تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820989297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فناوری هسته ای؛ اقتداری ملی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فناوری هسته ای؛ اقتداری ملی تهران- ایرنا-بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته ای است. روزی که ملت ایران زمین دگر بار جهانیان را به حیرت واداشتند و نشان دادند که در راه عزت و سربلندی این مرزو بوم از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهند کرد، مردمان غیوری که با حمایت از دانشمندان هسته ای؛ توانمندی علمی و اقتدار ملی کشور را در سراسر این گیتی پهناور پرآوازه تر از پیش ساختند.


تاریخ ایران از گذشته تا به امروز پیشرفت های فراوانی را با تلاش و کوشش دانشمندان و نخبگان خود در عرصه های مختلف شاهد بوده است که دستیابی به فناوری هسته ای و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی از جمله این موفقیت ها محسوب می شود.
فناوری هسته ای، به توانایی تبدیل اورانیوم موجود در طبیعت گفته می شود که به وسیله ی شکاف اتم ها به اورانیوم غنی شده که انرژی بسیار زیادی دارد به دست می آید. با شکافت هسته یا همان اتم اورانیوم، انرژی هسته ای به صورت حرارت و انرژی گرمایی آزاد می شود که از آن می توان برای تولید بخار آب و گرداندان توربین های تولید برق استفاده کرد.
اورانیوم یکی از چگال فلزات رادیواکتیو به شمار می رود که در طبیعت به صورت اکسید و یا نمک های مخلوط در مواد معدنی مانند اورانیت یا کارونیت وجود دارد و به رنگ سفید نقره ای و قابل انعطاف است.
آلبرت انیشتین این فناوری را در ۱۹۲۷ میلادی کشف کرد. این دانشمند آلمانی نظریه ی تجزیه ی اتم های دالتون انگلیسی را به صورت عملی اثبات و راه دستیابی به فناوری هسته ای را برای جهانیان هموار کرد.
پس از آن کشورهایی همچون آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به وسیله ی این انرژی به سلاح هسته ای دست یافتند. هنگامی که آمریکا در جنگ جهانی دوم از این سلاح استفاده ی مخرب کرد و فرانسه و چین نیز خواهان ساخت سلاح هسته ای شدند، رهبران کشورهای گوناگون کنترل ساخت سلاح های هسته ای را پیشنهاد دادند و استفاده ی صلح آمیز از انرژی هسته ای را خواستار شدند.
بنابراین در 1954 میلادی سازمان ملل، آژانس انرژی هسته ای را تشکیل داد، این آژانس در ۱۹۶۸ میلادی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را به تصویب مجمع عمومی ملل متحد رساند و در 1970 میلادی نیز این پیمان به اجرا گذاشته شد و کشورهای بسیاری به عضویت آن درآمدند.
ایران نیز در 1336 هجری خورشیدی به عضویت آژانس بین المللی انرژی اتمی در آمد و پیمان عدم تکثیر سلاح های هسته ای را در ۱۳۴۷ هجری خورشیدی امضا کرد و سرانجام در ۱۳۵۳هجری خورشیدی سازمان انرژی اتمی ایران نیز تشکیل شد.
فعالیت های هسته ای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی متوقف شد و رویکرد کشورهای غربی در خصوص همکاری با ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای تغییر کرد، با این وجود در 1373 هجری خورشیدی روسیه برای تکمیل و راه اندازی نخستین واحد نیروگاه اتمی بوشهر قرارداد مشارکت در ساخت این نیروگاه را با ایران امضا کرد و در نهایت این نیروگاه در 1377 هجری خورشیدی آغاز به فعالیت کرد.
سرانجام دانشمندان ایران زمین با تلاش و کوشش فراوان توانستند با تهیه ی سوخت هسته ای در 1382 هجری خورشیدی زمینه ی دستیابی به موفقیت های بعدی را فراهم کردند و با وجود تحریم های بسیار، موفق به غنی سازی اورانیوم به میزان 5/3 درصد(سه و پنج ) شدند.
دستاوردهای هسته ای ایران که در طول سال های گذشته با تلاش و پایداری مردم این دیار به دست آمده است، شامل رادیو داروها(داروهای نشاندار از رادیو اکتیوم برای تزریق به بیمار)، تولید کیک زرد، رونمایی از سوخت نمونه ی رآکتور تهران و نمونه ی اول نسل سوم سانتریفیوژ، راه اندازی نیروگاه بوشهر می شود.
همچنین از دیگر موفقیت های ایران در این عرصه می توان به بارگذاری نخستین مجتمع سوخت صفحه ای 20 درصد ساخته شده در داخل کشور، تولید نهایی سه هزار عدد از سانتریفیوژهای نسل جدید، رونمایی از هفت رادیو دارو، تولید برق به روش گداخت هسته ای، تولید اکسیژن 18، کلنگ زنی فاز دوم نیروگاه هزار مگاواتی، آب شرین کن بوشهر و ... اشاره کرد.
دستاوردهای هسته ای ایران، کشورهای سلطه گر و انحصارطلب را بر آن داشت تا برای توقف پیشرفت های هسته ای، فشارهای سیاسی و اقتصادی بسیاری را به ایران وارد سازند که این امر با تلاش دانشمندان ایرانی و مقاومت مردمان این مرز و بوم ناکام ماند و موفقیت های بی شمار کشور در این عرصه سبب شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیستم فروردین را روز ملی فناوری هسته ای نام گذاری کند. دانشی که ایرانیان از آن در مسیر صلح آمیز برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده می کنند، همان گونه که مقام معظم رهبری در 27 فروردین 1389 هجری خورشیدی در پیامی به اجلاس بین المللی خلع سلاح بر صلح آمیز بودن دستاوردهای هسته ای تاکید کردند و فرمودند:
«به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته ای، دیگر انواع سلاح های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدّی علیه بشریت تلقی می شوند. ملّت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملّتها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح ها را حس می کند و آماده است همه ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاح ها را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه ی همگان میدانیم».
روز ملی فنآوری هسته ای و اهمیت مهم این دانش در سرنوشت کشور، بهانه ای ارزشمند برای گفت وگو با حسن بهشتی پور استاد دانشگاه تهران و تحلیل گر مسایل سیاسی شد.
حسن بهشتی پور پیشرفت های هسته ای ایران را در 20 سال گذشته بسیار موفقیت آمیز و مهم برشمرد و اظهار کرد: دستیابی به چرخه ی کامل هسته ای مهم ترین دستاورد کشور در این عرصه محسوب می شود، ما موفق شدیم از مرحله ی معدن اورانیوم تا کیک زرد پیش برویم و سپس به تولید گاز هگزافلوراید، سانتریفیوژها و صفحه سوخت دست یابیم و در نهایت به تولید رادیو داروها در رآکتور تهران برسیم.
این تحلیل گر مسایل سیاسی در ادامه افزود: تمامی موفقیت ها و دستاوردهای هسته ای کشور با پشتکار و تلاش کارشناسان وطنی و بر اساس دانش دانشمندان ایران طراحی و به اجرا گذاشته شده است و سرانجام با موفقیت به مرحله بهره برداری صحیح و درست رسید که تمامی این پیشرفت ها با نظارت سازمان بین المللی انرژی هسته ای همراه بوده است.
وی ایران را کشوری جوان در زمینه ی تولید دستاوردهای هسته ای برمی شمارد که با وجود تحریم های بی شمار موفق شده است، تحقیقات خود را در سه مرحله ی بسیار مهم و اساسی هم چون طراحی، ساخت و بهره وری سانتریفیوژها به مرحله اجرا درآورد. تمامی این سه مورد، دانش هایی متفاوت هستند که با کار گروهی دانشمندان هسته ای به سامان رسیده است و دانشمندان در مرحله های تحقیق و توسعه به صورت پایلوت عمل کرده اند.
استاد دانشگاه تهران با عنوان این موضوع که ایران با ساخت نخستین رآکتور در خاورمیانه توانسته است انرژی هسته ای تولید کند، اعلام کرد: انرژی هسته ای با انجام مجموعه اقدام های امنیتی و حفاظتی مناسب از پاک ترین انرژی ها در جهان است که ضرری و خسارتی را متوجه طبیعت نمی سازد و قدرت بهره وری آن بسیار بیشتر از ذغال سنگ، گاز و نفت است.
حسن بهشتی پور در ادامه درباره این انرژی گفت: هرچقدر توان علمی کشور افزایش پیدا کند ما می توانیم از انرژی صلح آمیز هسته ای در بخش های گوناگونی همچون کشاورزی، برق و... استفاده کنیم و در واقع پیشرفت هسته ای در عرصه اقتصادی در بلند مدت به وقوع می پیوندند که برای رسیدن به این امر، توسعه علمی کشور از اهمیت والایی برخوردار است و اگر ایران بتواند به دور از تحریم کنونی به فعالیت بپردازد، کشور شاهد پیشرفت و توسعه بیشتر و قابل ملاحظه ای در این زمینه خواهد بود.
این کارشناس سیاسی تولید صفحه سوخت را از مهم ترین دستاوردهای این عرصه عنوان کرد و افزود: صفحه سوخت با تبدیل ذخیره های اورانیوم غنی شده بدست می آید و این فناوری که در رآکتور از آن استفاده می شود بسیار پیچیده و سطح بالاست که نه تنها در عرصه ی هسته ای بلکه در عرصه های فیزیک، شیمی، کشاورزی و... سبب توسعه و پیشرفت دانش کشور می شود.
حسن بهشتی پور در پایان اظهار کرد: دستاورد غنی سازی اورانیوم در 14 کشور در سطح جهان صورت گرفته است و ایران یکی از این کشورها به شمار می رود که با تکیه بر همت مردم و نیروهای وطنی موفق به بومی سازی این فن آوری در کشور شد و این موضوع مورد تایید آژانس انرژی هسته ای نیز قرار گرفته است.
گزارش از:فاطمه مهدوی-فاطمه قناد
گروه اطلاع رسانی
پژوهش**9128**2002**
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن