تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820959002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هوای آسمان بهارستان - پاستور همچنان بارانی است/اهرم‌های فشار به دولت در سال 93، در دست نمایندگان خاص و اقلیت


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
هوای آسمان بهارستان - پاستور همچنان بارانی است/اهرم‌های فشار به دولت در سال 93، در دست نمایندگان خاص و اقلیت

هوای آسمان بهارستان - پاستور همچنان بارانی است/اهرم‌های فشار به دولت در سال 93، در دست نمایندگان خاص و اقلیت
سال 93 برای دولت روحانی و مجلسی‌ها، چندان آرام و بی حاشیه آغاز نشده است، گویی این سال هم چون سال 92، سالی سخت در روابط دو قوه خواهد بود.

مصطفی داننده: می‌گویند بهار ماه نو شدن و تغییر در روش‌های زندگی است و آدمی سعی می‌کند در این فصل و هم زمان با تغییر سال و آمدن سال جدید، رفتار خود را دگرگون کند اما گویی فضای سیاسی ایران، همچنان پاینند به سنت‌های گذشته خود است، سنت‌هایی که بوی اختلاف و تخریب می‌دهد.

بسیاری تصور می‌کردند که با آمدن بهار 93، دو قوه مقننه و مجریه، فضایی متفاوت با گذشته را تجربه خواهد کرد اما، اولین جلسه مجلس در سال جدید، حکایت دیگری بود و نمایندگان مجلس، با سخنان، تذکرات و سوال‌های خود زمینه ناکام ماندن این آرزو را بوجود آوردند.

نمایندگان مجلس در اولین روزکاری خود و بعد از تعطیلاتی 20 روزه، به سراغ وزیر ارشاد رفتند و از چرایی دیدار او با سید محمد خاتمی سوال کردند. طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دیدار وزیر ارشاد با سید محمد خاتمی گفت:« طرح سؤال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون دیدارش با خاتمی با امضای 12 تن از نمایندگان مجلس، تقدیم هیئت رئیسه پارلمان شد.»

بدین ترتیب وزیر ارشاد به بهانه دیدار با رئیس جمهور پیشین ایران باید راهی کمیسیون فرهنگی مجلس شود و این در حالی است که این نمایندگان مشخص نکردند که دیدار جنتی با سید محمد خاتمی از نظر قانونی چه ایرادی دارد؟ و سوال مهم تر اینکه آیا وزیر ارشاد از جایگاه حقیقی خود، حق ندارد با سید محمد خاتمی و یا هرکس دیگری دیدار کند؟

جنتی اما گویی، جذابیت‌های فراوانی برای نمایندگان مجلس دارد و آنها اینبار به پسر دبیر شورای نگهبان را بابت توقیف هفته نامه 9 دی اخطار دادند. این تذکر را 160 نماینده امضا کردند و از وزیر خواستند با رسانه‌ها منتقد مهربان باشد.

اخطار به وزیر ارشاد، پایان کار نبود و نمایندگان مجلس به نوبت پای یک وزیر را به مجلس به بهانه‌های باز کردند. سوال سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور درباره علت عدم توجه وزارت کشور به اجرای قانون گسترش حجاب و عفاف، سؤال ملی علی مطهری نماینده تهران از وزیر کشور درباره علت بی‌تفاوتی این وزارتخانه نسبت به پوشش‌های ناهنجار برخی بانوان در سطح جامعه و سوال ملی حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده تهران از حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات درباره عملکرد وزارت اطلاعات در زمینه مساله شنود نیز اعلام وصول شد.

مسئله مهم برای نمایندگان مجلس در کنار این تذکرو سوال‌ها، مسئله قطعنامه اتحادیه اروپا برعلیه ایران بود.  نمایندگان مجلس از همان روزهای ابتدایی تصویب این قطعنامه، به مخالفت با آن پرداختند و از دولت خواستند که در نحوه رابطه با کشورهای اروپایی به ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای تجدید نظر کنند. پارلمان نشین‌ها با ارائه دو طرح دو فوریتی به هیئت رئیسه مجلس خواستار انگشت نگاری از اتباع اروپایی و و لغو مذاکرات هسته‌ای شدند.

اعضای کمیسیون مجلس که قبل از جلسه علنی مجلس از ظریف دعوت کرده بودند، در اولین روز کاری خود در سال 93 به پای سخن ظریف نشستند تا وزیر امور خارجه توضیحاتی را در مورد دور جدید مذاکرات هسته‌ای و موضع دولت در مورد قطعنامه پارلمان اروپا را بشنوند.

ظریف در این جلسه گفت:« پارلمان اروپا در شان و جایگاه اخلاقی نیست که بتواند در رابطه با وضعیت دیگر کشورها اعلام نظر کند. دولت اجازه نخواهد داد هیچ هیأت پارلمانی از اروپا با شروطی که در این قطعنامه پارلمان اروپا آمده است، به ایران سفر کنند. اروپایی‌ها باید بدانند ملت بزرگ و متمدن ایران خواهان تعاملی مبتنی بر احترام متقابل و از موضع برابر با دیگر کشورها است و برخوردهای توهین آمیز و مداخله آمیز هیچ جریان و کشوری را بر نخواهد تافت.»

همانطور که مشاهده می‌شود برخی نمایندگان مجلس رویه قبلی خود را برای مقابله با دولت در دستور کار خود در سال جدید قرار دادند تا امیدواران به بهبود رابطه دولت و مجلس، ناامیدانه به سال پیش روی نگاه کنند. مجلس در سال گذشته بیش از 120 سوال از وزرای دولت یازدهم داشته است و به گفته « حسین مظفر» معاون نظارت مجلس شورای اسلامی تعداد سوالات نمایندگان از وزرای دولت یازدهم زیاد و نسبت به دولت های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

آنگونه که مجلسی‌ها در سال گذشته و در 9 ماه ابتدایی فعالیت دولت به سه وزیر کابینه کارت زرد نشان دادند و با این کار آنها را تهدید کردند که اگر در عملکرد خود تجدید نظر نکنند، طعم استیضاح را خواهند چشید. جنتی، طیب نیا و فرجی دانا، وزرای فرهنگ، اقتصاد و علوم سه وزیر کابینه روحانی بودند که از مجلس کارت زرد دریافت کردند.

تهیه طرح‌های رنگارنگ استیضاح وزرا از ظریف دولت تا فانی و طیب نیا، زنگنه و فرجی تا و نعمت زاده و ... یکی پس از دیگری از سوی بهارستان نشینان تهیه شد که عموما امضاهایی مشترک پای آنها به ثبت رسیده بود. امضاهایی مشترک که بیشتر اهرم فشار به دولت شده اند تا رفع دغدغه و نگرانی خواسته های مردم.

به نظر می‌رسد مخالفین دولت در قوه مقننه در سال 93 و با توجه به فرصت باقی مانده تا انتخابات مجلس دهم در اسفند 94، تمام تلاش خود را برای ناکارآمد نشان دادن، دولت یازدهم انجام خواهند داد، حتی برای این کار از بهانه‌های واهی از جمله دیدار وزیر ارشاد با سید محمد خاتمی استفاده خواهند کرد. آنها برای اینکه روحانی در عرصه‌های داخلی و خارجی به بن بست برسد با هر بهانه‌ ای، پای دولت را به مجلس باز خواهند کرد. دولتی که سرگرم پاسخگویی مدام به نمایندگان مجلس باشد و نتواند تمام حواس خود را متمرکز خدمت به مردم کند، قطعا نمی‌تواند یک دولت موفق در عرصه‌های مختلف باشد و این معنا خواست مخالفان دولت در سال 93 است.







1393/1/18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن