محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845448605
شهادت حضرت زهرا(س) در منابع معتبر اهل سنت
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شهادت حضرت زهرا(س) در منابع معتبر اهل سنت
این حقیقت تاریخى، به طور زنده در کتابهاى تاریخى و حدیثى محفوظ مانده است. بزرگان اهل سنت مانند ابن ابی شیبه، بلاذری، ابن قتیبه و .. بر این مطلب اذعان دارند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، ماجرای شهادت مظلومانه حضرت فاطمه سلام الله علیها دارای مراحلی است که هر کدام از آن بر خلاف سفارش خداوند،آیات قرآن و سنت رسول الله صل الله علیه و آله و سلم به وقوع پیوست و تمام این مراحل به عنوان حقیقتی تاریخی و زنده در کتب تاریخی اهل سنت ضبط و ثبت شده است. هتک حرمت خانه فاطمه زهرا(س) و شهادت آن حضرت در این مورد، نصوصى را از کتب اهل سنت نقل مى نماییم، تا روشن شود که مسأله هتک حرمت خانه زهرا(سلام الله علیها) و رویدادهاى بعدى، یک امر تاریخى مسلّم است نه یک افسانه!! و با اینکه در عصر خلفا سانسور فوق العاده اى نسبت به نگارش فضایل و مناقب در کار بود؛ ولى به حکم اینکه ،"حقیقت شىء نگهبان آن است"، این حقیقت تاریخى به طور زنده در کتابهاى تاریخى و حدیثى محفوظ مانده است و ما در نقل مدارک، ترتیب زمانى را از قرنهاى نخستین در نظر مى گیریم، تا برسد به نویسندگان عصر حاضر. 1. ابن ابى شیبه و کتاب «المصنَّف» ابوبکر ابن ابى شیبه (159-235) مؤلف کتاب المصنَّف به سندى صحیح چنین نقل مى کند: هنگامى که مردم با ابى بکر بیعت کردند، على و زبیر در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره مى پرداختند، و این مطلب به عمر بن خطاب رسید. او به خانه فاطمه آمد، و گفت: اى دختر رسول خدا، محبوبترین فرد براى ما پدر تو است و بعد از پدر تو خود تو، ولى سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور ندهم خانه را بر آنها بسوزانند. این جمله را گفت و بیرون رفت، وقتى على(علیه السلام)و زبیر به خانه بازگشتند، دختر گرامى پیامبر(علیها السلام) به على(علیه السلام) و زبیر گفت: عمر نزد من آمد و سوگند یاد کرد که اگر اجتماع شما تکرار شود، خانه را بر شماها بسوزاند، به خدا سوگند! آنچه را که قسم خورده است انجام مى دهد![1] 2. بلاذرى و کتاب «انساب الاشراف» احمد بن یحیى جابر بغدادى بلاذرى (متوفاى 270) نویسنده معروف و صاحب تاریخ بزرگ، این رویداد تاریخى را در کتاب «انساب الاشراف» به نحو یاد شده در زیر نقل مى کند. ابوبکر به دنبال على(علیه السلام) فرستاد تا بیعت کند، ولى على(علیه السلام) از بیعت امتناع ورزید. سپس عمر همراه با فتیله (آتشزا) حرکت کرد، و با فاطمه در مقابل باب خانه روبرو شد، فاطمه گفت: اى فرزند خطاب، مى بینم در صدد سوزاندن خانه من هستى؟! عمر گفت: بلى، این کار کمک به چیزى است که پدرت براى آن مبعوث شده است!![2] 3. ابن قتیبه و کتاب «الإمامة و السیاسة» مورّخ شهیر عبداللّه بن مسلم بن قتیبه دینوری (212-276) از پیشوایان ادب و از نویسندگان پرکار حوزه تاریخ اسلامى است، مؤلّف کتاب «تأویل مختلف الحدیث»، و «ادب الکاتب» و... . وى در کتاب «الإمامة و السیاسة» چنین مى نویسد: ابوبکر از کسانى که از بیعت با او سربرتافتند و در خانه على گرد آمده بودند، سراغ گرفت و عمر را به دنبال آنان فرستاد، او به در خانه على(علیه السلام)آمد و همگان را صدا زد که بیرون بیایند و آنان از خروج از خانه امتناع ورزیدند در این موقع عمر هیزم طلبید و گفت: به خدایى که جان عمر در دست اوست بیرون بیایید یا خانه را بر سرتان آتش مى زنم. مردى به عمر گفت: اى اباحفص (کنیه عمر) در این خانه، فاطمه، دختر پیامبر است، گفت: باشد!![3] ابن قتیبه دنباله این داستان را سوزناکتر و دردناکتر نوشته است، او مى گوید: عمر همراه گروهى به در خانه فاطمه آمدند، در خانه را زدند، هنگامى که فاطمه صداى آنان را شنید، با صداى بلند گفت: اى رسول خدا پس از تو چه مصیبت هایى به ما از فرزند خطاب و ابى قحافه رسید، وقتى مردم که همراه عمر بودند صداى زهرا و گریه او را شنیدند برگشتند، ولى عمر با گروهى باقى ماند و على را از خانه بیرون آوردند، نزد ابى بکر بردند و به او گفتند، بیعت کن، على(علیه السلام)گفت: اگر بیعت نکنم چه مى شود؟ گفتند: به خدایى که جز او خدایى نیست، گردن تو را مى زنیم... [4] از آنجایی که این بخش از تاریخ براى علاقمندان به شیخین بسیار سنگین و ناگوار مى باشد و لذا برخى بر آن صدد آمدند که در نسبت کتاب به ابن قتیبه تردید کنند، در حالى که ابن ابى الحدید استاد فن تاریخ، این کتاب را از آثار او مى داند و پیوسته از آن مطالبى نقل مى کند، متأسفانه این کتاب به سرنوشت تحریف دچار شده و بخشى از مطالب آن به هنگام چاپ از آن حذف شده است در حالى که همان مطالب در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید آمده است. «زرکلى» در "اعلام" این کتاب را از آثار ابن قتیبه مى داند سپس مى افزاید: که برخى از علما در این نسبت نظرى دارند. یعنى شک و تردید را به دیگران نسبت مى دهد نه به خویش، همچنان که الیاس سرکیس[5] این کتاب را از آثار ابن قتیبه مى داند. 4. طبرى و تاریخ او محمّد بن جریر طبرى (متوفاى 310) در تاریخ خود رویداد قصد هتک حرمت خانه وحى را چنین بیان مى کند: عمر بن خطاب به خانه على آمد در حالى که گروهى از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. وى رو به آنان کرد و گفت: به خدا سوگند خانه را به آتش مى کشم مگر اینکه براى بیعت بیرون بیایید. زبیر از خانه بیرون آمد در حالى که شمشیر کشیده بود، ناگهان پاى او لغزید و شمشیر از دستش افتاد، در این موقع دیگران بر او هجوم آوردند و شمشیر را از دست او گرفتند.[6] این بخش از تاریخ حاکى از آن است که اخذ بیعت براى خلیفه با تهدید و ارعاب صورت مى پذیرفت حالا این نوع بیعت چه ارزشى دارد؟ خواننده باید خود داورى نماید. 5. ابن عبد ربه و کتاب «العقد الفرید» شهاب الدین احمد معروف به «ابن عبد ربه اندلسى» مؤلف کتاب «العقد الفرید» متوفاى (463 هـ ) در کتاب خود بحثى مشروح درباره تاریخ سقیفه آورده و تحت عنوان کسانى که از بیعت ابى بکر تخلف جستند چنین مى نویسد: على و عباس و زبیر در خانه فاطمه نشسته بودند که ابوبکر عمر بن خطاب را فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه بیرون کند و به او گفت: اگر بیرون نیامدند، با آنان نبرد کن! و در این موقع عمر بن خطاب با مقدارى آتش به سوى خانه فاطمه رهسپار شد تا خانه را بسوزاند، در این موقع با فاطمه روبرو شد. دختر پیامبر گفت: اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى، او در پاسخ گفت: بلى مگر این که در آنچه امّت وارد شدند، شما نیز وارد شوید![7] تا اینجا بخشى که در آن به تصمیم به هتک حرمت تصریح شده است پایان پذیرفت، اکنون به دنبال بخش دوم که حاکى از جامه عمل پوشاندن این نیّت است، مى پردازیم! ماجرای یورش به خانه وحی همانگونه که در منابع دست اول و البته معتبر اهل سنت ملاحظه شد عمر قصد هتک حرمت و آتش زدن خانه وحی را داشت اما آیا یورش انجام گرفت؟ در این جا سخنان آن گروه که فقط به سوء نیت خلیفه و یاران او اشاره کردند به پایان رسید، گروهى که نخواستند و یا نتوانستند دنباله فاجعه را به طور روشن منعکس کنند، در حالى که برخى، به اصل فاجعه یعنى یورش به خانه و... اشاره نموده و تا حدّى نقاب از چهره حقیقت برافکندند، اینک در اینجا به مدارک یورش و هتک حرمت اشاره مى نماییم: (در این بخش نیز در نقل مصادر غالباً ترتیب زمانى را در نظر مى گیریم). 1.ابو عبید و کتاب «الاموال» ابو عبید قاسم بن سلام (متوفاى 224) در کتاب خود به نام «الأموال» که مورد اعتماد فقیهان اسلام است نقل مى کند: عبدالرّحمن بن عوف مى گوید: که من در بیمارى ابوبکر براى عیادت او وارد خانه او شدم پس از گفتگوى زیاد به من گفت: آرزو مى کنم اى کاش سه چیز را که انجام داده ام، انجام نمى دادم، همچنان که آرزو مى کنم اى کاش سه چیز را که انجام نداده ام، انجام مى دادم. همچنین آرزو مى کنم سه چیز را از پیامبر سؤال مى کردم. امّا آن سه چیزى که انجام داده ام و آرزو مى کنم که اى کاش انجام نمى دادم عبارتند از: اى کاش پرده حرمت خانه فاطمه را نمى گشودم و آن را به حال خود وامى گذاشتم هرچند براى جنگ بسته شده بود.[8]
ابو عبید هنگامى که به اینجا مى رسد به جاى جمله: «لم أکشف بیت فاطمة و ترکته...» مى گوید: «کذا و کذا.» و اضافه مى کند که من مایل به ذکر آن نیستم!. ولى هرگاه «ابو عبید» روى تعصّب مذهبى یا علّت دیگر از نقل حقیقت سربرتافته است؛ محقّقان کتاب «الاموال» در پاورقى مى گویند: جمله هاى حذف شده در کتاب «میزان الاعتدال» (به نحوى که بیان گردید) وارد شده است، افزون بر آن، «طبرانى» در «معجم» خود و «ابن عبدربه» در «عقد الفرید» و افراد دیگر جمله هاى حذف شده را آورده اند و این برای اهل دقت کافی است! 2.طبرانى و معجم کبیر ابوالقاسم سلیمان بن احمد طبرانى (260-360) که ذهبى در «میزان الاعتدال» در حقّ او مى گوید: فرد معتبرى است.[9] در کتاب «المعجم الکبیر» که کراراً چاپ شده است، آنجا که درباره ابوبکر و خطبه ها و وفات او سخن مى گوید، یادآور مى شود: ابوبکر به هنگام مرگ، امورى را تمنا کرد. اى کاش سه چیز را انجام نمى دادم. اى کاش سه چیز را انجام مى دادم. اى کاش سه چیز را از رسول خدا سؤال مى کردم. درباره آن سه چیزى که انجام داده و آروز کرد که اى کاش انجام نمى داد، چنین مى گوید: آن سه چیزى که آرزو مى کنم که اى کاش انجام نمى دادم، آرزو مى کنم که هتک حرمت خانه فاطمه نمى کردم و آن را به حال خود واگذار مى کردم!.[10] ،این تعبیرات به خوبى نشان مى دهد که تهدیدهاى عمر تحقّق یافت. 3.ابن عبد ربه و «عقد الفرید» ابن عبد ربه اندلسى مؤلّف کتاب «العقد الفرید» (متوفاى 463 هـ ) در کتاب خود از عبدالرحمن بن عوف نقل مى کند: من در بیمارى ابى بکر بر او وارد شدم تا از او عیادت کنم، او گفت: آرزو مى کنم که اى کاش سه چیز را انجام نمى دادم و یکى از آن سه چیز این است: اى کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هرچند آنان براى نبرد درِ خانه را بسته بودند.[11] و نیز اسامى و عبارات و شخصیت هایى که این بخش از گفتار خلیفه را نقل کرده اند خواهد آمد. 4.سخن نَظّام در کتاب «الوافی بالوفیات» ابراهیم بن سیار نظام معتزلى (160-231) که به خاطر زیبایى کلامش در نظم و نثر به نظّام معروف شده است در کتابهاى متعددى، واقعه بعد از حضور در خانه فاطمه(علیها السلام) را نقل مى کند. او مى گوید: عمر در روز اخذ بیعت براى ابى بکر، بر شکم فاطمه زد، او فرزندى که در رحم داشت و نام او را محسن نهاده بودند، سقط کرد!!(دقت کنید).[12] 5.مبرّد در کتاب «کامل» محمّد بن یزید بن عبدالأکبر بغدادى (210-285) ادیب، و نویسنده معروف و صاحب آثار گران سنگ، در کتاب «الکامل» خود، از عبدالرّحمن بن عوف داستان آرزوهاى خلیفه را مى نویسد، و چنین یادآور مى شود: آرزو مى کردم اى کاش بیت فاطمه را نمى گشودم و آن را رها مى نمودم هرچند براى جنگ بسته باشد.[13] 6.مسعودى و «مروج الذهب» مسعودى(متوفاى 325) در مروج الذهب مى نویسد: آنگاه که ابوبکر درحال احتضار چنین گفت: سه چیز انجام دادم و تمنا مى کردم که اى کاش انجام نمى دادم یکى از آن سه چیز: آرزو مى کردم که اى کاش هتک حرمت خانه زهرا را نمى کردم و در این مورد سخن زیادى گفت![14] مسعودى با اینکه نسبت به اهل بیت گرایش هاى نسبتاً خوبى دارد، ولى باز اینجا از بازگویى سخن خلیفه خوددارى کرده و با کنایه رد شده است، البتّه خدا مى داند و بندگان خدا هم اجمالاً مى دانند! 7.ابن أبى دارم در کتاب «میزان الاعتدال» «احمد بن محمّد» معروف به «ابن ابى دارم»، محدث کوفى (متوفاى سال 357)، کسى که محمّد بن أحمد بن حماد کوفى درباره او مى گوید: «کان مستقیم الأمر، عامة دهره»: او در سراسر عمر خود پوینده راه راست بود. با توجه به این موقعیت، نقل مى کند که در محضر او این خبر خوانده شد: عمر لگدى بر فاطمه زد و او فرزندى که در رحم به نام محسن داشت سقط کرد![15] 8.عبدالفتاح عبدالمقصود و کتاب «الإمام علی» وى هجوم به خانه وحى را در دو مورد از کتاب خود آورده است و ما به نقل یکى بسنده مى کنیم: قسم به کسى که جان عمر در دست اوست یا باید بیرون بیایید یا خانه را بر ساکنانش آتش مى زنم. عده اى که از خدا مى ترسیدند و رعایت منزلت پیامبر(صلى الله علیه وآله) را پس از او مى کردند، گفتند: "اباحفص، فاطمه در این خانه است". بى پروا فریاد زد: "باشد!! ". نزدیک شد، در زد، سپس با مشت و لگد به در کوبید تا به زور وارد شود. على(علیه السلام) پیدا شد... طنین صداى زهرا در نزدیکى مدخل خانه بلند شد... این ناله استغاثه او بود...!»[16]. این بحث را با حدیث دیگرى از «مقاتل ابن عطیّة» در کتاب الامامة و السیاسة پایان مى دهیم (هرچند هنوز ناگفته ها بسیار است!) او در این کتاب چنین مى نویسد:«هنگامى که ابوبکر از مردم با تهدید و شمشیر و زور بیعت گرفت، عمر، قنفذ و جماعتى را به سوى خانه على و فاطمه(علیهما السلام) فرستاد، و عمر هیزم جمع کرد و درِ خانه را آتش زد...[17] در ذیل این روایت تعبیرات دیگرى است که قلم از بیان آن عاجز است. نتیجه آیا با این همه مدارک روشن که عموماً از منابع اهل سنت نقل شده است باز هم مى گویند «افسانه شهادت...!» انصاف کجاست؟! به یقین هر کس این بحث کوتاه و مستند به مدارک روشن را بخواند مى فهمد بعد از رحلت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) چه غوغائى برپا شد، و براى نیل به حکومت و خلافت چه ها کردند، و این اتمام حجّت الهیّه براى همه آزاداندیشان دور از تعصّب است، چرا که ما از خودمان چیزى ننوشتیم، هرچه نوشتیم از منابع مورد قبول خود آنها است[18]. پی نوشت ها:
[1] مصنف ابن ابى شیبه: 8/572، کتاب المغازى. « انّه حین بویع لأبی بکر بعد رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) کان علی و الزبیر یدخلان على فاطمة بنت رسول اللّه، فیشاورونها و یرتجعون فی أمرهم. فلما بلغ ذلک عمر بن الخطاب خرج حتى دخل على فاطمة، فقال: یا بنت رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) و اللّه ما أحد أحبَّ إلینا من أبیک و ما من أحد أحب إلینا بعد أبیک منک، و أیم اللّه ما ذاک بمانعی إن اجتمع هؤلاء النفر عندک أن امرتهم أن یحرق علیهم البیت. قال: فلما خرج عمر جاؤوها، فقالت: تعلمون انّ عمر قد جاءَنى، و قد حلف باللّه لئن عدتم لیُحرقنّ علیکم البیت، و أیم اللّه لَیمضین لما حلف علیه.» [2] انساب الأشراف: 1/586 طبع دار معارف، قاهره. «انّ أبابکر أرسل إلى علىّ یرید البیعة فلم یبایع، فجاء عمر و معه فتیلة! فتلقته فاطمة على الباب. فقالت فاطمة: یابن الخطاب، أتراک محرقاً علىّ بابى؟ قال: نعم، و ذلک أقوى فیما جاء به أبوک...» [3] الامامة و السیاسة: 12، چاپ مکتبة تجاریة کبرى، مصر. « انّ أبابکر رضی اللّه عنه تفقد قوماً تخلّقوا عن بیعته عند علی کرم اللّه وجهه فبعث إلیهم عمر فجاء فناداهم و هم فی دار على، فأبوا أن یخرجوا فدعا بالحطب و قال: والّذی نفس عمر بیده لتخرجن أو لاحرقنها على من فیها، فقیل له: یا أبا حفص انّ فیها فاطمة فقال، و إن!! » [4] الامامة و السیاسیة، ص 13. « ثمّ قام عمر فمشى معه جماعة حتى أتوا فاطمة فدقّوا الباب فلمّا سمعت أصواتهم نادت بأعلى صوتها یا أبتاه رسول اللّه ماذا لقینا بعدک من ابن الخطاب، و ابن أبی قحافة فلما سمع القوم صوتها و بکائها انصرفوا. و بقی عمر و معه قوم فأخرجوا علیاً فمضوا به إلى أبی بکر فقالوا له بایع، فقال: إن أنا لم أفعل فمه؟ فقالوا: إذاً و اللّه الّذى لا إله إلاّ هو نضرب عنقک...!» [5] معجم المطبوعات العربیة: 1/212. [6] تاریخ طبرى: 2/443، چاپ بیروت. « أتى عمر بن الخطاب منزل علی و فیه طلحة و الزبیر و رجال من المهاجرین، فقال و اللّه لاحرقن علیکم أو لتخرجنّ إلى البیعة، فخرج علیه الزّبیر مصلتاً بالسیف فعثر فسقط السیف من یده، فوثبوا علیه فأخذوه.» [7] عقد الفرید: 4/93، چاپ مکتبة هلال.« فأمّا علی و العباس و الزبیر فقعدوا فی بیت فاطمة حتى بعثت إلیهم أبوبکر، عمر بن الخطاب لیُخرجهم من بیت فاطمة و قال له: إن أبوا فقاتِلهم، فاقبل بقبس من نار أن یُضرم علیهم الدار، فلقیته فاطمة فقال: یا ابن الخطاب أجئت لتحرق دارنا؟! قال: نعم، أو تدخلوا فیما دخلت فیه الأُمّة!» [8] الأموال: پاورقى 4، چاپ نشر کلیات ازهریة، الأموال، 144، بیروت و نیز ابن عبد ربه در عقد الفرید: 4/93 نقل کرده است چنان که خواهد آمد. « وددت انّی لم أکشف بیت فاطمة و ترکته و ان اغلق على الحرب» [9] میزان الاعتدال:ج2، ص 195 [10] معجم کبیر طبرانى: 1/62، شماره حدیث 34، تحقیق حمدی عبدالمجید سلفى.« أمّا الثلاث اللائی وددت أنی لم أفعلهنّ، فوددت انّی لم أکن أکشف بیت فاطمة و ترکته. » [11] عقد الفرید: 4/93، چاپ مکتبة الهلال.« وودت انّی لم أکشف بیت فاطمة عن شی و إن کانوا اغلقوه على الحرب.» [12] الوافی بالوفیات: 6/17، شماره 2444; ملل و نحل شهرستانى: 1/57، چاپ دار المعرفة، بیروت. و در ترجمه نظام به کتاب «بحوث فی الملل و النحل»: 3/248-255 مراجعه شود. « انّ عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتى ألقت المحسن من بطنها.» [13] شرح نهج البلاغه: 2/46 و 47، چاپ مصر. « وددت انّی لم أکن کشفت عن بیت فاطمة و ترکته ولو أغلق على الحرب.» [14] مروج الذهب: 2/301، چاپ دار اندلس، بیروت.« فوددت انّی لم أکن فتشت بیت فاطمة و ذکر فی ذلک کلاماً کثیراً! » [15] میزان الاعتدال: 3/459. « انّ عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن.» [16] عبدالفتاح عبدالمقصود، علی بن ابى طالب: 4/276-277.« و الّذی نفس عمر بیده، لیَخرجنَّ أو لأحرقنّها على من فیها...! قالت له طائفة خافت اللّه، و رعت الرسول فی عقبه: یا أبا حفص، إنّ فیها فاطمة...! فصاح لایبالى: و إن..! و اقترب و قرع الباب، ثمّ ضربه و اقتحمه... و بداله علىّ... و رنّ حینذاک صوت الزهراء عند مدخل الدار... فان هى الا طنین استغاثة...» [17] کتاب الامامة و الخلافة، ص 160 و 161، تألیف مقاتل بن عطیّة که با مقدّمه اى از دکتر حامد داود استاد دانشگاه عین الشمس قاهره به چاپ رسیده، چاپ بیروت، مؤسّسة البلاغ. « ان ابابکر بعد ما اخذ البیعة لنفسه من الناس بالارهاب و السیف و القوّة ارسل عمر، و قنفذاً و جماعة الى دار علىّ و فاطمه(علیه السلام) و جمع عمر الحطب على دار فاطمه و احرق باب الدار!..» [18] این پاسخ با اقتباس و تلخیص، از مقاله حضرت آیت الله مکارم شیرازی تهیه شده است.
۱۳۹۳/۱/۱۴ - ۱۴:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]
صفحات پیشنهادی
شخصیت والای حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها در منابع اهل سنت
شخصیت والای حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها در منابع اهل سنت آيا حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ در منابع تاريخي اهل سنت جايگاهي نظير منابع شيعه در نزد پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز پيرامون شخصيت وجودي و مقام معنوي فاطمه زهرا ـ سلام الله عليهاآذربایجان غربی در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) غرق در عزاست
آذربایجان غربی در سالروز شهادت حضرت زهرا س غرق در عزاست ارومیه - ایرنا - شهرها و مناطق روستایی آذربایجان غربی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س دختر گرامی پیامبر بزرگ اسلام ص غرق در ماتم و عزاست همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س تمام مساجد و حسینیه های آذربایجان غبه مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) آلبوم آوایی «ساعتی پهلوی ماه» تولید شد
به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا س آلبوم آوایی ساعتی پهلوی ماه تولید شدآلبوم آوایی ساعتی پهلوی ماه با محوریت سوگواره شهادت حضرت فاطمه زهرا س در حوزه هنری کودک و نوجوان تولید شد به گزارش خبرگزاری فارس حامد میرزاحسینی معاون آفرینشهای هنری حوزه هنری کودک و نوجوان با اعلام این خبمراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در استانبول برگزار شد
مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا س در استانبول برگزار شد آنکارا - ایرنا -مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا س با حضور محبان اهل بیت ع در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول برگزار شد به گزارش روز پنجشنبه ایرنا در سالروز شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سعلیرضا ذاکری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
علیرضا ذاکریشهادت حضرت زهرا سلام الله علیهاتسلیت ایام سوگواری صدیقه طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها 92 12 26 - 16 08ويژه برنامه هاي شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در شبكه تهران
ويژه برنامه هاي شهادت حضرت فاطمه زهرا س در شبكه تهران برنامه هاي ويژه شهادت حضرت فاطمه زهرا س شبكه تهران اعلام شد به گزارش حوزه راديو تلويزيون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سيما برنامه هاي ويژه شهادت حضرت فاطمه زهرا س شبكه تهران به شرح زير است بررسي سبك زندگي حضرهمزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) اجتماع عظیم عزاداران فاطمی در مشهد برگزار میشود
همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا س اجتماع عظیم عزاداران فاطمی در مشهد برگزار میشوداجتماع عظیم عزاداران فاطمی همزمان با 14 فروردین روز شهادت صدیقه طاهره س در میدان شهدا مشهد برپا خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد اجتماع بزرگ عزاداران فاطمی در روز شهادت آن حضرت 14 فروردینآیین سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در دزفول برگزار شد
آیین سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا س در دزفول برگزار شد دزفول- ایرنا- آیین سوگواری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س در مساجد و اماکن زیارتی دزفول برگزار شد به گزارش خبرنگار ایرنا ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت روز پنجشنبه در قالب هیات های عزادار و گروه مارش در سطح شهر دزفولسروده آیةالله صافی برای شهادت حضرت زهرا (س)
سروده آیةالله صافی برای شهادت حضرت زهرا س کد خبر ۳۸۷۰۷۸ تاریخ انتشار ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۳۴ - 16 March 2014 در سالروز شهادتام ابیها س آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در رثای بانوی دو عالم فاطمه زهرا س شعری سروهاند به گزارش خبرگزاری تسنیم در سالروز شهادتامبرنامه های ویژه مناطق شهرداری تهران برای روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
برنامه های ویژه مناطق شهرداری تهران برای روز شهادت حضرت فاطمه زهرا س در روز پنجشنبه 14 فروردین شهرداری تهران با محوریت میدان امام حسین ع و همچنین در مناطق مختلف شهر تهران برنامه های ویژه ای را برای عزاداران شهادت فاطمه زهرا س در نظر گرفته است به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاهمزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در قزوین برگزار میشود حرکت دستجات عزاداری هیئت رزمندگان اسلام و هیئتهای
همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا س در قزوین برگزار میشودحرکت دستجات عزاداری هیئت رزمندگان اسلام و هیئتهای مذهبی قزوینهمزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا س حرکت دستجات عزاداری هیئت رزمندگان اسلام و هیئتهای مذهبی در قزوین انجام میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین ظهر امروزشهادت حضرت زهرا(س) سر آغاز مظلومیت فرزندان ایشان بود
استانها شرق خراسان رضوی آیت الله علم الهدی در جمعه عزاداران فاطمی شهادت حضرت زهرا س سر آغاز مظلومیت فرزندان ایشان بود مشهد – خبرگزاری مهر امام جمعه مشهد گفت همه مظلومیت فرزندان حضرت زهرا س در طول تاریخ از روز شهادت ایشان آغاز شد و شهادت حضرت در طول سه ماه یک عملیات مجاهدشهادت حضرت فاطمه(س) سند مظلومیت دختر پیامبر/ دفاع از ولایت از مهمترین بخشهای زندگی حضرت زهرا(س)
استانها مرکز تهران گزارش مهر شهادت حضرت فاطمه س سند مظلومیت دختر پیامبر دفاع از ولایت از مهمترین بخشهای زندگی حضرت زهرا س استان تهران - خبرگزاری مهر شهادت حضرت زهرا س را اگر غم بارترین اتفاق تاریخ جهان اسلام ندانیم بیشک یکی از مهمترین و سوز انگیزترین رخدادهای تاریخ بشمراسم شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد
مراسم شب شهادت حضرت فاطمه زهرا س در حسینیه امام خمینی ره برگزار شد مراسم شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی ره برگزار شد آفتاب در شب شهادت ریحانه ی رسول حضرت زهرای بتول سلام الله علیها مراسم عزاداریِ دخت گرامی پیدر روز شهادت حضرت فاطمه(س) آسمان سیستان و بلوچستان در سوگ زهرای (س) گریست
در روز شهادت حضرت فاطمه س آسمان سیستان و بلوچستان در سوگ زهرای س گریستآسمان سیستان و بلوچستان در روز شهادت حضرت فاطمه س بارانی است و در سوگ زهرای س میگرید به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه س صبح امروز در شهرستان زاهدان آغاز شده و عزادارانسبزوار در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) غرق در عزا و ماتم است
سبزوار در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س غرق در عزا و ماتم است سبزوار - ایرنا - دیار سربداران در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س غرق در عزا و ماتم است به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی سر در اماکن عمومی مساجد خانه ها و مغازه های شهر و روستاهای سبزوار یکپارچه سیاهپوش شده استمراسم عزاداری شب شهادت حضرت زهرا(س) در شهرری برگزار شد
مراسم عزاداری شب شهادت حضرت زهرا س در شهرری برگزار شد شهرری - ایرنا - مراسم شب شهادت حضرت زهرا س در اماکن متبرکه آستان حضرت شاه عبدالعظیم حسنی ع و مساجد شهرری برگزار شد به گزارش پنج شنبه خبرنگار ایرنا شیفتگان خاندان عصمت و طهارت ع با برپایی آیین های عزاداری و سوگواری در م-
گوناگون
پربازدیدترینها