تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812553555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بناهایی که بوی مرگ می دهند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بناهایی که بوی مرگ می دهند کرج-ایرنا- علل و عوامل مختلفی چون مهاجرتهای بی رویه ، گرانی مسکن و نبود نظارت لازم دست به دست هم داده تا دردهه های اخیربساز وبفروش ها ساختمانهایی درکلانشهر کرج بنا کنند که به گفته برخی کارشناسان بوی مرگ می دهند.


به گزارش ایرنا، گسترش روز افزون این بناها درسطح و ارتفاع درحالی است که مسوولان شهری کرج و استان البرز به قول خود وجود بیش از یکهزارهکتار بافت فرسوده قدیمی بر روی گسل کرج برای آنان دغدغه ایجاده کرده است.
ازآغاز شهر شدن کرج زمان زیادی نمی گذرد، لیکن تاریخ نشان می دهد صورمهاجرتها به این منطقه سرسبز و خوش و آب از دهه 40 دمیده شد، مهاجرتهایی که نه تنها بافت زیبای روستایی بلکه بخش عمده درختان بلند و تنومند و فضاهای سبز را از بیخ و بن نابود کرد و آجر، سیمان و آهن به جای آنها نشاند.
نتیجه جمعیت زایی آن شد که در مدت زمان حدود 50 سال منطقه ییلاقی کرج به چهارمین کلانشهرکشور تبدیل شود، کلانشهری که به گفته کارشناسان حفاظت محیط زیست در طول 365 روز سال، بیش از 200 روز، هوای آن در وضعیت ناسالم است.
آلودگی هوا اگر چه یکی از دغدغه هاست اما به اندازه بناهایی که با کمترین لرزش زمین احتمال آوار شدن آنها زیاد است، کارشناسان را نگران نمی کند.
دغدغه و دلواپسی کارشناسان تنها بافت های فرسوده و قدیمی شهر نیست بلکه بناهایی است که بدون رعایت شاخص های فنی و مهندسی برروی دشت گسل دار کرج در طبقات بلند ساخته شده است، ساختمانهایی که به چند ستون باریک فلزی و بدون فنداسیون مناسب بند هستند.
نه تاکیدها ، نه توصیه های کارشناسی و قانونی و نه ریزش بناهای غیرمقاوم نتوانسته به قول برخی شهروندان بساز و بندازها را از کرده خود پشیمان کند.
اگردرسالهای آغازین مهاجرتها، آلونک ها شبانه وصله حاشیه شهر شدند اکنون در سطوح میانی کلانشهر، بساز و بفروش ها، ساختمانهای چند طبقه بنا کرده اند، ساختمانهایی که هراز چند گاهی با ریزش بخشی ازآنها برای همسایه ها هم خطر ساز شده اند.
شاید از این روست که مدیران کرج هربار آمار جدیدی از بافت های فرسوده شهری اعلام می کنند، بافت هایی که بخشی از آن ها را ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرمقاوم تشکیل می دهد.
کارشناسان، علاوه برمهاجرتهای بی رویه، کوتاهی مسوولان در پیشگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز را عاملی درگسترش این گونه بناها می دانند.
برخی مسوولان و کارشناسان می گویند: بساز و بفروش ها درزمین های قولنامه ای و حتی اراضی ملی و منابع طبیعی حاشیه شهر همچنان پیشتازند و محرومان از مسکن را به این سرپناه های ناایمن می کشانند و سودهای هنگفت به جیب می زنند.
دامنه این گونه ساخت وسازها بیشتر مناطق کرج را دربرگرفته که بطور شاخص می توان به حسن آباد ، حصارک ، حصار، حیدرآباد ، سهرابیه ، میانجاده و اینک منطقه گلشهر کرج اشاره کرد.
بساز و بفروش ها درسطح و ارتفاع می تازند ولو اینکه بناهای در دست ساخت با وزش باد بر سرهمسایه ها آوار شود.
احداث بناهای حتی 9 طبقه در کوچه های کم عرض، آن هم بدون استحکام لازم موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت، نمونه این گونه ساخت وسازها، بنایی هفت طبقه در هسته مرکزی کرج است که همانطور تصویر حاشیه گزارش نشان می دهد به تازگی بخشی از طبقه هفتم آن بر روی ساختمان و حیاط منزل همسایه آوار شد.
همسایه خوش شانس این ساختمان به ایرنا گفت: ریزش آجر و جک های فلزی سنگین ازارتفاع بالا، خساراتی به منزل ما وارد کرد لیکن از اینکه خود و خانواده ام زنده هستیم خدا را شاکریم.
او ادامه داد: این ساختمان که درزمین قولنامه ای ودرکوچه پنج متری با بیش از 16 واحد مسکونی ساخته شده، که ریزش بخشی از آن ، به جان همسایه ها وحشت انداخت.
او که تیرو ترکش های هشت سال جنگ تحمیلی را هنوز دربدن دارد، افزود: نزدیک بود در دل کلانشهر، طعمه ضربه های آجر همسایه بلندقامتمان شویم.
البته این حادثه یکی از چندین مواردی است که دربناهای غیرمقاوم کرج رخ می دهد، نمونه آن سالهای اخیر در حلات مختلف کرج ازجمله حسن آباد، حیدرآباد و... مردم شاهد بوده اند.
احمد زمردیان از مهندسان ساختمان کرج می گوید: بسیاری ازبناهای چند طبقه از استحکام لازم برخوردار نبوده و هیچ یک ازموازین فنی در ساخت آنها رعایت نشده است.
وی گفت: به عنوان مثال ساختمان های چند طبقه ای که در حسن آباد یا حیدر آباد ساخته شده با رفت وآمد مردم از پله ها دچار لرزش شدید می شوند.
این کارشناس افزود: فنداسیون این گونه ساختمانها خاک است و با چند تکان به نسبت شدید احتمال ریزش آنها وجود دارد.
از دیگر سو مسوولان شهری کرج و استان البرز با تشکیل ستاد ساماندهی تپه مسکونی مرادآب به وسعت حدود 170 هکتار، پس از حدود 21 سال هنوز نتوانسته اند بیشتر واحدهای مسکونی و تجاری این منطقه را خریداری و تخریب کنند.
در سال 1371 طرح ساماندهی تپه مرادآب با پشتیبانی بودجه ملی در کرج آغاز شد تا با خرید و تخریب واحدهای مسکونی و تجاری این تپه که به شکل نامناسبی در دهه 40 ساخته شده، به یک مشکل شهرسازی پایان داده شود.
طبق آمارتاکنون نزدیک به چهار هزار واحد مسکونی و تجاری دراین منطقه خریداری و تخریب شده که برای خرید و تخریب آنها میلیون ها ریال پرداخت شده است.
با این حال تاکنون نزدیک به 70 هکتارازاراضی این تپه آزاد سازی شده و به طرحهای رفاهی ، فرهنگی ، عمرانی و فضای سبز اختصاص یافته که البته هنوز کار اجرایی روی این زمین ها نشده است.
برخی کارشناسان می گویند: اگر تمام اراضی تپه مرادآب به مساحت تقریبی 170 هکتار آزاد سازی شود به اعتبار کلان و زمان زیادی نیاز است اما مسوولان در شرایط کنونی ترجیح داده اند 72 هکتار این زمین ها آزاد سازی شود.
از آنجا که کارشناسان ، مسوولان و حتی مردم به این نتیجه رسیده اند که پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین اگر دستگاههای اجرایی و قضایی بتوانند با همکاری و همفکری از ساخت وسازهای غیرمجاز پیشگیری کنند علاوه بر کاهش هزینه ها در مواقع بحران همچون وقوع زلزله یا سایر عوامل طبیعی می توان ازآثارحوادث مرگبار کاست.
ˈاحدالله احمدیˈمعاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج با بیان اینکه رسالت شهرسازی فرم بخشی، هویت بخشی، معماری و کالبدسازی شهری است گفت: زمانی شهرسازی در هویت بخشی فرهنگی به معماری شهرعملکردی موفق دارد که رعایت قوانین و اصول شهرسازی از سوی همگان الزامی و مهم تلقی شود.
به گفته وی ،هویت معماری مجموعه ای ازشاخص ها و مولفه های شهرسازی است که مسائل مختلفی از جمله فرهنگ در آن نمود می یابد.
وی بیان کرد: معماری اصولی و منطقی باید پیش زمینه اجرای طرح های شهری در عرصه های مختلف باشد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج با بیان اینکه، ساخت و ساز مبحثی مهم در ساختارهای شهری محسوب می شود، افزود: معماری نماد و هویت شهری را آشکار می کند که با توجه به این تعبیر می توان گفت ساخت و ساز وجهی از فرهنگ شهری است.
احمدی با بیان اینکه، باید به صورت جدی تر به مسائل شهرسازی ورود کرد، تاثیرگذاری معماری و نمای ساخت و سازها بر فضای سبک زندگی را موثر دانست.
ˈداوود وحیدیˈ سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج به ایرنا گفت: موضوع ساخت وسازهای غیرمجاز از مسایلی است که همواره به دغدغه مسوولان شهری تبدیل شده است.
وی اظهار کرد: بر همین اساس برای پیشگیری از این نوع ساخت وسازها و تشویق مردم به احداث بناهای مجاز و مستحکم از سال گذشته، شورا و شهرداری کرج رویکرد جدیدی به این موضوع دارند.
وحیدی افزود: یکی از برنامه های تشویقی شورای شهر، دادن مجوز احداث بنا در اراضی قولنامه ای است که با شرایطی ویژه مردم می توانند پروانه ساخت و ساز در این زمین ها از شهرداری دریافت کنند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: با توجه به اینکه بیشترین تخلفات ساخت و ساز در زمین های قولنامه ای است ، بنابراین شورای سوم شهر کرج با تصویب یک مصوبه بستر را برای ساخت و ساز اصولی در این زمین ها فراهم کرده است.
این عضو شورا گفت: البته باید این مصوبه کامل تر شود تا مردم به ساخت وساز مجاز و اصولی در زمین های قولنامه ای تشویق شوند.
وی ادامه داد: در کنار اقدامات کنترلی باید به لحاظ قانونی بسترهایی فراهم شود تا مردم به راحتی بتوانند پروانه ساخت مسکن دریافت نمایند.
وحیدی همچنین اظهار کرد: در سالهای اخیر برنامه های تشویقی دیگری نظیر کاهش هزینه های اخذ پروانه در بافت های فرسوده شهری، پرداخت تسهیلات به مردم و صدور به موقع پروانه ساخت انجام شده است.
وی اظهار کرد: افزایش قیمت زمین در کرج سبب شده تا برخی به ساخت وسازهای غیرمجاز روی آورند و این امر مشکلاتی ایجاد کرده لیکن باید با سازوکار مناسب از آن جلوگیری کرد.
این عضو شورا افزود: هرچند اقدامات کنترلی و تشویقی در کرج انجام شده لیکن آمارها نشان می دهد تخلفات در بخش ساخت وساز چندان کاهش نداشته که البته از طریق ابزارهای قانونی مانند جریمه های کمیسیون ماده 100 تاحدودی از این ساخت وسازها جلوگیری شده است.
وی در عین حال تاکید کرد: اراده شورا و شهرداری در سال جدید بر مدیریت ساخت وسازها
است تا بتوان ضمن پیشگیری از ساخت بناهای غیرمجاز و غیر مقاوم ، مردم را به احداث ساختمانهای مقاوم و قانونی تشویق کرد.ک/4
691/7410
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




23/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن