محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826787189
مراد از قبول توبه
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
مراد از قبول توبه
سقوط عقاب بـه واسطه توبه تفصل خداى تـعالى است ، نـه امرى واجب. مـقـصود از توبه ، ساقط شدن عقابى است که بر گناه مترتب است . همه مسلمانان در این کـه بـا تـوبه ، عقاب گناه از میان برداشته مى شود، اتفاق نظر دارند؛ لیک در این به اختلاف افـتاده اند که آیا توبه اى که داراى شرایط و صفات لازم است ، خود ذاتا باعث بـر طـرف شـدن عـقـاب مـى گـردد، یـا ایـن که توبه را نزد خداوند ثوابى است که این ثـواب موجب اسقاط عقاب مى شود. بنابراین ، گروهى بر آن رفته اند که توبه بدان سبب که داراى ثواب بسیارى است ، موجب از میان رفتن عذاب مى گردد.
مـحقق طوسى قدس سره راى نـخـسـت را اختیار کرده و براى اثبات آن دلیل آورده است که علامه حلى (1) در شرح مى فرماید: اول آنکـه گاه توبه ، محبطى است که ثوابى بر آن مترتب نیست ؛ مانند توبه شخص بـى دیـن از گـناه زنا، که عقاب زنا را برطرف مى کند؛ لیک ثوابى بر آن مقرر نیست .
دوم آن که اگر کثرت ثواب توبه ، موجب اسقاط عقاب باشد، دیگر فرقى میان توبه پیش از گناه و توبه پس از آن نیست ، مانند عباداتى که به سبب فزونى ثواب ، عقاب را مرتـفع مى نمایند، و اگر چنین معنایى صحیح باشد، شخص تائب نیز چون کافر یا فـاسـق ، بـایـد عقاب از او ساقط شود.
سوم آن که ، چنانچه سبب سقوط عقاب ، بسیارى ثواب توبه بـاشـد، دیگر شخص گناهکار نمى تواند تنها از بعضى گناهان توبه کـنـد، و بنابراین اسقاط عقاب از گناه توبه شده ، اولویتى بر اسقاط عقاب گناهى که از آن توبه نشده ، نخواهد داشت ؛ چرا که نمى توان ثواب را به یک عقاب اختصاص داد و به عقاب دیگر نه .
مـصنف ( مـحقق طوسى ) از دلیلى که بر مخالفت با او آورده اند پاسخ داده است . بیان ایـندلیل چنین اسـت کـه اگر توبه ، ذاتـا مـسـقـط عـقـاب بـاشـد، درحـال مـعـایـنـه و سـراى آخـرت نـیـز بـاید آن را مرتفع نماید. (مصنف ) پاسخ داده اسـت کـهتـــوبه در صورتى موجب سقوط عقاب است که بر وجه مقرر باشد، و این وجـه آن اسـت کـه بـر گناه بـه سـبب قبحش ، پـشیمانى حاصل آید؛حال آن که در آخرت جـایى براى پشیمانى نـیست و تنها الجاءحاصل است .
اخـتـلاف دیـگـر در این است که آیا بخشش پس از توبه بر خداوند واجب ، و عقوبت پس از توبه ، ظلم و ستم است یا این که چیزى بر خداوند واجب نیست ، بلکه رفع عقاب ، بخشش ، تفضل و کرم و رحمت اوست بر بندگان ؟
مـتـکلمان معتزلى به راى نخست معتقدند و اشعریان به راى دوم شیخ ابو جعفر - قدس الله روحـه - نـیـز در کتاب الاقتصاد، و علامه در بعضى از کتب کلامى اش راى نخست را صحیح دانسـته و محقق طوسى در کتاب تجرید حکمى صـادر نـنـمـوده اسـت . شـیـخـین نیز دلیل وجوب را مردود دانسته اند.
ابن ابى جمهور احسائى در مجلى مى گوید: معتزله راى خویش را بر این مبنا نهاده اند که عفو و بخشش فاسق ممنوع است . پس چنانچه عـقـاب بـه وسیله توبه ساقط نشود، قبح تکلیف شخص گناهکار لازم خواهد آمد، چه حسن تـکـلیـف از آن روسـت کـه بـه واسـطـه اش بـه ثـواب دسـت یـافـتـه مـى شـود، و حـال آن کـه بـه اعتقاد آنان ثواب با عقاب قابل جمع نیست ؛ در نتیجه رهایى از عقاب ممکن نخواهد بود.
پس تکلیف ، قبیح مى شود، ولى این خلاف است . همچنین اگر پس از توبه ، سـقـوط گـنـاه واجـب اسـت ، پـس سـقـوط عقاب نیز لازم خواهد بود؛ زیرا گناه و عقاب هر دو مـعـلول عـلتـى واحـدنـد کـه عـبـارت اسـت از فـعـل قـبـیـح ، و سـقـوط یـکـى از دو مـعـلول مـسـتـلزم سـقـوط مـعـلول دیـگـر اسـت ؛ چـه هـنـگـامـى کـه یـکـى از دو مـعـلول ، مـرتـفـع شـود عـلت نـیـز مـرتـفـع شـده اسـت در نـتـیـجـه معلول دیگر نیز مرتفع مى گردد.
از این رو شخص به کسى که نسبت بدو عملى زشت به انجام رسیده ، عذر آورد و خلوص نیت و عذر و پشیمانى اش آشکار شود، دیگر نمى توان او را ذم و نـکـوهـش کـرد و هم از این روست که عقلا هر آن کس را که او را نکوهش کنند، لایق ذم و نکوهش مى دانند.
بـایـد گـفـت کـه کـلام فـوق را اشکالات است . یکى آن که بخشش را در مورد مذکور ممنوع دانـسـتـه اسـت . دیـگـر آن کـه مـا مـى دانـیـم کـه بـعـضـى از افـعـال و اعـمـال زشت که از مکلف صادر مى شود، تنها مقتضى ذم و نکوهش است نه عقاب و مجازات . بنابراین ، دانسته مى شود که ذم و عقاب همیشه در وقوع ملازم یکدیگر نیستند و چـه بـسـا یـکـى از آنـهـا، بر خلاف دیگرى ، حاصل باشد. البته نمى توان این حقیقت را انکار کرد که آنها داراى تلازم در استحقاقند.
ممکـن است کـه در مـقـام اشکال بـگویند: اگـر قبول توبـه واجب نباشـد، پـس قبول اسلام نیز از شخص کافر واجب نخواهد بود، و در نتیجه ، تکلیف او صحیح نیست و حال آن که اجماع ، بر خلاف این است .
در پـاسخ بـایـد گفت : دو مورد یاد شده ، با یکدیگر متفاوتند. بیان اختلاف این است که دربـاره شـخص کافر، به ادله نقلیه ثابت است که عقاب او در سراى واپسین دایم است و آن را انـقـطـاعـى نـیست . از ایـن رو حـسن تکلیـف او جـز بـه وجـوب قـبول اسلام وجهى نخواهد داشت . درحالى که انقطاع عقاب از شخص گناهکار (غیر کافر) واجب ، بلکه عفو او جایز است و در نتیجه ، تکلیف او قبیح نیست ؛ چه استحقاق ثواب براى گناهکار ثابت است اگر چه قبول توبه اش واجب نیست .
کـوتـاه سخن آن کـه حق نزد ما این است کـه سقوط عقاب بـه واسطه توبه تـفصل خـداى تـعـالى است ، نه امرى واجب ؛ چـه اگـر واجـب بـاشـد سـبـب آن از دو حال خارج نیست .
اول آن که قبول توبه بر خداوند متعال واجب باشد که این فرض ، ممنوع است . سبب ، آن اسـت کـه چـنـانـچـه کـسـى از دیـگـرى نـافـرمـانـى ، و بـه بـدتـریـن شـکل ممکن نسبت به او بدى و ناسپاسى کند و سپس عذر آورده ، طلب بخشش نماید، بخشش و قـبول عذر او، نزد عقلا واجب نیست به طورى که اگر او بخشیده نشود، مذمت و نکوهش عقلا را در پى نخواهد داشت . بلکه به عکس ، گاه عقلا عدم بخشش و عفو را نیک مى دانند.
دوم آن که سبب وجوب سقوط عقاب را کثرت و بسیارى ثواب توبه بدانیم که این فرض نیز ممنوع است ؛ چه بناى این فرض بـر تحابط مـى بـاشـد؛ و تـحـابـط باطل است ، چنانکه در محل خود محقق گشته است .
1393/1/1
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
عامل شهادت شهید علیمراد صادقی در کرمان به هلاکت رسید
استانها شرق کرمان عامل شهادت شهید علیمراد صادقی در کرمان به هلاکت رسید کرمان - خبرگزاری مهر شرور فراری که عامل شهادت شهید والامقام علیمراد صادقی بود توسط سربازان گمنام امام زمان عج به هلاکت رسید به گزارش خبرگزاری مهر طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی توسط سربازان گمنام امام زشرکتها باید با کنسرسیوم برای تبلیغات هماهنگ باشند ترابیان: هرگونه استفاده تبلیغاتی از تیم ملی غیرقابل قبول اس
شرکتها باید با کنسرسیوم برای تبلیغات هماهنگ باشندترابیان هرگونه استفاده تبلیغاتی از تیم ملی غیرقابل قبول است حق شکایت داریمرئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال گفت هرگونه استفاده تبلیغاتی از تیم ملی در تلویزیون غیرقابل قبول است عباس ترابیان در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاپس از شکست خانگی شیمیزو مقابل یوکوهاما قطبی: عملکرد تیم بسیار بد بود/ این نتیجه غیر قابل قبول است
پس از شکست خانگی شیمیزو مقابل یوکوهاماقطبی عملکرد تیم بسیار بد بود این نتیجه غیر قابل قبول استسرمربی ایرانی تیم فوتبال شیمیزو اسپالس ژاپن عملکرد بازیکنانش مقابل یوکوهاما را بسیار بد و غیرقابل قبول توصیف کرد به گزارش خبرگزاری فارس تیم فوتبال شیمیزو اس پالس در دیدار مقابل یوکوبا حضور مرادخانی و ملانوروزی نمایشگاه «بیان و انتزاع» گشایش یافت
با حضور مرادخانی و ملانوروزینمایشگاه بیان و انتزاع گشایش یافتنمایشگاه نقاشی بیان و انتزاع شامل آثار ۲۹ هنرمند از سه نسل مختلف با حضور معاون هنری وزارت ارشاد و مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در گالری پردیس ملت گشایش یافت به گزارش خبرگزاری فارس نمایشگاه بیان و انتزابا ابلاغ معاون اول رئیس جمهور انجام میشود کمک بلاعوض شرکتهای صنعتی منطقه محروم به عنوان هزینه مالیاتی قبول می
با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور انجام میشودکمک بلاعوض شرکتهای صنعتی منطقه محروم به عنوان هزینه مالیاتی قبول میشودمعاون اول رئیس جمهور در مورد کمکهای بلاعوض سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به شرکتهای تابع مناطق محروم به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی را ابلاغ کرد به گزدیدار مسئول سازمان بسیج داشجویی با خانواده «شهید مرادی» از شهدای مدافع حرم
دیدار مسئول سازمان بسیج داشجویی با خانواده شهید مرادی از شهدای مدافع حرممحمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در دیدار با خانواده شهید مدافع حرم حضرت زینب س شهید مرادی گفت ما معتقدیم همین قدرشناسی از خانواده شهدا در جهت شناساندن راه شهدا به جهانیان مؤثر واقع خواهد شحجتالاسلام جعفر مرادی در گفتوگوی مشروح با فارس چرا سلفیها خطرناک هستند/ 300 عنوان کتاب سنی علیه سلفیگری دا
حجتالاسلام جعفر مرادی در گفتوگوی مشروح با فارسچرا سلفیها خطرناک هستند 300 عنوان کتاب سنی علیه سلفیگری داریم ویژگی اخوانهای عربستانسلفیه معتقدند که سه قرن اول اسلامی قرون طلایی امت اسلام بودند و بایستی در نحوه زندگی نحوه اندیشه و گفتار و کردار و تعامل با جهان باید به آن دقطعا موضوع اعزام نشدن تیم به باکو را پیگیری خواهیم کرد مقصودی: فدراسیون بوکس ضرر مالی کرده است/ اصلا برای ما ق
قطعا موضوع اعزام نشدن تیم به باکو را پیگیری خواهیم کردمقصودی فدراسیون بوکس ضرر مالی کرده است اصلا برای ما قابل قبول نیستنایب رئیس فدراسیون بوکس گفت فدراسیون ضرر کرده و این اصلا برای ما قابل قبول نیست که یک نفر بگوید تمام مسئولیت اعزام نشدن تیم را برعهده میگیرد به گزارش خبرگزگنجی: هنوز هم سر حرفم برای ساخت سالن هستم/ مشحون: مهرام قبول نمی کرد،غرب آسیا برگزار نمی شد
کنفرانس خبری باشگاه مهرام برای مسابقات بسکتبال غرب آسیا گنجی هنوز هم سر حرفم برای ساخت سالن هستم مشحون مهرام قبول نمی کرد غرب آسیا برگزار نمی شد مدیرعامل باشگاه مهرام و رئیس فدراسیون بسکتبال در کنفرانسی خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران در مورد بازیهای باشگاهی غرب آسیا شدند بهعبدالله مرادی اقتصاد مقاومتی، ساختار رانتی و تحریم اقتصادی
عبدالله مرادیاقتصاد مقاومتی ساختار رانتی و تحریم اقتصادیرویکرد اقتصاد مقاومتی با تاکید بر توسعه درون زا و برون گرا نشان دهنده این است که پایه های اقتصاد کشور بایستی بر توانایی تولیدی توسعه صنعتی قدرت علمی منابع انسانی و منابع معدنی و طبیعی و استوار گردد مقدمه دغدغه توسعوزارت خارجه روسیه:مسکو زبان تهدید و تحریم از سوی اتحادیه اروپا را قبول نخواهد کرد
وزارت خارجه روسیه مسکو زبان تهدید و تحریم از سوی اتحادیه اروپا را قبول نخواهد کرد وزارت امورخارجه روسیه با انتشار بیانیه ای به اقدامات اخیر اتحادیه اروپا علیه این کشور واکنش نشان داد به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران وزارت امورخارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیهحج چه کسانی مقبول نمیشود؟
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۰۳ یک پژوهشگر و محقق علوم دینی گفت در دوره آخرالزمان سه دسته از افراد حج به جای میآورند که از جمله نشانههای آخرالزمان تبختر یک دسته از افراد به حج است حجتالاسلام والمسلمین شهابالدین مشایخی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایرااقدامات سال گذشته پدافند غیرعامل در زمینه دفاع از زیرساخت ها قابل قبول است
اقدامات سال گذشته پدافند غیرعامل در زمینه دفاع از زیرساخت ها قابل قبول است تهران- ایرنا- رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این که حمله سایبری پس از استاکس نت علیه مراکز هسته ای ایران رخ نداده است گفت اقدامات این سازمان در دفاع از زیر ساخت های جمهوری اسلامی ایران بویژه مرارمان «مرادو» در چهلمین سال انتشارش به چاپ نهم رسید
فرهنگ و ادب ادیبات ایران رمان مرادو در چهلمین سال انتشارش به چاپ نهم رسید همزمان با چهلمین سال نگارش رمان مرادو نوشته محمدعلی آزادیخواه نشر نون چاپ نهم از این کتاب را روانه بازار کتاب کرد به گزارش خبرنگار مهر نشر نون در حالی چاپ نهم از رمان «مرادو» نوشته محممربی سجاد مرادی به الجزایر برمیگردد
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۱۱ مربی الجزایری سجاد مرادی برای تمدید گذرنامهاش ایران را ترک می کند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سمیر خدار مربی الجزایری سجاد مرادی که اواسط دی ماه سال جاری به همراه همسرش به ایران آمده است 21 اسفند به کشورش باز خواهد گشت تا گذرنامه خودافزایش قیمت خرید پساب توفیق چندانی نداشت/ بانکها وزارت نیرو را قبول ندارند
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب افزایش قیمت خرید پساب توفیق چندانی نداشت بانکها وزارت نیرو را قبول ندارند مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت در افزایش قیمت خرید پساب توفیق چندانی نداشتیم و همچنین سرمایهگذاران بخش خصوصی از امتناع بانکها در پرداخت اعتبارات زمانی که طرفقالیباف: شرایط فضای سبز تهران قابل قبول نیست
قالیباف شرایط فضای سبز تهران قابل قبول نیست تهران بزرگ- ایرنا- شهردار تهران در هفته درختکاری گفت حال امروز تهران در مبحث فضای سبز قابل قبول نیست و از فضای سبز فاصله زیادی گرفته ایم به گزارش خبرنگار ایرنا محمد باقر قالیباف روز یکشنبه در مراسم جشن درختکاری و افتتاح پروژه یکهزار-
گوناگون
پربازدیدترینها