تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836243156
عروسکها چگونه جان میگیرند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تاریخ انتشار: 4 فروردین 1393 ساعت 08:39 | شماره خبر: 1419558046281305870
خیلی از ما خاطرات عروسکی زیادی داریم. خاطرات از عروسکهایی که بر قاب تلویزیون نقش میبستند تا سرگرممان کنند و از این رهگذر، چیزهایی نیز به ما بیاموزند. هر کدام از عروسکهای تلویزیونی با لحظات شیرینی از زندگی کودکان دیروز و امروز گره خوردهاند و هنوز هم در ذهن و یاد ما زنده هستند. نمایشهای عروسکی از سادهترین، قویترین و اثرگذارترین هنرهای نمایشی بوده و با راه یافتن تلویزیون به خانهها، نمایشهای عروسکی از صحنههای تئاتر به جعبه جادویی راه پیدا کردند و در قالبهای متفاوت ایفای نقش کردند. عروسکها و برنامههای عروسکی بتدریج خود را تثبیت کردند و به ابزار آموزشی برای کودکان تبدیل شدند. نقطه عطف برنامههای عروسکی در ایران سالهای دهه 60 و 70 است. در این سالها برنامهسازان فرصت یافتند آثار آموزشی جذاب خلق کنند؛ اما براستی عروسک چیست و پشت عروسکهایی که بچهها دوستشان دارند، با آن همذاتپنداری کرده و به قولی از آنها اثرپذیری و حرف شنوی دارند چه کسانی میایستند؟ فرصت مناسبی دست داد تا در این زمینه با فاطمه سوزنگر و هانی حسینیمقدم ـ که هر دو دانشآموخته رشته تئاتر عروسکی هستند ـ به گفتوگو بنشینیم.
هم حرفه، هم هنر فاطمه سوزنگر که عروسکگردانی در برنامههای تلویزیونی بسیاری مانند ریحانه و شاخ طلا، شادونه و پرندگان زبل، گلهای زندگی و کلبه جنگلی و نمایشهایی چون آواز خیابان، گل سیب و شورش در مرغدانی را در کارنامه خود دارد، توانسته جوایز زیادی چون جایزه اول عروسکگردانی آبی در دهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس و جایزه ویژه هیات داوران بیستوششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان را برای طراحی و ساخت فیلم گورداله و عمه غولی (به کارگردانی نادره ترکمانی و برنده پروانه زرین جشنواره) دریافت کند. او میگوید: عروسک یک شیء بیجان و وسیلهای است برای بیان پیام داستان تا احساسات نهفته در یک روایت را از طریق عروسکگردان و عروسک به تماشاچی منتقل کند. عروسک میتواند یک اسباببازی به شکل خرس باشد یا حتی یک فنجان. تماشاگر (که در اینجا بیشتر کودک مد نظر ماست) در عالم تخیل با هر چیزی ارتباط برقرار میکند. عروسکگردانی یعنی جان بخشیدن به عروسک که هم حرفه است و هم هنر. عروسکگردان با مهارت خاص خود باید یک حس یا مفهوم را به عروسک خود و تماشاگر منتقل کند. وقتی از این هنرمند میپرسم عروسکها به چه شیوههایی گردانده میشوند، میگوید: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید انواع عروسک را بشناسیم. عروسک ماریونت، عروسکی نخی است که خاستگاه آن را ایتالیا میدانند. به هر عروسک هفده نخ وصل است. این عروسک در گذشته بیشتر از چوب ساخته میشد، اما اکنون از تلفیق چوب و سرامیک ساخته میشود و در تئاتر بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد تا تلویزیون. سوزنگر در ادامه به عروسکهای دستکشی، ماپت، تنپوش و میلهای اشاره میکند. به گفته او، عروسک دستکشی از جنس اسفنج یا پارچه ساخته میشود و خیلی بزرگ نیست. عروسک ماپت نیز از همین جنس است، اما فکش حرکت میکند، دهان گشادی دارد و در اندازههای مختلفی ساخته میشود. ماپتها در برنامههای تلویزیونی کاربرد زیادی دارند، اما عروسک تنپوش از جنس اسفنج و پارچههای پولیش ساخته میشود. برخی آنها فقط به شکل یک سر است که روی سر بازیگر قرار میگیرد یا به اندازه بدن یک انسان است. عروسک میلهای هم از پارچه و اسفنج ساخته میشود و میلهای داخل آن قرار میگیرد که عروسک روی آن سوار است و میتواند سرش را تکان دهد یا فک بزند. نمونه معروف آن عروسکهای افسانه سه برادر است. این نوع عروسک میتواند روی پایهای قرار گیرد. او در ادامه میگوید: اما شیوههای عروسکگردانی با توجه به نوع عروسک و برنامهای که عروسک برای آن تولید میشود، متفاوت است. در شیوه رومیزی، عروسک تمامقد روی میزی قرار میگیرد و تمام بدنش دیده میشود، معمولا باتومهای کوچکی به آن وصل است که عروسک با کمک آنها به حرکت درمیآید. در شیوه بون راکو، عروسکهای میلهای یا فک زن توسط افرادی که برای جلب توجه نکردن تماشاچی سر تا پا لباس مشکی میپوشند، گردانده میشوند. در شیوه سیاه، عروسکگردان نباید دیده شود، لذا نورپردازی به گونهای است که نور روی سر عروسک متمرکز میشود و یک تونل نوری برای اجرا ساخته میشود. در شیوه سایه، پرده سایه وجود دارد و عروسکها پشت پردهای که شبیه بوم نقاشی ساده و سفید است، قرار میگیرند و نور، هم از بالا و هم از پشت پرده تابیده میشود. عروسکهای این روش دوبعدی هستند. به پرده چسبانده میشوند و تماشاچی سایه آنها را میبیند. این شیوه در تئاتر سنتی هندوستان و چین رواج زیادی دارد. در گذشته این عروسکها از جنس پوست ساخته میشدند و اکنون از جنس طلق هستند، اما در شیوه تئاتر کاغذی که امروزه به آن تئاتر آپارتمانی میگویند، عروسکها دوبعدی هستند و میلههای کوچکی به آنها متصل است و داخل یک جعبه قرار میگیرند. در این شیوه، عروسکگردان عروسکها را جلو و عقب میراند و به جای شخصیتها صحبت میکند و تماشاچی او را میبیند. در شیوه تنپوش هم همانطور که از نامش پیداست، افراد کوتاه قامت یا کودکان داخل عروسک میروند و عروسکگردانی میکنند. البته در کشورهای پیشرفته عروسکهایی ساخته شده که داخلشان موتورهای هوشمند قرار دارد که توسط عروسک گردان با دستگاه کنترل از راه دور کنترل میشود. عروسکها میتوانند راه بروند، بدوند و حتی پلک بزنند. عروسک، شخصیت دارد اما هانی حســینیمقدم که ایــن روزهــــا عــروسکگردانی عروسک آشی در برنامه خاله شادونه و پرندگان زبل را بهعهده دارد، درباره عروسکگردانی میگوید: من با واژه عروسکگردانی مخالف هستم و معتقدم به این حرفه بهتر است بازیدهندگی عروسک بگوییم؛ چون عروسک دارای شخصیت است و هدایت میشود، اما گرداندن برای هر وسیلهای به کار میرود. این کار نوعی بازآفرینی و جانبخشی است. از او درباره تواناییهای لازم برای حرفه بازیدهندگی عروسک میپرسم که میگوید: کسی که در این حرفه به فعالیت میپردازد، باید ذهن و بدن آمادهای داشته باشد، عروسک را خوب بشناسد و در این زمینه مطالعه کند. روی حرکاتش فکر کند، در کارش تمرکز و خلاقیت داشته باشد و بتواند با صداپیشه عروسک تعامل خوبی برقرار کند. در بسیاری موارد، صداپیشهها بداههگویی میکنند، بازیدهنده عروسک باید بتواند ذهنخوانی داشته باشد و حس لازم را به عروسک و تماشاچی منتقل کند. وی درباره تفاوت کار در تئاتر و تلویزیون میگوید: به لحاظ پایهای تفاوت خاصی ندارند. عروسک تلویزیون باید بسیار خوش ساخت و تمیز باشد و به جزئیات بیشتر دقت شود. همچنین انتخاب رنگ با دقت زیادی صورت بگیرد، چون دوربین آن را از نزدیک نشان میدهد. عروسکگردان نباید دیده شود. در تئاتر تنوع بیشتری نسبت به تلویزیون وجود دارد و عروسکگردان بهجای عروسک حرف میزند، اما در برنامه تلویزیونی از صداپیشه استفاده میشود و همیشه باید به مانیتور توجه داشت. دوستی به نام عروسک از فاطمه سوزنگر میپرسم آیا عروسک فقط مخصوص کودکان است که میگوید: خیر. همانگونه که انیمیشن مخصوص کودکان نیست. امروزه بسیاری از پیامهای بهداشتی، صرفهجویی در مصرف انرژی و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی از طریق انیمیشن به بزرگسالان و کودکان منتقل میشود. عروسک مخصوص کودکان نیست و میتوان با آن برنامههای جدی برای بزرگسالان ساخت. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا کودکان عروسک را دوست دارند، میگوید: میل به خلق کردن و آفرینش و جان بخشیدن زیباست. بچهها آنچه را در دنیای خیال خود دارند با به حرکت درآوردن عروسک و صحبت کردن به جای آن عینیت میبخشند. با عروسک همذاتپنداری میکنند. عروسک دوست خوبی است. نه از ما عصبانی میشود نه توقعی از ما دارد و میتوانیم هر احساسی را به او بدهیم و دوباره پس بگیریم و هرجور دوست داریم آن را باور کنیم. از سوزنگر میپرسم ساخت یک عروسک چه مراحلی دارد که توضیح میدهد: ابتدا اطلاعات لازم را درباره شخصیت عروسک دریافت میکنیم و با تهیهکننده و نویسنده صحبت میکنیم. بعد روی کاغذ طراحی میکنیم. در صورت نیاز آن را با خمیر میسازیم. بعد از تائید طرح اولیه لوازم مورد نیاز مانند اسفنج، پولیش، کاموا، خز، مهره، رنگهای اکریلیک و گواش و چسب خریده میشود و شروع به ساخت میکنیم. معمولا بین دهروز تا دو هفته نیز زمان نیاز است تا کار آماده شود. مردم، صداپیشه عروسک را بیشتر میشناسند حسینیمقدم درباره مشکلات کار عروسکگردانان میگوید: یک بازیدهنده عروسک باید به لحاظ فیزیکی همیشه ورزیده و آماده باشد. بچههای این رشته باید ورزش کنند تا از پس کار برآیند. در بسیاری موارد ما در شرایط بسیار سختی قرار میگیریم. باید پشت میز در حالتهای سختی بنشینیم یا حتی بخوابیم تا دیده نشویم. به گردن و دست و کتف فشار زیادی وارد میشود که خیلی اوقات دردناک است. متاسفانه به لحاظ مالی به این حرفه و هنر توجه نمیشود و با وجود سختیهایش دستمزد پایینی دارد. گاهی اوقات تهیهکنندگان حتی جنس کار را نمیشناسند و به کیفیت کار توجه نمیکنند. مثلا بارها دیدهام از عوامل غیرحرفهای پشت صحنه خواستهاند بیاید و عروسکی را حرکت دهد! نکته دیگر این است که بازیدهنده عروسک دیده نمیشود. واقعیت این است که صداپیشه بیشتر و بهتر به خاطر آورده میشود. از قدیم هم گفتهاند این صداست که میماند. (با خنده) ضمن اینکه اگر طراحی عروسک صحیح صورت نگرفته باشد و در ساخت آن از مواد و وسایل نامرغوب استفاده شده باشد، حرکت دادنش سخت میشود. دیگر این که اگر عروسک به اصطلاح زشت باشد یا شخصیتپردازی خوبی نداشته باشد کار ما هم دیده نمیشود. آبتین شیوا/ ضمیمه قاب کوچک
4 فروردین 1393 ساعت 08:39 | شماره خبر: 1419558046281305870
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
جانبازانی که در شغلی جابجا میشوند همچون آخرین پست سازمانیشان حقوق میگیرند
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۱۰ مجلس تصویب کرد که در صورت جابجایی شغلی جانبازان آنها تسهیلات دریافتیشان هم تراز با همان پست شغل قبلیشان باشد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نمایندگان طرح استفساریه تبصره 3 ماده 9 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازانجانشین فرمانده انتظامی استان البرز: هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال تحت پیگرد قانونی قرار میگیرند
جانشین فرمانده انتظامی استان البرز هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال تحت پیگرد قانونی قرار میگیرندجانشین فرمانده انتظامی استان البرز گفت با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال و برگزاری آیینهای این روز با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال برخورد قانونی میشود به گزارش خبرگزاری فارس ازمنابع طبیعی کرمانشاه جان دوباره میگیرند
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۵۴ چند سالی است که مردم روستای ورمنجد از توابع کارمانشاه برای تنها سرابشان شکرانه میدهند تنها سرابی که با وجود خشک شدن تمام چشمههای روستاهای اطراف همچنان زنده است و حیات را در منطقه جاری میسازد به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران الاریجانی:میتوانیم از وضعیت ژلهای موجود، جایگاه قدرتی برای امت اسلامی بسازیم
سهشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۹ رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم همگرایی دولتهای اسلامی تاکید کرد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علی لاریجانی در همایش بینالمللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی اظهار کرد ما در شرایطی هستیم که میتوانیم از وضعیت ژلپرونده زنجانیرویمیزمبارزهبا مفاسداقتصادی
پرونده زنجانیرویمیزمبارزهبا مفاسداقتصادی پرونده بابک زنجانی بدهکار بزرگ نفتی روی میز ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار گرفته است مهر در جلسه دیشب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پرونده بابک زنجانی دوباره مورد بررسی قرار گرفته استپرونده بابک زنجانی روی میز ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی
پرونده بابک زنجانی روی میز ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پرونده بانک زنجانی بدهکار بزرگ نفتی روی میز ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار گرفته است آفتاب به گزارش خبرگزاری مهر در جلسه دیشب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پرونده بابک زنجانیم رخ هاشمی رفسنجانی در برهوت
نیم رخ هاشمی رفسنجانی در برهوت سیاست > احزاب و شخصیتها - اعتماد نوشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت به روحانی گفتم به مردم وفادار باش 23231 سه شنبه 20 اسفند 1392 - 10 43 08هاشمی رفسنجانی: رهبری با کاندیداشدن من مخالف نبودند
هاشمی رفسنجانی رهبری با کاندیداشدن من مخالف نبودند جمعه شب که تصمیم به آمدن گرفتم تلاش کردم تا به رهبری بگویم که بالاخره در آخرین ساعات وقتی مطمئن شدم که ایشان مخالفتی با آمدن من ندارند از سرسختیهایی که برای نیامدن داشتم گذشتم آفتاب آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای بابررسی پرونده بابک زنجانی به میز اسحاق جهانگیری رسید
بررسی پرونده بابک زنجانی به میز اسحاق جهانگیری رسید سیاست > دولت - مهر نوشت پرونده بابک زنجانی بدهکار بزرگ نفتی روی میز ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار گرفته است در جلسه دیشب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پرونده بابکاعزام نماینده به دیگر کشورها درباره بابک زنجانی
اعزام نماینده به دیگر کشورها درباره بابک زنجانیتاریخ انتشار سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰ ۵۸ باید دید درآمدهای بابک زنجانی در چه وضعیتی است و آیا میتوان از اموال او پولی به وزارت نفت داد یا نه این خلاصه آن چیزی است که کمیسیون انرژی مجلس اینروزها بهدنبال آن اسبازدید نماینده مردم زنجان در خانه ملت از سد مشمپا
سهشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۸ نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی از عملیات اجرایی سد مشمپا بازدید کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه زنجان به نقل از روابطعمومی شرکت آب منطقهای زنجان در این بازدید معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقهپنج نقطه امداد هوایی درجاده کرج -چالوس جانمایی شد
پنج نقطه امداد هوایی درجاده کرج -چالوس جانمایی شد کرج- ایرنا- معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان البرزگفت پنج نقطه امداد هوایی در جاده کرج- چالوس جانمایی شد داوودرجبی روز سه شنبه درگفت وگو باخبرنگارایرنا افزود با توجه به کوهستانی بودن محورکرج- چالوس و دشواری امداررساخانواده اروميه ميهمان خانوادههاي جمهوري آذربايجان
نوروز 93 با شبكه سحر خانواده اروميه ميهمان خانوادههاي جمهوري آذربايجان سيماي آذري شبكه جهاني سحر دو برنامه از اروميه را براي مخاطبان خود به روي آنتن ميفرستد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي برنامه خانواده كه ارسالي از اروميه اچگونه از هک سایت خود جلوگیری کنیم
در دنیای مجازی امروز این موضوع به یک قانون تبدیل شده که سایتهای مهم فرقی هم نمیکند مهم از چه نظر خواه سایت شخصی باشد خواه سازمانی هک میشوند در دنیای مجازی امروز این موضوع به یک قانون تبدیل شده که سایتهای مهم فرقی هم نمیکند مهم از چه نظر خواه سایت شلاریجانی: قدرت های بزرگ، قدرت پیش بینی حوادث را ندارند
لاریجانی قدرت های بزرگ قدرت پیش بینی حوادث را ندارند رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظهور و تکثر قدرت ها یک واقعیت صحنه موجود بین المللی است گفت قدرت های بزرگ قدرت پیش بینی حوادث را ندارند آفتاب به گزارش ایرنا علی لاریجانی امروز سه شنبه در مراسم گشایش همایش بین اآریایینژاد در گفتوگو با فارس: مجلس و دولت در اقتصاد مقاومتی نمره قبولی نمیگیرند/ناگزیریم تاوان استقلال را
آریایینژاد در گفتوگو با فارس مجلس و دولت در اقتصاد مقاومتی نمره قبولی نمیگیرند ناگزیریم تاوان استقلال را بپردازیمنماینده مردم ملایر در مجلس بیاطلاعی دولت از فهرست داراییهای افراد به بهانه حفظ حریم خصوصی را نوعی فرار از پاسخگویی خواند و گفت دستگاههای نظارتی باید بدانند چگنیمی از تماس های مردم آذربایجان غربی با اورژانس، مزاحمت تلفنی است
نیمی از تماس های مردم آذربایجان غربی با اورژانس مزاحمت تلفنی است ارومیه - ایرنا - مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت نیمی از تماس های مردم استان با اورژانس مزاحمت تلفنی است که جای بسی تاسف دارد محمدرضا فروتنی روز سه-
گوناگون
پربازدیدترینها