تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806666039




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تورم 40 درصدی و سود بانک ها دور بسته اقتصاد ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تورم 40 درصدی و سود بانک ها دور بسته اقتصاد ایران است
در سال آخر اقای احمدی نژاد یک تاجر برای واردات می بایست130 درصد ارزش کالا را می پرداخت؛ جالب این که هیچ پوشش حقوقی و حمایت قانونی از او هم نمی شد. تاجر امروز باید از طریق صراف های این طرف و آن طرف پول را بفرستد؛ ایا جنس را دریافت کند یا نکند که مسایل دیگری است.
کد خبر: ۳۹۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷ - 08 April 2014


سال گذشته سال انتخابات و تغییر دولت بود. دولت جدید نزدیک به شش ماه دولت را در اختیار داشت و در این مدت کوتاه توانست در عرصه های مختلف به دستاوردهایی دست پیدا نماید. البته در این مدت افرادی نیز به بخش هایی از عملکرد دولت یازدهم به و عملکرد شخص رئیس جمهور آقای حسن روحانی انتقاداتی داشتند.

به گزارش «تابناک»، به نظر می رسد دولت در سال گذشته تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع بین المللی انجام داد. ماحصل این اقدامات توافق ژنو بود که باعث شد تا حدی از تشنج در موضوع هسته ای بکاهد. البته یکی از شعارهای اصلی دولت در ابتدای آغاز مبارزات انتخاباتی بهبود شرایط اقتصادی مردم بود. جامعه دیگر تحمل تورم سرسام آور و فساد اقتصادی را نداشت.

در همین راستا « تابناک» در گفت و گو با مهدی فاخری استاد دانشگاه و تحلیل گیر مسائل سیاسی عملکرد دولت را در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد را در سال گذشته مورد بررسی قرار داده است. وی اکنون دبیر  کل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی وابسته به اتاق بازرگانی ایران است.

آقای دکتر به عنوان سئوال اول با توجه به تجربه  شما در حوزه دیپلماسی، عملکرد دولت را در حوزه سیاست خارجی سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

 اولویت اول دولت در سال قبل سیاست خارجی بوده است. به نظر می رسد در سال گذشته در صحنه روابط بین الملل بهبود وضعیت را داشته ایم که موافقت نامه ژنو نقش مهمی در این زمینه داشته است. نهایی شدن این موافقتنامه می تواند این بحث را تقویت کند. ما باید توجه کنیم که همه مسائل ایران در صحنه جهانی فقط محدود به بحث هسته ای نیست. هر چند بحث هسته ای روی کل روابط ایران با جهان سایه انداخته است؛ ولی ما موضوعات دیگری در سطح منطقه ای و بین المللی داریم.

عملکرد دولت در حوزه اقتصادی را چگونه دیدید؟

اولویت دوم دولت تغییر در سیاست اقتصادی است. دولت اعلام کرده بود که می خواهد آرامش را به صحنه اقتصاد برگرداند که البته در این زمینه موفق بوده است. اما ارامش به معنای بهبود وضعیت اقتصادی نیست. کشور ما با مشکل کسری بودجه، واردات بی رویه، کارکرد بخش های تولیدی با نصف یا 30 درصد ظرفیت، مهار تورم، ایجاد اشتغال و سایر مسائل مواجه می باشد.

طبیعتا هر کدام از این مشکلات اقتصادی تلاش بلند مدتی احتیاج دارد تا ذره ذره مشکلات کاهش و به نتیجه برسد. در این ارتباط به یک مطلبی اشاره کنم. کشورها و دولت ها دو نوع رویه دارند. بعضی وقت ها در شرایط بحرانی بعضی ها بیشتر حساسیت روی مهار تورم دارند و بعضی ها روی ایجاد اشتغال حساسیت دارند. به نظر می رسد دولت و مجلس موضوع مهار تورم را جدی تر از ایجاد اشتغال پیگیری می کنند. مسئله اشتغال در بلند مدت با افزایش ظرفیت تولید و افزایش میل به سرمایه گذاری حل می شود. چیزی که ما هنوز شاهد آن نبودیم.

یعنی سرمایه گذاری در بخش های تولیدی به دلیل کمبود منابع مالی توسط دولت و بخش خصوص انجام نمی شود. طبیعتا دولت با یک دوره بسته ای مواجه است. یعنی از یک طرف دولت برای مهار تورم مجبور است که نرخ سود بانکی را زیاد کند و از طرف دیگر وقتی نرخ سود بانکی زیاد می شود سرمایه ها بیشتر به سمت پس انداز شدن در بانک و انباشت بانکی پیش می روند تا اینکه به بخش تولید روی بیاورد.

وقتی شما تورم 40 درصدی دارید باید سود بانک به مرز 30 تا 40 درصد برسد . وقتی سود بانکی زیاد می شود همه بخش های تولید با این سوال مواجه می شوند با وجود مشکلات؛ ما کار را تعطیل کنیم و پول را در بانک بگذاریم و سود آن را به دست آوریم. در واقع یک دور بسته می شود.

عده ای از منتقدین معتقدند دولت در امر اقتصادی کاری انجام نداده است. در  واقع اقدامات در حوزه سیاست خارجی باعث ارامش و کنترل تورم شده است نه اقدامات اقتصادی. به همین دلیل هنوز شاهد رکود اقتصادی هستیم؟

بحث اوضاع اقتصادی و سیاست های اقتصادی و تورم مسئله جداگانه ای است. ممکن است رکود بسیار زیاد باعث شده است که شرایط مثل سابق بحرانی نباشد اما نکته مهم این است که سیاست های اقتصادی در هشت سال گذشته کشور را با یک رکود تورمی و بی کاری مواجه کرده است. نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری ظرف شش ماه نمی تواند این شرایط را به صورت صد درصد دگرگون کند .

پس چه ابزاری برای شکوفایی اقتصادی لازم است؟

ما برای اینکه وارد یک دوران بهبود اقتصادی و شکوفایی اقتصادی شویم چند ابزار لازم داریم. ابزار اول هر دولتی منابع مالی است. منابع دولت به دلیل پروژهای نیمه تمام، فساد گسترده، برنامه ریزی های غلط، قطع شدن ارتباط با اقتصاد بین الملل و اقتصاد جهانی به حداقل خودش کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر چیزی که در اقتصاد تحرک ایجاد می کند پروژه های عمرانی دولت  است. دولت فعلی نتنها خودش نمی تواند پروژه عمرانی قابل توجهی اجرا کند بلکه نمی تواند پروژه های نیمه تمام را تکمیل کند. بخش خصوصی نیز منابع مالی را در اختیار ندارد.

در سال آخر اقای احمدی نژاد یک تاجر برای واردات می بایست130  درصد ارزش کالا را بپردازد. جالب این که هیچ پوشش حقوقی و حمایت قانونی از او نمی شود. تاجر امروز باید از طریق صراف های این طرف و آن طرف پول را بفرستد؛ ایا جنس را دریافت کند یا نکند که مسایل دیگری است. این مسائل اختلاف تجاری ما با کشورهای دیگر را خیلی زیاد کرده است. از لاین شرایط بعضی ها از شرکت ها از جمله چینی ها و هندی ها حداکثر استفاده کردند.

یعنی در صورتی که منابع مالی تامین شود مشکلات تولید حل خواهد شد؟

زیرساخت های اقتصادی ما به شدت صدمه خورده است. فراموش نکنید که فقط صنعت نفت برای اینکه تولید خودش را حفظ کند به رقم 150 میلیارد دلار سرمایه احتیاج دارد که این رقم روز به روز بیشتر می شود و باعث شده است که از صادرات نفت محروم بمانیم . همین اتفاق برای صادرات غیر نفتی افتاده است. این بحث که اقتصاد تحت چه شرایطی مورد برنامه ریزی قرار بگیرد .

شما چه پیشنهاداتی را برای دولت برای امسال پیشنهاد می کنید؟

اولین مسئله این است که دولت در جهت ایجاد ارامش و هم در جهت ایجاد ثبات که وجود آمده است تلاش بیشتری کند و مبارزه جدی با فساد انجام دهد. شعارهایی که از این طرف و ان طرف در مبارزه با فساد مطرح می شود که هیچکدام عملی نمی شود و الان پرونده های میلیاردی هیچکدام به نتیجه نهایی و اجرای حکم نرسیده است. این ها گام مثبتی در این زمینه به حساب نمی اید .

دولت مهمترین هدف و وظیفش الان مبارزه بافساد و ایجا د شفافیت در جامعه است. نکته بعدی اجرای صحیح قوانین است. ما باید سعی کنیم از قانون اساسی گرفته تا قوانین مختلفی که داریم را به نحو صحیحی اجرا کنیم . خیلی از قوانین ممکن است مسئله داشته باشد و ممکن است، مشکل دار باشند. همیشه اجرای یک قانون بد بهتر از بی قانونی است.


متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن