تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820886268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر نفت عراق:صادرات نفت عراق از طریق ترکیه از سرگرفته می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وزیر نفت عراق:صادرات نفت عراق از طریق ترکیه از سرگرفته می شود آنکارا - ایرنا - ˈعبدالکریم لعیبیˈ وزیر نفت عراق روز چهارشنبه در آنکارا گفت:انتقال نفت عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهانی از هفته آینده از سر گرفته می شود.


به گزارش ایرنا، وی این مطلب را در سیزدهمین کنفرانس بین المللی نفت و گاز ترکیه در آنکارا اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه توقف صادرات نفت عراق به ترکیه ناشی از نقص فنی در خطوط انتقال بوده است،گفت:درکوتاه مدت صادرات نفت عراق از طریق خط لوله نفتی ˈکرکوک به یومورتالیکˈ ترکیه از سر گرفته می شود.
وزیرنفت عراق درخصوص اختلافات بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق درباره انتقال نفت شمال عراق از ترکیه افزود:مجلس عراق هیات بلند پایه ای را برای بررسی و حل اختلافات بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق مامور کرده و وی امیدوار است این اختلافات بزودی حل شود.
ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در این باره گفت: هدف ، صادرات یک و نیم میلیون بشکه نفت تولیدی عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهانی است.
او گفت: آنکارا آماده همکاری لازم با بغداد برای احداث خط لوله های نفتی جدید برای انتقال هرچه بیشتر نفت عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهانی است.
هم اکنون نزدیک به 1.5 میلیون بشکه نفت عراق در پایانه نفتی ترکیه در بندر جیهان در شرق دریای مدیترانه ذخیره شده است.
یلدیز اخیرا در بازدید از تاسیاست نفتی شرکت سهامی خطوط لوله نفت و گاز ترکیه (بوتاش) در بندر جیهان این مطلب را عنوان کرد.
یلدیز گفت: نفت شمال عراق از دو خط لوله جداگانه کرکوک – یومورتالیک به ترکیه منتقل می شود و ترکیه نفت انتقالی از این دو خط را در دو مخزن جداگانه ذخیره می کند.
وی با اشاره به اینکه نفت عراق و جمهوری آذربایجان از پایانه یومورتالیک در جیهان به بازارهای جهانی عرضه می شود گفت: ظرفیت انتقال نفت از خط لوله کرکوک – یومورتالیک سالانه 70 میلیون تن و از خط لوله نفتی باکو – تفلیس – جیهان سالانه 50 میلون تن است.
یلدیز تصریح کرد: البته این دو خط همواره با ظرفیت کامل فعال نبوده اند و فعلا نفت عراق در مخازن انبار شده است. از اول ماه مارس جاری عراق به علت بروز نقص فنی و یا انفجار انتقال نفت خود از این خط را متوقف شده است. کشتی های نفتکش نیز در سواحل جیهان در انتظارند. ترکیه می خواهد که چه نفت دولت مرکزی و چه نفت شمال عراق با حداکثر ظرفیت به ترکیه منتقل شده و به بازارهای جهانی عرضه شود.
وزیر نفت ترکیه با اشاره به اینکه نفت عراق کمتر از ظرفیت خود نیز منتقل شود و ترکیه هزینه ترانزیت را با لحاظ حداقل انتقال روزانه 750 هزار بشکه دریافت می کند، گفت: لذا هرچه این خط با ظرفیت بالایی فعالیت کند، به نفع عراق خواهد بود.
او بر اهمیت پایانه نفتی جیهان برای ترکیه تاکید کرد و گفت: مشکلی در این پایانه نیست و هم اکنون میزان نفت ذخیره شده عراق در مخازن این پایانه بالغ بر یک میلیون و 350 هزار بشکه است.
وزیر انرژی ترکیه در ادامه با اشاره به فعال بودن خط لوله نفتی باکو – تفلیس – جیهان گفت: از بدو راه اندازی تاکنون درآمد شرکت سهامی نفت ترکیه از این خط 12 میلیارد دلار بوده است. این درحالی است که محافلی در زمان مطرح شدن پروژه خط لوله نفتی باکو – تفلیس – جیهان این خط را قابل اجرا و مقرون به صرفه نمی دانستند ولی ترکیه صبورانه و با عزم راسخ در اجرایی شدن طرح سهم بزرگی دارد. اکنون در مورد خط لوله گاز ترانس آناتولی ( تاناپ) جمهوری آذربایجان به ترکیه و اروپا نیز همین ادعاها مطرح است ولی اجرا خواهد شد.
خاورم/2011**230**1856
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن