تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837930753
جام جم ایام | سفرنامه فرهاد میرزا
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
شاهزاده فرهاد میرزا پسر پانزدهم عباس میرزا، ولیعهد و عموی ناصرالدینشاه از رجال مهم عصر شاهنشاهی برادرش محمدشاه و برادرزادهاش ناصرالدین شاه است. فرهاد میرزا با سابقه حکومت فارس و کردستان و حتی عهدهداری مسئولیت نیابت سلطنت در دوران سفراول ناصرالدین شاه به فرنگ در سال 1290 قمری یکی از تاثیرگذارترین سیاستمداران عصر ناصری است. او افزون بر شخصیت سیاسی دارای جایگاه فرهنگی ممتازی هم بود. فرهاد میرزا با سابقه حکومت فارس و کردستان و حتی عهدهداری مسئولیت نیابت سلطنت در دوران سفراول ناصرالدین شاه به فرنگ در سال 1290 قمری یکی از تاثیرگذارترین سیاستمداران عصر ناصری است. او افزون بر شخصیت سیاسی دارای جایگاه فرهنگی ممتازی هم بود. تسلط کامل بر ادبیات فارسی و عرب و تاریخ ایران و اسلام و نیز علوم اسلامی، فرهاد میرزا را به یکی از دانشمندان عصر خویش تبدیل کرده بود. فرهاد میرزا دارای آثار متعددی همچون: جامجم. زنبیل. نصاب انگلیسی. کنز الحساب و دیوان اشعار است. سفر تاریخی وی نیز سال 1292 قمری آغاز و سال 1293 قمری پایان میگیرد. فرهاد میرزا این سفر را نیز بنا به دلایل اعتقادی و مذهبی و برای اجرای فریضه حج انجام داد. وی هفتم شعبان 1292 مقارن با شانزدهم شهریور 1254 تهران را ترک کرد و هشت ماه بعد در دوم ربیعالثانی 1293 برابر با نهم اردیبهشت 1255 به تهران بازگشت. خط سیر سفر حج فرهاد میرزا از روسیه و عثمانی و مصر میگذشت و به حجاز میرسد و پس از حج گذاردن بار دیگر از همین مسیر به وطن برمیگردد. سفرنامه فرهاد میرزا نشاندهنده منازعه فکری بزرگی است که میان سنتگرایان و متجددین در ایران و بلکه سراسر جهان اسلام در آن روزگار آغاز شده بود و البته بعدها ابعادی گستردهتر یافت. این سفرنامه از جنبههای مذهبی، ادبی، تاریخی و حتی جمعیتشناسی، نژادشناسی، گیاهشناسی و زمینشناسی دارای ارزش است ولی درباره عمدهترین ابعاد سفرنامه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: ایرانگرایی شاهزاده فرهاد میرزا نیز همچون پدرش عباس میرزا عشق و علاقه زیادی به ایران داشت و از هر فرصتی برای ابراز این عشق استفاده میکرد. چنانچه در جایی نوشته است که در سواری بدیهه گفتم: ملک ایران تا ابد پاینده باد کوکب بخت عجم تابنده باد آن که تابش داد آن گلدسته را آفتاب عمر او رخشنده باد در همه جای سفرنامه فرهاد میرزا نیز عشق به ایران و افسوس از شکستهای ایران و غصه بر سرزمینهای از دست رفته ایران آشکار است. اشاره میکند که به جاهایی رفته است که از هنگام جنگ ایران و روس تاکنون کسی از آنجا عبور نکرده و برای اولین بار فرهاد میرزا از آنجا بازدید کرده است. فرهاد میرزا به زیارت آرامگاه حکیم نظامی گنجوی هم میرود و از خرابی آنجا شکوه میکند. در این باره در سفرنامه فرهاد میرزا نوشته شده است: «از چاپارخانه هفت ورس دیگر طی کردم. باز قراول خانه است و هفت ورس دیگر که طی کردیم در یمین راه گنبد کوچکی بود که خراب شده. قبر شیخ نظامی است که تا شهر گنجه هفت ورس است. پیاده شده به سر قبر او رفتم. قراولخانه که در این نزدیکی است. قراولها آنقدر کاه برای اسبهای خود ریخته بودند که ممکن نبود میان گنبد بروم و یادم آمد که شیخ در اسکندر نامه فرموده: به یادآور ای تازه کبک دری که چون بر سر خاک من بگذری» از دیگر نشانههای عشق فرهاد میرزا به هویت و تاریخ ایران علاقهاش به ضرورت ترجمه کتاب تاریخ هرودوت است. او در طرابوزان با حاکم و والی این شهر دیدار میکند که تاریخ هرودوت را از یونانی به ترکی ترجمه کرده است. پس او را تصریح به چاپ کتاب میکند و از ضرورت ترجمه تاریخ هرودوت به فارسی میگوید: «تاریخ هرودوتس معروف مورخ یونان را که در فرنگستان کمال اعتبار را دارد. والی پاشا به ترکی ترجمه کرده است. خیلی ایشان را تصریح کردم که او را بدهد طبع بکنند. فیالحقیقه اگر آن نسخه طبع شود. بسیار تاریخ نافع است و احوال سلاطین عجم را خوب نوشته و از ترکی به فارسی ترجمه کردن آسان است.» استقلال در برابر اروپا فرهاد میرزا در دستهبندیهای سیاسی رایج در ساختار قدرت سیاسی آن روزگار ایران در دسته محافظهکاران و کسانی بود که مخالف نفوذ فرهنگی اروپا و روس و انگلیس در ایران بودند. در کنار فرهاد میرزا، برادرش سلطان مراد میرزا حسامالسلطنه بود و در نقطه مقابل آنها تجدد طلبان بودند که اروپامآب به شمار میرفتند و مشهورترینشان میرزا ملکمخان و میرزا حسین خان سپهسالار صدر اعظم ناصرالدین شاه بودند. قرارداد رویتر هم نبرد همین دو دسته بود که به پیروزی محافظهکاران انجامید. خود فرهاد میرزا درباره ضرورت الغای قرارداد رویتر در سفرنامهاش مینویسد: «اگر قدرتی نداشته باشیم که به اضطرار، خصم کلاه ما را بردارد. حالا خودمان کلاه را به اختیار از سر برداشته و بر سر دیگری گذاشتهایم. کسی منکر راه آهن نیست. هرکه منکر باشد از عقل بیگانه است ولی نه به آن طور که به اختیار، دولت ایران خود را مسلوب الاقتدار کند. الحمدلله برای دولت ایران ممکن است که کم کم به این کار بپردازد وسالی چهار وپنج فرسخ از مال خود بسازد. که در عرض هفت و هشت سال به رشت و انزلی از تهران که محل تجارت است برسد. دیگر چه لازم است که آب و کوه و جنگل انبوه و قنوات منطسمه و انهار منجسه و معادن ایران تسلیم رویتر بشود؟ که هر گامی مایه هزار ناکامی است.» در جایی دیگر فرهاد میرزا سفر به اروپا را به سخره گرفته و آن را بیمعنا میداند. طعنهای هم به میرزا صالح شیرازی اول دانشجوی اعزامی ایران در عصر عباس میرزا ولیعهد دارد که رفته است در لندن به تماشای شتر لندن پرداخته ولی مهمتر از این طعنه رد سفر اروپا به دعوت میرزا ملکمخان است که شاید طعنهای به خود ناصرالدین شاه هم باشد. فرهاد میرزا در این باره مینویسد: «جناب ناظمالملک میرزا ملکمخان هم آن دفعه همین را نوشته و مرا دعوت اروپا و دیر سکوپا کرده بود. هیهات تضرب فی حدید بارد (افسوس آهن سرد میکوبد) اخوان عظام در رکاب همایون رفتند چه گلی چیدند؟؟؟ که من آن گلاب را بگیرم؟ به فرنگستان رفتن هم معنی ندارد. بلکه خدا خواست از جانب دولت قاهره ماموریت و خدمتی باشد و ما هم بتوانیم در آن وقت تحصیل سوغاتی بکنیم که به ملت و دولت از آن توشه فایده و از آن خوشه عایده برسد والا!!» طعنه و نقدش به اروپاگرایی مخصوص ایرانیها نیست به سلطان عثمانی و دربار او هم طعنه میزند. آن هم رودررویشان. صدراعظم عثمانی به افتخارش ضیافت شامی ترتیب میدهد و غذاهای اروپایی را بر سر سفره شام میگذارد. این به مذاق فرهاد میرزا خوش نمیآید و در این باره نوشته است: «گفتم من از بعضی غذاهای فرنگی خوشم میآید، ولی ترک عادت خود کردن و اصرار در کارهای دیگری کردن خوب نیست. اهل اروپا هم از غذاهای ما خیلی خوششان میآید، ولی هرگز در خانه خودشان غذای ما نمیخورند. به خلاف اهل اسلام هر شب در خانه خود به تقلید اهالی یوروپ. سلات (سالاد) و سوپ میخورند. تصدیق کرد که درست میفرمایید و به جهت ملاحظه من و سفارش وزیرمختار هیچ مشروبات مسکر منکر در سر سفره میز نبود. با وجود آن که اغلب ایشان عادت داشتند. امشب را به اکرام من و ادب اسلام کرده ترک احرام کردند.» تکیه فرهاد میرزا بر استقلال در عمل هم بود. چنانچه در تفلیس که با میخاییل، جانشین امپراتور روسیه در قفقاز دیدار میکند در پاسخ به درخواست دولت روسیه برای تخته قاپو کردن ایلات مغان به بهانه دزدی و سرقت که شاید مقدمهای بود برای دستاندازی روسها در مغان. سخت و محکم میایستد و میگوید: «عرض کردم. دزدی و دغلی لازمه طبیعت ایلات است. البته در فصل زمستان باید هر که در مغان به ریش سفیدی میرود. مانع باشد که از طرفین به رعیتها بیحسابی نکنند.» تاکید بر استقلال فرهنگی ایران هم یکی از اولویتها و اهداف فرهاد میرزا بود. در سفرش در تفلیس با میرزا فتحعلی آخوندزاده نیز دیدار میکند و او خط پیشنهادی لاتین خود را به فرهاد میرزا برای جایگزینی با خط فارسی پیشنهاد میکند که این پیشنهاد هم با پاسخ منفی فرهاد میرزا روبهرو میشود. فرهاد میرزا در سفرنامهاش در این باره نیز نوشته است: «حالا در دویست میلیان ملت اسلام این خطوط رواج گرفته. تغییر او مشکل است: سعدی به روزگاران مهری نشانده بر دل بیرون نمیتوان کرد الا به روزگاران» سفرنامه فرهاد میرزا سال 1366 خورشیدی به اهتمام اسماعیل نواب صفا و بهوسیله کتابفروشی زوار به چاپ رسیده است. سیاحت غرب ایران در دوران قاجاریه شرایط سختی را میگذراند. حضور رقبای قدرتمند خارجی در منطقه و عقبماندگی فنی و علمی و ناکامی بزرگ ایران در دو جنگ با همسایه شمالی باعث سرخوردگیهایی در جامعه شده بود. نفوذ کشورهای غربی در ایران و ورود محصولات فرهنگی از کشورهای اروپایی، ایرانیان را با مفاهیم جدیدی ازجمله تجدد و تنوعآوری در عرصه حکومت، اندیشه و سبک زندگی آشنا کرد. برای فهم هر چه بهتر این پدیدههای نوظهور، نخبگان فرهنگی و سیاسی چند صباحی را در مغرب زمین گذراندند و بعد از مراجعت به وطن بازگوکننده تجربیات شخصی خود از دوران مهاجرت بودند. حاصل این گردشگری، در رسایل سیاسی و سفرنامهها مندرج است. سیاحتکنندگان غرب چند دسته بودند. برخی از سفربرگشتگان، همه دلایل ناکامی جامعه ایرانی را ماندن در گذشته دانستند و مدعی شدند که عامل نجات تنها تقلید صرف از آداب و رسوم غربی است و برخی دیگر ضمن تاکید بر اصالت سنتهای گذشتگان و تاثیر مهم آن بر زندگی مردم، بعضی از آموزههای فرهنگی و مفید آن دیار را با مفاهیم سنتی ممزوج کرده و فرآوردههای متناسب با شرایط بومی خود ارائه دادند. به هر صورت نگاهی به نتایج این سفرها و مطالعه موردی «از فرنگ برگشتگان»، مخاطب را با دنیایی از تضادها و تفاوتها در بینش و منش آشنا میسازد. محمدعلی بهمنی قاجار
7 فروردین 1393 ساعت 11:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام | ایران در سفرنامه مارکوپولو
سفرنامهها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است این آثار جزییاتی از آداب عادتها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کردهاند سیاحتنامه فیثاغورث در ایران منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم المسالک و الممالک ابنخردادبه سفرنامه ابنفضلان سفرنامه ابودلف سفجام جم ایام | کارکردهای اجتماعی ـ اقتصادی بازار
مهمترین محور و شاهراه ارتباطی در شهرهای قدیمی بازار نام داشت و بیشترین آمد و شد شهروندان در آن صورت میگرفت بازار مهمترین کانال ارتباطی شهر بود که نه تنها مردم در آن حضور داشته و کالاها و سرمایهها در آن جریان میافتاد بلکه اطلاعات اخبار و آگهیها نیز از طریق آن به اطلاع شهجام جم ایام | میراث ایرانیان در استانبول
در بخش آسیایی استانبول روبهروی تنگه بسفر در منطقه اسکودار مسجد و قبرستان ایرانیان در جای مناسب و نسبتا وسیعی قرار گرفته و بهرغم این که به مرور زمان بخشی از این قبرستان توسط دیگران تصاحب شده میراث ایرانیان در استانبول همچنان پابرجاست این محل پذیرای ایرانیان مقیم استانبول در اجام جم ایام | وفات شیخ آقا بزرگ تهرانی
شیخ آقا بزرگ تهرانی که وفاتش را در 29 اسفندماه سال 1329 خورشیدی ثبت کردهاند چهره برجستهای در حوزه تاریخ حدیث و کتابشناسی است او در سال 1255 خورشیدی در تهران متولد شد و در آغاز جوانی به نجف رفت تا از محضر بزرگترین فقهای عصر خود همچون آخوند خراسانی علامه یزدی و آقا شریعت اصفجام جم ایام | نگاهی به دومین گنجینه نفایس خطی کشور
از میان 6 گنجینه بزرگ نسخ خطی ایران یعنی کتابخانه ملی کتابخانه آستان قدس رضوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی کتابخانه مرحوم آیتالله مرعشینجفی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه ملی ملک کتابخانه اخیر ناشناختهتر از سایرین است و بسا که کمتر نیز مورد رجوع و استفاده پژوهشگرانبرقراری کشیک نوروزی گمرکات در ایام نوروز برای انجام تشریفات صادرات
برقراری کشیک نوروزی گمرکات در ایام نوروز برای انجام تشریفات صادرات تهران - ایرنا - گمرک جمهوری اسلامی ایران از برقراری کشیک نوروزی گمرکات در ایام تعطیلات نوروز برای انجام تشریفات صادرات خبر داد به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران این تصمیم در راستایجام جم ایام | عصر طلایی کاروانسراها
هرگاه به کاروانسرا پل و کوشکی در ایران امروز اشاره میشود اغلب آن را ازجمله کارها و ساخت و سازهای شاهعباس میدانند همچون انوشیروان ساسانی که در دوره اسلامی اقدامات سلسله ساسانی را بیشتر به او منسوب ساخته و دادگستریاش را همهجا ستودهاند شاهعباس نیز به عنوان بزرگترین شاهانجام عمليات راهداري در محور اصلي شهميرزاد به فولاد محله
۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ۲۱ ۳۵ب ظ انجام عمليات راهداري در محور اصلي شهميرزاد به فولاد محله رئيس راه و ترابري شهرستان مهديشهر شهميرزاد از انجام عمليات راهداري در محور اصلي شهميرزاد به فولاد محله خبر داد به گزارش خبرگزاري موج و به نقل از روابط عمومي اداره كل راه وترابري استان سمنان رحمتجام جم ایام | کاروانسرا پل ارتباطی نسلها
از ازمنه کهن تا روزگار پهلوی اول کاروانسراها نقش مهمی در سیر زندگی ایرانیان و روابط و تعامل اجتماعات گوناگون فرهنگی اقتصادی سیاسی آیینی اعتقادی و داشتهاند هنگامی که تنها وسیله رفت و آمد پای پیاده یا استفاده از چهارپا بود طیکردن مسیرهای طولانی و صعبالعبور برای خرد و کلجام جم ایام | مصدق و اقتصاد بدون نفت
دوره 27 ماهه صدارت دکتر محمد مصدق که دورهای آمیخته به چالشهای بزرگ در سیاست داخلی و خارجی ایران بود از این نظر که تنها دوره اقتصاد بدون نفت در دهههای اخیر میباشد حائزاهمیت است چرا که با خلع ید شرکت نفت انگلستان و ایران از صنایع نفت جنوب دولت انگلستان با استفاده از تمام ابمن و میرزا مراد در ایام تعطیلات نوروز مهمان خانه های مردم خواهد بود
استانها غرب کرمانشاه رحیمی در گفتگو با مهر من و میرزا مراد در ایام تعطیلات نوروز مهمان خانه های مردم خواهد بود کرمانشاه - خبرگزاری مهر مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمانشاه گفت برای ایام تعطیلات نوروز سریال طنز من و میرزا مراد آماده شده که در این ایام از شبکه استانی زاگرس پخشجام جم ایام | آسمان ایران رنگ دیگری دارد
نخستین جهانگردان در عهد باستان از یونان به ایران آمدند اسکیلاکس کاریاندی دریانورد معروف که در خدمت داریوش اول هخامنشی بود سواحل خلیج پارس را با کشتی پیمود و ثمره دیدارش را پس از گزارش به دربار هخامنشی به ثبت رساند کتزیاس پزشک دربار اردشیر نیز مشاهدات خود را پیرامون فرهنگ و آبا حکم طیبنیا انجام شد انتصاب اعضای شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور/ فرهاد رهبر نایب رئیس شد
با حکم طیبنیا انجام شدانتصاب اعضای شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور فرهاد رهبر نایب رئیس شدبا حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی اعضای شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور منصوب شدند به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شادا علی طیبنیا طی احکام جداگانهای عیسی شهسوار خجسته علیرضا فلاحجام جم ایام | زینت اهل ادب
25 اسفند سالروز تولد و بزرگداشت پروین اعتصامی شاعر پرآوازه معاصر است پروین عمری طولانی نداشت او سال 1285 خورشیدی در تبریز متولد شد و سال 1320 در تهران به اثر بیماری حصبه درگذشت اما آنچنان زندگی کرد که نامش و سرودههایش پژواکی وسیع نزد ایرانیان یافت پروین سال 1291 خورشیدی باانجام 7 پرواز خط هوایی ارومیه - ترکیه در ایام نوروز 93
استانها شمال آذربایجان غربی پرهیزگار خبر داد انجام 7 پرواز خط هوایی ارومیه - ترکیه در ایام نوروز 93 ارومیه- خبرگزاری مهر مدیر کل فرودگاههای آذربایجان غربی از برنامه ریزی برای انجام 7 پرواز خط هوایی ارومیه - ترکیه در ایام نوروز سال آینده خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر کمالجام جم ایام | اولین قدمهای دموکراسی
انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در بیست و پنجم اسفند پنجاه و هشت برگزار شد تصویب قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری راه را برای تشکیل نخستین مجلس شورای ملی به عنوان پنجمین انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هموار ساخت اولین گام در این زمینه تدوین قانون انتخابجام جم ایام | کاروانسرا، ارتباط و هویت
وقتی افراد مختلف خصوصیات دغدغهها و آرمانهای مشترکی را در همدیگر ببینند احساس مشترکی بین آنها ایجاد میشود این حس مشترک زمینهساز ایجاد هویت مشترکی بین آنها میشود درک و فهم این اشتراکات به وسیله ارتباط حاصل میشود به عبارت دیگر تا ارتباط برقرار نشود حس مشترک و پیوند ه-
گوناگون
پربازدیدترینها