تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814791743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناآرامی در قرقیزستان؛ معترضان علیه دولت و مجلس تظاهرات کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ناآرامی در قرقیزستان؛ معترضان علیه دولت و مجلس تظاهرات کردند دوشنبه ـ ایرنا - صدها مخالف دولت قرقیزستان با تجمع اعتراض آمیز در میدان «گورکی» شهر بیشکک پایتخت خواستار استعفای رییس جمهوری و همچنین انحلال مجلس شدند.


رسانه های محلی قرقیزستان روز جمعه نوشتند که معترضان به این دلیل که در تظاهرات قبلی، جمعی از مخالفان توسط دولت بازداشت شدند، خواستار استفعای رییس جمهوری هستند.
این تجمع اعتراض آمیز را گروهی با عنوان «جنبش ملی مخالفین» برگزار کرد. تجمع کنندگان همچنین خواستار آزادی چند نفر از زندانیان سیاسی شدند.
بر اساس این گزارش، پلیس گفت که 150 نفر را در این تظاهرات بازداشت کرد، اما «عظیم بیک بیک نظراف» یک سیاستمدار مخالف دولت تعداد بازداشت شدگان را حدود 500 نفر برآورد کرد.
مخالفان در چند شهر دیگر قرقیزستان نیز تجمات اعتراض آمیز برپا کردند.
معترضان خواهان آن هستند که قدرت رییس جمهوری کاهش یابد، قرارداد پیوستن به اتحادیه گمرکی با روسیه بازبینی شود، رییس پارلمان از زندان آزاد و معدن اصلی طلای این کشور نیز ملی اعلام شود.
قرقیزستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی است که در دو دهه گذشته همواره شاهد بروز انقلاب های رنگین بوده است.
«عسگر آقایف» از آغاز استقلال این کشور در سال 1991 تا سال 2005 میلادی قدرت را در دست داشت و قصد داشت تا پایان عمر در مقام ریاست جمهوری باشد، اما به دنبال بروز برخی شورش ها به رهبری «قربان بیک باقی اف» سرنگون شد. «باقی اف» نیز پس از این شورش ها، به ریاست جمهوری رسید.
پنج سال بعد در سال 2010 میلادی مردم قرقیزستان در اعتراض به فساد مالی و گرانی قیمت برق به خیابان ها ریختند و دولت «باقی اف» را نیز سرنگون کردند. پس از این اعتراض ها، «رزا آتونبایوا» رهبر مخالفان، دولت موقت تشکیل داد و خواستار استعفای «باقی اف» شد.
پس از این ناآرامی های خشونت بار، در ساز و کاری دمکراتیک، نظام سیاسی این کشور به دمکراسی پارلمانی تبدیل شد که نخستین و تنها نظام پارلمانی در آسیای میانه است.
«آتمبایف» رییس جمهوری فعلی قرقیزستان سال 1390 (2011) در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.
جمهوری قرقیزستان با 198 هزار و 500 کیلومتر مربع مساحت و حدود شش میلیون نفر جمعیت از شرق و جنوب شرقی با چین، از شمال با قزاقستان، از جنوب با تاجیکستان و از غرب با جمهوری ازبکستان همسایه است.
آساق**ه.ص**1663**1545
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




22/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن