تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821028712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاضی الکیا ماوای دردمندان و عاشقان اهل بیت(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کرمانشاه مهر گزارش می دهد/
"قاضی الکیا" ماوای دردمندان و عاشقان اهل بیت(ع)
اسلام آبادغرب ـ خبرگزاری مهر: بقعه مبارکه امامزاده "قاضی وند" یا همان "قاضی الکیا" هر ساله مقصد و ماوی بسیاری از دردمندگان و عاشقان اهل بیت (ع) است.



به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمانشاه جدای از آثار تاریخی و باستانی از نظر امکان مذهبی و دینی، جایگاه بسیار ممتازی در کشور دارد. وجود دهها امامزاده و بقعه در سراسر استان کرمانشاه، زیارتگاههای مهم تنها گوشه ای از پتانسیل های این استان در بحث مذهبی است. یکی از امامزادگان مهمی که در تمام ایام پذیرای زوار بسیاری از سراسر استان و دیگر نقاط کشور است، همان بقعه امازاده "قاضی وند" یا " قاضی الکیا" است. در اسناد تاریخی و دینی نسب "قاضی وند"؛ "القاضی الکیا ابوعبدالله الحسین امیرکل الخشاب ابن علی ابن عبدالرحمن شجری ابن قاسم ابن حمزه ابن محمد بطحایی که از اولاد حسن ابن زید ابن امام حسن(ع) ذکر شده است.

بقعه مبارکه این امامزاده در سمت چپ جاده اسلام آباد غرب به سمت حميل بر فراز تپه اي به ارتفاع حدود 70 متر از سطح جاده قرار دارد. این بقعه مبارکه که در نزدیکی روستای "کله جوب" شهرستان اسلام آبادغرب قرار گرفته است از نظر مردم دارای کرامات بسیاری است، به طوری که در طول هفته به ویژه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بسیاری از مردم به این بقعه می آیند از ایشان نیازها و خواسته های خود را طلب می کنند. در نظر مردم زواری که به این امامزاده می آیند به علت کرامت ایشان در درمان و علاج مشکلات جسمی به ویژه دردهای استخوانی شب را در این آستان مبارک سپری می کنند و این بزرگوار را وکیل خود در نزد خداوند قرار می دهند و شفای عاجل خود را از وی می خواهند. بناي قديمي بقعه امامزاده قاضی وند، اتاقي از سنگ و آجر بوده، ولی بنای جديد بقعه از تيرآهن و آجر ساخته شده است. خوشبختانه ادارات ذیربط در چند سال اخیر نسبت به مرمت و بازسازی این امامزاده تلاشهای بسیاری داشته اند. در گذشته بنای این بقعه به صورت کلک که محل انباشت سنگ یا سنگ چین است بود و فاقد هرگونه معماری خاص بود اما در سالهای اخیر کار بازسازی این بقعه به صورت کامل و کارشناسی تر انجام گرفت. داخل بقعه این امامزاده قاضي الكيا روشن و از چهار طرف پنجره و نورگير دارد.

در ورودي بقعه از جانب قبله و دو طرف شرقي و غربي ايوان بقعه است. مرقد امامزاده در وسط بنا و زير گنبد قرار گرفته و ضريحي مشبّك از جنس آهن بر روي آن نصب و چهار طرف ضريح رواق دارد. در ضلع غربي بقعه اين امامزاده دره اي است كه به آن "تنگه قاضي وند" مي ‏گويند. در این تنگه، چشمه اي به نام "شفا" قرار دارد. در پشت بقعه، به سمت شمال، تنها يك قبر وجود دارد كه براساس اسناد تاریخی اين قبر متعلّق به "نوروزخان" است كه در حدود 300 سال پیش ساختمان سنگي قديمي بقعه را بنا كرده و خود، خادم بقعه بوده كه بعد از وفات در اين محل مدفون شده است.


۱۳۹۳/۱/۷ - ۱۳:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن