تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816648574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهرستان مهر از جنوبی‌ترین شهرهای فارس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شیراز/
شهرستان مهر از جنوبی‌ترین شهرهای فارس
شهرستان مهر از شهرستان‌های جنوب غربی استان فارس است که از جنوب و غرب به استان بوشهر، از شمال به شهرستان‌های قیر و کارزین و خنج و از شرق به شهرستان به مرکزیت شهر مهر دارای 2175 کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز 780 کیلومتر است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ این شهرستان به خاطر نزدیکی به فرودگاه لامرد در 6 کیلومتری آن و همچنین مجاورت با کشورهای حاشیه خلیج‌­فارس از اهمیت خاصی برخوردار است.
وجود آثار باستانی از دوره­‌های هخامنشی بر جاذبه­‌های تاریخی آن می‌افزاید. آب و هوای گرم و خشک آن باعث بوجود آمدن نخلستان­‌ها و باغ­‌های مرکبات وسیع شده است. مزارع کشاورزی در بخش گله دار در اواخر زمستان و اوایل بهار جلوه ای رنگین در منطقه بوجود می آورد. اماکن مذهبی مسجد جامع اسیر این مسجد در سال ۹۹ قمری در زمان خلافت عمربن عبدالعزیز ساخته شده و تا کنون چندین بار بازسازی شده‌است.استودان‌های موجود در اسیر نیز از دیگر آثار تاریخی شهرستان محسوب می‌گردد. جاذبه گردشگری تالاب فصلی وراوی، هرج که پذیرای پرندگانی همچون درنا و لک لک از مناطق سیبری است رودخانه شور که آب آن به علت عدم کیفیت قابل استفاده نمی‌باشد. آب مورد نیاز کشاورزی و آشامیدنی شهرستان از طریق زیر زمینی چون قنات، چشمه و آب انبارها تأمین می‌گردد. از دیگر چشم اندازهای طبیعی و جذاب در زمستان، وجود نرگس زارهای زیبا در اطراف روستای نوآباد می‌باشد. جاذبه های تاريخي
حمام وراوی این حمام از دو فضای پنج ضلعی همراه با تون حمام تشکیل شده است. مصالحی که در ساخت این حمام به کار رفته، سنگ و ساروج می‌باشد و پوشش سقف آن در هر بخش، گبندی شکل می­‌باشد.
در هر ضلع یک اتاقک مستطیل شکل وجود دارد که ابعاد آن 70/12 در 20/3 متر می باشد و به عنوان خزینه آب سرد و گرم از آن استفاده شده که این حمام متعلق به دوره قاجار است. چاه شرف این چاه از آثار به جا مانده از زمان قدیم در روستای چاه شرف شامل آسیاب سنگی- چاه حفر شده در سنگ به ارتفاع ۱۰ متر - و آثار گورنشین می‌باشد. قدمت این روستا باستانی بیش از ۷۵۰سال می‌باشد ویکی از کهن ترین روستاها جنوب فارس می‌باشد. استودان‌های خوزی در فاصله 9 کیلومتری جنوب شرقی شهر مهر، در جنوب روستای خوزی، استودان­‌های خوزی دردشت جنوبی قرار دارند.
این استودان­‌ها در بخش کوهپای‌ه­ای‌ در دره­ای به نام تنگ خوزی واقع شده و از دیگر آثار این محوطه، حفره های چهارگوش کنده شده در دیوار صخره به ابعاد 60×50 سانتی متر می‌باشد. که دارای تزئیناتی کنگره‌ای در بالا است. قبرستان تاریخی فال این قبرستان که در روستای فال واقع شده دارای سنگ قبرهایی به شکل صندوق می­‌باشد که متعلق به قرن هشتم هجری تا قرن 11 هجری است. هم­چنین گنجینه­‌ای از خطوط کوفی تزئینی و ثلث با کتابت استادانه را دارا می‌باشد. آثار شلدان درمنطقه تمب بت شلدان در بخش اسیر مهر، آثار چند سرستون و بخش بالایی ستون به صورت نیم تنه حیوانی وجود دارد. این آثار به تقلید از آثار هخامنشی تخت جمشید ساخته شده است . از دیگر آثار شهرستان مهر می­‌توان به آسیاب­‌های آبی تنگ خوری، آب انبارهای مهر، تنگ خوزی، سرگاه، دیوارهای تدافعی تخت پرس و استودان‌های سنگی منطقه مهر اشاره کرد. تمب بت از آثار به جا مانده دریکی از کاخهای هخامنشیان در بخش اسیر بوده و این اثر از لحاظ معماری و نقش و نگاره‌هایی که در دل آن کنده شده‌است شباهت بسیار نزدیکی به معماری تخت جمشید دارد. قلات دیلا در اسیر، قبرستان قدیمی زیغان، تنب زین قلات دیلا در اسیر ، قبرستان قدیمی زیغان و تنب زین از آثار به جا مانده از پادگان نظامی واقع در کوه مشرف به روستای قلعه محمد علی قناتهای واقع در تنگ مهر، تنگ فاریاب، تنگ خوزی، تنگ صادره، جایشور، تنگ شول و تنگ زیغان تنگ چاه شرف که به دوره ساسانیان باز می‌گردد. برج‌های نگهبانی واقع در شهر مهر و روستاهای صادره و فاریاب، مسجد جامع فال، قبرستان شاه محمد واقع در بخش اسیر، قلعه سرگاه، قلعه میر اسماعیل فال، غارهای (کله کله)وقلعه تاریخی دیلا واقع در بخش اسیر امامزاده محمد در تنگ خوزی، قبرستان قدیمی خوزی که سنگ قبرهایی مربوط به 700 سال قبل در آن وجود دارد قنات‌های واقع در تنگ مهر، خوزی، صادره، قدمت آن بیش از دو هزار و پانصد سال است.
انتهای پیام/ز






تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن