تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820059694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برپایی مراسم نوروز خوانی و سیاه بازی در استان گلستان/ تور های استان گردي درایام نوروز درگلستان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان عباسی خبرداد؛
برپایی مراسم نوروز خوانی و سیاه بازی در استان گلستان/ تور های استان گردي درایام نوروز درگلستان
گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان گفت: با فرارسیدن ایام نوروز، استان گلستان با اجرای مراسم نوروز خوانی وسیاه بازی به استقبال مسافران نوروزی می رود.



به گزارش خبرگزاری مهر، قربان عباسی پیش از ظهر پنجشنبه در گرگان با اعلام این مطلب گفت: از گذشته دور با فروکش کردن سرمای زمستان و نزدیک شدن بهار و تجدید حیات طبیعت، پیک های نوروزی روستاها و شهرهای استان گلستان با اجرای مراسم، بازی های نمایشی، خواندن اشعار و ترانه هایی در وصف بهار و نوروز، به عاشقان طبیعت بشارت آمدن نوروز را می دادند. قربان عباسی با اشاره به اینکه در گرگان و شهرهای اطراف، نوروزخوانان از دهه دوم اسفند بتدریج از مناطق اطراف وارد شهر و روستاهای منطقه استراباد می شدند ، افزود: معمولاً نوروز خوانان دو سه روز مانده به عید کار خود را به پایان می رساندند، آنها که معمولاً دو نفر و به ندرت سه نفر بودند، از صبح تا اوایل تاریکی در کوچه های شهر و روستاها در حالیکه بچه های کوچه ها و محلات شهر آنها را همراهی می کردند، مشغول نوروزخوانی بودند. وی اذعان داشت: اساس کار نوروزخوانان استرابادی، خواندن اشعاری در وصف بهار، طبیعت، مدح پیامبر و ائمه و ... بود. گاه گریزی هم به مدح صاحبخانه و افراد خانواده اش می زدند و برای انها فی البداهه آرزوی رفع بلا، بیماری و بهبود حال بیمار احتمالی آنها، شوهر دادن دختران دم بخت، داماد کردن پسرها، آرزوی سفر به مکه، کربلا و مشهد کرده و در پایان صاحبخانه را تشویق به دادن جنس و پول می نمودند. آنها چون پیام آوران شادی، بهار و تجدید احیاء طبیعت، زندگی نو و ... بودند، همیشه از طرف صاحبخانه ها مورد مهربانی و عنایت واقع می شدند. مدیر کل میراث فرهنگی گلستان درادامه به برپایی سیاه بازی دراین ایام دراستان اشاره نمود وخاطر نشان کرد: در استرآباد قدیم(گرگان فعلی) حاجی فیروزها از اواسط اسفند به تدریج در کوچه و خیابان پیدا می شدند و پیام فرارسیدن سال نو را جلوی تمام مغازه ها و خانه ها به آگاهی مردم می رساندند. آنها با پوشیدن پیراهن و شلوار قرمز، کفش یا گیوه نوک تیز منگوله دار، کلاه دراز شیپوری منگوله دار، صورت و دست های سیاه کرده، با زدن دایره زنگی اشعاری با صدای بلند می خواندند و تقاضای پول می نمودند. وی برپایی این مراسم سنتی را درراستای استقبال از بهار و نوید بخش شادی و نشاط عمومی عنوان کردو اظهار امیدواری کرد: سنت ها و آداب ورسوم گذشته با اجرای این مراسم بیش از پیش احیا شده وحفظ گردد. برپايي تور های استان گردي درایام نوروز درگلستان

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان گلستان گفت: تورگردشگري گلستان گردي با هماهنگی بخش خصوصی درراستای آشنایی گردشگران با جاذبه های طبیعی وتاریخی این استان برگزارخواهد شد.

عباسی افزود: مسافران در اين تور مي‌توانند از محل‌هاي تاريخي و ديدني استان ازجمله تور دريايي بندرتركمن، سواحل بندرگز و جزيره آشوراده و همچنين گنبدآجری قابوس، استخر گل راميان، شهرتاريخي جرجان و آبشار كبودوال و همچنین پل تاريخي آق قلا، تالاب هاي سه گانه آلاگل، آلماگل، آجي گل و بازار مرزي اينچه برون و گل فشان ها دراين منطقه ديدن كنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، با بيان اينکه دراستان گلستان بيش از 2000 جاذبه طبيعي و تاريخي وجود دارد كه قدمت ديرينه اين ديار را بيان مي كنند، اظهار داشت: وجود آبشارهاي مختلف وچشمه ساران، جنگل ها ودشت و صحرا، بناهاي تاريخي و قديمي از جمله گنبد قابوس به عنوان اولين اثر ثبت جهانی در شمال كشور، شهرتاريخي جرجان و ديوار دفاعي گرگان، پل آق قلا و ميل رادكان دركردكوي همگي از جمله جذابيت هاي اين استان درجذب گردشگر و مسافراست.  بازدید بازرس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور از دبیرخانه متمرکز گلستان در ادامه هادی قاسمی، بازرس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور، در بازدید از دبیرخانه متمرکز گلستان این بازدید را در راستای خدمت رسانی به مسافران نوروزی و گردشگران دانست و اضافه کرد: در طی این بازدید ها از نحوه خدمات رسانی به مسافرین اطلاعات لازم حاصل  و نواقص و کاستی ها برطرف می شود.

وی افزود: در بازدید انجام شده از دبیر خانه متمرکز کمیته های سیزده گانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان گلستان ، روند اجرای فعالیت ها مطلوب بوده و امید واریم این روند تا پایان ایام سفرها به همین شکل ادامه داشته باشد.

قاسمی اذعان داشت: مسافران و مردم می توانند هر گونه شکایت، انتقاد و یا پیشنهاد خود را  در استان گلستان با شماره تلفن های 01712244350_01712266644  شماره پیامک 500017155 و یا از طریق وبسایت www.golestanchto.ir به دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان گلستان  اعلام کنند.


۱۳۹۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن