تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803279351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

/سالنامه 92 سوریه/ از شکست ائتلاف غرب در به راه انداختن جنگ تا پیروزی‌های ارتش سوریه در القصیر و یبرود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /سالنامه 92 سوریه/
از شکست ائتلاف غرب در به راه انداختن جنگ تا پیروزی‌های ارتش سوریه در القصیر و یبرود
شکست جبهه غرب عربی در آغاز جنگ علیه سوریه، پیروزی‌های راهبردی ارتش سوریه در دو منطقه القصیر و یبرود، ناکامی مذاکرات ژنو 2 از محوری‌ترین اخبار سوریه در سال 1392 است.

خبرگزاری فارس: از شکست ائتلاف غرب در به راه انداختن جنگ تا پیروزی‌های ارتش سوریه در القصیر و یبرود


به گزارش خبرگزاری فارس، خبری که در 30 مرداد 1392 مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمایی در غوطه شرقی دمشق در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت سوریه را به سمت جنگی تمام عیار منطقه‌ای پیش برد که به دلیل شکست غرب در ائتلاف برای به راه انداختن جنگ علیه سوریه و تصمیم سوریه برای تحویل سلاح‌های شیمایی شرایط به حالت عادی بازگشت. دستآویز سلاح شیمایی برای حمله به مقاومت صبح روز چهارشنبه 30 مرداد 1392، مکان غوطه شرقی دمشق ،اخباری مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمایی و تعداد زیاد کشته شدگان و مجروحان آن به سرعت در رسانه‌های غربی عربی پخش می‌شود.همزمان افکار عمومی این اخبار را باشک و تردید دنبال می‌کنند.

این ظاهر ماجرا بود در طرف دیگر آمریکا و متحدانش آماده می‌شوند تا با دست آویز قرار دادن حمله شیمیایی موشک‌های خود را به سمت دمشق نشانه روی کنند و همزمان کشتی‌ها و ادوات جنگی که در دریای مدیترانه در حال آماده باش بودند به حرکت درآمدند. یک دست آویز قانونی برای حمله به دمشق آماده شده بود.

معارضان سوری با بی‌صبری منتظر آغاز جنگ بودند. روزنامه‌نگاران دسته دسته به سوریه و کشورهای همسایه وارد می شدند تا وقایع این جنگ را منتشر کنند. مسئولان ائتلاف معارضان سوری از وعده‌های محکم کشورهای غربی مبنی بر حتمی بودن حمله نظامی سخن می‌گفتند. ولی به ناگهان تب جنگ به یکباره فروکش کرد.در تاریخ جمعه 8 شهریور 1392 مجلس عوام انگلیس درخواست دیوید کامرون نخست وزیر این کشور برای شرکت در حمله نظامی علیه سوریه را تصویب نکرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ناگهان اعلام کرد حمله نظامی در صورت موافقت کنگره صورت خواهد گرفت که کنگره نیز تصمیم گیری در این مورد را به تاخیر انداخت.

فرانسه نیز که این بار خود را برای جنگ علیه سوریه آماده کرده بود بعد از کنار کشیدن آمریکا و انگلیس ناکام ماند.

در تاریخ دوشنبه 18 شهریور 1392 جان کری وزیر خارجه آمریکا در جریان یک کنفرانس خبری در لندن در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بشار اسد می‌تواند کاری انجام دهد که از وقوع جنگ جلوگیری کند گفت: «بله حتما؛ او می‌تواند طی دو هفته آینده تمامی سلاح‌های شیمایی خود را به جامعه بین المللی تحویل دهد و اجازه تحقیق کامل در این مورد را بدهد. ولی او نمی‌تواند این کار را انجام دهد و امکان انجام آن نیز وجود ندارد. »  جان کری توقع پیگیری این موضوع را نداشت ولی ساعاتی نگذشت که مسکو و سپس دمشق از امکان تحویل سلاح‌های شیمیایی دمشق سخن به میان آوردند و به دنبال آن نیز توافق روسیه و آمریکا و در نهایت منتفی شدن احتمال حمله نظامی صورت گرفت. جبهه ائتلاف معارضان سوری قبل از این توافق در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. بعد از این جریان شکاف ها عمیقتر شد تا اینکه در تاریخ سه‌شنبه 9 مهر 1392 تعداد 11 تن از سران معارضان از جرگه آنها خارج شده و حکومت ائتلاف معارضان را به تایید نکردند. دو دور مذاکرات ژنو 2 بدون دستآورد

معارضان و دولت سوریه که به مدت حدود دو هفته و در دو دور، مذاکرات جداگانه‌ای را برای حل و فصل بحران سوریه در قالب مذاکرات ژنو2 در سوئیس آغاز کردند و در آغاز این گفت و گوها دو طرف بر سر اولویت بندی و روند مذاکرات دچار اختلاف بودند. دور اول مذاکرات ژنو 2 از روز 22 ژانویه در شهر مونتروی سوئیس با حضور 40 کشور آغاز شد. بر اساس برنامه قبلی قرار بود که هیئت دولتی سوریه و ائتلاف معارضان روز 24 ژانویه با هم دیدار کنند که به علت اختلاف بین دو طرف به روز شنبه 25 ژانویه موکول شد. دو طرف سرانجام روز شنبه با هم دیدار کردند و شدت اختلاف بین دو طرف به حدی بود که ابراهیمی بعد از مذاکرات مستقیم دولت و مخالفان اعلام کرد طرفین با یکدیگر صحبت نکرده و مواضع خود را به واسطه وی اعلام می‌کرده‌اند. در همین رابطه یک هیات 20 نفره از دیپلمات‌های آمریکایی به سرپرستی رابرت فورد هدایت گروه موسم به ائتلاف سوریه را در این مذاکرات بر عهده داشتند. دور اول مذاکرات ژنو 2 درباره سوریه بعد از 9 روز مذاکرات سخت و فشرده بدون در برداشتن نتیجه ملموسی به پایان رسیده بود؛ علت آن نیز اختلافات عمیق میان هیئت دولتی سوریه و گروه معارضان سوری بر سر اولویت‌های مهم هر یک از طرفین بود. دور دوم مذاکرات صلح ژنو 2 میان هیات‌های دولت و مخالفان سوریه از 21 بهمن در سوئیس آغاز و با استقبال کم رسانه‌های خبری روبرو شد و در تاریخ شنبه 26 بهمن باز هم بدون هیچ نتیجه یا دستاوردی به پایان رسید.

تلاش‌های اخضر الابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه جهت مذاکرات دولت و مخالفان به شکست انجامیده است و در خصوص جدول کاری بعدی هیچ توافقی صورت نگرفت. همچنین دو طرف در خصوص نحوه آغاز مذاکرات درباره آینده سوریه نیز توافق نکردند. از سوی دیگر ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که دور سومی برای مذاکرات ژنو 2 در کار نیست. پیروزی‌های راهبردی ارتش سوریه در دو منطقه «القصیر» و «القلمون» نبرد القصیر

 در تاریخ 15 خرداد 1392 ارتش سوریه با همراهی نیروهای حزب الله منطقه راهبردی القصیر را از گروه موسوم به ارتش آزاد و گروه تروریستی جبهة النصرة بازپس گرفتند.  

در پی چندین هفته مبارزه‌ی سنگین نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح بر سر شهر استراتژیک القصیر ، سرانجام یکی از اصلی ترین پایگاه های تروریست های چند ملیتی فعال در سوریه با مجاهدت‌های فراوان ، آزاد شد.  

جنگ القصیر همچنین محور فعالیت‌های دیپلماتیک شدید کشورهای غربی برای نجات دادن تروریست‌های گیر افتاده در این شهر بود. اسناد به دست آمده در القصیر، جزییات کمک‌های همه جانبه کشورهای عربی و غربی را به تروریست‌ها بر ملا می‌کند. کشورهای عرب حامی تکفیری‌ها بیش از پیش نگران شده‌اند. نیروهای ارتش سوریه همچنین تجهیزات و خودروهای رژیم صهیونیستی را در این شهر کشف و ضبط کردند. موفقیت عملیات القصیر از نظر راهبردی به معنای آغاز عملیات برای پاکسازی مناطق شمال سوریه در حلب و ادلب از تکفیری‌ها خواهد بود.  

نبرد یبرود  در تاریخ 25 اسفند ماه 1392 فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با صدور بیانیه‌ای بطور رسمی آزادی شهر یبرود و سیطره کامل ارتش بر این شهر در استان ریف دمشق را اعلام کرد.

در این بیانیه با تاکید به اینکه شمار زیادی از تروریست‌های مزدور در یبرود به هلاکت رسیده اند، آمده است: بعد از چندین عملیات یگان‌های ارتش سوریه با همکاری نیروهای دفاع ملی ، امنیت و ثبات را به شهر یبرود و حومه آن در ریف شمالی شهر دمشق بازگرداندند. فرماندهی ارتش سوریه تاکید کرده است: این پیروزی جدید که به فروپاشی صفوف گروه های تروریستی منجر شد، تکمیل کننده پیروزی های دیگری بود که ارتش در منطقه القلمون درنبرد با گروه‌های تروریستی بدست آورده بود.  

آزادی سازی یبرود به یک حلقه مهم برای تامین امنیت مناطق مرزی با لبنان و قطع راه های کمک رسانی به تروریست ها است و فضا و عرصه را بر دیگر تروریست هایی که در ریف دمشق باقی مانده اند، تنگ می کند و درعین حال اجازه می دهد که ارتش سوریه امنیت راه های بین المللی بین دو منطقه جنوب و میانی کشور را تقویت کند.  

پیشتر نیز مناطق «القارة» «دیر عطیه» و «النبک»، در اشغال تروریست‌ها بود و ارتش سوریه در مسیر حرکت به سمت یبرود این مناطق قلمون را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرد و کنترل دوباره این مناطق اصلی را به دست گرفت که از آن به بعد این نبرد به «معرکة القلمون» مشهور شد. انتهای پیام/ر

92/12/28 - 10:37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن