تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798913688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشرف غنی: لزوم اتصال افغانستان به بندر چابهار/ درخواست از ایران برای آموزش تخصصی به مهاجران افغان


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
اشرف غنی: لزوم اتصال افغانستان به بندر چابهار/ درخواست از ایران برای آموزش تخصصی به مهاجران افغان

اشرف غنی: لزوم اتصال افغانستان به بندر چابهار/ درخواست از ایران برای آموزش تخصصی به مهاجران افغان
ˈاشرف غنی احمدزیˈ از نامزدان مطرح سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در گفتگوی اختصاصی با ایرنا دیدگاههای منطقه ای، اقتصادی و سیاست خارجی خود را تشریح کرد.
به گزارش نامه نیوز، اشرف غنی احمدزی از کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری افغانستان،روز چهار شنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در کابل دیدگاههای خود را درباره مسائل مهم منطقه ای و جهانی از جمله همکاری های اقتصادی منطقه ای بخصوص در بخش ترانزیت و کشاورزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، و همچنین قرارداد امنیتی کابل - واشنگتن و گفتگوهای صلح با گروه طالبان در افغانستان مطرح کرد.

اشرف غنی احمد زی به خبرنگار ایرنا گفت: جمهوری اسلامی ایران شریک عمده اقتصادی ما است و ما بخصوص علاقه مند جدی به تکمیل هر چه زودتر بندر چابهار هستیم. بندر چابهار بندری است که برای غرب و جنوب غربی افغانستان نقطه حیاتی است. از این لحاظ همکاری بین ایران و افغانستان حیاتی است.


* لزوم اتصال افغانستان به بندر چابهار

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: همکاری در بخش ترانزیت با ایران برای ما و هم برای واردات و هم مخصوصا برای صادرات بسیار حیاتی است و ما بر آن تاکید داریم.

وی افزود: اگر راه آهن، نقاط مختلف افغانستان را به چابهار متصل کند این امر رشد اقتصادی افغانستان را حداقل به میزان 2 تا 3 درصد افزایش می دهد هر چند تاثیرش برای ایران این میزان نیست چون اقتصاد ایران به مراتب بزرگتر است اما به هر حال برای ایران هم منافعی دارد.


** تاکید بر رویکردهای اقتصادی منطقه ای

اشرف غنی احمد زی در باره رویکرد و اولویت های دولت احتمالی خود برای توسعه اقتصادی گفت: همکاری منطقه ای و کمک خارجی تناقضی با هم ندارند اما کمک خارجی نسبتا محدود است و کشوری را از فقر به رفاه نمی رساند.

وی افزود: همکاری منطقه ای نوعی ثروت ایجاد می کند و ما را از فقر به رفاه می رساند. تولید ثروت محدود نیست و بستگی به نیروی انسانی و طرز فکر دارد. توسعه صادرات ایران از راه افغانستان به آسیای جنوبی و شرقی هم هیچ مشکلی برای ما ندارد بلکه موجب ایجاد ثروت و کاریابی در بخش حمل و نقل و ترانزیت می شود و اینها موجب افزایش ثروت خواهد شد.

احمدزی گفت: با توجه به اینکه ما در بین 3 میلیارد از جمعیت جهان قرار داریم که مبدل می شوند به یک طبقه متوسط و این بزرگترین فرصت است برای ما، کمک های جهانی اصلا قابل مقایسه با این ظرفیت ها نیست.


** صادرات ایران به چین و جنوب آسیا از مسیر افغانستان

این نامزد ریاست جمهوری افغانستان افزود: ما خواستار این هستیم که صادارت ایران به چین و آسیای جنوبی از راه افغانستان صورت گیرد، همچنین علاقه مند به ایجاد یک شبکه برق منطقه ای هستیم چون ایران در فصل های خاص برق مازاد دارد که این برق در چارچوب یک نظام منطقه ای به آسانی می تواند صادر شود.


** تدوین طرح جامع همکاری منطقه ای تا 10 سال آینده

وی افزود: ما می خواهیم در ده سال آینده به یک طرح جامع همکاری منطقه ای در باره ثبات و رفاه برسیم تا در این چارچوب ،منطقه مشکلات جدی خود را حل کند.

احمدزی تاکید کرد: مانند اروپا که بعد از جنگ دوم جهانی قادر به ایجاد یک نظام همکاری منطقه ای شد، ما هم خواستار چنین اقدامی با ایران، پاکستان، هند، چین و جمهوری های آسیای مرکزی هستیم.

وی افزود: تا 25 سال آینده آسیا به بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا تبدیل می شود و این یک فرصت عظیم برای افغانستان است که در قلب آسیا قرار دارد تا نقطه وصل باشد و بتواند با همکاری از این فرصت بزرگ استفاده کند.


** ضرورت مبارزه ریشه ای با مواد مخدر

این نامزد سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: نکته دیگر در مناسبات افغانستان با ایران، مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر است. این خطری است که هر دو کشور را تهدید می کند. ایران سالانه میلیاردها دلار برای امنیت و برای درمان معتادان مصرف می کند و متاسفانه تعداد معتادان افغانستان هم از یک میلیون تجاوز کرده است و ما در این بخش باید بطور مشترک اقدام کنیم.

وی ادامه داد: یکی از راه های اقدام مشترک ما در این زمینه این است که ایران یکی از خریداران مواد غذایی در منطقه است ما باید بتوانیم با همکاری بطور ریشه ای نظام کشاورزی را بخصوص در هلمند، نیمروز و فراه تغییر بدهیم تا جایگزین بنیادی برای مواد مخدر باشد.


** درخواست از ایران برای آموزش تخصصی به مهاجران افغان

احمدزی گفت: نکته حیاتی دیگر برای ما حضور کارگران اقتصادی و مهاجرین افغان در ایران است. هدف اساسی ما این است که مهاجرین افغان بطور آبرومندانه از ایران و پاکستان به کشورشان بازگردند.

وی افزود:کارگران افغانستان بر اساس مطالعات شماری از شاگردان سابق من، سهم عظیمی در بخش ساختمانی ایران ایفا می کنند اما متاسفانه مشکلاتی دارند و ما خواستار توجه جدی دولت ایران به آنها هستیم.

احمدزی با تاکید به لزوم قانونمند شدن حضور افغان ها در ایران گفت: کارگر افغان باید در چارچوب قانون و بر اساس حقوق مشترک تردد کنند تا از قاچاق انسان جلوگیری شود. قاچاق انسان هم مانند قاچاق مواد مخدر یک خطر است. توقع ما از جمهوری اسلامی ایران این است که برای تخصصی و حرفه ای شدن مهاجرین افغان نیز کمک کند.


** تاکید بر تعمیق شناخت جامعه ایران از افغانستان

احمدزی در بخش دیگری از این گفت وگو اظهار داشت: ما صدها ایران شناس در افغانستان داریم چون افغان هایی که در ایران درس خوانده اند و تحصیلات عالی داشته اند ایران را خوب می شناسند اما ایرانی ها متاسفانه به این خوبی افغانستان را نمی شناسند و امید است که شناخت متقابل بیشتر شود.


** از قلمرو افغانستان هرگز علیه ایران استفاده نخواهد شد

نامزد ریاست جمهوری افغانستان همچنین گفت:جمهوری اسلامی ایران یک دولت مستقل است و سیاست خارجی آن با استقلال و با حفظ و تامین منافع ملی بوده است. جمهوری اسلامی افغانستان هم یک دولت مستقل است.

وی افزود: در مواردی که منافع ملی ما ایجاب کند که ما همکاری هایی داشته باشیم که می تواند نگرانی ایران را داشته باشد باید دو امر واضح باشد؛ یکی اینکه قلمرو افغانستان هیچوقت برای اعمال ضد ایران استفاده نخواهد شد و دوم اینکه درک منافع ملی ما مانند هر دولتی حق ما است و بر اساس آن تصمیم می گیریم.

وی تاکید کرد: مناسبات ما با ایران چند هزار سال سابقه دارد و چند هزار سال دیگر نیز دوام خواهد داشت و امید است مخصوصا در بخش فرهنگی با توجه به فرهنگ مشترک اسلامی و دیگری زبان فارسی و دری، بتوانیم همکاری های به مراتب زیادتری داشته باشیم.


** قرارداد امنیتی با آمریکا

احمدزی در مورد قرارداد امنیتی افغانستان و آمریکا نیز گفت: پیمان راهبردی قبلا امضا شده و پارلمان آن را تائید کرده و بحث بر سر یک قرارداد امنیتی است. این قرارداد امنیتی هدف نیست بلکه وسیله است. هدف صلح و ثبات منطقه ای است.

وی افزود: مدت این قرارداد 10 سال است و من آن را به نفع افغانستان می دانم. پیش از این قرارداد، استفاده از نیروهای بین المللی در افغانستان بر عهده شورای امنیت بود اما پس از این قرارداد، تنها دولت افغانستان این حق را دارد.

احمدزی تاکید کرد: این قرارداد وسیله است و نیروهای بین المللی پس از این قرارداد بخش اعظم آنها تنها و تنها در تجهیز و آموزش قوای افغانستان سهم خواهند داشت و در بخش های دیگر بر اساس تصمیمات دولت افغانستان کار می کنند.


** نیروهای افغان توان تامین امنیت را دارند

وی در ادامه اظهار داشت: دورانی که بیش از 100 هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور داشت و عملا در روستاهای افغانستان درگیر جنگ بودند، گذشته است و اکنون وضعیت تغییر بنیادی کرده است. قوای امنیتی ما همانطور که در روز انتخابات ثابت کردند قابلیت حفظ امنیت مملکت را دارند.


** طالبان در قالب حزب می تواند فعالیت کند

نامزد سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درباره موضوع مذاکرات با طالبان گفت: من طرفدار گفت و گو هستم. صلح یکی از ضروریات این کشور است. راه حل جنگ سیاسی است نه نظامی؛ در غیر این صورت فرزندان خود را قربانی می کنیم.

وی با بیان اینکه یک سال کامل در مدارس فقه حنفی و فقه جعفری سیرت نبوی خوانده است، گفت که اقدامات طالبان اسلامی نیست و گروهی از طالبان که مالکشان یا شبکه القاعده است یا قدرت های بیرونی، اینها باید به دولت اطمینان بدهند که افغان هستند.

وی افزود: هر طالبی که در افغانستان به او ظلمی شده است ما به روی چشم با او مذاکره می کنیم تا این مشکلات رفع شود چون بی عدالتی مورد قبول ما نیست. هر روزی که طالبان بخواهند به یک حزب منسجم سیاسی تبدیل شوند و در انتخابات شرکت کنند به روی چشم؛ تا ملت افغانستان تصمیم بگیرد چه کسی را قبول دارد. این حق ملت است. قانون اساسی اجماع ملت را انعکاس می دهد اما نیاز به اصلاح و تعدیل دارد.

وی افزود: حضور نیروهای بین المللی به امنیت منطقه بستگی دارد. روزی که منطقه بطور اساسی وارد همکاری منطقه ای شود ضرورت به حضور نیروهای خارجی نیست.

احمد زی گفت: شریکان بین المللی ما 35 میلیارد برای 9 سال آینده تعهد کرده اند. هر کشور از منافع حیاتی خود دفاع می کند. وظیفه رئیس جمهور کشور دفاع از مصونیت و جان و مال هر فرد کشور است و اگر این امر مستلزم امضای پیمان های خاص باشد باید انجام شود. ما از منافع ملی خود دفاع می کنیم اما باز هم تاکید می کنم که جواب اصلی صلح و ثبات پایدار و همکاری منطقه ای است.


** در دور اول یا دوم پیروز می شوم

احمدزی در باره پیش بینی خود از نتیجه انتخابات گفت: اطلاعات اولیه ما بسیار خوب و امیدوار کننده است و ما انشاالله در دور اول یا در دور دوم پیروز خواهیم شد.

وی افزود: اگر کمیسیون های انتخاباتی بر اساس قانون و بر اساس آرای مردم بتوانند به این نتیجه برسند که ما پیروز نیستیم، ما هم قبول می کنیم و تبریک می گوییم.

عبدالله عبدالله و زلمی رسول از دیگر کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری افغانستان نیز بر اساس پیش بینی کارشناسان از اقبال خوبی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برخوردار بوده اند.

قرار است نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان 4 اردیبهشت بطور رسمی اعلام شود که پس از رسیدگی به شکایات، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی روز 24 اردیبهشت اعلام خواهد شد.

عبدالرب رسول سیاف، هدایت امین ارسلا ، قطب الدین هلال ، گل آقا شیرزی و داوود سلطان زی نیز از دیگر نامزد تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری افغانستان هستند.

در این دوره از انتخابات افغانستان، افغان ها خود مسوولیت برگزاری انتخابات را بر عهده داشتند و نیروهای امنیتی این کشور نیز امنیت انتخابات را تامین می کنند.

325 هزار ناظر داخلی و بین المللی در این دوره بر روند برگزاری انتخابات افغانستان نظارت کردند.

در این انتخابات که هشت نامزد ریاست جمهوری و 2700 نامزد شوراهای استانی رقابت کردند، نزدیک به 400 هزار تن از نیروهای امنیتی، ارتش و پلیس افغانستان مسئولیت تامین امنیت انتخابات را در بیش از شش هزار حوزه رای گیری بر عهده داشتند.

کارشناسان این دوره از انتخابات افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار شد، موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغان ها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی کردند.





1393/1/20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن