تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814726189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش نماینده همدان به تخریب عمارت جواهری


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: واکنش نماینده همدان به تخریب عمارت جواهری
کد خبر: ۳۹۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸ - 04 April 2014


سال گذشته برای استان همدان سال خوبی نبود و آسیب های جبران ناپذیری به آثار تاریخی و طبیعی این استان وارد شد، آتش سوزی بخشی از بازار تاریخی شهر، نابودی باغ و عمارت ذوالریاستین، بریدن درختان آرامگاه باباطاهر، تخریب اصطبل تاریخی ورکانه، اقدام به تخریب بخشی از باغ، قنات و عمارت بدیع الحکما، تخریب منطقه چشمه ملک و ... تنها نمونه ای از این تخریب هاست.

به گزارش همدان پرس، امید و انتظار شهروندان این بود در سال جدید شاهد چنین وقایعی نباشند، اما هنوز تعطیلات نوروزی به پایان نرسیده بود که باغ و عمارت تاریخی جواهری که از ساختمانهای قدیمی و منحصر به فرد شهر همدان بود با استفاده از فرصت تعطیلات نوروزی به صورت کامل توسط مالکین تخریب شد.

در حالی که برخی از مسئولین از بی ارزش بودن این اثر تاریخی سخن می گویند، امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی واکنش متفاوتی به اتفاق های اخیر نشان می دهد.

خجسته که خود از دوستداران میراث فرهنگی است  با ابراز تاسف از تخریب باغ و عمارت جواهری می گوید: بسیار ناراحت کننده است که در آغاز سال جدید و در آستانه روز طبیعت درختان باغ جواهری را بریده اند و عمارت تاریخی آنرا تخریب کرده اند، این بنا یک نمونه منحصر به فرد از معماری کشورمان بود که نابود شد، بنده بارها به مسئولان تذکر داده ام اما متاسفانه باز هم چنین اتفاقی می افتد، به دلیل بی توجهی صورت گرفته شاهد این مسئله در آغاز سال جاری بودیم. من تاکید می کنم حفظ و پاسداری آثار طبیعی، تاریخی و فضای سبز استان باید با جدیت دنبال شود، مسئولیت چنین اتفاق هایی با مدیران استان است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور می گوید: اولویت نخست برنامه های من در سال جدید پیگیری و به نتیجه رساندن همین مسئله در مجلس شورای اسلامی است و از طریق مسئولان ملی و استانی مسائل را دنبال خواهم کرد.

نماینده مردم همدان، فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه می گوید: ما وقتی می گوئیم با مظاهر فرهنگ غرب مخالف هستیم، با تکیه بر آثار تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است که این ادعا را داریم، اگر ما معماری ایرانی - اسلامی کشور را نابود کنیم با کدام پشتوانه فرهنگی می خواهیم از ترویج معماری غربی جلوگیری کنیم؟ غربزدگی تنها این نیست که ما ظاهرمان شبیه آنها شود، وقتی ما آثار فرهنگی را به دست خودمان نابود می کنیم راه را برای ورود فرهنگ غرب فراهم کرده ایم. این آثار تنها متعلق به گذشتگان نیست، ما باید این سرمایه هارا برای فرزندانمان و آیندگان حفظ کنیم.


خجسته در مورد تخریب باغ های همدان می گوید: پیامبر گرامی اسلام می فرماید شکستن شاخه درخت مانند شکستن بال فرشتگان است، چرا مدیران استان برای بریدن صدها اصله درخت کهنسال در باغ های ذوالریاستین، بدیع الحکما و جواهری واکنش نشان نمی دهد؟ و از مجرای قانونی وارد نمی شود؟

این نماینده مجلس در ادامه می گوید: همدان پیشینه ای کهن و تاریخی غنی دارد، ما باید میراث فرهنگی و طبیعی استان را حفظ کنیم، بارها پیشنهاد داده ام که باغ های تاریخی که ریه های تنفسی شهرهمدان به شمار می روند باید به پارک تبدیل شود و از خانه های تاریخی با عنوان فرهنگسرا و موزه استفاده شود. متاسفانه در سال های گذشته به دلیل بی توجهی مسئولان بافت قدیم همدان به شدت از بین رفته و امروز "تک بناهایی" که باقی مانده باید حفظ شود. من از مسئولان همدان می خواهم هرچه زودتر مسئله خانه های تاریخی همدان را تعیین تکلیف کنند. ما در همدان کمبود موزه داریم چند سال است کلنگ موزه منطقه ای غرب کشور در همدان به زمین زده شده اما تا به امروز عملیاتی نشده است.

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با همدان پرس از جمله دلایل عمده تخریب بناهای تاریخی و قلع و قمع باغات را عدم آگاهی تخریب کننده نسبت به اهمیت موضوع عنوان می کند و می گوید: اگر بخواهیم عدم آگاهی را مورد بررسی قرار دهیم باید به این نکته توجه شود که به چه میزان در رسانه ها به اهمیت میراث فرهنگی و باغات تاریخی، ترویج این اهمیت و آگاه کردن اقشار جامعه نسبت به اهمیت آن وقت گذاشته ایم. این کار به فرهنگ سازی نیاز دارد و در این کار رسانه ها با اختصاص دادن قسمتی از تولیدات خود به این مضامین می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت گفت: تا توجه اجتماعی و حساسیت های ارگان های دولتی بالاتر ازاین نرود و متوجه ارزش این آثار و فضای سبز شهری نشوند ما شاهد از بین رفتن آنها خواهیم بود. نباید کار به جایی برسد که برای تامین بودجه به جای استفاده از راهکارهای قانونی اقدام به تغییر کاربری و واگذاری اندک فضای سبز باقی مانده شهری درکمیسیون ماده 5 شود. بنده از تمامی ارگان ها و مسئولین مرتبط به خصوص کمیسیون ماده 5 استانداری مراقبت در جهت جلوگیری از قلع و قمع باغات و فضای سبز و تفکیک سلیقه ای این تنفس گاه های شهری را خواستارم. در این خصوص باید به مرور توجهات جلب و مسئولیت ها شناخته شوند و ضرر از بین رفتن این آثار و فضای سبز برای همه روشن شود، با این شرایط آن وقت ما کمتر شاهد از بین رفتن آنها خواهیم بود.

امیر خجسته در پایان با اشاره به این نکته که ساماندهی و حفظ آثار تاریخی عزم ملی و استانی می خواهد اظهار داشت: در غیر این صورت با آسیب های جدی در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی مواجه خواهیم شد و اگر خلاء قانونی در این زمینه وجود داشته باشد مجلس آمادگی تصویب قوانین در راستای حمایت از حفظ، مرمت و احیای میراث تاریخی کشور را دارد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن