تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815381540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخابات افغانستان توانایی مدیریت افغان ها را بدون خارجی ها به نمایش گذاشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناس افغان در گفت و گو با ایرنا: انتخابات افغانستان توانایی مدیریت افغان ها را بدون خارجی ها به نمایش گذاشت کابل- ایرنا - کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت وگو با ایرنا برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی این کشور را اثبات توانایی مدیریت افغان ها، بدون مشارکت خارجی ها دانست و گفت افغانها نشان دادند که بدون خارجی ها قادر به اداره امور کشور خود هستند.


ˈعبدالطیف نظریˈ کارشناس مسایل سیاسی و استاد روابط بین الملل دانشگاه کابل روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در کابل گفت: انتخابات افغانستان با وجود تهدیدها و چالش های امنیتی، یک روند موفقیت آمیز بود زیرا رهبری آن بر عهده خود افغان ها قرار داشت.
این استاد دانشگاه در افغانستان گفت:در دوره قبلی انتخابات در افغانستان، کشورهای خارجی با نفوذ گسترده در کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت، مداخله های گسترده ای در انتخابات داشتند که شاهد تقلب و تخلف های گسترده در این دوره بودیم.
نظری افزود: آنچه این انتخابات را موفق جلوه می دهد رهبری افغان ها و موفقیت نیروهای امنیتی افغانستان است که توانستند به خوبی امنیت انتخابات و مردم را در سراسر کشور تامین کنند.
وی گفت: انتخابات روز گذشته افغانستان به روشنی نشان می دهد که به هر اندازه که مداخله های خارجی در امور افغانستان کمتر باشد روند مدیریت قدرت و سیاست در این کشور بصورت سالم تر و شفاف تر به پیش خواهد رفت.
این کارشناس افغان تاکید کرد که هنوز هم نگرانی درباره انتقال سالم صندوق های رای وجود دارد.
نظری افزود: اگر هوشمندی و عقلانیت بر کمیسیون های انتخابات و رسیدگی به شکایات حاکم باشد افغان ها می توانند به این روند امیدوار باشند و همانگونه که در روز رای دهی تلاش برای برگزاری انتخابات سالم صورت گرفت در انتقال آرا به مرکز نیز باید تلاش بیشتر صورت گیرد تا به آرای مردم خیانت نشود.
وی اظهار داشت:اگر به شکایات و تقلب های احتمالی براساس یک ساز و کار درست و منطقی رسیدگی شود، این انتخابات یک موفقیت بسیار بزرگ برای افغانستان است.
وی پیام انتخابات روز گذشته افغانستان را نه گفتن به اقتدار گرایی و تروریسم دانست و افزود: مردم افغانستان ثابت کردند که خواستار روندهای مدنی و دموکراتیک هستند و زمان نظام اقتدارگرایی به پایان رسیده است.
به باور این کارشناس افغان، انتخابات افغانستان پیام سعادت و خوشبختی برای مردم افغانستان و ایجاد یاس و ناامیدی برای تروریست ها و هم پیمانان آنها داشت که همیشه با تاریک اندیشی برداشت های ویژه خود را بر مردم تحمیل می کردند.
این استاد دانشگاه کابل تصریح کرد: آنانی که در صدد ایجاد بحران در افغانستان هستند، فرصت مداخله و تداوم حضور خارجی ها را در این کشور مساعد می کنند و اگر تروریسم و افراط گرایی در این کشور نبود ما امروز شاهد حضور خارجی ها از جمله قدرت های بزرگ در افغانستان نبودیم.
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان روز شنبه در سراسر این کشور با حضور میلیونی مردم افغانستان برگزار شد.
بر اساس گزارش های اولیه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 7 میلیون نفر از 12 میلیون واجدین شرایط شرکت در انتخابات افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی این کشور شرکت کردند.
کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است چهارم اردیبهشت نتایج اولیه انتخابات را اعلام خواهد کرد.
مردم افغانستان روز شنبه به پای صندوق های رای رفتند تا نخستین انتقال قدرت در این کشور را به طور مسالمت آمیز و از طریق انتخابات رقم بزنند.
آساق**ع.ن**1501
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن