ خبرگزاری رسمی کره شمالی کی سی ان ای گزارش داد که رهبر این کشور به شکست سیاستهای خصمانه واشنگتن در قبال پیونگیانگ متعهد شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا کیم جونگاون رهبر کره شمالی در سخنرانی خود درادیو بینالمللی فرانسه: شکست تاریخی سوسیالیستها در انتخابات فرانسه، اعتراض مردم به سیاستهای اولاند است
رادیو بینالمللی فرانسه شکست تاریخی سوسیالیستها در انتخابات فرانسه اعتراض مردم به سیاستهای اولاند استرادیو بینالمللی فرانسه در گزارشی درباره نتایج انتخابات اخیر شهرداریهای در این کشور نوشت که شکست تاریخی سوسیالیستها در انتخابات فرانسه نشانگر اعتراض مردم به سیاستهای اولاند اسیاستهای برقی ایران در سال 93/ رکورد بیگازی نیروگاهها شکسته شد
اقتصادی انرژی سیاستهای برقی ایران در سال 93 رکورد بیگازی نیروگاهها شکسته شد مدیرعامل توانیر با تشریح سیاستهای برقی ایران در سال 93 از صرفهجویی 20 میلیارد دلاری با تبدیل 16 هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی خبر داد و گفت در طول یک دهه گذشته سال 92 کمترین میزان گازمخالفت وسیع متفکران اروپایی با ایجاد کرسی دانشگاهی به نام سیاستمدار آمریکایی
مخالفت وسیع متفکران اروپایی با ایجاد کرسی دانشگاهی به نام سیاستمدار آمریکایی برلین - ایرنا - تصمیم دانشگاه بن آلمان به عنوان یکی از دانشگاه های معتبر در اروپا به ایجاد کرسی علمی در رشته حقوق بین المللی به نام هنری کیسینجر سیاستمدار کهنه کار آمریکایی با مخالف گسترده بیش از یکصدمعاون اول رییس جمهوری: سیاست دولت حمایت از تولید داخلی است
معاون اول رییس جمهوری سیاست دولت حمایت از تولید داخلی است پیشوا- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری با بیان این که حمایت از تولید داخلی بخشی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است گفت سیاست های دولت هم باید حمایت از تولید داخلی و تشویق مصرف کنندگان به خرید کالاهای داخلی باشد به گزارش خبرنلیگ بسکتبال NBA شکست ایندیانا در روز پیروزی اوکلاهاما
لیگ بسکتبال NBAشکست ایندیانا در روز پیروزی اوکلاهامارقابتهای لیگ بسکتبال NBA امروز با شکست صدرنشین کنفرانس شرق و پیروزی اوکلاهاما پیگیری شد به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه این رقابتها امروز تیم بسکتبال ایندیانا که صدرنشینی کنفرانس شرق را یدک میکشد در خانه کلیولند به مصاف ایپژوهشگر دفاع مقدس: ساختن کشور در گرو نشر تفکر بسیجی است
پژوهشگر دفاع مقدس ساختن کشور در گرو نشر تفکر بسیجی است اهواز - ایرنا - محقق و پژوهشگر عرصه دفاع مقدس گفت اگر می خواهیم کشورمان را بسازیم باید تفکر بسیجی را در شهرها نشر دهیم به گزارش ایرنا از پایگاه خبری راهیان نور سرتیپ دوم پاسدار رضا میرزایی اظهار کرد اگر بخواهیم کشورمانفرماندار قروه: جمهوری اسلامی پایان فرضیه منسوخ جدایی دین از سیاست بود
فرماندار قروه جمهوری اسلامی پایان فرضیه منسوخ جدایی دین از سیاست بودفرماندار قروه گفت با تشکیل حکومت جمهوری اسلامی فرضیه باطل جدایی دین از سیاست برای همیشه منسوخ شد محمدرسول شیخیزاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قروه با بیان اینکه نظریه حکومت اسلامی در عصری که نظریه هایشکست يوونتوس مقابل ناپولي
شکست يوونتوس مقابل ناپولي کد خبر ۳۸۹۶۱۸ تاریخ انتشار ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۴ - 31 March 2014 دو تيم در رقابت هاي هفته ي سي و يکم سري آ در شرايطي به مصاف هم رفتند که ناپولي براي حضور مستقيم در رقابت هاي ليگ قهرمانان نياز به برد در اين مسابقه داشت دو تيم در شرايطي در ورزشگاه سن پدی ماه 92 با ترک خوردن دیوار تحریمها ماندگار شد/ حاشیههای زمستانی سیاست؛ از اعلام جرم دادستانی علیه مطهری و
دی ماه 92 با ترک خوردن دیوار تحریمها ماندگار شد حاشیههای زمستانی سیاست از اعلام جرم دادستانی علیه مطهری و کارت زردهای مجلس به وزرای روحانی تا سفر جک استراو به ایران اجرای اولین گام از توافقنامه ژنو در آخرین روز دی ماه 92 و دادن دو کارت زرد به وزرای روحانی را باید از مهمترین الیورپول با پیروزی مقابل تاتنهام به صدر رسید/ لوئیس سوارز رکورد شکست
ورزشی ورزش جهان هفته سی و دوم لیگ برتر انگلیس لیورپول با پیروزی مقابل تاتنهام به صدر رسید لوئیس سوارز رکورد شکست هفته سی و دوم رقابتهای لیگ برتر انگلیس یکشنبه شب با پیروزی لیورپول مقابل تاتنهام و صعود این تیم به صدر جدول رده بندی به پایان رسید به گزارش خبرگزاری مهر تیم فوتبشکست سنگین حزب اولاند در انتخابات شهرداریهای فرانسه
شکست سنگین حزب اولاند در انتخابات شهرداریهای فرانسهحزب رئیسجمهور فرانسه در دور دوم انتخابات شهرداریها در فرانسه به سختی از رقبای راستگرای خود شکست خورد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری بیبیسی انتشار نتایج انتخابات شهرداریها در فرانسه حکایت از شکست سنگین سوسیاشکست اينديانا در روز پيروزي اوکلاهاما
شکست اينديانا در روز پيروزي اوکلاهاما کد خبر ۳۸۹۶۲۵ تاریخ انتشار ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ - 31 March 2014 رقابتهاي ليگ بسکتبال NBA امروز با شکست صدرنشين کنفرانس شرق و پيروزي اوکلاهاما پيگيري شد به نقل از فارس در ادامه اين رقابتها امروز تيم بسکتبال اينديانا که صدرنشيني کنفرانسکارشناس سوری در گفتوگو با فارس: بعید نیست سیاستهای اردوغان ارتش ترکیه را درگیر جنگ سوریه کند
کارشناس سوری در گفتوگو با فارس بعید نیست سیاستهای اردوغان ارتش ترکیه را درگیر جنگ سوریه کندکارشناس امور نظامی سوریه با احمقانه خواندن دخالت ترکیه در امور سوریه بعید ندانست که برخوردها و تعاملهای نخستوزیر ترکیه سرانجام دستگاه نظامی این کشور را درگیر جنگ در سوریه کند حسن حسنسیاست های مالی سختگیرانه استرالیا در قبال پناهجویان غیرقانونی
سیاست های مالی سختگیرانه استرالیا در قبال پناهجویان غیرقانونی کوالالامپور – ایرنا – دولت استرالیا روز دوشنبه اعلام کرد مهاجران غیرقانونی که وارد این کشور می شوند دیگر نمی توانند از خدمات مشاوره ای رایگان امور مهاجرتی استفاده کنند به گزارش ایرنا قطع خدمات مشاوره ای در مورد تکمیل-
گوناگون
پربازدیدترینها