تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826775300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زهد و وارستگی حضرت امام(ره) زبانزد خاص و عام است/ داستان تاجر ایرانی با امام(ره)


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی(ره)/ 16
زهد و وارستگی حضرت امام(ره) زبانزد خاص و عام است/ داستان تاجر ایرانی با امام(ره)
داستان زهد و وارستگی حضرت امام(ره) نسبت به شهرت و ریاست و مرجعیت و گریز از این امور، زبانزد خاص و عام است که تحریر آن فصل جداگانه‌ای را می‌طلبد. اما با این حال اراده خداوند بر این تعلق گرفت که امام(ره) را به محبوبیت، شهرت و مرجعیت برساند.
به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، عظمت و شخصیت حضرت امام (ره) به سان کوهی بود بسیار بزرگ که قله رفیعش در ورای ابرهای طبیعت سر به آسمان معنویت و عبودیت حق ساییده و با پیوند سرچشمه لایزال هستی،‌ وجودش از زلال معرفت سیراب گردیده بود و از گستره پیرامونش،‌ چشمه سارهای حکمت، جاری شده بود و تشنه کامان آب حیات را سرمست شوق وصال می‌نمود.
 
 



 
عظمت شخصیت امام(ره) و عمق و گستردگی آن حتی برای نزدیک ترین افراد و برجسته ترین شاگردان ایشان قابل دسترسی و شناخت دقیقه نبود و کسی را هم یارای چنین ادعایی نیست، با این همه هر کس متناسب با درک و ظرفیت خویش و از بعد ظاهری و اثباتی،‌ قطره ای از دریای حکمت و فرزانگی امام(ره) را چشیده است و با جمع آوری این قطره‌هاست که جویبارهایی از آن دریای فضیلت برای تشنه کامان تاریخ و نسل های آینده، جاری می‌شود.
 
"محمد حسین رحیمیان" نویسنده کتاب "یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی قدس سره" می‌نویسد: این بنده ناچیز بیش از نیمی از عمرم را به سان خاری،‌ در کنار گل بی خار وجودش سر کردم، ولی به دلیل قابلیت، کمتر از طراوت و زیبایی ملکوتیش بهره مند شدم و بی گمان آنچه از او نصیبم شد، قطره ای بود از دریا و در عین حال آنچه از درک احساسم با قلم شکسته در قالب الفاظ ناقص می‌آید باز هم قطره ای است از دریا!
 
آنچه در زیر می‌آید هرگز نمی‌تواند معرف شخصیت والای حضرت امام(ره) باشد، بلکه فقط گوشه‌ای است از داستان آشنایی "محمد حسن رحیمیان" و خاطراتی چند از آنچه مستقیما شاهد و مرتبط با آن بوده است و البته در چند موردی که نقل صدها خاطره ای  است که از دیگران شنیده است.
 
علاقه مندان به خواندن خاطرات می‌توانند هر روز راس ساعت 6 صبح با مراجعه به سایت باشگاه خبرنگاران، ‌چند مورد از این خاطرات را مطالعه کنند و البته روند نقل این خاطرات در رسانه مذکور تا زمان رحلت جانگداز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

ادای دین
 
نمونه دیگر، اینکه حضرت امام(ره) مطلع شدند که یک یاز افراد مورد شناختشان برای خرید منزل مقروض شده و در بازپرداخت آن، دچار مشکل شده است. دستور دادند که قرض ... ادا شود. ولی شخص مزبور با تشرف به خدمت امام(ره) و ضمن تشکر و معذرت از جسارت حرف زدن روی حرف امام(ره) به عرض رساند که: «حقیر تاکنون سعی کرده‌ام در زندگی خود از وجوه شرعیه استفاده نکنم،‌ و اگر اجازه بدهید، می‌خواهم این روش را همچنان ادامه دهم و ...»
 
حضرت امام(ره) در آن وقت، چیزی نگفتند، ولی چند روز بعد، بخشی از آن مبلغ را از وجوه متعلق به شخص خودشان لطف فرمودند و حدود دو سه هفته بعد نیز از تتمه بدهی شخص مزبور سراغ گرفتند و سپس آن را نیز پرداخت فرمودند.
 
امکانات غیر شخصی امام(ره)
 
داستان زهد و وارستگی حضرت امام(ره) نسبت به شهرت و ریاست و مرجعیت و گریز از این امور، زبانزد خاص و عام است که تحریر آن فصل جداگانه‌ای را می‌طلبد. اما با این حال اراده خداوند بر این تعلق گرفت که امام(ره) را به محبوبیت، شهرت و مرجعیت برساند و در راستای زعامت و مرجعیت مطلقه جهان تشیع و روند فزاینده آن، سیل وجوهات شرعیه به طرف معظم‌له سرازیر شد تا جایی که مجموعه شهریه‌های امام(ره) در حوزه‌های علمیه  سایر مصارف مقرره شرعیه، به بالاترین رقم درتاریخ مرجعیت رسید.
 
بی‌ گمان سیستم پولی موجود در مرجعیت تشیع در تمام جهان، بی‌نظیر است و هیچ شخص و شخصیتی در این حد، پول در ا ختیارش قرار نمی‌گیرد، آن هم پولی که پرداخت‌کنندگان با طیب خاطر و به عنوان انجام وظیفه الهی خود پرداخت می‌کنند و در این پرداخت، نه تنها منتی بر دریافت‌کننده نمی‌گذارند که خود را منت‌دار او می‌دانند؛ چراکه مرجع با دریافت و قبول وجه، تکلیف شرعی را از دوش پرداخت‌کننده برمی‌دارد و مسئولیت صرف آن را بر عهده خود می‌گیرد. این فرهنگ حاکم بر وضعیت پرداخت و دریافت وجوه شرعیه است و اگر تخلفی از این میزان باشد، خارج از مدار این فرهنگ است و اکنون نمونه‌ای از برخورد امام(ره) با این تخلف:
 
بر ما منتی ندارید! 
 
یکی از تجار ایرانی مبلغی سنگین به عنوان وجوه شرعی، در نجف، خدمت حضرت امام(ره) آورده بود. ضمن تقدیم وجه، گویی دراثر بدآموزی دیگران و ضعف  ایمان، از موضع کسی که از پول هنگفتی دل کنده و امتیاز آن را به دیگری اعطا کرده، درخواست کرد که حضرت امام(ره) به اصطلاح تخفیفی برایش بدهند و مثلا خمس اتومبیلش را – که خمس به آن تعلق گرفته بود – از او نگیرند!

حضرت امام(ره) کل وجه را جلوی او گذاشته و فرمودند:
 
بردار و برو. شما گمان می‌کنید حالا که این پول را اینجا آورده‌اید، منتی بر ما دارید نخیر، این ما هستیم که بر شما منت داریم. چرا که با پرداخت آن و قبول ما شما بری‌الذمه می‌شوید و تازه اول مسئولیت ما است...

در طی مدتی نیز که در جماران خدمت حضرت امام(ره) بودیم، سنت ثابت، همین بود. هیچگاه برای یک شخص به خاطر اینکه صرفا وجه سنگینی را پرداخت می‌کند، امتیازی بر آن کس که مثلا فقط ده تا تک‌تومانی خمس به او تعلق گرفته بوده و جهت تقدیم، به محضر امام(ره) می‌آورد، در کار نبود. ملاک برخورد، تدین و خلوص افراد بود و چه بسا افرادی که با خمس دادن، دنبال مقاصد غیرالهی بودند و به مجرد کشف این نکته، وجه هر چند کلان هم بود، از آنان دریافت نمی‌شد و طرد می‌شدند. ولی چه بسا افراد کم‌درامدی که مبلغی به ظاهر ناچیز و بسیار کم به عنوان خمس پرداخت می‌کردند، بر حسب آثار خلوصی که در آنان مشاهده می‌شد، مورد تکریم و پذیرایی قرار می‌گرفتند و احیانا امکان دست‌بوسی حضرت امام(ره) نیز برای آنان فراهم می‌شد. 





 
گذشته از آن، در تمام مواردی که حضرت امام(ره) متوجه می‌شدند که پرداخت‌کننده وجوه شرعی، خود وضع خوبی ندارد و از اقشار مستضعف است، وجه مربوطه را بعد از قبول و قبض برای پرداخت‌کننده مسترد می‌فرمودند. گاهی هم این کار را با دعای خیرشان همراه می‌کردند. 
 
انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن