تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810527503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد قفلی بزرگ بر درب آب‌انبار اسدآباد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
قفلی بزرگ بر درب آب‌انبار اسدآباد
آب‌انبار اسدآباد یکی از بناهای تاریخی و فرهنگی بزرگ کشور به شمار می‌رود که البته این روزها و در آستانه نوروز 93، قفلی بزرگ بر درب آن زده شده است.

خبرگزاری فارس: قفلی بزرگ بر درب آب‌انبار اسدآباد


به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، آب ‌انبار اسدآباد به عنوان یکی از آب‌انبارهای قدیمی کشور ایران و مربوط به دوره صفویه است. آب‌انبار شهرستان اسدآباد معروف به شیخ علی‌خان در کنار حمام صفوی در مسیر مسجد جامع این شهر قرار گرفته است. اثر تاریخی و فرهنگی آب‌انبار با قدمت چندین هزار ساله خود  در سال 76 با شماره 1873 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در گذشته کتیبه‌ای با سنگ مرمر بر روی دیوار سمت چپ راهروی آب انبار نصب شده که تاریخ تعمیر بنا را به وسیله « قرامی‌غلام » در سال 1173 ه.ق نشان می‌دهد. بر روی این کتیبه متنی به صورت نظم و بنا به گفته معمرین به صورت زیر آمده است:   ز اول بنا کرده این مقام/ ملقب به حاجی علی‌خان بنام    به جنت ز دانش کند سرافراز/ به حق محمد رسول‌انام خرابی به خیرات رو کرده بود/ که هستند شاهد بر این خاص عام به تعمیر خاصش قرامی غلام/ کمربست و از لطف حق شد تمام به سالی که تجدید شد این بنا/ ز‌ هجرت صد و الف و سبعین سه عام در آستانه سال نو که حضور مسافران نوروزی را به همراه خواهد داشت، به دلیل بی‌توجهی و عدم مرمت و بازسازی آن، شاهد تعطیلی این اثر ملی هستیم و مسافران با قفلی بزرگ روی درب آن مواجه می‌شوند.

گفت‌وگویی با رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد داشتم که علت بسته بودن آب انبار اسدآباد را این‌گونه پاسخ می‌دهد. کامران اکبری‌شایگان در ابتدای سخنان خود به آثار موجود در شهرستان اسدآباد اشاره کرد و گفت: این شهرستان دارای 150 اثر فرهنگی و تاریخی است که از این تعداد 57 اثر به ثبت آثار ملی شده است. وی از توزیع بروشور و نقشه راهنمای شهرستان و آثار تاریخی و فرهنگی خبر داد و افزود: برای نوروز امسال بازدید از موزه مردم‌شناسی، میرزا آقاجانی، کتیبه آقجانبلاغی را در برنامه داریم که مسافران می‌تواند از این اماکن بازدید کنند. رئیس میراث فرهنگی اسدآباد در خصوص آب‌انبار و حمام صفوی گفت: آب‌انبار اسدآباد یکی از آب‌انبارهای معروف و بزرگ جهان و از آثار فرهنگی این شهرستان است که از لحاظ فیزیکی و مصالح نیاز به مرمت و بازسازی دارد. اکبری‌شایگان با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی دو اثر تاریخی و فرهنگی آب‌انبار و حمام صفوی حداقل 400 میلیون تومان نیاز داریم، اذعان داشت: در چندین فصل این مرمت‌ها انجام شده اما به دلیل کمبود اعتبار طی دو سال اخیر هیچ‌گونه اعتباری برای مرمت این آثار اختصاص داده نشده است.

وی با بیان اینکه قسمتی از املاک اطراف آب‌انبار را تملک کرده‌ایم، تصریح کرد: قسمتی دیگر از تملک اراضی کنار این اثر باقی مانده که نیاز به اعتبار دارد. رئیس میراث فرهنگی اسدآباد ابراز داشت: اگر بتوانیم مابقی قسمت‌ها را تملک و خریداری کنیم، فضا ساماندهی، تعریض و موجب ایجاد موزه آب‌انبار خواهد شد. وی با اشاره به اینکه برای تملک و تعریض فضای اطراف آب‌انبار نیاز به همکاری برخی ادارات داریم، افزود: البته ناگفته نماند اداراتی چون شهرداری و امور آب با ما همکاری لازم را داشته‌اند. اکبری‌شایگان از شهرداری اسدآباد خواست در خصوص حمام صفوی و آب انبار، مجموعه میراث فرهنگی را یاری دهند.

در ادامه این گزارش گفت‌وگویی نیز با شهردار اسدآباد در خصوص تعریض و پاکسازی معابر اطراف آب‌انبار داشتیم. نوروز سرابی با بیان اینکه ما با رئیس میراث فرهنگی اسدآباد از محل آب‌انبار اسدآباد بازدیدی داشتیم، اظهار داشت: قسمتی از اراضی اطراف آب‌انبار توسط میراث فرهنگی تملک شده که با همکاری این اداره به دنبال برنامه‌ریزی برای تسریع محل آب انبار هستیم. وی با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی برای مرمت این بنا با مشکل و کمبود اعتبار مواجه بود، افزود: مبالغی را برای مرمت حمام صفوی و آب‌انبار کمک خواهیم کرد. شهردار اسدآباد در خصوص واحدها و بافت‌های مخروبه‌‌ای که در سطح شهر و اطراف بنای آب‌انبار وجود دارد، گفت: با دعوت از مالکان این بافت‌ها و واحدهای مخروبه به دنبال این هستیم که فضاهای پارکینگ و فضای سبز ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: برخی از مالکان در محل شهرداری حضور یافتند و واحدهای آنان تعیین تکلیف شد، مابقی مالکانی که حضور نیافتند طبق قانون ماده 55 شهرداری، بافت‌ها را دیوارکشی کرده، هزینه‌ها را با مالکان محاسبه می‌کنیم و برخی از قسمت‌های دیگر را به صورت پارکینگ استفاده خواهیم کرد. سرابی با اشاره به اینکه زیباسازی و پاکسازی معابر، خیابان‌ها و کوچه‌های سطح شهر را در دستور کار داریم، گفت: عملیات پاکسازی را از محل بهشت زهرا آغاز کردیم. وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های سال آینده خود رنگ‌آمیزی ترافیکی، نورپردازی، ساماندهی فضای سبز را در سطح شهر داریم که امیدواریم سال آینده مردم شهر را متفاوت از گذشته ببینند. ............................. لیلا نظری فرهودی ............................. انتهای پیام/89008/ذ40

92/12/27 - 12:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن