تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806584245




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگلهای بلوط نهاوند جان گرفتن دوباره را حسرت می کشند/ 400 هکتار جنگل در آستانه نابودی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش مهر/
جنگلهای بلوط نهاوند جان گرفتن دوباره را حسرت می کشند/ 400 هکتار جنگل در آستانه نابودی
نهاوند - خبرگزاری مهر: جنگلهای بلوط گرین و بلوط نهاوند در روزهایی که فصل شکفتن و جان گرفتن و طراوت و شادابی است در حال نابودی و خداحافظی از دامن سبزطبیعت هستند بطوری که هم اکنون 400 هکتار جنگل در مرز نابودی است.



به گزارش خبرنگار مهر، توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری وابستگی مستقیم و غیر قابل انکاری با چگونگی بهره مندی و بهره وری از پتانسیل عظیم ذخایر ارزشمند منابع طبیعی آن کشور دارد که در این میان با ارزش ترین منابع طبیعی همان منابع طبیعی تجدید شونده است و جنگل‌ها از جمله مهمترین ثروتهای طبیعی ایران هستند که هم اکنون با وسعتی به مراتب کمتر از چند دهه گذشته  در کل کشور وجود دارند. در استان همدان 35 هزار و 126 هکتار جنگل طبیعی وجود دارد که از این وسعت 22 هزار و 154 هکتار جنگل معادل  65 درصد کل جنگلهای استان در شهرستان نهاوند واقع شده است. شهرستان نهاوند که به علت داشتن آب و هوای معتدل، خاک حاصلخیز و منابع مختلف آبهای سطحی و زیر زمینی به شهرسراب های خروشان در کشور معروف شده بزرگترین جنگل های طبیعی استان همدان را در خود جای داده و از مجموع 22 هزار و 154 هکتار جنگل طبیعی که در شهرستان نهاوند وجود دارد بیش از 400 هکتار آن در مناطق مختلفی همچون گیان، زرین باغ و سیاهدره به درختان بلوط تعلق دارد.

اما متاسفانه بلوط گرین و بلوط نهاوند را این روزها بیمار گونه می بینیم بطوریکه در روزهایی که فصل شکفتن و جان گرفتن و طراوت و شادابی است درختان بلوط در حال نابودی و خداحافظی از دامن سبزطبیعت هستند و روزهایی که مردم به دامان طبیعت رفتند و دست آشتی با طبیعت دادند، جنگل های داغدار بلوط همچنان در حسرت روزهای خوش خود به میهمانان طبیعت خوش آمد می گفتند. روزهای با شکوهی که بلوط نهاوند در جنگل های منطقه گرین فرمانروایی می کرد و دورانی که شکوه بلوط نهاوند اقتدار خاصی به عرصه های طبیعی استان همدان بخشیده بود امروز سپری شده و به رویایی برای بلوط این استان تبدیل شده است.

وجود گونه های بلوط در منطقه گرو نهاوند اثبات کننده این واقعیت است که جنگلهای بلوط پیوستگی کامل به جنگلهای غرب ایران و در نهایت به جنگلهای زاگرس داشته است که در صورت بی توجهی و عدم برنامه ریزی، این مختصر پوشش جنگلی نیز نابود می گردد و تحت شرایط بسیار سخت تری قابلیت احیا را خواهد داشت. مرگ و نابودی درختان بلوط جنگل های گیان زرین باغ سیاهدره نهاوند را تهدید می کند"سوسک چوب خوار" اما علت از بیان این موارد آنست که در روزهای گذشته خبری دوستداران فضای سبز و جنگل طبیعی را به شدت نگران کرد و آن خبر مربوط به شیوع بیماری قارچی و زغالی موسوم به "سوسک چوب خوار" در سطح جنگل های بلوط شهرستان نهاوند بود که مرگ و نابودی درختان بلوط جنگل های گیان زرین باغ سیاهدره نهاوند را به شدت تهدید می کند.

برای بررسی موضوع و نحوه گسترش و علت آن در جنگل های بلوط نهاوند همراه رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نهاوند به منطقه زرین باغ که درختان بلوط آن در خطر این بیماری قرار گرفته اند رفتیم. علی ده پهلوان در مورد این پدیده و بیماری در جنگلهای بلوط نهاوند گفت: در حال حاضر عوامل اصلی خشکیدگی بلوط، بیماری قارچی موسوم به بیماری "ذغالی بلوط" و "چوبخواران" هستند که تا کنون سه گونه آنها در مناطق جنگل های گیان، زرین باغ  و سیاهدره شناسایی شده اند. ده پهلوان علت و زمینه های خشکیدگی جنگل در چند سال اخیر را بالا رفتن درجه حرارت، تخریب و تبدیل مراتع به دیم زارهای کم بازده، کشت غلات و حبوبات در زیر اشکوب درختان جنگلی عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینکه دلایل فوق باعث کاهش نفوذ آب حاصل از بارندگی های سالانه به سفره های آب زیرزمینی می شوند، نگه داشتن آب در سطح زمین باعث افزایش رطوبت نسبی مورد نیاز عامل بیماری می شود که  شرایط را برای رشد و نمو قارچ فراهم می سازد.

وی گفت: علاوه برموارد فوق، بهره برداری از معادن مختلف و ایجاد جاده های متعدد و عبور لوله های گاز و آب و تامین سوخت مصارف روستائی از طریق جنگل و در نهایت هجوم ریزگردها که در چند سال اخیر از کشورهای همسایه به کشور ما سرازیر می شوند باعث شده در سال های گذشته همه عوامل دست به دست هم دهد  تا در جنگل های این مناطق، شرایطی فراهم شود که این جنگل ها ضعیف و ضعیف تر شده و آمادگی برای حمله و هجوم چوبخواران که از آفات درجه دوم بوده و در زمان ضعف، درختان مبتلا به این آفات می شوند ممکن شود و بیماری" قارچ ذغالی بلوط" تحت علل نامعلومی باعث سیاه شدن، پژمردگی و درنهایت خشکیدگی کامل درختان بلوط شود. دکتر منصور عبایی استاد پژوهش در مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور هم در خصوص خشکیدگی بلوط اعتقاد دارد که در حال حاضر عوامل اصلی خشکیدگی بلوط، بیماری قارچی موسوم به بیماری ذغالی بلوط و چوبخوران هستند که تا کنون سه گونه آنها در مناطق مذکور شناسایی شده اند.

این استاد حشره شناسی درباره علل و زمینه های ایجاد خشکیدگی جنگل، به خشکسالی های اخیر، بالا رفتن درجه حرات، تخریب و تبدیل مراتع به دیم زارهای کم بازده اشاره و اضافه می کند: کشت غلات و حبوبات در زیر اشکوب درختان جنگلی باعث کاهش نفوذ آب حاصل از بارندگی های سالیانه به سفره های آب زیر زمینی می شوند که می تواند آب لازم را در مواقع گرم سال برای درختان بلوط تامین کند. تا کنون هیچ مطالعه مدونی در خصوص علت اصلی این بیماری انجام نشده است آنچه مشخص است تا کنون هیچ مطالعه مدونی در خصوص علت اصلی این بیماری انجام نشده اما آنچه اهمیت دارد این است که در کنار عوامل طبیعی همچون تغییر اقلیم و کاهش بارندگی که نقش موثری در به وجود آمدن این آفات دارند، عوامل انسانی باعث تشدید مشکلات شده‌اند. خشکسالی و کمبود بارندگی‌هایی که در چند ساله اخیر با آنها مواجه بودیم، موجب شده است که برخی از درختان منطقه که دسترسی کمتری به آب‌های زیرزمینی دارند، ضعیف شده و در نتیجه کوچک‌ترین عامل ازجمله بیماری، ویروس و قارچ آنها را مبتلا به عارضه خشکیدگی کند

گردوغبار نیز به ‌عنوان یکی دیگر از عوامل ثانویه باعث شده است که منافذ هوایی برگ‌های درختان مسدود شده و در فتوسنتز مشکلاتی به‌وجود آید و بدین ترتیب خشکیدگی آنها تسریع شود. رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نهاوند در مورد اقدامات و کارهای انجام شده برای جلوگیری از نابودی درختان بلوط و گسترش این بیماری در جنگلهای نهاوند به خبرنگار مهر گفت: در ابتدا برای شناسایی این آفت ها منطقه جنگلی بامساحتی بالغ بر 150 هکتار در دو بخش جدا ازهم که بخش اول شامل روستاهای کمالوند، محمودوند و دولت آباد و بخش دوم شامل دو روستای سیاهدره و تاریکدره علیا و سامانه عرفی ایل چاواری است مورد مطالعه و تحقیق و آزمایش قرار گرفت. علی ده پهلوان ادامه داد: عملیات‌ مختلف دیگری برای جلوگیری و نابودی درختان بلوط توسط این بیماری در جنگل‌های بلوط گیان، زرین باغ و سیاهدره انجام شده که این اقدامات شامل حذف پایه‌های خشک، آفت زده، بیمار و انتقال آنها به خارج از جنگل، هرس بهداشتی درختان،عملیات ذخیره نزولات آسمانی با احداث چاله‌های فلسی شکل،هلالی آبگیر،بانکت ونهال کاری وغنی سازی بوده است.

علی کیانی کارشناس اداره منابع طبیعی شهرستان نهاوند نیز در این مورد گفت: امسال 60 هکتار جنگل جدید در مناطق آفت زده جنگل‌های بلوط گیان، زرین باغ وسیاهدره نهال کاری شده و از تعدادی از درختان نیمه خشک تاج جدید گرفته شده تا دوباره به چرخه جنگل برگردند. کیانی به خبرنگار مهر گفت: این افت در یک سال گذشته تاکنون موجب شده بیش از 20 هکتار از جنگل های بلوط  نهاوند در آستانه آسیب جدی و نابودی قرار داشته باشند چراکه این آفت به قدری خطرناک است که در کمتر از دو سال درخت را می‌خشکاند و از بین می‌برد. درختان آلوده به این آفات شناسایی می شوند وی ادامه داد: برای مقابله با این آفت با همکاری دوستداران طبیعت و پنج نفر از کارشناسان جنگل اقدام به شناسایی درختان آلوده به این آفات کرده‌ایم  وهم اکنون عملیات بهداشتی به منظور قطع درختان آلوده، عملیات پرورشی به منظور هرس و مقاوم سازی درختان و عملیات تولید و کاشت نهال های مقاوم در دستور کار قرار دارد و به زودی میزان دقیقی از برآورد خسارت به اراضی جنگلی اعلام خواهد شد.

اما برخی از کارشناسان هم معتقدند در بیماری فعلی درختان بلوط نهاوند نوعی سوسک با لانه گزینی در درخت بلوط موجب زوال وخشکیدگی آن می شود که تاکنون دلیل هجوم این سوسک ها به جنگل های بلوط شناسایی نشده است. آنها معتقدند که قارچ و سوسک عامل ثانویه خشک شدن و نابودی درختان بلوط است و به دنبال علت بوجود آمدن قارچ ها و سوسکها هستند، عاملی که از آن به عنوان بیماری زوال درختان بلوط یاد می شود.

به هر حال انتظار می رود مسئولان  با توجه ویژه به وسعت روبه رشد زوال بلوط ارزشمند نهاوند نسبت به تخصیص اعتبارات لازم و کافی برای جلوگیری از نابودی قسمتی از جنگلهای طبیعی نهاوند اقدام نمایند تا داغ بلوط نهاوند بیش از این بر قلب جنگل های استان همدان  ننشیند.  


۱۳۹۳/۱/۱۹ - ۰۹:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن