تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798616115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهمترین تهدیدها برای صلح و ثبات جهانی در سال 2014


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: صدای روسیه گزارش داد:
مهمترین تهدیدها برای صلح و ثبات جهانی در سال 2014
تحلیل‌گران سیاسی معتقدند در سال 2014، اروپا، خاورمیانه و آسیای میانه بزرگترین تهدید برای ثبات بین‌المللی خواهند بود.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صدای روسیه،  طبق تجزیه و تحلیل های "آژانس سیاست خارجی مسکو"  برای اولین بار در ده سال  گذشته منطقه اروپا به منبع تهدیدات بین المللی تبدیل شده است.  این پیش‌بینی ، کشورها و مناطقی را که در سال 2014 تهدید فراوانی برای صلح و ثبات جهانی هستند را نشان می‌دهد.  پژوهشگران بر این باورند که امسال اروپا، خاور میانه و آسیای میانه نقش چشمگیری در امور بین المللی  ایفا خواهند کرد .


*** اروپا
بحران سیاسی کنونی در اوکراین  همچنان دستور کار سپهر سیاسی اروپا را به خود اختصاص خواهد داد  و بدیهی است که کشورهای پیشرو اروپا و اقیانوس اطلس  در روند حل و فصل آن  درگیرخواهند بود. یک سناریو  احتمالی این است که  این بحران محرک مهمی  برای گفتگوهای روسیه - ناتو  در مورد قوانین  جدید جهان چند قطبی باشد . یک سناریوی احتمالی دیگر این است که  این وضعیت  اوکراین می تواند به احیای بن بست نظامی بین شرق و غرب منجر شود. در نتیجه، روسیه اولویت های خود را تغییر خواهد داد و بر تقویت روابط اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای آسیایی و خاورمیانه متمرکز خواهد شد . هر یک از حالات ضربه ای جدی به منافع اوکراین وارد می کند،  اوکراینی که مجبور است دربحبوحه بحران مالی شدید با جدایی  مناطق جنوبی و شرقی خود مبارزه کند. جهت گیری تاریخی مناطق شرق و جنوب اوکراین  به سوی روسیه ، در نهایت انگیزه ای برای ظهور جنبش "بهار روسی " شده است.


اوضاع در قفقاز پایدار باقی خواهد ماند . آشفتگی اوکراین بدون شک ،بر تحرکات سیاسی در منطقه تاثیر خواهد گذاشت.  قصد گرجستان و آذربایجان برای تغییر وضع موجود می تواند تبدیل به یک چالش جدی برای روسیه بشود. با این حال ، طبق یک سناریوی دیگر، دولت جدید و رئیس جمهور گرجستان روابط خود  با همتایان روسی  را در حوزه های اقتصادی و امنیتی ، بدون در نظر گرفتن مسئله آبخازیا و وضعیت اوستیای جنوبی، تقویت خواهد کرد. افزایش تنش ها بین ارمنستان و آذربایجان  ممکن است یک سری حوادث را در مرز قره باغ  به وجود آورد. هر چند بسیار بعید است ، این درگیری‌های محلی به برخورد نظامی در مقیاس بزرگ تبدیل شود.


فعالیت گروه های تروریستی قفقاز شمالی به طور کلی کاهش خواهد یافت، اما این گروه‌ها و گروه‌های رادیکال اوکراینی ظاهرا برای برقراری اتحاد تلاش خواهند کرد.
لازم به ذکر است که سه بازیگر محوری منطقه - ایران، روسیه و ترکیه – به احتمال فراوان از هر گونه فعالیت بی ثبات کننده افراط گرایان  در منطقه خود جلوگیری خواهند کرد : هیچ یک از آنها علاقه مند به شکستن وضع موجود نیستند .


*** خاورمیانه
درخاور میانه ، تثبیت رژیم های متزلزل شده ادامه خواهد یافت. عراق بار دیگر یک منبع بی ثباتی در منطقه خواهد بود:  عراق در کنار سوریه  به عرصه تنش‌های قومی تبدیل خواهد شد.  همچنین دولت های لیبی و یمن در معرض خطر خواهند بود . نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه  از حمله نظامی ناتو به دمشق  در آینده نزدیک جلوگیری خواهد کرد. در همین حال، در کشور بحرین صلح شکننده ای برقرار است :  در صورت آشفتگی ناشی از تظاهرات شیعیان ممکن است عربستان سعودی و امارات متحده  در این کشور مداخله کنند.
 این آژانس روسی همچنین پیش بینی کرده در سال جدید میلادی ،"تنظیم مجدد" روابط ایران- آمریکا ممکن است به زودی منجر به امضای توافق نامه هسته‌ای شود. با این حال، با توجه به تعهد ایالات متحده به متحدان قدیمی خود و دشمنان ایران - اسرائیل و حکام خلیج فارس- بهبود روابط متقابل تهران و واشنگتن ، خیلی طول نخواهد کشید.


پس از خروج کامل نیروهای نظامی ناتو از افغانستان ، کابل   وارد نبرد شدید با طالبان خواهد شد. در همین حال ، جناح میانه رو طالبان به دنبال راه هایی برای قانونی کردن جنبش سیاسی خود در کشور و حذف خاندان کرزای از قدرت خواهند بود.


***  آسیا
امنیت آسیای میانه تا حد زیادی به امور داخلی افغانستان بستگی دارد : مناطق قرقیزستان ، ازبکستان، و تاجیکستان ممکن است تحت تاثیر منفی   آشوب در افغانستان و تشدید جنگ مواد مخدر قرار بگیرند . همچنین بی ثباتی سیاسی در آسیای میانه  ممکن است بر امنیت مناطق شمال غربی چین تاثیر منفی بگذارد. جدایی طلبان اویغور در حال حاضر بسیاری از روش های جنگی طالبان را در مبارزه علیه پکن اتخاذ کرده اند. مشکل دیگر کره شمالی است : به احتمال زیاد پیونگ یانگ  رویکرد سخت سیاسی خود را در قبال همسایگانش ، به خصوص کره جنوبی و ژاپن ، -متحدان ایالات متحده- ادامه خواهد داد . لازم به ذکر است که ایالات متحده  به دلیل تلاش برای در دست گرفتن کنترل نهایی  این منطقه با انتقاد شدید رهبری کره شمالی مواجه است.


در همین حال رشد نیروی دریایی چین قطعا  باعث تغییر وضع موجود در حاشیه اقیانوس آرام خواهد شد. در واکنش به این مسئله، ایالات متحده  در حال تقویت پایگاه های نیروی دریایی خود در استرالیا است. احتمالا تایوان راه همکاری نزدیک با پکن را انتخاب خواهد کرد ، در حالی که ویتنام و فیلیپین خواهد شد درصورت اختلافات ارضی با چین به دنبال جلب حمایت واشنگتن خواهند بود.


***  افریقا
کشورهای آفریقایی لیبی ، مالی، جنوب سودان و سومالی یک تهدید جدی برای همسایگان خود خواهند بود ، در حالی که انتخابات ریاست جمهوری الجزایربه احتمال زیاد  یک عامل ایجاد ثبات در این کشور است. از جمله تهدیدات دیگر افزایش غیر قابل انکار فقر و فعالیت دزدان دریایی در مناطق ساحلی آفریقا است .


*** امریکا لاتین
در امریکا لاتین ما شاهد تضعیف تدریجی دولت ها خواهیم بود. ونزوئلا احتمالا سیاست ملی کردن اموال رابه حالت تعلیق در خواهد آورد و کوبا ممکن است برای جلوگیری از آشوب  دست به یک سری اصلاحات آزادی بزند. با وجود اثر محدود منطقه آزاد تجاری آمریکای شمالی مکزیک به دنبال راه هایی برای استفاده از بازار آمریکا در جهت منافع خود خواهد بود.


انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن