تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820753659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لایحه توافقتنامه امنیتی ایران و پاکستان روی میز مجلسی ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

لایحه توافقتنامه امنیتی ایران و پاکستان روی میز مجلسی ها تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی این هفته در حالی فعالیت کاری خود را آغاز می کنند که لایحه موافقتنامه همکاری های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان در دستور کار آنان قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تصویب این لایحه آن هم در شرایط کنونی و با توجه به مشکلاتی که پاکستان در زمینه فعالیت تروریست ها در خاک این کشور با آن رو به روست، حایز اهمیت است.
این موافقتنامه مشتمل بر 11 ماده است که بهمن ماه سال 91 به امضای وزرای کشور وقت ایران و پاکستان رسید و خرداد ماه سال گذشته برای طی تشریفات قانونی و تصویب نهایی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
در مقدمه توجیهی این لایحه با اشاره به روابط دوستانه ایران و پاکستان و اهمیت مسایل امنیتی و لزوم برقراری همکاری های امنیتی متقابل و درک فواید ناشی از آن، بر نقش موثر دو کشور در تحکیم امنیت و ثبات منطقه ای تاکید شده است.
در این مقدمه، موضوع آسیب پذیری کشورها در خصوص جرایم سازمان یافته فراملی و خدشه دار شدن نظم و امنیت عمومی جان و رفاه شهروندان به واسطه ارتکاب جرایم یاد شده یادآوری شده است.
عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان این که تصویب این موافقتنامه امنیتی در شرایط کنونی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: علاوه بر تصویب این موافقتنامه در مجلس شورای اسلامی، پارلمان پاکستان نیز باید آن را به تصویب برساند تا شرایط برای اجرایی شدن آن مهیا شود.
این موافقتنامه در صورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی، دو کشور را متعهد می کند در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته بویژه در مواردی از جمله پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا اموال و اشیاء فرهنگی و تاریخی و استرداد اقلام، پیشگیری و مقابله با جعل اوراق بهادار دولتی، اسناد مسافرتی پول و کارتهای اعتباری و دیگر اسناد با ارزش اقدام کنند.
مبارزه با فعالیت های اقتصادی غیرقانونی از قبیل پولشویی و بهره برداری از عواید و درآمدهای حاصله از فعالیت های یاد شده، مبارزه با قاچاق سلاح، مهمات و مواد منفجره مقابله با هرگونه فعالیتی که امنیت ملی طرف دیگر را تهدید می کند، پیشگیری و مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، تروریسم و سایر جرایم مندرج در این موافقتنامه، از دیگر مفاد این موافقتنامه است.
در صورت تصویب نهایی این موافقتنامه، تهران و اسلام آباد متعهد می شوند در زمینه پیشگیری از قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی بویژه موارد مربوط به سوء استفاده از زنان و کودکان، پیشگیری و مقابله با جرایم رایانه ای و سایر جرایمی که با سوء استفاده از وسایل مخابراتی و ارتباطی صورت می گیرد با یکدیگر همکاری داشته باشند.
در ماده مربوط به روش های همکاری نیز، ایران و پاکستان متعهد می شوند تا در زمینه شناسایی گروه ها و افرادی که در اتکاب جرایم سازمان یافته فراملی مشارکت دارند و به خاطر آن جرایم تحت تعقیب هستند و ارایه اطلاعات مربوط به عکس و اثرانگشت به طرف دیگر همکاری لازم را داشته باشند.
تبادل اطلاعات در مورد اشکال مختلف جرایم سازمان یافته فراملی و روش های بازداننده برای مبارزه با آنها، تبادل اطلاعات در مورد قوانین راجع به پیشگیری و مبارزه با جریان مندرج در این موافقتنامه، تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه تقویت مدیریت و کنترل مرزها از جمله از طریق تجهیز کامل پاسگاه های مرزی و دیدارهای منظم و مستمر مرزبانان از دیگر محورهای همکاری دو کشور خواهد بود.
در این موافقتنامه همچنین بر تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه انواع جدید مواد مخدر داروهای روانگردان مواد اولیه و پایه شیمیایی و همچنین مسیرهای مورد استفاده برای قاچاق آنها، تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه کنترل اتباع خارجی و افراد فاقد تابعیت که به صورت غیرقانونی از مرزهای دو کشور تردد کرده و در قلمرو یکی از طرف ها اقامت غیرمجاز دارند و نیز تبادل تجربیات در زمینه سازماندهی کار آموزی مدیریت و آموزش نیروهای خود در سایر زمینه های مرتبط با این موافقتنامه تاکید شده است.
ایران و پاکستان متعهد می شوند در تبادل کارشناسان متخصص برای توسعه همکاری های دو جانبه برای پیشگیری از جرایم سازمان یافته، اعمال تروریستی و قاچاق مواد مخدر و تمامی زمینه های امنیتی در این موافقتنامه، همکاری کنند.
برگزاری دوره های آموزشی لازم برای کارشناسان نیروهای پلیس و سایر دستگاه های ذی ربط هر یک از طرف های متعاهد بنا به تقاضا و در چارچوب توافق های جداگانه، انجام تحقیقات علمی مشترک در زمینه رسیدگی به جرایم، اتخاذ تمامی اقدامات برای اجرای موافقتنامه از طریق دستگاه های ذی ربط طرفهای متعاهد از دیگر موارد همکاری امنیتی دو کشور است.
یکی دیگر از مواد این لایحه به موضوع مبارزه با تروریسم اختصاص دارد به نحوی که دو طرف متعهد می شوند برای پیشگیری از تروریسم و مقابله با فعالیت های گروه های تروریستی که بر اساس قوانین و مقررات داخلی هر دو طرف یا کنوانسیون های بین المللی مربوط که هر دو طرف به آنها ملحق شده اند، جرم شناخته می شوند، در صورتی که این جرایم نسبت به اتباع یا امنیت هر یک از طرف های متعاهد واقع شود، با یکدیگر همکاری کنند.
این همکاری ها در زمینه مبادله اطلاعات در خصوص استفاده از وسایل و شیوه های عملکرد گروههای تروریستی و جرایم ارتکابی از سوی آنها و نیز توسعه همکاری ها در چارچوب پلیس بین الملل (اینترپل) و سازمان های ذی ربط دو کشور و شناسایی تعقیب و سرکوب مرتکبان جرایم و اعمال تروریستی که از سوی قوانین ملی دو کشور جرم شناخته شده است، صورت می گیرد.
در صورت تصویب نهایی این موافقتنامه، کارگروه مشترکی به ریاست معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از طرف جمهوری اسلامی ایران و قائم مقام وزیر کشور از طرف جمهوری اسلامی پاکستان تشکیل می شود که هر دو سال یک بار و عنداللزوم بر اساس توافق متقابل دو طرف به طور متناوب در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان تشکیل جلسه دهد.
این موافقتنامه برای مدت پنج سال اجرایی می شود و پس از مدت مزبور این موافقتنامه خود به خود برای دوره های یک ساله تمدید خواهد شد مگر آنکه یکی از طرف های متعاهد شش ماه قبل از خاتمه دوره مربوط عدم تمدید آن را کتبا به اطلاع طرف دیگر برساند.
سیام**2025**1572
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن