تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806668580




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هیاهوی رسانه های خارجی از حضور ابوطالبی در سازمان ملل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هیاهوی رسانه های خارجی از حضور ابوطالبی در سازمان ملل تهران - ایرنا، رسانه های خارجی موضوع معرفی ˈحمید ابوطالبیˈ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در مقر دائمی سازمان ملل در نیویورک را همچنان با هیاهو و جنجال بازتاب می دهند.


به گزارش ایرنا، با اتمام دوره نمایندگی ˈمحمد خزاعیˈ سفیر ایران در سازمان ملل متحد، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید کشورمان در این سازمان معرفی شد.
اخبار مربوط به انتخاب و معرفی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل و مانع تراشی هایی آمریکا برای صدور روادید وی به بهانه مشارکت او در تسخیر لانه جاسوسی، خیلی زود جای خود را در صدر اخبار رسانه های خارجی باز کرد و این رسانه ها خبرهای مربوط به این موضوع را به طور گسترده بازتاب دادند.
رسانه های بیگانه در این باره و به گونه ای هدفمند به بازتاب و انتشار گزارش های دو پهلو و زاویه دار پرداختند.
هر چند به نظر می رسد، جنجال رسانه ای در معرفی ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در نیویورک با سکوت معنادار وزارت خارجه آمریکا در این باره همراه شد اما با نگاهی گذرا به این ماجرا می توان به سادگی دریافت که کفه ترازوی دمکراسی مورد ادعای آمریکا در این ماجرا را تنها به ضرر این کشور سنگین کرد.
ابوطالبی مهر سال گذشته به معاونت سیاسی دفتر رئیس جمهوری منصوب شد، وی ریاست گروه مطالعات آسیای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده دارد.
موضوع صدور ویزا برای ابوطالبی که بخشی از اسرار وزارت خارجه ایالات متحده و جزو وظایف دولت آمریکا است و اصلا نمی تواند موضوعی رسانه ای باشد، بنا به دلایلی مشخص از سوی رسانه های غربی پیگیری شد.
*رسانه های خارجی
یک رسانه آمریکایی زیر عناوینی چون ˈسفیر احتمالی ایران در سازمان ملل جنجالی شدˈ، ˈ۲۹ سناتور خواهان عدم صدور ویزا برای ابوطالبی شدندˈ و ˈ ناراحتی آمریکا از گزینش ایران در مورد سفیر سازمان مللˈ موضوع را به چالش کشیده است.
این شبکه خبری با شرحی از سابقه شغلی حمید ابوطالبی، می نویسد: صرف نظر از این که ابوطالبی پیشتر در چند کشور اروپایی سفیر بوده، اما مساله حضور احتمالی او در آمریکا سر و صدا برپا کرده است.
همین منبع خبری، با نقل اظهار نظر تنی چند از چهره های شناخته شده آمریکایی مانند ˈتد کروزˈ سناتور جمهوریخواه از تگزاس، که به صراحت با ورود ابوطالبی به خاک آمریکا مخالفت کرده، یا ˈماری هرفˈ معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که قبلا در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت صدور ویزا برای وی سکوت کرده بود، دلایل این مخالفت ها را ارزیابی می کند.
این رسانه آمریکایی، به ماجرای اشغال سفارت آمریکا توسط دانشحویان مسلمان پیرو خط امام و گروگانگیری ۵۲ آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز که منجر به قطع رابطه آمریکا با ایران شد، نگاه مختصری داشته، می نویسد: کارکنان سابق سفارت آمریکا در تهران که به گروگان گرفته شده بودند، از این که سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، احتمالا در بحران یادشده نقشی برعهده داشته، عصبانی هستند.
این در حالی است که همین منابع خبری به نقل از ˈباربارا اسلاوینˈ با عنوان کارشناس ایران در موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک در واشنگتن شرح می دهند: از نظر روابط عمومی، مردم آمریکا باید درک کنند که در ایران انقلاب شده بود، این اشخاص انقلابی بودند و واقعه گروگانگیری سال ها پیش رخ داده. خیلی از آن افراد انقلابی بعدها تغییر کردند. طرز فکرشان متحول شد. به خاطر آن ماجرا نباید بگوئیم که سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد اجازه ورود به آمریکا را ندارد.
در گز ارشهای منتشره، با اشاره به عدم تایید یا تکذیب صریح مقامهای ایرانی از انتصاب حمید ابوطالبی به پست جدید، از انتقاد روزنامه کیهان از سکوت اخیرا وزارت امور خارجه ایران در برابر کارشکنی آمریکا برای صدور ویزا می نویسد.
بنا بر گزارش یک رسانه آمریکایی، وکلای گروگان های سابق اعلام کردند که موکلینشان می خواهند از ورود این شخص به خاک ایالات متحده جلوگیری شود.
به ادعای این تارنما، معرفی ابوطالبی به عنوان دیپلمات برجسته ای که در مذاکرات میان ایران و اتحادیه اروپا نقش داشته، از جانب حسن روحانی، به نمایندگی در سازمان ملل از ماهها پیش به خوبی در میان هیاتهای نمایندگی سازمان ملل متحد محرز بوده است.
براساس همین اظهارات به نظر می رسد که رسانه های خارجی برای موضعگیری رسانه ای در این خصوص فرصت ارزیابی داشته اند.
همین رسانه با اشاره به نقش بالقوه طالبی در ماجرای گروگانگیری، که از سوی برخی رسانه ها گزارش شده، آن را عاملی برای به صرافت انداختن گروگان های سابق و درخواست عدم صدور ویزا برای ابوطالبی می داند.
ˈآلن مدیسونˈ سخنگو و عضو تیم وکلای گروگانهای سابق، با صدور بیانیه صدور ویزا برای ابوطالبی را رسوایی برای حکومت ایالات متحده خوانده است.
آمریکا، که در بحران گروگان گیری سال ۱۹۸۰ میلادی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، در موافقتنامه ای که با سازمان ملل متحد به امضا رسانید موظف به صدور روادید برای دیپلمات های سازمان ملل به عنوان کشور میزبان است.
این رسانه آمریکایی با یادآوری انتخاب حسن روحانی در شهریور گذشته به ریاست جمهوری ایران، به گامهای برداشته شده از سوی واشنگتن و تهران برای بهبود روابط اشاره کرده، علاوه بر مذاکرات دو جانبه سطح بالای انجام شده طرفین در حاشیه مذاکرات اتمی بین تهران و قدرت های بزرگ جهان، از مکالمه تلفنی روحانی و اوباما به عنوان پراهمیت ترین اقدام در زمینه بهبود روابط دیپمکاتیک دو کشور یاد می کند.
یک رسانه هلندی نیز در یادداشتی زیر عنوان ˈروحانی و پذیرش ریسک ابوطالبیˈ نوشته است: اگر ابوطالبی نتواند ویزا بگیرد، رفع موانع ارتباط بین ایران و آمریکا دشوارتر و تلاش دولت روحانی برای تنش زدایی با غرب با مخالفتهای داخلی گسترده تری در بلوک قدرت مواجه خواهد شد.
در این یادداشت نیز با اشاره به تاریخچه ای از فعالیتهای حمید ابوطالبی، همچنین مخالفت برخی شخصیتهای حزب دمکرات آمریکا با این انتصاب، ادعای مشارکت وی در تسخیر سفارت آمریکا در تهران را علت ایجاد حساسیت در این باره ذکر شده است، هر چند او حضور در واقعه گروگانگیری را تکذیب و گفته که به عنوان مترجم با دانشجویان پیرو خط امام همراهی داشته است.
این منبع خبری غربی یادآوری می کند: ابوطالبی بعد از پایان ماجرای گروگانگیری به وزارت خارجه رفت و طی مدت کوتاهی به دیپلماتی درجه یک در جمهوری اسلامی تبدیل شد.
ˈوی برای ۱۵ سال در ایتالیا، استرالیا و بلژیک سفیر بود و سابقه پنج سال مقام مدیر کل سیاسی وزارت خارجه و پنج سال مشاور وزیر خارجه و عضویت در شورای راهبردی وزارت خارجه را در کارنامه خود ثبت و در سال ۱۳۷۳ مدت کوتاهی در دفتر نمایندگی ایران در نیویورک فعالیت کرده است.ˈ
این تارنما همزمان با اشاره به مواردی چون اداره پست ریاست گروه مطالعات آسیای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی ابوطالبی در طول سالهای ریاست جمهوری ˈاحمدی نژادˈ و همکاری وی با نیروهای امنیتی سپاه و حتی اتهام به همکاری در ترور ˈمحمد حسین نقدیˈ دیپلمات جدا شده جمهوری اسلامی که به سازمان منافقین پیوسته بود، اذعان دارد که ˈراست آزمایی این ادعاها با اطلاعات موجود ممکن نیستˈ.
رسانه انگلیسی بی بی سی هم زیر عناوین متعددی چون ˈابراز نگرانی آمریکا در مورد انتصاب نماینده جدید ایران در سازمان مللˈ، ˈسکوت آمریکا در مورد ویزای ابوطالبی در پی خبر احتمال انتصاب او در سازمان مللˈ و ˈانتقاد کیهان از ˈکارشکنی آمریکاˈ در صدور ویزای نماینده جدید ایران در سازمان مللˈ به موضوع پرداخته است.
این منبع خبری، با نگاهی به نگرانی وزارت امور خارجه آمریکا از انتصاب احتمالی ابوطالبی به سمت نماینده جدید جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، می نویسد: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که نمی تواند در مورد نتیجه درخواست احتمالی ویزای دیپلماتیک برای معان سیاسی دفتر ریاست جمهوری ایران، گمانه زنی کند.
تارنمای بی بی سی با شرح مختصری از علل بالا گرفتن اعتراضات در آمریکا علیه احتمال اعطای ویزا به ابوطالبی، همچنین سابقه طولانی وی در پست های دیپلماتیک، به بازنشر سخنان برخی از مخالفان این انتصاب پرداخته است.
از سوی دیگر در بخش دیگری از این گزارش، آمده است که موضع گیری های منفی از نظر طرفداران مذاکره ایران و آمریکا در واشنگتن عمدتا با انگیزه های سیاسی و برای تحت فشار قرار دادن روند تعاملات دولت های باراک اوباما و حسن روحانی انجام می شود.
در میان هجمه ای از گزارش های متعدد و گوناگون در این زمینه، دست آخر اکثر رسانه های فارسی زبان خا رجی زیر عنوان ˈسکوت آمریکا در مورد ویزای ابوطالبی در پی خبر احتمال انتصاب او در سازمان مللˈ از زاویه متفاوتی به موضوع پرداخته اند.
مطالبی که زیر عنوان این گزارشها در اکثر رسانه های خارجی حتی با تصویری یکسان منتشر شده، ضمن اشاره به اظهار نظرهای برخی از چهره های سیاسی آمریکایی در این باره، از سکوت وزارت امور خارجه ایالات متحده از اظهار نظر در مورد صدور ویزا برای سفر ابوطالبی به نیویورک نوشته، تاکید دارند که دولت آمریکا به عنوان میزبان مقر اصلی سازمان ملل متحد موظف به صدور روادید برای کادر سیاسی کشورها در این سازمان است.
به ارزیابی اکثر رسانه های خارجی حمید ابوطالبی در حلقه افراد مورد اعتماد دولت قرار دارد که در عین حال رابطه اش با دیگر ارکان نظام نیز خوب است.
در لابه لای گزارش های منتشره می خوانیم که دفتر نمایندگی ایران در نیویورک جایی حساس و از مناصب مهم قوه مجریه است که معمولا ریاست این دفتر در حد معاونان وزیر خارجه اهمیت دارد.
در اکثر این گزارشها ضمن اشاره به این موضوع که ابوطالبی قبلا در نیویورک فعالیت و از دولت آمریکا ویزا گرفته است، به مواضع مثبت وی نسبت به تنش زدایی در روابط ایران و آمریکا و مخالفت با دیدگاه ستیزه جویانه تهاجمی در سیاست خارجی او نگاهی مختصر دارند.
بنا به گفته دیپلماتهای غربی، ماموریت هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، تنها عامل دیپلماتیک ایران در ایالات متحده است.
از: مینا غفرانی آذر
ایرانم/7074**1144
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن