تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815491208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خبرگزاری فرانسه: اوباما سعی دربهبود روابط شکننده امریکا با عربستان دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خبرگزاری فرانسه: اوباما سعی دربهبود روابط شکننده امریکا با عربستان دارد تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه در گزارشی از رم نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا قصد دارد روز جمعه به میزبان سعودیش اطمینان دهد که همبستگی دو کشور که به دنبال گشایش سیاسی واشنگتن به سوی ایران وعدم تمایل برای توسل به زور درسوریه شکننده شده، همچنان قوی است.


انتظار می رود که اوباما جمعه برای انجام چهارمین وآخرین توقف خود طی هفته جاری پس از هلند، بلژیک وایتالیا وارد عربستان سعودی شود.
اعلام دیرهنگام برنامه سفر اوباما به ریاض ازسوی کاخ سفید به دنبال سفر اروپایی اش، به گمانه زنی هایی درمورد انگیره های رئیس جمهوری امریکا ازدومین دیدارش ازسال 2009 ازاین متحد واشنگتن درخاورمیانه طی چند دهه گذشته منجر شد.
رابطه دو کشور به پایان جنگ جهانی دوم وزمانی برمی گردد که براساس یک توافق در مورد دفاع واشنگتن ازاین کشور خلیج فارس درازای قرار دادهای نفتی بنا نهاده شد.
این کشور عرب یک شاه مهره اوپک وبزرگترین تولید کننده وصادر کننده نفت در جهان است . درسال 2012 کماکان عربستان دومین صادر کننده نفت به امریکا پس از کانادا بود.
ولی این روابط به دلیل انتقاد علنی ریاض ازسیاست امریکا در مورد مسائل منطقه ای که قرار است طی نشستی پس ازیک ضیافت شام بین ملک عبدالله واوباما به بحث گذاشته شود، تیره شد.
دراجلاس سران اتحادیه عرب درکویت در روزسه شنبه گذشته ، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان جامعه بین الملل را به ˈ خیانت ˈ به شورشیان سوریه که درجنگ علیه رژیم بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تضعیف شده اند ، متهم کرد.
به گفته جناح مخالف سوریه، واشنگتن ازیک وتو علیه متحدانش درمورد تجهیزکردن شورشیان با سلاح های ضد هوایی وضد تانک استفاده کرده ازبیم آنکه این سلاح ها ممکن است به دست افراطی های اسلام گرا بیفتد.
سعودی ها ازتصمیم اوباما درآخرین ساعات درمورد عدم اقدام نظامی علیه رژیم سوریه بر سر حملات سلاح های شیمیایی به شدت ناامید شده اند.
عربستان سعودی که ازمدتها پیش از آمال هسته ای ایران ناراحت هستند در مورد توافق هسته ای موقت بین قدرت های جهان وجمهوری اسلامی درماه نوامبر بدبین هستند وآن را یک حرکت خطرناک می دانند که ممکن است موجب جسارت تهران شود.
این توافق، موجب مهار فعالیت های هسته ای بحث برانگیز ایران درازای کاهش محدود تحریم ها خواهد شد وهدف آن خرید زمان برای رسیدن به یک توافق جامع است .
عربستان سعودی که تحت سلطه سنی ها قرار دارد وایران شیعه رقبای قدیمی بوده واین دو وزنه سنگین آرزوی رهبری منطقه را دارند و با توجه به آشوب ژئو پولیتیک ناشی از بهار عربی از سال 2011 ، این دو همسایه خلیج فارس مواضع مخالف درمورد مناقشات منطقه ای گرفته اند.
سعودیها با نگرانی به حمایت اوباما از اعتراضاتی که به براندازی رژیم های خود کامه بویژه قیام منجر به سرنگونی حسنی مبارک مرد قدرتمند مصر ویک متحد قوی امریکا وسعودی ها پاسخ دادند.
ˈ تامارا کافمن ویتس ˈ یک کارشناس خاورمیانه درموسسه بروکینز درواشنگتن گفت:ˈ من در واقع فکر می کنم که این اضطراب نهفته ونوع درخواست در مورد توجه واشنگتن به خلیج فارس از این حقیقت نشات می گیرد که ما از لحاظ نقش امریکا در منطقه تاحدی در یک نقطه عطف قرار داریم . ˈ
وی به خروج ارتش امریکا از افغانستان پس از عراق استناد کرد.
ویتس گفت : با توجه به هدف اعلام شده اوباما در مورد استقلال امریکای شمالی از لحاظ انرژی درمیان مدت ˈ به عقیده من، افراد زیادی درمنطقه طبیعتا ازخود می پرسند استقلال امریکا از لحاظ انرژی چه معنا ومفهومی برای تمایل امریکا به سرمایه گذاری درتامین امنیت انرژی وعرضه آن ازخلیج فارس می تواند داشته باشد. ˈ
این دیدار اوباما همچنین در زمان بروز اختلاف درداخل شورای همکاری خلیج فارس به رهبری سعودی ها بر سر مداخله ادعا شده قطر درامور داخلی کشورهای عضو وحمایت از جنبش اخوان المسلمین مصر صورت می گیرد.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، این بحران امید امریکا را برای برگزاری یک اجلاس سران بین اوباما و رهبران شش کشور شورای همکاری از بین برده است .
سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: ˈ در حالیکه ما روابط بسیار قوی و همکاری خود را با یکایک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حفظ کرده ایم، به این فکر نبودیم که از دیدگاه آنها زمان مناسبی برای یک اجلاس جمعی نباشد. ˈ
مترجمام 1403/536
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن