تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815256461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم‌اندازهای بي‌نظير رودسر گردشگران را بسوی خود می‌خواند/ جواهري در خطه سرسبز گيلان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد/
چشم‌اندازهای بي‌نظير رودسر گردشگران را بسوی خود می‌خواند/ جواهري در خطه سرسبز گيلان
رودسر – خبرگزاری مهر: رودسر به لحاظ موقيعت جغرافيايي و تعداد آثار تاريخي و باستاني، چشم اندازها و مناطق بي‌نظير طبيعي با شرايط اقليمي، حيات گياهي و جانوري گوناگون و كم نظير مسافران و گردشگران را بسوی خود فرا می خواند.



به گزارش خبرنگار مهر،  چشم انداز جاذبه‌های گردشگری و ابنیه تاریخی این شهرستان سحرانگیز و بدیع است. رودسر دارای جاذبه های بکر و بی بدیل طبیعی است و سالانه مسافران و گردشگران زیادی را جذب می کند. نزدیکی بیش از حد کوه و دریا در برخی نواحی رودسر بر جاذبه های گردشگری این شهرستان می افزاید. همچنین وجود تالاب ها، مرداب های مختلف و زیستگاه فصلی، بسترهای مناسبی برای پرندگان مهاجر گوناگونی پدید می آورد که این خود باعث افزایش جاذبه های گردشگری این شهرستان می شود.  انواع هنرها و صنایع دستی از قبیل چادر شب بافی، سفالگری، حکاکی و چوب کاری از دیگر راههای کسب درآمد مردمان این ناحیه است. از جاذبه‌ های گردشگری و تاریخی رودسر  می توان به "پل تاریخی تمیجان" از آثار دوره صفوی و "مسجد تمیجان" از آثار دوره خاندان کیا و "گنبد پیر محله" در روستای پیر محله ماچیان را نام برد که از عجایب هفتگانه گیلان هستند، ساخت گنبد مربوط به دوره کیانیان و به صورت هشت ضلعی است. "قلعه بندبن" در قاسم آباد علیا واقع شده است،  بندبن روستایی زیبا و تاریخی با مردمانی فرهیخته و اهل دانش است که در آن قلعه ای سنگی متعلق به دوران باستان وجود دارد. قدمت این قلعه به هزاران سال پیش باز می گردد که ساکنان این نقطه جغرافیایی از آن بعنوان قلعه دفاعی در برابر حملات دشمنان دریایی خود استفاده می کردند.  در معماری این قلعه از مواد و ترکیبات خاص و کم نظیری استفاده شده است که با وجود رطوبت شدید هوا آن را تاکنون پابرجا نگاه داشته است.  منطقه تفریحی اشکور در ارتفاعات ییلاق شوئیل، آسمانرود و روستای کاکرود با آسیاب های آبی از دیگر مناطق گردشگری رودسر است. منطقه بسیار پرجاذبه سفیدآب رحیم آباد و آبشار زیبای آن با چشمه‌ های زلال و متعدد که از کوه های پربرف سرچشمه گرفته و از میان جنگل های انبوه می ‌‌گذرد، از جاذبه های بدیع این شهرستان است.

ساحل بسیار زیبا و آرام رودسر هرساله پذیرای خیل مشتاقان دریا است ساحل ماسه ای و زیبای رودسر به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهرستان همواره پذیرای گردشگران بوده است. ساحل ماسه ای این شهرستان که می توان از آن به عنوان یکی از سواحل منحصر به فرد استان گیلان یاد کرد، مملو از مسافران نقاط مختلف کشور می شود. منطقه جنگلی و کوهستانی سرولات چابکسر با رودی بسیار پرآب و زلال که نزدیکی آن به دریا تلفیقی از یک شاهکار طبیعت است، هر ساله گردشگران زیادی را بسوی خود فرا می خواند. "جواهردشت" جواهري در خطه سرسبز گيلان است. سرزميني زيبا در ۲۶ كيلومتري محله سياهكلرود در شرق گيلان كه در شهرستان رودسر واقع شده است. طبيعت بكر، دشت هاي وسيع و سرسبز، هواي پاك، سكوت وصف ناپذير و غیره  همه و همه در اين منطقه زيبا جمع شده تا گردشگران و مسافران ايراني و خارجي زيادي را به سوي خود جذب كند. "قله سماموس" با ارتفاع سه هزار و 650 متر بلندترين قله استان گيلان است در دامنه آن چشم اندازهاي فوق العاده اي مانند منطقه جواهر دشت كه از مناطق نمونه ملي گردشگري است، قرار دارد. "آبشار سجیران" در منطقه نمونه ملي گردشگري سجيران زياز قرار دارند، ارتفاع اين آبشار به بيش از 60 متر مي رسد. سجیران روستایی از توابع دهستان اشکورسفلی بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان است.

آبشار سجیران از شاهکارهای بی بدیل الهی آبشار سجيران در 20 کيلومتري جنوب رحيم آباد، يکي از جلوه هاي ويژه طبيعت اين منطقه است که با به هم پيوستن چشمه هاي زلال و متعدد آن به وجود آمده است. اين آبشار در دامنه هاي غربي کوه سماسوس قرار گرفته است. "قاسم‌آباد" همچون دیگر شهرها و روستاهای شرق استان گیلان به سبب نزدیکی‌ دریا و کوه از زیبایی خاص طبیعی برخوردار هست. کشت برنج، چای، مرکبات، کیوی، دامداری و پرورش کرم ابریشم، نمدبافی و تولید چادرشب پایه‌ های اصلی اقتصاد این منطقه هستند. چادرشب پارچه‌ ای است زیبا و رنگارنگ که در قاسم‌ آباد شهرستان رودسر و براساس فرهنگ، آداب و رسوم‌ دیرینه مردم آن دیار بافته می‌ شود. چادرشب در نوع اصیل خود با ابریشم مرغوب یا کجین و در نمونه‌ ای متاخر با نخ ‌های دستریس پنبه ‌ای محلی با استفاده از دستگاه‌ های بافندگی دو وردی بافته می ‌شود. رودسر شرقی ترین شهرستان گیلان در فاصله 73 كیلومتری شهر رشت واقع شده است، شهری با جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی، گردشگری از آن جمله می توان به جاذبه های قدیمی كه با اسلوب معماری خاص خود اشاره كرد.  پل تاریخی تمیجان، پل خشتی قدیمی، بقاع متبركه سید مبین و سید معین، بقاع متبركه یحیی دلیجان، سید نصركیا، سید مرتضی از نوادگان امام موسی كاظم (ع) و مسجد جامع تمجیان و قبور سادات مرعشی از دیگر نقاط دیدنی استان است وجود صنایع دستی همچون بافت زنبیل و حصیر، ساخت گمج، جارو و وسایلی از این قبیل برای گردشگری بسیار دیدنی است.  شهرستان رودسر بدلیل نزدیكی و مجاورت با دریای خزر و جنگل های انبوده حاشیه دریا به یكی از زیباترین و دیدنی ترین مناظر طبیعی تبدیل شده است.

رودسر در گيلان به عنوان شهرستانی با پتانسيل هاي گردشگري بالا است نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: در حال حاضر گردشگري به عنوان يكي از بخش هاي اصلي تجارت جهاني و ركن اصلي توسعه پايدار است. محمد مهدی رهبری املشی افزود:  در اين راستا توسعه گردشگري در طبيعت كه پاكترين و محبوب ترين بخش صنعت گردشگري است مي تواند به عنوان رويكردي جديد براي همزيستي و بهره وري اقتصادي سبز انسان شهرنشين با طبيعت و جوامع محلي وابسته به آن در نظر گرفته شود. وی تاکید کرد: صنعت گردشگري امروزه ابزاري براي توسعه فرهنگي، اجتماعي و زيست محيطي جوامع ميزبان محسوب مي شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رودسر در گيلان به عنوان شهرستانی با پتانسيل هاي گردشگري بالا است بر لزوم توسعه زیر ساخت های گردشگری در منطقه تاکید کرد. وی افزود: استفاده از جاذبه هاي متنوع گردشگري در کشور مي تواند فرصتي مناسب براي رفع چالش هاي ناشي از اقتصاد تك محصولي كشور قلمداد شود. رهبری املشی اشاره کرد: سكونتگاه هاي روستايي شمال ايران يكي از قطب هاي مهم معماري كشور محسوب شده و انواع گردشگري روستايي از تيپ ساحلي تا كوهستاني را شامل مي شوند. وی اظهارداشت: دراين ميان منطقه اشكورات شهرستان رودسر با داشتن چشم اندازهاي زيبا و سكونتگاه هاي روستايي قابل توجه، پتانسيل بسيار بالايي در جذب گردشگر و همچنين رسيدن به توسعه پايدار دارد. نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت گردشگری يكي از منابع عمده ايجاد درآمد رهايي از مشكلات كمبود منابع مالي در صحنه ‌هاي بين ‌المللي، ملي، منطقه‌اي، ناحيه‌اي و محلي است. وی افزود: اين صنعت با ويژگي‌ هاي منحصر به فرد خود طي سال ‌هاي اخير توانسته به عنوان بزرگ‌ترين متنوع‌تر طرف و منبع اصلي اشتغال، رشد و توسعه اقتصادي محسوب شود. رهبری املشی اظهارداشت: مردم امروز با با افزايش امكانات زندگي، توسعه زیر ساخت های حمل و نقل زميني، هوايي، دريايي، درآمد و  غیره  بیش از هر زمان ديگري به گردش و مسافرت مي پردازند به ويژه ساكنان نقاط شهري به دليل آلودگي شهرها و مشكلات ناشي از زندگي ماشيني بيشتر به مسافرت و گردش در دامان طبيعت و نقاط آرام در نواحي روستايي علاقمند هستند. وی اذعان داشت:  صنعت گردشگري امروز در دنيا يكي از منابع مهم درآمد و در عين حال از عوامل موثر در تبادلات فرهنگي بين كشورها است و به عنوان گسترده ترين صنعت خدماتي جهان، جايگاه ويژه اي دارد.

فرصت های سرمایه گذاری گردشگری و صنایع دستی رودسر  بی بدیل است وی در ادامه فرصت های گردشگری و صنایع دستی رودسر  را بی بدیل دانست و بر لزوم  توسعه سرمایه گذاری در منطقه تاکید کرد. بدون شک گردشگري امروزه يك صنعت بسيارمهم درسراسر جهان است و بخش عمده اقتصاد ملي بسياري از كشورها به اين صنعت وابسته است.  با وجود اينكه صنعت گردشگري موجب شكوفايي اقصتادي كشورها و مناطق ميزبان شده و مبادلات فرهنگي را قوت مي بخشد متاسفانه از طرف ديگر موجب خلل هاي اجتماعي و زيست محيطي نيز خواهد شد. درحال حاضر توسعه پايدارگردشگري بعنوان رهنموني براي مديريت تمامی منابع قلمداد مي شود. شهردار رودسر نیز به نوار ساحلی ۱۰ کیلومتری رودسر اشاره کرد و گفت: به جرات می توان گفت نوار ساحلی ماسه ای و همسطح رودسر در شمال کشور بی نظیر بوده و فرصت مناسبی برای جذب سرمایه گذار است. خداداد قنبرزاده افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر نیز آماده کمک به سرمایه گذاران بخش خصوصی هست چرا که سرمایه گذاری در این بخش موجب پیشرفت شهر و رونق اقتصادی می شود. وی با بیان اینکه شهرداری رودسر آماده همکاری با سرمایه‌ گذاران به‌ ویژه در بخش گردشگری است، گفت: رودسر با وجود مردم با فرهنگ می‌ تواند به جایگاه واقعی خود برسد. شهردار رودسر گفت: متاسفانه مسافران و گردشگران انواع زباله را در رودخانه ها  و سواحل می ریزند که به مرور زمان ساحل دریا محلی برای انباشت زباله تبدیل می شود.  وی تاکید کرد: دریا موهبتی الهی که همگان در حفظ و نگهداری این نعمت الهی باید کوشا باشند تا دیگر هیچ کس شاهد انباشت زباله در سواحل زیبای دریا  نباشند چرا که انباشت زباله ضمن آلودگی محیط زیست خسارت جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. قنبرزاده همچنین با اشاره به استقبال شهرداری و شورای اسلامی شهر رودسر برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی افزود: از تمامی سرمایه گذارانی که تمایل  به سرمایه گذاری در این شهرستان به ویژه در بخش گردشگری و جذب توریست برای ایجاد هتل، مجتمع های تفریحی و توریستی و اسکان مسافران را دارند دعوت به همکاری و آمادگی خود را برای سهولت در انجام کارهای تشریفاتی و صدور پروانه ساخت اعلام کرد. وی با بیان اینکه رودسر با داشتن 10 کیلومتر نوار ساحلی مناسب و شهروندانی فهیم و مهماندوست از شهرهای برتر شمال کشور است، اظهارداشت: این شهرستان دارای مواهب متعدد الهی به ویژه ساحل زیبا و منحصر به فرد است.

رودسر به نگین گردشگری شهرهای گیلان تبدیل خواهد شد شهردار رودسر تاکید کرد: رودسر فرصت های مستعد و بی نظیر برای سرمایه گذاری به ویژه در بخش های توریستی و گردشگری برخوردار است که متاسفانه این امر تاکنون به جهاتی محقق نشده است. به هر حال امروزه صنعت گردشگری پایدار آنچنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها نقش دارد که اقتصاددانان آن را بعنوان موتور توسعه نواحی ساحلی تلقی می کنند.توسعه این صنعت در دنیا به کارآمدی نظام مدیریتی، تقویت زیرساخت ها و بهبود ظرفیت های لازم نیاز دارد. سرپرست فرمانداری شهرستان رودسر در این خصوص گفت: برای پذیرایی از مسافران نوروزی بیش از 100 هتل، هتل آپارتمان، مجتمع گردشگری، مهمان پذیر و واحدهای بین راهی به همراه 165 کلاس درس فراهم شده است. امیر جانبازی افزود: این شهرستان از مواهب طبیعی و خدادادی و سواحل زیبایی برخوردار است. وی اظهارداشت:  همچنین در ایام نوروز جشنواره های مختلفی را در این شهرستان برگزار خواهد شد تا فرهنگ، آداب و رسوم گذشتگان منطقه به نسل حاضر معرفی شود. سرپرست فرمانداری رودسر گفت: نمایشگاه های صنایع دستی نیز در ایام نوروز در این شهرستان برپا شده است. وی در ادامه از مسافران و گردشگران خواست تا از شهرستان رودسر که تمامی مواهب خدادادی همچون دریا، ساحل، کوه، جنگل و زمین های حاصلخیز کشاورزی را دارد،  دیدن کنند. به گزارش خبرنگار مهر، رودسر یکی از شهرستان های ساحلی و زیبایی استان گیلان است و هر ساله مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می کنند بنابراین می طلبد  برای پذیرایی  مطلوب از میهمانان مسئولان باید نسبت به توسعه زیر ساخت های اساسی تلاش مضاعف داشته باشند. توسعه گردشگری رودسر می تواند موتور محرکه پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

گردشگری از پویاترین فعالیت‌ های اقتصادی است گردشگری یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی است که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا می‌کند این صنعت رو به رشد از طریق ترکیب و به کارگیری همزمان منابع اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی به وجود می‌آید.   رودسر با وجود داشتن مزیت‌ های نسبی فراوان مانند دریا، مواهب طبیعی و جاذبه ‌های منحصر به‌ فرد گردشگری، میراث فرهنگی و غیره در استفاده از مزایای این همه نعمت خدادادی در برنامه ‌های توسعه اقتصادی استان و افزایش شاخصه ‌های دیگر رشد می‌تواند بسیار موثر و در کاهش نرخ بیکاری نقش موثری داشته باشد. بدون شک گردشگری در چارچوب گفتمان اشتغالزایی و رشد می‌تواند ابزار مهمی برای توسعه ثروت و ارتقا بخش اشتغال در استان باشد.


۱۳۹۳/۱/۹ - ۱۲:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن