تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821255198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیش بینی آینده بازار فولاد در سال 93: قراضه های ارزشمند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
پیش بینی آینده بازار فولاد در سال 93: قراضه های ارزشمند

پیش بینی آینده بازار فولاد در سال 93: قراضه های ارزشمند
آمریکا بزرگترین صادرکننده قراضه آهنی در سطح جهان است- این کشور در سال 2011 حدود 23 میلیون تن قراضه آهن و فولاد صادر کرده است.
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین، کلمه « قراضه» تداعی کننده مفاهیمی همچون ناخواسته، دور ریختنی و باقیمانده را در ذهن انسان است.در حالی که در صنعت فولاد قراضه و ضایعات یک عامل ارزشمند درفرایند تولید فولاد بشمار می آید.

بازیافت قراضه فولاد ، ضرورت استخراج سنگ آهن را کاهش داده و نیز انتشار دی اکسید کربن را به میزان چشمگیری محدود می نماید.  همچنین تاثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف انرژی وآب و نیز آلودگی هوا خواهد داشت . قراضه فولاد به پشتوانه همین کارآمدی ها در جهان بعنوان ماده اولیه مورد نیاز در فرایند تولید محصولات جدید فولادی شناخته شده است. امروزه قراضه آهن و فولاد کالایی قابل تجارت در سطح جهان بشمار می آید. بر همین اساس تقاضای روزافزون آن در آمارهای تجاری منتشر شده طی سالهای اخیر منعکس شده است.

بانک اطلاعات آمارتجارت ایالات متحده آمریکا بیانگر رشد صادرات قراضه فولاد در سطح جهان از 9.3 میلیون تن در سال 1990 به 106 میلیون تن در سال 2011 است. همچنین مصرف قراضه فولاد منعکس شده از سوی اداره بین المللی بازیافت در سال 2011 به میزان 570 میلیون تن اعلام گردیده که 7.6% رشد را نشان میدهد.این در حالی است که جهانی شدن بازار قراضه آهن این بازار را دچار نوسانات بسیار کرد.

 طول عمر محصولات فولادی بیانگر این واقعیت است که میزان تولید فولاد بازیافتی با سطح تقاضا جهت تولید محصولات جدید فولادی هماهنگ نخواهد شد، به عبارتی دیگر طول عمر محصولات فولادی بالا بوده و زمان طولانی می طلبد تا به مرحله ضایعاتی شدن و بازیافت برسد چنانکه ، سازه فولادی عمری بیش از 60 سال و خودرو حداقل 12 سال عمر خواهند داشت.

اساساً محصولات فولادی را می توان تحت عنوان « ضایعات و قراضه در موجودی » در نظر گرفت، این به آن معناست که تا زمانی که عمر آن محصولات به پایان نرسیده بازیافتی محسوب  نمی گردند لیکن پس از اینکه عمر مفیدشان به پایان رسید به راحتی قابل بازیافت خواهند بود و این جنبه مثبت صنعت فولاد بشمار می آید . قابلیت بازیابی و جمع آوری محصولات فولادی  فرسوده به لحاظ دارا بودن خواص ویژه ذاتی این فلز است از اینرو حجم زیادی از فولاد هر ساله بازیافت میگردد.

آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار ایالات متحده آمریکا و نیز کمیسیون تجارت بین المللی آن کشور نشان می دهد که آمریکا بزرگترین صادرکننده قراضه آهنی در سطح جهان است- این کشور در سال 2011 حدود 23 میلیون تن قراضه آهن و فولاد صادر کرده است که کشورهای چین، تایوان، کره جنوبی، هندوستان، کانادا و ترکیه نیز بعنوان بزرگترین واردکنندگان قراضه فولادی آمریکا در سال 2011 معرفی شده اند.

میزان صادرات قراضه آهن اتحادیه اروپا به کشورهای جهان سوم در سال 2012 به رکورد جدید دست پیدا کرد. مجموع 27 کشور عضو این اتحادیه حدود 19.22 میلیون تن قراضه و ضایعات فولادی به کشورهای غیرعضو اتحادیه صادر نموده اند که ارزش آن 6.8 میلیارد یورو گزارش شده است .

براساس آمار مقدماتی منتشر شده از سوی اداره آمار اروپا ، حجم صادرات در سال 2011 به حدود 18.81 میلیون تن (با افزایش 407 هزار تن- رشد 2.2%) بالغ گردید.

در سال مذکور از بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا انگلستان بزرگترین صادرکننده بوده که 5.2 میلیون تن قراضه آهن را به خارج از اتحادیه صادر نموده و مهمترین بازار واردکننده قراضه از اتحادیه اروپا نیزکشور ترکیه بوده است. میزان واردات ترکیه حدود 11.05 میلیون تن به ارزش 3.3 میلیارد یورو گزارش شده ، این میزان برابر با 58% از کل صادرات قراضه آهنی اتحادیه اروپا به کشورهای غیر عضو اتحادیه است(در سال 2011 نیز میزان واردات ترکیه از کشورهای عضو اتحادیه 9.98 میلیون تن به ارزش 3.1میلیارد دلار اعلام شده است)

آمریکای شمالی نیز یکی از بزرگترین مصرف کنندگان قراضه فولادی است این کشور حدود 70% از قراضه فولادی تولید شده خود را توسط واحدهای کوچک نورد ( mini mills ) بعنوان یکی از منابع اصلی در تولید فولاد بازیافتی، بازیافت و به استفاده مجدد میرساند. واحدهای مذکور با استفاده از کوره های قوی الکتریکی قراضه فلزات را با کمک گرمای حاصل در یک قوس الکتریکی ذوب می نمایند.

تولیدکنندگان آمریکایی همچون NUCOR (یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد آمریکا) و CMC از واحدهای نورد  بطور انحصاری در تولید فولاد به همین روش استفاده می کنند.

از آنجا که کوره های قوی الکتریکی را می توان به راحتی و بطور منظم به کار انداخت و متوقف کرد. واحدهای نورد مذکور  می توانند تقاضای بازار را برای محصولات خود به خوبی پاسخ دهند، بطوریکه در زمان اوج تقاضا خط تولید را بیست و چهار ساعته فعال نگه داشته و در زمان کاهش مصرف و تقاضا در بازار، تولید خود را موقتاً متوقف نمایند.

سطح بالای مصرف قراضه فولاد نشانگر اهتمام صنعت فولاد به صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از منابع و ذخایر طبیعی است.

آقای " گریگوری کراوفورد "مدیر اجرایی مجتمع بازیافت فولاد شمال آمریکا عقیده دارد قراضه فولاد بطور مستمر در تولید انواع محصولات فولادی و صنایعی همچون بسته بندی، تولید لوازم خانگی، خودروسازی و همچنین ساخت و ساز مسکن و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد .

در آمریکای شمالی بازیافت فولاد بیش از سایر صنایع بازیافتی  نظیر بازیافت کاغذ، آلومینیوم، پلاستیک و ترکیبات شیشه صورت می گیرد . البته این روند در مصرف قراضه موجب بروز چالشهایی در تجارت آن نیز شده است که اعمال محدودیت های تجاری را به دنبال داشته .

در حالیکه حدود 19% از تجارت قراضه با اعمال و تحمیل محدودیتهای تجاری همراه بوده گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی  ( OECD) حاکی از آزاد بودن تجارت قراضه آهن در سطح آمریکای شمالی و اروپا در سال 2012 بوده است. این سازمان همچنین صادرات قراضه و ضایعات فولاد در سال 2012 را در بسیاری نقاط جهان با محدودیت گزارش کرد بطوریکه روند تجارت قراضه و ضایعات فلزاتی همچون آهن و فولاد و فلزات غیرآهنی شامل (مس، آلومینیوم، سرب و روی قانونمندتر از سایر فلزات بوده است. سازمان مذکور اعلام کرد در سال 2009 براساس محدودیتهای صادراتی مقرر شده حداقل 19% از قراضه آهن و فولاد توسط 34 کشور صادر شده است.

محدودیتهای صادراتی از یک سو موجب تعدیل جریان تجارت شده و از سوی دیگر مانع تحقق صادرات در برخی نقاط دیگر  میگردد که بطور قطع در صورت رفع محدودیتهای صادراتی صادرات رشد قابل توجه خواهد یافت.

در این رابطه اغلب دولتها به منظور محدود نمودن صادرات اصولی را از جمله حفاظت از منابع داخلی، کنترل صادرات غیرقانوین (قاچاق) و حمایت از صنایع داخلی مد نظر داشته اند. صدور مجوزموردی صادرات بصورت  ، وضع مالیات و عوارض بر صادرات و ...  از جمله اقداماتی است که دولت ها به منظور تنظیم روند صادرات قراضه آهن و فولاد اتخاذ نموده اند.

رئیس گروه محصولات معدنی ، سازمان توسعه تجارت ایران




1393/1/2





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن