تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815029343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بوم‌های خاکستری شهر فیروزه‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴




23473_orig.jpg

هر روز شهر بزرگتر می‌شود و لباس‌هایش برایش تنگ، هرروز وصله جدید به شهر زده می‌شود تا گسترده شدن شهر عریان نشود، وصله‌هایی که با لباس فاخر شهر هیچ تناسبی ندارند، وصله‌هایی از جنس سیمان که نشانی از تفاخر لاجوردی کاشی‌ها و دیوار نگاره‌ها ندارند. بوم‌هایی خاکستری که شاید دستانی هنرمند آنها را وصله‌ای مناسب تن شهر کند. خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با دکتر اصغر جوانی، رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان درباره پیوند هنر با دیوارهای شهر فرهنگ و هنر گفت‌و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید: نقاشی دیواری پدیده‌ای است که جنبه‌های تبلیغاتی، اجتماعی و اخلاقی دارد و هم می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی لطافت چهره شهر داشته باشد و هم زیبایی بصری ایجاد کند. نظر شما در خصوص اجرا شدن نقاشی دیواری در اصفهان چیست؟ ابتدا باید نقاشی و نقاشی دیواری را به ویژه با کارکرد و کنشی که در حال حاضر دارد تعریف کرد. نقاشی صرفاً به این معنا نیست که یک تصویری به وسیله رنگ و قلم‌مو روی بدنه دیواری کشیده شود. ممکن است این هم باشد؛ اما صرفاً این نیست. نقاشی دیواری تعریف وسیع‌تری دارد و می‌تواند با رویکردهای متفاوتی از نقاشی، روی سطح شهر، بنا و نماهای داخلی و خارجی بنا شکل گیرد. ممکن است یک نقاشی تنها با مصالح ساختمانی و توسط طراحی یک معمار صورت گیرد. خوشبختانه در دوره معاصر، معماران و طراحان ساختمان‌ها به ویژه بخشی از جوامعی که امروزه وارد حوزه معماری و شهرسازی شده‌اند، طراحی‌هایی را توسط مصالح ساختمانی انجام می‌دهند که جزئی از بنا محسوب می‌شود و خود یک اثر هنری است. تعریف نقاشی باید جامع و کامل‌تر شود. یک تعریف محدود را نباید برای نقاشی به کار گرفت. در شهر اصفهان با طراحی‌هایی که روی معماری و بناها انجام می‌دهند، به عقیده من اکثراً قابل توجه و خود یک اثر تجسمی، هنری و خود یک نقاشی است و دیگر لازم نیست با آن تعریف محدود گذشته بیایند دوباره روی آن را نقاشی کنند. طبیعی است که پایداری این کارکرد با اقلیم اصفهان، سردی، گرمی و تابش شدید نور آفتاب در بعضی فصل‌ها و سرمای شدید فصل‌ها کاملاً انطباق دارد. اگر مقداری عقب‌تر به دوران پهلوی، قاجار و صفویه برویم، خیلی از ابنیه ما نقاشی و نقاشی دیواری بوده اما نه با این تعریف امروزی که می‌گویند نقاشی باید فقط روی بدنه دیوار با رنگ و قلم‌مو انجام گیرد. در دوران پهلوی در خیابان‌هایی مانند طالقانی امروز، دروازه دولت و خیابان سپه در ورودی و لچکی مغازه‌ها با کاشی معرق کاملترین، زیباترین و تکنیکی‌ترین نقاشی‌ها با تکنیک‌های مختلف ترکیب کاشی و آجر انجام می‌شد. البته همواره درنظر داشته باشید که نقاشی تعریف محدود از نقش و رنگ نیست. در مسجد میدان نقش جهان گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد امام یک اثر نقاشی هستند که با بهترین تکنیک‌ها و طراحی‌ها، ارزنده‌ترین آثار روی آن‌ها نقش گرفته و سال‌ها ماندگار است. بنابراین باید از نقاشی تعریفی جامع‌تر و گسترده‌تر کرد. برعکس بعضی چیزهایی که در دوره معاصر مثلاً روی دیوارها نقاشی می‌کنند از نظر تکنیکی و هنری بسیار بی‌ارزش و مانند کار تبلیغی و یکبار مصرف هستند! کاری که باید به مدت یک هفته انجام شود و ارزش آن در همان حد است که شهرداری در طول سال سه یا چهار بار جدول‌های کنار خیابان‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کند. نقاشی یا ارایه اثر هنری تجسمی با تکنیک‌های ارزنده که سابقه و ریشه در فرهنگ این مرز و بوم دارد و با ویژگی‌های ملی، بومی و قومی مرتبط است و نقاشی‌های ارزنده‌ به جا مانده از دوران صفویه، قاجار و پهلوی مهری بر این ادعاست. در دوران معاصر به تناسب و اقتضای خود با معماری‌ها و ساختمان‌های بلند، آنچنان از طراحی نماها به خوبی بهره گرفته شده است که دیگر نیازی به نقاشی با آن تعریف محدود نیست. ممکن است مکان‌هایی با آن معماری و طراحی اجرا نشده باشند و تنها دیواری باشد که نیاز به نقاشی دیواری داشته باشد، نظر شما چیست؟ آن فضاها نیز باید دقیقاً تعریف و بررسی شوند که آیا ارزش کار ماندگار در آن فضا و دیوار را دارند یا نه. اگر قرار است دو یا پنج سال دیگر دیوار خراب شود و بنای دیگر جایگزین آن شود، باید دیوار به بنای پایدار تبدیل شود و سپس اثر بر روی آن ارایه شود و در غیر این صورت، ارایه اثر بر روی آن در همان حد کاری است که شهرداری در رابطه با جدول‌های کنار خیابان انجام می‌دهد. نظر شما در خصوص نقاشی دیواری با رنگ و قلم‌مو چیست؟ عموم رنگ‌هایی که در نقاشی با رنگ و قلم‌مو مصرف می‌شوند، با فضای بیرون معماری‌ها متناسب نیستند. در شهر اصفهان مصالح و تکنیک‌هایی مانند کاشی و سفال ارزشمند است که هزینه‌بر هستند و معقول و مقرون به صرفه نیست که این هزینه‌ها را برای دیواری که یکی دو سال پابرجاست انجام داد. پس می‌توان به صورت مسکن، کاری کوتاه مدت و با صرف هزینه کمتر انجام داد که آسیب چهره شهر را برطرف کند. باید از تکنیک‌هایی که آزمون خود را پس داده‌اند و سابقه‌دار، علمی و فنی هستند، استفاده کرد. همین طور که در فضاهای داخلی معماری ارزشمند دوران تاریخی ایران با رنگ و قلم مو کار شده، استفاده از رنگ برای فضاهای داخلی بناها مناسب است و می‌توان همان فضاها را با طراحی مناسب و دارای ارزش تاریخی و فرهنگی و متناسب با رخدادها و نوع کاربری بنا و ذائقه امروزه مردم نقاشی کرد. به نظر شما فضای و دیوارهای شهر این قابلیت را دارند که بر روی آن نقاشی صورت گیرد؟ قطعاً دارد، مخصوصاً با مصالح. در تعدادی از آثاری که در اصفهان دیده‌ام بر روی دیوارهایی که قطعاً مقطعی نیستند و ماندگارند، با مصالح ساختمانی، سنگ، آجر، فلز و ... کارهای ارزشمندی انجام شده است. چندین اثر ارزنده با آن تکنیک‌ها انجام شده و مسلماً اگر کسی نقاشی را با تعریف محدود نگاه کند این آثار را در قالب نقاشی نمی‌گنجاند، در صورتی که آثار قابل توجهی بدون استفاده از رنگ و قلم‌مو هستند و با استفاده مصالح پایدار هم ایده و هم طراحی خوبی دارند. نقاشی دیواری چه مشخصه‌هایی باید داشته باشد و چه مقدار باید از دیگر شهرها متفاوت اجرا شود؟ به نظر می‌رسد همین طور که معماری و بافت فضای اصفهان به خودی خود با فضاها و شهرهای دیگر متفاوت است، مسلماً خلق اثر هنری روی نمای شهر و ساختمان‌های آن نیز باید متفاوت اجرا شود. اما مشخصه‌های نقاشی دیواری را می‌توان در چند بخش تعریف کرد که بخش مهم آن بخش تکنیکی، ایده‌ای و در واقع بخش هنری آن است که در واقع تکنیک استفاده از مصالح پایدار است. فضا و ویژگی‌های هنری نیز به همان نسبت که نمای معماری‌ ساختمان‌ها به خوب طراحی شده، متفاوت عمل کند و به صورتی اجرا شود که ماندگاری آن با تکنیک‌هایی که اهمیت بسیاری دارد و آزمون خود را پس داده است، بالا باشد. نظر شما در خصوص نقاشی به همان تعریف محدود با رنگ و قلم مو چیست؟ آیا استفاده از مصالح و فلز و ... بیشتر شبیه به معماری نیست تا نقاشی؟ اصلاً فاصله‌ای بین اینها نیست. وقتی کار، کار خوبی است و معماری هم هست اما در این معماری نگاه هنری و خوبی استفاده شده، دیگر احتیاجی به نقاشی نیست. در گذشته اینها از هم جدا نبوده است و معمار، نقاش، شاعر، ادیب و ... همه در کنار هم یک کار را انجام می‌دادند. آیا گذشته خوب بوده که نقاش و معمار از هم جدا نبوده‌اند، یا اکنون؟ وقتی یک معمار می‌آید از رنگ، فرم و طراحی در کاشی استفاده می‌کند و بعد یک طراح و هنرمند هم می‌خواهد همین کار را انجام دهند، این دو یکی هستند و تفاوتی ندارند. در حال حاضر بیشتر از سنگپوش برای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود، آیا برای استفاده از رنگ و قلم‌مو و یا مصالحی که شما از آن نام بردید هزینه‌های بیشتری صرف می‌شود؟ هزینه که قطعاً بیشتر است. اما پایداری و ماندگاری مهم است. آن رنگ با این ویژگی‌ که به آنها اشاره شد، دوام ندارد و یک سال یا دو سال می‌ماند و تمام می‌شود. ولی مصالح می‌تواند سال‌ها و بلکه قرن‌ها ماندگاری داشته باشد و جزو بنا باشد و تا زمانی که بنا پابرجاست، آن نیز پابرجا بماند. در این مبحث، ماندگاری یکی از مؤلفه‌های مهم است. آیا تا به حال هیچ‌گونه تعاملاتی بین شما با شهرداری یا ارگان‌های مسؤول در خصوص فضای شهری انجام شده است؟ ما مسائل فرهنگی - تمدنی قوی‌ داریم. زمانی که بسیاری از بخش‌های تهران را نگاه می‌کنی و با این رنگ‌ها بر روی دیوارها می‌بینی، یک شهر کاملاً پلاستیکی، سطحی و بی‌آرمان را می‌بینی که فقط رنگ‌مالی شده و خیلی از نقاشی‌ها با موضوعات بی‌تناسب، بی‌رنگ، بدقواره و بی‌فرم انجام شده که نه تنها هیچ کمکی به زیبایی شهر نکرده بلکه نوعی زشتی دیگر را نیز باعث شده و طبیعی است که این روش نه علمی است نه فنی و نه هنری و فقط یک مسکن مقطعی است و در مورد بودجه نیز بودجه هدر دادن است. باید هرگونه ارائه اثری متناسب و متعادل با ویژگی‌های شهر باشد. ممکن است در مکانی بتوان با استفاده از رنگ و قلم و یا تکنیک کاشی، نقاشی کشید؛ اما این به این معنا نیست که همه جا را تحمیلی نقاشی کرد! این کار مانند یک غده سرطانی است که از جای دیگر آن زشتی و بدی بیرون می‌زند. بلکه نقاشی باید متناسب با همه ویژگی‌های شهر و کاربری، نور، رنگ، فضا و .. انجام شود. اینها همه یک نظام ارگانیک هستند که همه مؤلفه‌ها با هم در این مبحث نقش بازی می‌کنند و نمی‌شود همه را تکه تکه جدا کرد. در این خصوص الزاماً این نیست که تعاملاتی با من انجام شود. حتماً خود آنها کارشناسان و متخصصانی دارند. شهرداری حتماً بخش‌هایی دارد که ناظر بر همین حوزه فعالیت‌هاست و حتماً کارشناسان و متخصصان خبره‌ای دارند و این الزاماً به این معنا نیست که حتماً بیایند با من تعامل یا مشورت انجام دهند؛ در صورتی که اگر مشورت هم کنند من هم نظرم را خواهم داد ولی مطلقاً این نیست که نظر من را بپرسند. چه موضوعاتی می‌تواند متناسب‌تر و تأثیرگذارتر باشد؟ نمی‌توان گفت چه موضوعاتی، بلکه باید مورد به مورد نگاه کرد و همه مؤلفه‌های ذکر شده را در نظر گرفت و بعداً انتخاب کرد که چه تکنیکی، چه طراحی، چه مصالح و چه موضوعی کار شود. کلی نگاه کردن یعنی دو مرتبه یک چیز زشت درست کردن. باید در این نظام کلی و همگام، مورد به مورد برای آن ترسیم کرد. واقعاً نمی‌توان گفت چه موضوعی صرفاً می‌تواند تأثیرگذارتر باشد. بستگی دارد به اینکه مورد در کجا واقع است؟ آیا یک ساختمان مسکونی، اداری یا نظامی است؟ با چه نوع مصالحی می‌توان کار کرد؟ باید نسبت به مورد در نظر گرفت. در کدام نقطه شهر و در مجاورت کدام ویژگی‌ها قرار گرفته است؟ چه نور و چه ارتباطات مردمی دارد؟ و بسیاری از مؤلفه‌های دیگری که فاصله کانونی دید و همه در آن نقش دارند باید تعیین شود و موضوع متناسب با مکان و کاربری باشد. این سؤال شما در خصوص کار تبلیغاتی است. مثل بیلبوردهایی که سر چهار راه می‌زنند. هر موضوع به تناسب اعیاد مراسم‌ها کار می‌کنند ولی کاری که به موقع انجام شود، باید کارشناسی در آن دخیل شود. نظر شما در این خصوص که تا به حال در اصفهان هیچگونه نقاشی دیواری کار نشده، چیست؟ برخی افراد می‌گویند بافت تاریخی اصفهان این اجازه را نمی‌دهد؟ آیا درست است؟ به خاطر اینکه تعریف محدود دارند از نقاشی. بافت تاریخی اصفهان مانند خیابان سپه و ... به زمان خود نقاشی دیواری با تکنیک کاشی داشته‌اند. اما با تعریفی که شما از آن دارید بله نمی‌شود انجام داد چون اصلاً رابطه‌ای ندارد و باید مرتبط با نوع بافت شهر انجام گیرد. به نظر شما اگر با مصالح کار شود بیشتر با بافت تاریخی اصفهان هماهنگ است؟ هر بنایی متناسب و درخور خود می‌تواند به صورت‌های مختلف کار شود. شما نباید به دنبال یک جواب کلی و عمومی باشید. این یک کار کاملاً اشتباه است که به دنبال یک نسخه پیچیدن باشید! کار هنری، شهرسازی و معماری کار کیفی است و بخشی از آن کیفیت است و برای کیفیت نمی‌شود نسخه پیچید. نمی‌شود دستور داد، این کار را باید انجام دهید! دستوری، بخش‌نامه‌ای و سفارشی نیست! باید متناسب با زمان و مکان هر ابنیه دستور لازم را داد. انتهای پیام










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن