تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810407988




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعت چای دستخوش بی مهری مسئولان و برنامه ریزان / باغات همیشه سبز چای شمال را دریابید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
صنعت چای دستخوش بی مهری مسئولان و برنامه ریزان / باغات همیشه سبز چای شمال را دریابید
رشت – خبرگزاری مهر: صنعت چاي ايران علي رغم داشتن استعدادهاي بالقوه در زمينه توليد، فرآوري و تجارت چاي همواره مورد بی مهری مسئولان و برنامه ریزان بوده و نتوانسته به جايگاه واقعی خود دست یابد.



به گزارش خبرنگار مهر، وابستگي مستقيم بيش از 60 هزار خانواده به كشت و توليد چاي و همچنين جايگاه خاص چاي در سبد مصرفي خانواده هاي ايراني، ضرورت توجه به پویایی صنعت چاي ايران را دو چندان می کند. کشت و صنعت چای به دلیل کارکردهای مؤثر اقتصادی و اجتماعی در مناطق چایخیز، همچنین از نظر شاخص های کلان اقتصاد کشور حائز اهمیت است.  گستردگی فرهنگ نوشیدن چای و مصرف سرانه بیش از 1.5 کیلوگرم، ایران را در شمار ششمین کشور مصرف کننده این کالا در جهان قرار داده است بنابراین حفظ باغات چای استان ها شمالی ایران از تغییر کاربری همواره یک ضرورت انکار ناپذیر در کشور است.   مدير سازمان تعاون روستایي گیلان در این خصوص گفت: درحال حاضر اين صنعت بدليل عدم حمايت قاطع دستخوش بي مهري قرار گرفته است.

تبدیل باغات چاي از سوی دلالان و انبوه سازان به ساختمان هاي مسكوني و تجاري گناهی نابخشودنی مهرزاد عبدالله زاده افزود: بدون حمايت و كمك مسئولان كشوري و استاني در تامين خواسته هاي به حق چايكاران بيم آن مي رود بدليل ارزش بالاي اراضي گیلان در مقايسه با سايراستان ها و نزديكي روستاها به مراكز شهري باغات چاي از سوی دلالان و انبوه سازان تبديل به ساختمان هاي مسكوني و تجاري شود. وی اظهارداشت: با این روند قشر عظيمي از جامعه كشاورزي و روستایي استان هاي شمال كشور به جرگه بيكاران افزوده و خسارت جبران ناپذيري به صنعت چاي كشور وارد خواهد شد.      مدیر سازمان تعاون روستایی گیلان گفت: چاي به عنوان يک محصول صادراتي با اهميت نه تنها در کشورهاي توليد کننده این محصول بلکه در ساير کشورهای دنیا كه از لحاظ توليد جايگاه مناسبي ندارند نيز مورد توجه قرار گرفته است. وی در ادامه بر لزوم حفظ باغات چای از تغییر کاربری اشاره کرد و افزود: این صنعت نقش مهمی در پویایی و رونق اقتصادی استان دارد. عبدالله زاده  اظهارداشت:  صنعت چای یک فرصت بی بدیل اقتصادی در کشور است و می تواند در حماسه اقتصادی نقش موثری ایفا کند. وی اذعان داشت:  برای شکوفایی صنعت چای به مدیریت و برنامه ریزی کارآمد نیاز است بنابراین مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند. بدون شک برنامه ریزی منظم و مدون برای چیدن برگ سبز چای، انتقال سریع و به موقع برگ سبز به کارخانجات فرآوری، اصلاح و نوسازی صنعت چای و غیره نقش برجسته ای در اقتصاد این محصول راهبردی کشور و استان خواهد داشت. برگ سبز چاي محصولي است که نياز به سرمايه گذاري فراواني براي آماده سازي هر هکتار دارد. بوته ها به طور مستمر نياز به مراقبت، باغباني و باغداري دارند و شرايط خشکسالي و آب و هوايي نيز در کيفيت و ميزان محصول به شدت موثر است. برگ سبز چاي محصول بسيار حساسي است که بايد در موعد مناسب برداشت شود، به هيچ وجه قابل ذخيره سازي و نگهداري حتي براي مدت محدود ندارد زيرا پس از چيدن آب خود را از دست مي دهد و پلاسيده مي شود و علاوه بر کاهش وزن، خطر فساد و ترشيدگي و غير قابل استفاده شدن در کمتر از چند ساعت را در بردارد. بنابراین برگ سبز چاي نخست بايد به طور دقيق در دوره هاي معيني برداشت و در ظروف و زنبيل هاي مناسبي ريخته شده سپس در فاصله حداکثر يک تا دو ساعت به کارخانه چاي سازي تحويل داده مي شود.

سرنوشت چای بر سه پایه زراعت، صنعت و تجارت رقم می خورد چای از محصولات اساسی کشاورزی است که سرنوشت آن بر سه پایه زراعت، صنعت و تجارت رقم می خورد. ایجاد تعادل، توازن و تعامل میان این سه اصل می تواند چای ایرانی را از انزوا خارج کند و امکان حضور آن را در بازارهای برون مرزی بیش از پیش فراهم آورد. نماینده مردم  لنگرود در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: در گذشته چای برای کارخانه دار و کشاورز اقتصادی نبود ولی امروز این وضعیت دچار تحول اساسی شده است. مهرداد لاهوتی افزود: در گذشته برای عرضه چای مشکل جدی وجود داشت اما دیگر امروز چنین مشکلی وجود ندارد بنابراین چالش اصلی این صنعت هم اکنون قیمت واقعی محصول است. وی همچنین با اعلام اینکه محصول چای هنوز برای کشاورز چایکار اقتصادی نیست، اظهار داشت: در حال حاضر متوسط برداشت محصول در یک هکتار باغ چای پنج تن است. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس فقط برای نگهداری یک باغ چای شش میلیون تن هزینه نیاز است. وی تصریح کرد: در سال 1383 به ازای هر هکتار باغ چای 700 هزار تومان به کشاورزان پرداخت شد با این هدف که دیگر تولید نکنند با این سیاست غلط بسیاری از باغات چای مخروبه شد. لاهوتی اظهار داشت: بنابراین حمایت از کشاورزان نیازمند یک عزم و اراده قوی است تا با انگیزه نسبت به هرس،  جوان سازی بوته ها چای، شخم و آبیاری باغ خود اقدام کنند. وی عنوان کرد: از مجموع 35 هزار هکتار باغ چای در استان های شمالی هم اکنون این رقم به 31 هزار هکتار رسیده است بنابراین از 31 هزار هکتار هم اکنون 22 هزار هکتار مورد بهره برداری قرار می گیرد.

چای به عنوان یکی از اجزای جدا نشدنی فرهنگ مصرف مردم تبدیل شده است نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: در  سال 1357 تولید برگ سبز چای در کشور 118 هزار تن، در  1378  تولید برگ سبز 292 هزار تن، در سال 1382 تولید برگ سیز 252 هزار تن و در سال 1391 تولید برگ سبز چای به رقم  109 هزار تن رسید. وی افزود: متوسط برداشت برگ سبز چای در سال 1378 هشت هزار و 500 تن، در سال 1372، 9 هزار و 500 در سال 1382 هفت هزار و 500 و در سال 1391 سه هزار و 400 بوده است. لاهوتی بر لزوم تقویت انگیزه کشاورزان برای تولید برگ سبز چای تاکید کرد و اظهار داشت: کشاورزان چایکار هم اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. وی همچنین به وضعیت مصرف چای اشاره کرد و گفت: میانگین مصرف چای در دنیا نیم کیلو و میانگین مصرف در کشور یک و نیم کیلو است و به عبارتی میانگین مصرف سالانه چای در کشور 110 تا 120 هزار تن است. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص 160 میلیارد تومان به صنعت چای در سال جاری خبر داد و افزود: برای بهزراعی و تجهیز باغات چای 60 میلیارد تومان اعتبار در اختیار باغداران استانهای شمالی گذاشته خواهد شد. وی در ادامه خواستار رفع مشكلات موجود در اين صنعت و رسيدگي بيشتر به قشر كشاورزان چايكاران شد. به هر حال صنعت چای در ایران با توجه به نیاز روزافزون جمعیت و روند جهانی شدن  نیاز به بازنگری و تحول اساسی در تمامی زمینه ها را دارد. این بازنگری و تحول می باید در همه زمینه ها از نقطه شروع یعنی کشت، داشت و برداشت تا صنعت چایسازی و فرآوری چای سیاه و همچنین صنایع وابسته اعم از صنایع بسته بندی و فرمولاسیون چای ترکیبی و استخراج مواد موثره و دارویی از چای و ضایعات حاصل از فرآوری آن انجام گیرد. چای به عنوان یکی از اجزای جدا نشدنی فرهنگ مصرف مردم تبدیل شده است و باید برای ارتقای کیفیت این مهم راهکارهای عملیاتی شناسایی و به مرحله اجرا درآید.

چای از اركان پیشرفت و توسعه صنعتی و کشاورزی در شمال کشور است استاندار گیلان در این خصوص گفت: چای ایران دارای ویژگی ‌های منحصر به فردی در سطح جهانی بوده و به عنوان چای کیفی و طبیعی در دنیا مطرح است بنابراین باید به سه مولفه تولید، فرآوری و بازرگانی این محصول توجهی ویژه شود. محمد علی نجفی افزود: چای به عنوان يكي از اركان پیشرفت و توسعه صنعتی و کشاورزی در شمال کشور حائز اهميت است دلیل این امر جامعیت و گستردگی مصرف چای در کشور و محدود بودن مناطق مناسب برای کشت و صنعت این محصول در شمال ایران است. وی اظهارداشت:  بنابراین پرداختن به موضوع چای سرفصل پرداختن به بسیاری از موضوعات علمی و صنعتی است. استاندار گیلان گفت: بازاریابی صنعت چای، مکانیزاسیون و اصلاح ماشین آلات صنعت چای، تولید و بهزراعی و همچنین آفات و نباتات و بیماری در صنعت چای از محورهای مهمی است که باید توجه شود. وی افزود: این صنعت از نظر تولید مواد خام، میزان اشتغال، تنوع نظام بهره برداری، حجم سرمایه گذاری سیستم های اداری تولید و بازرگانی کشورهای چای خیز دنیا نقش مهمی را در اقتصاد ایفا کرده است. نجفی تاکید کرد:  این صنعت با بهره گیری از آخرین یافته ها و دستاوردهای علمی، تحقیقات کاربردی و برنامه ریزی صحیح می تواند به دوران شکوفایی خود بازگردد. وی یادآورشد: چای یکی از محصولات مهم و با ارزش در بخش کشاورزی است که به دلیل جایگاه و اهمیت بالایی که در بخش کشاورزی، صنعت و نظام اقتصادی کشور دارد از محصولات استراتژیک محسوب می شود.

چای از محصولات مهم و با ارزش در بخش کشاورزی است استاندار گیلان  اذعان داشت: صنعت چای کشور در بین فعالیت های اقتصادی از نظر تولید و اشتغالزایی در سطح کشور به ویژه در مناطق چایکاری شمال کشور  دارای اهمیت ویژه ای است. به گزارش خبرنگار مهر،  در حال حاضر معیشت 60 هزار خانوار چایکار در گیلان و مازندران و همچنین پنج میلیون نفر از دست اندرکاران چای و چایکاری به این محصول وابسته است بنابراین رونق بخشیدن به کشت، صنعت و بازرگانی چای می تواند ضمن تقویت بنیه مالی تلاشگران این بخش حرکت در مسیر توسعه را سرعت بخشد.


۱۳۹۳/۱/۱۷ - ۱۳:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن