تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798996690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرایط انتخابات افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
شرایط انتخابات افغانستان

شرایط انتخابات افغانستان
گام نخست در شناخت محتوای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فهم 2 موضوع شرایط انتخاباتی و نامزدهای مطرح شده در این دوره است.
شرق: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دیروز شانزدهم فروردین 1393 (5 آوریل 2014) برگزار شد. هشت نامزد در این انتخابات و دو هزار و 700 نامزد در انتخابات شوراهای ولایتی با هم رقابت می‌کنند. دفاتر رای گیری برای مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صبح روز شنبه از ساعت هفت به وقت محلی باز شد. این اولین دوره انتخابات افغانستان است که با مدیریت و نظارت افغان‌ها برگزار می‌شود و طبق گزارشها، حدود 13 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در آن هستند.

در قیاس با دوره‌های گذشته انتخاباتی در این کشور، در این دور انتخابات 2بحث شرایط انتخاباتی و نامزدهای انتخابات اهمیت قابل توجهی دارند که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.انتخابات دیروز ریاست جمهوری سومین انتخاباتی است که از زمان سرنگونی طالبان در افغانستان برگزار می‌شود. این انتخابات احتمالا راه را برای اولین دور انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان فراهم خواهد کرد؛ زیرا در دوره‌های قبلی سلامت انتخابات با تردیدهای بسیاری روبرو شد و در دور قبلی نیز عبدالله عبدالله تنها رقیب حامد کرزی از دور دوم انتخابات کناره‌گیری کرد و کرزی بدون رقیب به عنوان پیروز نهایی معرفی شد.

در این دوره از انتخابات افغانستان همانند دوره‌های قبل، انتخابات در پشت سنگرها برگزار خواهد شد و ناامنی همچنان بزرگترین چالش افغانستان خواهد بود. از یک سو دولت به دنبال گسترش فضای امن در افغانستان است تا از این راه میزان رای دهی و همچنین اعتبار انتخابات را افزایش دهد و از سوی دیگر طالبان با تهدید به حمله به مراکز رای گیری و افراد رای دهنده در روز انتخابات، کاهش مشارکت مردمی و بی اعتبار کردن دولت آتی افغانستان را خواستار است.

چشم‌های بسیاری به این انتخابات دوخته شده است. در عرصه داخلی برای بسیاری از مردم و گروههای این کشور مهم است که ارگ ریاست جمهوری به چه کسی به امانت داده می‌شود. برای کشورهای همسایه نیز رهبر آینده افغانستان مهم است؛ زیرا جنس تبادلات 2 کشور را تعیین خواهد کرد و برای نظام بین الملل نیز رهبری با تدبیر که بتواند امور داخلی افغانستان و به خصوص امنیت در این کشور را مدیریت کند اهمیت ویژه ای دارد. هر چند همه نامزدها این موضوعات را لحاظ کرده اند اما آنچه اهمیت بیشتری دارد نحوه اجرای این تعهدات و عملی کردن آنها است.

حامد کرزی بیش از یک دهه قدرت را در افغانستان در اختیار داشت بنابراین ورود یک رئیس جمهوری تازه می‌تواند چرخش نخبگان در این کشور باشد. با انصراف برادر کرزی از نامزدی ریاست جمهوری، ممکن است برنده انتخابات یکی از متحدان کرزی باشد. از اینرو به نظر نمی رسد وی بازنشستگی سیاسی داشته باشد. بنابراین بهترین حالت پس از انتخابات ریاست جمهوری برای کرزی این است که نه تنها دولت آتی به وی احترام بگذارد بلکه او را به لحاظ سیاسی زنده نگهدارد به عبارت بهتر حیات سیاسی وی را تضمین نماید.

بر پایه گزارش‌های مختلف، وی خواهان یک دوره آرام یا تبعید از چرخه سیاسی نیست. تحرکات سیاسی و اظهارنظر هایی که حتی در اواخر دوره ریاست جمهوری وی تشدید شده است این ایده را تایید می‌کند.با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پایان سال 2014 رئیس جمهوری آینده مجبور است به توان داخلی همانند پلیس و نیروهای امنیت ملی برای تامین امنیت داخلی تکیه کند.

انتخابات افغانستان همانند نظام رای گیری در فرانسه بیشینه ای (حداکثری) است یعنی اگر نامزدی نتواند بیش از 50 درصد از آرا را به خود اختصاص دهد، 2 نماینده ای که بیشترین آرا را به دست آورند باید در دور دوم با یکدیگر رقابت کنند. اکنون که انتخابات افغانستان هشت نامزد دارد دور به نظر می‌رسد که برگزاری دور اول بتواند به انتخابات پایان داده و مانع از برگزاری دور دوم گردد. بنابراین هر چند قرار است رای گیری برگزار شود اما اگر دگرگونی جدی و متفاوت از آنچه در زمان حاضر وجود دارد رخ ندهد، روند انتخابات طولانی تر خواهد بود.






1393/1/17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن