تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811634641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران برای گرفتن روادید ابوطالبی چه راهکارهایی دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ایران برای گرفتن روادید ابوطالبی چه راهکارهایی دارد؟
مورد اقای ابوطالبی تصادفا با حادثه تسخیر سفارت امریکا عجین شده است. پس از اینکه موضوع حضور ابوطالبی در تسخیر سفارت در روزنامه ها منعکس شد، امریکایی ها مدعی شده اند که ایشان در این حادثه دخالت داشته است. به همین دلیل موضوع اقای ابوطالبی به حوزه افکار عمومی امریکایی ها کشیده شده است. افکار عمومی داخلی امریکا در مسئله تسخیر سفارت بسیار حساس هستند.
کد خبر: ۳۹۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳ - 11 April 2014



ایران برای گرفتن روادید ابوطالبی چه راهکارهایی دارد؟
با خداحافظی محمد خزایی از نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد، بحث جانشینی وی با چالش های فراوانی روبرو شده است. در ابتدا منابع خبری اعلام می کردند که دولت ایران اقای حمید ابوطالبی که هم اکنون ، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران را به عنوان نماینده دائم ایران به سازمان ملل معرفی نموده است. در این میان بعد از اینکه یکی از روزنامه های امریکایی فاش کرد که دولت امریکا حاضر به دادن ویزا به ابوطالبی نیست، جنجال ها نسبت به صدور ویزا برای نماینده ایران به شدت افزایش پیدا کرد.

خبر های غیر رسمی دلیل عدم صدور ویزا را حضور ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت امریکا در سال 58 اعلام می کردند. حمید ابوطالبی نیز در واکنش به این خبرها اعلام کرد که با گروه « دانشجویان پیرو خط امام» کار کرده اما نقشی مستقیم در تسخیر سفارت نداشته و فقط در مقطعی درباره آزادی گروهی از دیپلمات های امریکایی ، مترجم گروه بوده است.

در ادامه سنای آمریکا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن افرادی که معلوم شود« در فعالیت‌های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند»، از روادید ایالات متحده محروم می‌شوند. اگرچه در این قانون از اسم خاصی نام برده نشده اما مشخصا این قانون برای شخص ابوطالبی صادر شده است.

در همین حین تعدادی از نمایندگان کنگره نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه اقدام ایران در انتصاب فردی که در ماجرای تسخیر سفارت امریکا شرکت داشته است را اهانتی عمدی و روشن به آمریکا توصیف کرده‌اند. البته هنوز روشن نیست که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، مصوبه کنگره علیه سفیر پیشنهادی ایران را امضا خواهد کرد یا نه.

ابوطالبی نیز در جدیدترین واکنش تویتری خود در واکنش به اقدام امریکا در تصویب قانون ممنوعیت ورود وی به امریکا در صفحه توییتر خود نوشته است:«آمريكا از نظر حقوقي رويه جديد و مسير نويني را ايجاد كرد، اين كه با مصوبات پارلمان هاي ملي مي توان تعهدات بين المللي كشور را زير پا نهاد.»

در همین راستا «تابناک» در گفت و گو با آقای هرمیداس باوند کارشناس مسائل حقوق بین الملل و سازمان های بین المللی این اقدام امریکا را از لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار داده است.

باوند، در ابتدا با اشاره به رویه سازمان ملل در پذیرش نمایندگان کشورها بیان داشت، معمولا امریکا تا آنجایی که امکان دارد به عنوان کشور میزبان سعی می کند برای نمایندگان کشورها ویزا صادر کند و به ندرت است که برای کسی ویزا صادر نشود. در زمان جنگ سرد امریکا به دلایلی از دادن ویزا خودداری می کرد. بنابراین این اقدام امریکا مسبوق به سابقه است.

مورد اقای ابوطالبی تصادفا با حادثه تسخیر سفارت امریکا عجین شده است. پس از اینکه موضوع حضور ابوطالبی در تسخیر سفارت در روزنامه ها منعکس شد، امریکایی ها مدعی شده اند که ایشان در این حادثه دخالت داشته است.

به همین دلیل موضوع اقای ابوطالبی به حوزه افکار عمومی امریکایی ها کشیده شده است. افکار عمومی داخلی امریکا در مسئله تسخیر سفارت بسیار حساس هستند.

وی در ادامه پیرامون قانون مصوب سنا گفت، اگرچه در گنگره امریکا و در مجلس نمایندگان اکثریت با جمهوری خواهان و در سنا اکثریت با دموکرات ها، اما در رابطه با ایران و موضوع خاص تسخیر سفارت در امریکا فرقی میان دموکرات و جمهوری خواه نیست.

به همین خاطر است که با وجود رای بیشتر دموکرات ها در سنا اما بازهم سناتورها رای به این قانون داده اند. در واقع دموکرات ها با جمهوری خواهان راجع به حضور ابوطالبی در امریکا هم راستا شده اند و این نگرش به افکار عمومی امریکا نیز منتقل شده است.

این کارشناس حقوق بین الملل اضافه کرد، سازمان ملل ملاحضاتی را در رابطه با کشور میزبان رعایت می کند. به خصوص الان که مصوبه در امریکا گذشته است . البته مصوبه اخیر از لحاظ قانونی وقتی قابل اجرا است که رئیس جمهور امریکا امضا کند. احیانا ممکن است رئیس جمهور این قانون را امضا نکند یا به تاخیر بیاندازد .

هرمیداس باوند در ادامه گفت، مشکل است که سازمان ملل بخواهد نسبت به مصوبه گنگره امریکا ایستادگی یا موضع گیری کند. سازمان ملل سعی می کند که ملاحضات امریکا را رعایت کند. با توجه به اینکه دبیرکل از کره جنوبی است و سابقه رابطه امریکا و کره، ایشان استقلال رای ندارد. بعید است که بان کی مون بخواهد نسبت به این موضوع ایستادگی و موضع گیری داشته باشد.

هر کشور دادن ویزا را مربوط به خود می داند و لذا سازمان ملل نمی تواند به امریکا برای پذیرش اقای ابوطالبی فشار بیاورد.

همچنین در ادامه باوند در مورد احتمال شکایت ایران از امریکا به سازمان ملل گفت؛ ایران می تواند به دبیرخانه سازمان ملل و کمسیون اعتبار نامه ها شکایت کند. البته بعید می دانم سازمان ملل موضعی چالش گرایانه ای در قبال اقدام امریکا در پیش بگیرد. سازمان ملل به دلایلی وارد این درگیری و مقوله نمی شود.

نکته مهم اینجاست که امریکا مدعی شده است که ابوطالبی جز دانشجویان خط امام و در تسخیر سفارت امریکا حضور داشته است و اگر سازمان ملل نیز موضعی همپای امریکا بگیرد هزینه برای ایران بیشتر می شود. فعلا همچیز بستگی دارد به این که مصوبه گنگره امریکا را ابوما امضا می کند یا ان را به تاخیر می اندازد.

ایران می تواند این موضوع را در سازمان ملل مطرح کند اما پیش بینی من این است که موضع سازمان ملل مشخص است.

این کارشناس مسائل حقوقی در پایان گفت، از طرف دیگر ایران می تواند به دیوان دادگستری شکایت و نظر مشورتی این دیوان را بخواهد. دیوان فقط می تواند بین دو دولت قضاوت کند. به همین دلیل نظر مشورتی دیوان در این مورد منوط به این است که مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بخواهد نظر مشورتی در این مورد بدهد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن