تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806644953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درگیری بین نسل دوم شاهزاده‌ها بر سر قدرت


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: درگیری بین نسل دوم شاهزاده‌ها بر سر قدرت


در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره تصمیم تعیین جانشین برای ولیعهد در عربستان شروع می‌شود، تحلیل‌گران تاکید می‌کنند که عربستان سعودی به‌سوی جنگ بین نوادگان نسل سوم ملک عبدالعزیز بنیان‌گذار عربستان سعودی بر سر تصاحب قدرت پیش می‌رود.   به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از رسانه‌های معارض سعودی،  تحلیلگران معتقدند که جنگ احتمالی نوادگان آل‌سعود بر سر تصاحب قدرت عربستان را به‌سمت تقسیم خاک این کشور پیش می‌برد.

جنگ قدرت در عربستان

«عدنان هاشم» تحلیل‌گر مسائل خلیج فارس نگرانی خود را از اینکه عربستان سعودی به‌ سوی مجموعه‌ای از بخش ها و تقسیم بندی‌های جغرافیایی بین نوادگان آل‌سعود پیش برود، در این زمینه اعلام می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل عربستان با اشاره به اینکه تعیین جانشین برای ولیعهد در تاریخ عربستان بی‌سابقه است می‌گوید که عربستان سعودی به‌ سمت درگیری بین نسل دوم شاهزاده‌ها بر سر قدرت پیش می‌رود. وی تصریح می‌کند که خاندان حاکم در عربستان شاهد درگیری و جنگ نفوذ بین شاهزاده متعب‌بن عبدالله فرزند پادشاه این کشور با محمدبن نایف وزیر کشور عربستان است.

در همین رابطه دفتر پادشاهی عربستان اعلام کرده بود که هیئت بیعت با اکثریت آراء «مقرن‌بن عبدالعزیز» را به عنوان ولیعهد انتخاب کرده است، بر اساس این بیانیه یک‌ سوم از اعضای هیئت بیعت که تعداد آنها به 35 نفر می‌رسد، با این تصمیم موافقت نکرده‌اند.

عدنان هاشم بر روابط گرم بین متعب‌بن عبدالله و التویجری رئیس دفتر پادشاهی عربستان تأکید و تصریح می‌کند: دلیل اینکه ملک عبدالله نتوانست قدرت را به فرزند خود برساند قانون و عرف های خلافت در عربستان است که قدرت از بین برادران به‌ ترتیب به بزرگترین آنها انتقال داده می‌شود نه به فرزندان پادشاه.

ولی حمزه الحسن کارشناس مسائل عربستان معتقد است که انتخاب مقرن‌بن عبدالعزیز برای جانشین ولیعهد به عنوان راه‌حلی در قالب یک سناریو اتخاذ و در آن منصب ولیعهدی برای متعب‌بن عبدالله تضمین شده است. ولیعهدی متعب‌ بن عبدالله در شرایطی است که محمدبن نایف وزیر کشور عربستان و مرد شماره یک آمریکا در این کشور منصب جانشینی ولیعهد را بعد از به قدرت رسیدن مقرن‌بن عبدالعزیز در اختیار بگیرد. این سناریو منافع ملک عبدالله و آمریکا را همزمان تأمین می‌کند.

هاشم در پایان تأکید می‌کند که ملک عبدالله 90 ساله به‌دلیل کهولت سن و بیماری امکان ادامه حکومت را ندارد ولی هنوز از لحاظ عقلی در سلامت به سر می‌برد. در مقابل سلمان‌بن عبدالعزیز 77 ساله که با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کند در برخی از مواقع از عدم‌ قدرت وی برای حکومت سخن به میان می‌آید و سفر اخیر وی به ژاپن در همین زمینه و برای مداوا صورت گرفته است.

مقرن بن عبدالعزیز

در همین رابطه مقرن‌بن عبدالعزیز 68 ساله بیشتر عمر خود را به‌عنوان متخصص پروازهای نظامی سپری کرده است و از فارغ التحصیلان علوم پروازی در انگلستان است و بعد از اخذ مدرک خود در نیروی هوایی پادشاهی عربستان تا سال 1980 که به عنوان امیر منطقه حائل انتخاب شد کار می‌کرد. وی به‌مدت 19 سال امیر منطقه حائل بوده است.

اوضاع جسمانی سلمان‌بن عبدالعزیز راه را به‌ روی محمدبن نایف وزیر کشور عربستان و متعب‌ بن عبدالله فرزند پادشاه باز کرد همچنان که برخی‌ها معتقدند محمدبن نایف وزیر کشور حال حاضر عربستان مرد اول آمریکا است.

وخامت حال پادشاه عربستان

پیشتر "سایمون هندرسون" مدیر برنامه خلیج فارس و سیاست انرژی در آکادمی واشنگتن طی مقاله‌ای در پاسخ به این سؤال که بعد از ملک عبدالله چه‌کسی پادشاه خواهد شد چند سناریو را مطرح می‌کند و می‌گوید: حرکت احتمالی بعدی در بازی شطرنج خاندان حاکم این است که پزشکان مخصوص ملک عبدالله اعلام کنند شاهزاده سلمان‌بن عبدالعزیز از لحاظ جسمانی شایستگی لازم برای پادشاهی را ندارد و به‌دنبال این اعلام شاهزاده مقرن‌بن عبدالعزیز می‌تواند به منصب پادشاهی برسد.

بنابراین در شرایط کنونی زور و قدرت است که حرف اول و آخر را می زند بنابراین هر کسی از این عنصر برخوردار باشد مانند کسی که وزارت دفاع ، وزارت کشور و وزارت گارد ملی را بر عهده دارد این امتیاز را خواهد داشت. برخی از اعضای هیئت بیعت با این تصمیم پادشاه به شدت مخالفت کرده اند زیرا آنان معتقدند که حق تعیین ولیعهد با اعضای این شوراست. چرا که اصل و اساس نظام هستند. اگر عامل سن مطرح باشد که برخی هستند که از لحاظ سنی از مقرن بزرگترند و  باید ولیعهد شوند. ولی بعد این موضوع نادیده گرفته شد. یعنی عامل سن دیگر مطرح نیست. بعد از آن گفته شد که باید شخص اصلح برای تصدی سمت ولیعهدی و سپس پادشاهی انتخاب شود و این وظیفه شورای بیعت است. در حال حاضر، هیئت بیعت شخص اصلح را انتخاب می کند ولی اقدام پادشاه در تعیین ولیعهد بدون رایزنی و مشورت با هیئت بیعت باعث تعطیلی آن شده است. این چیزی است که رخ داده است و هیئت بیعت هیچ نقشی ندارد. با این حال نظام هیچ طرح و ساماندهی برای انتقال قدرت ندارد و این خود یک بحران بزرگ است. آنچه که پادشاه انجام داد مغایر با اساسنامه هیئت بیعت بود بر اساس دستورالعمل این شورا اگر پادشاه یا ولیعهد بمیرد هیئت بیعت تشکیل نشست می دهد و و لیعهد جدید انتخاب می کند ولی آن چه که رخ داد این است که پادشاه به رغم اساسنامه موجود به طور شخصی جانشین ولیعهد را انتخاب کرد و این اقدامی اشتباه بود. بنابراین همه این شاخص ها و سیگنال ها نشان دهنده تشدید جنگ قدرت در عربستان است تنشی که در آینده نه چندان دور بیشتر جنبه علنی به خود خواهد گرفت.

بر کسی پوشیده نیست که هدف از تعیین مقرن به عنوان جانشین ولیعهد دو هدف عمده را دنبال می کند نخست این که وی مدت زیادی رئیس دستگاه امنیت و اطلاعات ملی عربستان بوده است و اگر قرار باشد در آینده قیام و اعتراض مردمی در این کشور رخ دهد در سرکوب آن استاد است. دوم این که قدرت بعد از مقرن که کوچک ترین فرزند عبدالعزیز است به متعب فرزند پادشاه کنونی عربستان ( عبدالعزیز ) می رسد و پادشاه از این طریق حاشیه امنیتی برای ریاست فرزندش در آینده ایجاد کرده است.  


شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن