تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803280358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران کریمه شانس امضای توافقنامه نهایی هسته ای با ایران را کمتر کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیر برنامه خلع سلاح هسته ای اندیشکده انگلیسی: بحران کریمه شانس امضای توافقنامه نهایی هسته ای با ایران را کمتر کرد تهران – ایرنا- ˈمارک فیتزپاتریکˈ مدیر برنامه منع اشاعه تسلیحاتی اندیشکده موسسه بین المللی مطالعات راهبردی که چندی پیش از شانس 10درصدی امضای توافقنامه نهایی هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک سخن گفته بود، اکنون معتقد است که با توجه به بحران کریمه، این شانس کمتر شده است.


فیتزپاتریک در مقاله منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده انگلیسی نوشت: مذاکرات هسته ای این هفته در وین در فضایی توام با خوش بینی از سرگرفته می شود. طرفین، خود و تیم های شان را آماده کرده اند و قرار است بر سر مسایل کلیدی با یکدیگر کلنجار بروند.
فیتزپاتریک با اشاره به دور قبلی مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک در استانبول، بغداد و مسکو در دوران ˈسعید جلیلیˈ در مقام رئیس گروه مذاکره ایران افزود: هر دور از این گفت وگوها با خطابه های مقدس مآبانه شروع شد. تیم ˈحسن روحانیˈ تا این مرحله درست حرکت کرده است. به گفته یکی از شرکت کنندگان مطلع در کارگاه آموزشی اخیر موسسه بین المللی مطالعات راهبردی، طرفین مذاکره هنوز به یکدیگر اعتماد ندارند اما، احترام متقابل بین آنها وجود دارد.
به گفته مدیر برنامه منع اشاعه تسلیحات هسته ای این اندیشکده انگلیسی، دیگر مساله، موافقت یا مخالفت با غنی سازی اورانیوم از سوی ایران نیست بلکه، بحث بر سر میزان این غنی سازی بر مبنای نیاز واقعی و عملی ایران به اورانیوم غنی شده است. مسایل مربوط به کمیت، بخش لاینفک مذاکرات است. در رابطه با راکتور تحقیقاتی اراک نیز باید گفت، طبق توافق اصولی با ایران می توان این راکتور را به گونه ای تغییر کاربری داد که میزان پلوتونیم تولیدی کاهش داده شود. سیاستگذاران در پایتخت های کلیدی غرب خواستار تبدیل این راکتور آب سنگین به آب سبک هستند.
این مقام اندیشکده انگلیسی افزوده است: بیشترین همگرایی بین این طرفین بر سر راست آزمایی است. روحانی در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری گفت که برای شفافیت بیشتر آماده است. یکی از دلایلی که من توافقنامه موقت را توافقی خوب و مثبت می دانم، میزان و گستره گسترده بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی است که در برنامه اقدام مشترک تعیین و مشخص شده است. توافقنامه جامع که تصور می شود تا 20 ژوئیه درباره آن مذاکره شود، مستلزم شفافیتی بیشتر است.
وی نوشته است: با توجه به پافشاری ایران بر برچیده نشدن هیچ یک از تجهیزات هسته ای اش، احتمال نمی دهم این کشور با محدودیت های شدیدی موافقت کند که برای تمدید بیشتر دوره جهش لازم است. من درباره دستیابی طرفین به توافقنامه جامع بدبین تر هستم زیرا با توجه به بحران اوکراین، گروه پنج بعلاوه یک بالقوه دچار اختلاف و دودستگی است. روسیه تا کنون از صف مذاکرات ایران خارج نشده است اما، ایرانی ها، اکنون با این پیش بینی که تبعات بحران کریمه روسیه را به امضای یک توافق جانبی راغب تر خواهد کرد، دلیل بیشتری برای منتظر گذاشتن پنج بعلاوه یک دارد. همچنین، اکنون این احتمال بسیار کم است که روس ها با توافقنامه نهایی موافقت کنند که آنها را به همه گونه فداکاری ملزم کند. به عنوان مثال، در کارگاه آموزشی اخیر موسسه بین المللی مطالعات راهبردی گفته شد که برای تطمیع ایران به خروج ذخایر اورانیوم با غنای پایین از کشور، روسیه می تواند تولید سوخت راکتورهای هسته ای را به مهندسان ایرانی تعلیم و آموزش دهد. این به آن معناست که روسیه در آینده سوخت هسته ای کمتری به ایران خواهد فروخت. با توجه به انگیزه های ستیزه جویانه ˈولادیمیر پوتینˈ رئیس جمهوری روسیه، اکنون احتمال چنین امری کم است.
مدیر برنامه منع اشاعه تسلیحاتی اندیشکده موسسه بین المللی مطالعات راهبردی افزوده است:من، شش هفته پیش پیش بینی کرده بودم که شانس انعقاد توافقنامه نهایی، بیش از 10 درصد نیست اما، پس از مداخله روسیه در کریمه، می گویم که این احتمال بسیار کمتر از این رقم است.

** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.
مترجمام** 1088 **1575
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن