تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806686340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشت تولیدکننده بزرگ ید در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: هشت تولیدکننده بزرگ ید در جهان


بزرگ ترین معدن و کارخانه ید ایران و خاورمیانه و یکی از بزرگ ترین‌ها در نوع خود در جهان در استان گلستان در حال فعالیت است که شاید بسیاری از وجود آن بی‌اطلاع باشند؛ معدن ید و کارخانه فرآوری آن در نزدیکی شهر آق قلا با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۰ تن ید. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، استان گلستان را همه با جنگل‌ها و زمین‌های سرسبزش می‌شناسند، این استان در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارای کارخانه‌های صنعتی بسیار کمتری بوده تا جایی که حتی شاید مردم این استان هم به سختی بتوانند نام چند کارخانه صنعتی بزرگ را در استان خود بگویند.

اما در همین استان سرسبز و به ظاهر غیرصنعتی، بزرگ ترین معدن و کارخانه ید ایران و خاورمیانه و یکی از بزرگ ترین‌ها در نوع خود در جهان در حال فعالیت است که شاید بسیاری نیز از وجود آن بی‌اطلاع باشند؛ معدن ید و کارخانه فرآوری آن در نزدیکی شهر آق قلا.
 
منصور خواجه، مدیرعامل شرکت بهره‌بردار این معدن ید گفت: این معدن و کارخانه ید جزو هشت تولیدکننده بزرگ ید در جهان و بزرگ ترین تولیدکننده این محصول در ایران و خاورمیانه است، هم‌اکنون ظرفیت تولید ید در این واحد سالانه به 170 تن می رسد.
 
وی با اشاره به اینکه می‌توان در این حوزه به خودکفایی رسید، گفت: هم‌اکنون ید تولیدی در این واحد پس از فرآوری در بازار داخلی به فروش رسیده و به کشور‌های هند، چین و ترکیه نیز صادر می‌شود.
 
خواجه با بیان اینکه ید فرآوری شده در صنایعی مانند لاستیک‌ سازی، شیمیایی، پتروشیمی، داروسازی، هوافضا، الکترونیک، مکمل‌های غذایی، رنگدانه و تولید اسید‌ اسیتیک کاربرد دارد، گفت: این کارخانه ید 130 نفر نیروی کار دارد.

وی با اشاره به اینکه در راستای حفاظت از محیط زیست منطقه در کنار معدن و کارخانه ید یک باغ انار بزرگ با 13 هزار اصله درخت ایجاد شده است، اضافه کرد: ید از عمق 1200 متری زمین بیرون کشیده شده و سپس فرآوری می‌شود.
 
خواجه همچنین با بیان اینکه قصد داریم به ظرفیت تولید سالانه 360 تن ید دست پیدا کنیم، گفت: کارخانه هم‌اکنون با سه شیفت کاری در حال فعالیت بوده و هدف ما افزایش تولید و صادرات به منظور ارز‌آوری بیشتر است.

وی افزود: ارزش معدن ید و کارخانه فرآوری آن در استان گلستان به حدی زیاد است که حتی چینی‌ها یک بار پیشنهاد خرید کل مجموعه را دادند، هدف ما در حال حاضر افزایش ظرفیت تولید و ایجاد چاه‌های بیشتر به منظور استخراج ید از عمق زمین است.
 
به گفته وی ذخایر ید در این منطقه از استان گلستان تا کشور ترکمنستان امتداد یافته است، ضمن اینکه در معدن و کارخانه ید اینچه بیشتر از نیرو‌های بومی ترکمن استفاده شده است.
 
طبق آمارهای منتشر شده تا پیش از آغاز به کار معدن و کارخانه ید، سالانه بیش از 100 تن ماده معدنی ید وارد کشور می‌شد که با تولید این ماده معدنی در استان گلستان، ضمن قطع وابستگی، سالانه از خروج بیش از هفت میلیون دلار ارز جلوگیری شده است.
 
در حال حاضر تولید ید جهان در انحصار کشورهای روسیه، چین، ژاپن، اندونزی، شیلی، آمریکا، ترکمنستان و آذربایجان قرار دارد و ایران نیز توانسته به جمع این کشورها بپیوندد.
 
ید برای نخستین بار در ایران در 27 کیلومتری شمال شهرستان آق قلا از اعماق 1200 متری زمین، استخراج شده و هم‌اکنون، بهره‌برداری از این محصول در قالب شرکت کانسار خزر در استان گلستان در حال انجام است. در جوار این معدن نیز کارخانه فرآوری ساخته شده که این ماده را برای مصارف مختلف در صنایع گوناگون فرآوری می‌کند. تنها کارخانه ید کشور در اردیبهشت ماه 1387 به بهره‌برداری رسید.

ماده معدنی ید فقط در مناطق خاصی کشف و استخراج می‌شود که یکی از آن مناطق مهم، قسمت‌هایی از سواحل اقیانوس آرام و دریای خزر است.  
دانلود

لینک را کپی کنید


شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن