تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802208546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهر زیرزمینی زلف آباد، روایت ناگفته ها از دیار دیرپای فراهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شهر زیرزمینی زلف آباد، روایت ناگفته ها از دیار دیرپای فراهان اراک - ایرنا - شهر زیر زمینی زلف آبادواقع در پنج کیلومتری شمال شرقی شهر فرمهین، نمونه ای کامل و کم نظیر از محوطه های تاریخی با داشته های فرهنگی غنی و روایتهای ناگفته از سرزمین تاریخی و دیرپای شهرستان فراهان و استان مرکزی است.


دیار کهن فراهان از دیرباز یکی از سکونتگاه های مهم بشری بوده و در جای جای آن آثار و گنجینه های ارزشمندی از دست ساخته ها و شواهد زیست انسانی با قدمت هزاره چهارم قبل از میلاد تاکنون به یادگار مانده است.
بسیاری از این آثار و شواهد مهم مربوط به دوره های تاریخی اشکانی و ساسانی است که بقایای آن به صورت گسترده و پراکنده در تپه ها و محوطه های این خطه باقیست و برخی از این اسناد سکونتگاهی نیز متعلق به سده های اولیه اسلام است تمرکز دارد.
محوطه تاریخی شهر زیرزمینی زلف آباد یکی از نگینهای ارزشمند داشته های فرهنگی و باستانی شهرستان فراهان است که قدمت آن به دوره ایلخانیان باز می گردد و با هویدا شدن از دل خاک، بخشهای مهمی از اصالت فرهنگی، رفتارها و منش انسانی و رویدادها و حوادث دوران خود را بی پرده عیان کرده است.
بر اساس آنچه در ˈ ناسخ التواریخˈ و ˈ روضه الصفا ˈ آمده، شهر زیرزمینی زلف آباد، در قرن ششم تا نهم هجری قمری، شهری آباد و بزرگ بوده که در شاهراه تجارت قم، تهران و اصفهان واقع شده بوده ولی در خصوص مدفون شدن آن در زیر خاک روایات متفاوتی وجود دارد.
در برخی از مستندات تاریخی علت تخریب شهر زلف آباد به دوره قاجار نسبت داده شده و علت آن را شورش مردم علیه حاکمان وقت مطرح کرده اند و در منابع دیگر تاریخی وقوع زلزله ای شدید عامل دفن این شهر در دل خاک عنوان شده است.
محوطه تاریخی زلف آباد که در میان اهالی فراهان به خرابه های شهر زیرزینی شهرت دارد ، عرصه ای به وسعت 110 هکتار را شامل می شود که در دو طرف جاده آسفالته فرمهین به آشتیان و تفرش قرار گرفته و به شکل دو بخش مجزای کاوش باستان شناسی خودنمایی می کند.
بخش های عظیمی از این محوطه تاریخی مهم به صورت برآمدگی و تلهایی در میانه دشت فراهان و در کنار امامزاده احمد ابن علی (ع) که یادمانی تاریخی از دوره ایلخانی است و به عنوان یکی از کانونهای زیارتگاهی پرجاذبه فراهان است واقع شده است.
در آثار تاریخی به جای مانده شهر زیر زمینی زلف آباد که با نام ˈدلف آبادˈ نیز نامیده شده به عنوان یکی از سکونتگاه های پرجمعیت دشت فراهان مطرح شده که بنای آن به ˈابودلف عجلیˈ بانی شهر کرج نسبت داده شده است.
در کاوش های باستانی از این شهر زیرزمینی در سال 88 آثاری به دست آمده که ثابت می کند این منطقه پیش از ابودلف ها نیز منطقه مهمی بوده و مردمان صنعتگر متمدنی در آن سکونت داشته اند.
مطالعات اولیه در قالب گمانه زنی ها حاکی از آن است که شهر زیرزمینی زلف آباد در سده های هفتم و هشتم هجری قمری آباد و پر رونق بوده و در دوره تیموری و صفوی و سپس قاجار روند زوال را گذرانده است.
در دوران قاجار پس از احداث شهر سلطان آباد (اراک فعلی) به دست یوسف خان گرجی در سال 1230 هجری قمری و استقرار قوای دولتی در آن، اهالی زلف آباد که شامل فراهان، مجدآباد کهنه، مجدآباد نو، اسلام آباد و شاه آباد بودند علیه حکومت مرکزی شورش می کنند و قیام آنها با سرکوب دولت مرکزی و به آب بسته شدن شهر زلف آباد ختم می شود.
در فصل نخست کاوش های باستان شناسی این محوطه تاریخی در سطح 700 متر مربع ، بخشهای مهمی از ساختارهای مسکونی و عمومی از جمله بقایای یک حمام عمومی هویدا شد که حکایت از اصول شهرسازی داشت.
آن مطالعات باستان شناسی نشان داد که زلف آباد در زمان خود شهری پررونق با مردمانی شیعه مذهب و زیستی مبتنی بر بهره وری از کشاورزی ، دامداری و تولید بوده و ساکنان آن روشهای مبادلات فرهنگی و تجاری گسترده ای داشته اند.
یافته های باستان شناسی این شهر زیرزمینی نشان داد که نظام ارتباطات اجتماعی خاص و طبقه بندی مشاغل در این شهر حاکم بوده و از ساختارهای عمومی در اراتباط با مذهب، زندگی روزمره و محله ها به خوبی چندگانگی طبقات اجتماعی قابل تشخیص است.
مرحله دوم کاوش باستان شناسی محوطه تاریخی زلف آباد فراهان سال 89 انجام شد که با هدف کشف ابعاد ناشناخته این محوطه و بررسی تخمین شرایط و روند ایجاد آن، کالبدشناسی شهری از منظر بافت مسکونی، خدمات عمومی ، مشاغل و تجارت، زیست فرهنگی و اقتصادی و ترسیم الگوی ارتباط فرهنگی صورت گرفته و نتایج آن قرار است به زودی در قالب سایت موزه در کنار این اثر باستانی به معرض دید عموم گذاشته شود.
این اثر تاریخی و باستانی ارزشمند با جلوه های خاص در ایام نوروز امسال آماده پذیرش گردشگران، محققان و علاقه مندان به موضوعات تاریخی و مردمشناسی است.ک/4
560/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن